Jump to content

Fra plankehaug til sjekte! (bygging av tresjekte)


thundercat

Recommended Posts

Hei!

For 1 år siden fikk jeg muligheten til å starte på et prosjekt som jeg lenge hadde sjesket på.

Nemelig å bygge meg en snekke fra bunnen av etter mine ønsker og idiotiske ideer:rolleyes:

Planen er at dette skal bli en 19 fots helt åpen snekke slik en Gammel sørlandsnekke så ut på 50 tallet(foruten noen små endringer)

Det som skal sies er at dette prosjektet startet med at jeg ble kjent med en båtbygger. etter masse mas om å få han til og peke og forklare meg i ny og ne ,ente det opp med at jeg leide meg en låve hvor det har blitt bygd båter før, var meget heldig med tanke på at mye verktøy osv allerede var der..

Etter å ha jobbet noen timer nå begynner det og ligne båt:smiley:

Jeg hadde (før prosjektet startet) aldri jobbet noe serlig med treværk..

Ergo helt nybegynner uten noe form for kunnskap som skulle tilsi at det skulle bli båt:yesnod: 

Ang motor skal også dette stå i stil til sjekta så her blir det en marna r1 som også holdes på med i skrivende stund..

Legger litt bilder fra starten av prosjektet ved bygging av bankestokk og steam kasse samt innhenting av matrialer osv..

 

 

 

 

 

 

 

 

d.jpg

a.jpg

c.jpg

e.jpg

f.jpg

r1 1.jpg

r1.PNG

Link to post
Share on other sites

Zitt skrev 5 minutter siden:

Det skal bli spennende å se hvordan dette går, eller rettere sagt har gått!

Jeg forstår det slik at du har holdt på et års tid allerede. Kanskje det er på tide å komme seg vekk etterhvert, for det er nok mange som har lyst på de flotte lokalene. :giggle:

Lykke til!

He He:smiley:

Ja begynte oktober 2016.. så begynner og nærme seg noe som ligner båt nå!

Her har vi en del bilder fra november/desember 2016.. hvor 1 bordgang kom på og det var stor stas i bua:thumbsup:

 

 

sje105.jpg

sje106.jpg

sje107.jpg

sje108.jpg

sje109.jpg

sje110.jpg

sje111.jpg

sjekte103.jpg

sjek106.jpg

sjekte 102.jpg

sjekte 1001.jpg

sjekte100.jpg

sjekte104.jpg

sjekte1002.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå går jo som sagt dette prosjektet litt fort her på nett da arbeidet er igangangsatt for et år siden.. etter jeg var ferdig med bordgang 4 (ifebruar) lagde jeg bunnstokkene samt tilpasset motorfundamentene. Begynte også på døeken mens man ennå kunne stå greit på bakken og ikke måtte stige opp og ned av båten ved tilpassinga mot huden...:smiley:

båt1.jpg

båt2.jpg

båt3.jpg

båt9.jpg

båt5.jpg

båt8.jpg

båt7.jpg

båt10.jpg

båt12.jpg

Link to post
Share on other sites

Ah, så er julen redda! For et flott prosjekt, pløs på med bilder og beskrivelser. Hvordan beregner du feks høyden på motorfundament og dørk? Jeg ser du har ganske grov eik til kjølen. Var det vanskelig å få tak i? Når du velger båtbord, hvordan avveier du da ale/yte og kvist? Noen av de bordene du hadde var jo hel kvistfrie. Hvor får du tak i slikt?

Link to post
Share on other sites

Nero II skrev 1 time siden:

Ah, så er julen redda! For et flott prosjekt, pløs på med bilder og beskrivelser. Hvordan beregner du feks høyden på motorfundament og dørk? Jeg ser du har ganske grov eik til kjølen. Var det vanskelig å få tak i? Når du velger båtbord, hvordan avveier du da ale/yte og kvist? Noen av de bordene du hadde var jo hel kvistfrie. Hvor får du tak i slikt?

Hei:smiley:  Ja mange faktorer og ta hensyn til.

Nå skal det sies at jeg har en mentor som kan alle svarene på mine dumme spm,så skal vell sies at jeg hadde ennå stått å klødd meg i huet med en stabel med planker om jeg ikke hadde hatt han:rolleyes:

Ang høyde på fundamenter er det ganske normalt og legge (svinghul) veivaksel senteret 11 tommer opp fra kjølen.. derretter borret jeg meg gjennom akterstemmen og bunnstokkene og linja opp med en snor for så og finne vinkel på motor...

Ja du har helt rett at det er vanskelig og finne bra/fine matrialer.. som du ser av matrialene på bilde har jeg brukt feite og gode bord med kvist under vannlinja.. resten(som du ennå ikke har sett på bilder er kvistfrie.. (noe som tok lang tid og oppdrive:rolleyes:) den siste (8 ende)bordgangen på bildene her er bare en mal da jeg ikke har hatt noen form for riktige maler så  har vi hektet  og laget mal for vær og en bordgang.. 

kjøl front og akterstem er 4 tommert tykk..(men akter og forstemm har jeg spisset inn litt oppover) så det ikke skal se så voldsomt ut..

Disse bildene er fra April!

Som du ser har jeg også valgt å plugge alle kobberspikerene over vannlinja da jeg personlig syntes dette er pent.. og også mye greiere med tanke på vedlikehold i senere tid!

 

b6.jpg

b1.jpg

 

b3.jpg

b5.jpg

båt borda.jpg

båt borda.jpg 1.jpg

spant.jpg

plugging.PNG

plugging1.PNG

båt ferdig bordet 2.PNG

båt ferdig bordet.1.PNG

båt ferdig bordet.PNG

pusset plugger.PNG

Redigert av thundercat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Imponert!! Dette ser skikkelig proft ut både med tanke på utførelse og materialvalg/kvalitet på det! Og for et lokale og utstyr du har!!

Har likevel et spørsmål ang. innfelling av spantene... Har alltid sett og trodd det det skal være en ekspansjonsåpning i overkant av bordgangene på spantene. Da blir det heller ikke stående vann der om det er 10-12 mm "glipe" Vet ikke hva som er fasit her, men verdt en tanke. Skal bli veldig moro å følge deg videre!!

Link to post
Share on other sites

kolkjeft skrev for 2 timer siden:

Imponert!! Dette ser skikkelig proft ut både med tanke på utførelse og materialvalg/kvalitet på det! Og for et lokale og utstyr du har!!

Har likevel et spørsmål ang. innfelling av spantene... Har alltid sett og trodd det det skal være en ekspansjonsåpning i overkant av bordgangene på spantene. Da blir det heller ikke stående vann der om det er 10-12 mm "glipe" Vet ikke hva som er fasit her, men verdt en tanke. Skal bli veldig moro å følge deg videre!!

Takk takk for hyggelige tilbakemeldinger:thumbsup:

 Jo du har rett i hva jeg også har sett og blitt forklart, at noen har valgt og «heve spanntet» litt ved montering så man får denne lille klaringen i toppen.. men også mange båtbyggere som ikke har gjort det på denne måten. Det viktigste er at det ikke er klaring hvor jeg har tegnet en pil.. Da blir ytre bortgang pressetifra.. men jeg har sett bort ifra og heve da jeg alltid skal ha på havnekalesje? 

her har dere noen bilder ifra hvordan båten ble etter at jeg fikk på esingen.. ennå ikke ferdig festet fenderlisten.. men sørlending er også ferdig i skrivende stund:jollyroger:

Så nå vet dere hvordan båten ser ut nå? 

Holder på nå med tilpassing og laging av fenderlist samt benker akter.. 

CE2E526A-5910-4ADA-A9B5-02BFA51EC3E0.jpeg

C06F7B08-A73B-4158-AF2A-410E2D8006EA.jpeg

31CADD7E-6E8B-4B3D-AF44-14B81B4AFA86.jpeg

9F5F4F7E-2194-46A3-88B4-2CAED1C39230.jpeg

A7E8ADCB-C663-4DC2-91B5-ADDE255C297F.jpeg

7A901AAA-BA23-4B75-9483-38D16E9E0BC9.jpeg

E3E1A4E8-D5EB-495D-B787-C5A51DE14E72.jpeg

F87DD8FA-DE5C-40D9-ADA1-589B52753881.jpeg

FACC96F2-F58B-4FBB-87CB-CBEB9D0A3CFE.jpeg

C0FF7840-236E-4470-BB3D-EFF5CE2E389E.jpeg

C6552527-AB3B-44DB-80CF-8D8992E6F0AA.jpeg

4EEEBC60-B51D-45B2-B502-D3FB1C0A477E.jpeg

124B912A-5041-46D9-806A-5664ADD5FFA4.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...