Jump to content

Nordkapp 605 med 150 Evinrude E-Tec G2 HO, erfaringer?


Skipper19

Recommended Posts

Hei igjen.

Jeg mener leverandøren oppgir pris med gamelt motorfeste, dette pga pris. Min Enduro blir nå som en av de første levert med det nye feste, jeg måtte be spesielt om dette.

Jo, jeg liker båten, dette er min andre Enduro, solgte nettopp min 2014 modell, venter på 2018. Det jeg mente med smak og behag om du vil ha Avant vs Enduro. Det er noe vanskelig å komme med en lang forklaring, må da ta for meg alt fra a til å. Dette er en god båt, god å kjøre.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei Nicky, jeg har bestilt båten hos Marineteam. Den nye 2018 modellen er endret noe ift oppdrift, bensintanken er flytter ca. 50 cm (husker ikke helt) lengre fremme, samt at batteriet er vist flyttet fremover. Det er riktig at vekt er et tema som forhandlerne benytter som et argument, men pris er vel egentlig årsaken. Nettovekt ift G1 og G2 med innebygget styring er egentlig ikke så stor. Oljetanken er jo fjernet og flyttet i motoren, SeaStar styringen er tatt bort osv. Jo vi diskuterte dette, veide fordeler opp mot bakdeler og kom frem til at vi tror det blir bra vektfordeling. Dette er vel den første båten med slik motor. Det som gjorde det viktigste valget er at motoren med gammel feste kommer så langt frem når den er tiltet opp at gearhuset kommer ikke ut av vannet og motoret butter i båten ved vannski stanga, slik ville jeg ikke ha det. Den andre motoren kommer 10-15cm lengre bak.

 

Propell har vi ennå ikke valgt, jeg satser på at RX4 18" passer, går ikke det så blir det en Raker HO 22".

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei.

Snakket med forhandler i dag.

Han var i kontakt med Nordkapp som anbefalte ikke å montere motor med innebygd powerstyring.

Grunnen var selvlensingsystemet som ble mere sårbart ved ev. funksjonsfeil.

Det var ikke bare vekten som blir høyere, men også at festet bygger mer så tyngdepunktet blir lenger bak og båten

blir liggende for lavt bak.

Det er i følge Nordkapp ikke gjort noen forandringer på 18 modellen kontra 17 modellen når det gjelde vektfordeling

Det ble riktignok levert et par båter med det det systemet ifjor.

Det blir ikke en opsjon i prisliste for 2018, men kan bestilles spesielt.

 

Ble litt usikker på hva jeg gjør, men har fortsatt litt tid på å bestemme meg!

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Stemmer, selvlensingsystemet ble et tema, jeg tror ikke marginene er så små. Båten er registrert for 9 personer, fyller du opp båten med 9 mann så må du nok stenge ventilene. Vi er som regel bare 2 personer, noen gang 4, det tåler båten. Vi tror også at båten vil oppføre seg litt anderledes i positiv retning med at motoren kommer noen sentimeter lengre bak. Når jeg hadde min Enduro 2014 modell og styrte mye med å få en 4-bladers propell så sa Nordkapp at dette vil ikke fungere, men vi har ikke testet det..., det er litt slik nå også. Jeg spurte dem for noen uker siden angående om jeg måtte bytte styrepumpe dersom jeg monterte en slik motor, da var svaret nei, det går fint med den som fulgte båten. Bare her burde de sagt til meg at du må ikke montere en slik motor. Får kjøre med halv tank bensin for å oppveie da dersom dette blir noe problem, jeg tror ikke det. Ellers så ble vi enige om å bytte throttle enhet (heter kanskje controller) til den med lys og som er blank, den sorte som følger båten blir etter hvert tatt bort. Motoren min er allerede kommet på lager så her er det ingen vei tilbake... :-). Blir sorte deksel med grå stripe.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg forsto  det som at det var når båten ligger stille og blir fylt med vann

at problemet kan oppstå, at den rett og slett kan synke.

Ellers så mente de ikke at de gikk ut over kjøreegenskaper og bruk av båten

Er også litt usikker på hvor alvorlig problemet er.

Det er vel for å sikre seg mot eventuelle forpliktelser i ettertid.

Link to post
Share on other sites

Bare litt tankegang mens jeg venter på svar...

 

Noen erfaring fra min 2014 modell ifm vekt. Jeg hadde en 150HO motor (194kg), følte aldri at denne motoren var tung. I tillegg hadde jeg oljetank (husker ikke volum (10liter)) og et stort batteri 110 AH. Bensintanken var montert helt bak i båten. Vi kunne stå 2 voksne store mennesker på ca. 90-100kg hver og full bensintank - det kom aldri vann inn via slukene i dørken. Når jeg vasket båten, ingen personer om bord så opplevde jeg at vannet hadde problemer med å renne ut, det kom ut etter hvert. Det tror jeg var kula i sluken som var årsaken til.

 

Nå er sluksystemet endret med at utløpet går rett bakover på 2017/18 modellen, håper det fungerer bedre.

 

På 2017/18 modellen så er flyteevnen på båten endret, dvs større oppdrift bak, bensintanken er flyttet fremover og oljetanken er fjernet. Jeg er noe usikker på batteriet, men jeg mener er også flyttet fremover. Dette vil endre balangsepunktet på båten. Tar du vektøkning på ny motor og trekker i fra det som er endret så tror jeg ikke vektforskjellen er stor. La gå at det fortsatt er 20-30 kg forskjell. Dette vil umulig gjøre at båten tar inn vann gjennom slukene og får sjansen til å synke. Båten er fortsatt registrert for 9 persiner, dersom du tar 9 x 80kg = 720 kg + full tank så skal det gå bra, det skal fortsatt være en margin.

 

Nei, jeg tror ikke at det vil få negative konsekvenser med motor med innebygget powerstyring. Totalt sett tror jeg/ vi at dette kan bli bedre. La oss si at vannstanden står helt opp i slikene, så tror jeg at båten vil få bedre karakteristikk på sjøen når den er i gang.

 

Som nevnt tidligere så tror jeg ikke Nordkapp er så villig til å svare på spørsmål rundt motorvalg, spesielt dersom de ikke har testet dette. Bare min mening, jeg er overbevist at dette går bra, kommer ikke til å gjøre noen endringer.

 

 

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det ville vært meget rart om en båtprodusent har konstruert et selvdreneringssytem som ikke tilfredstiller kravene for fullastet båt samt max motorisering! Nå kjenner ikke jeg kravene spesifikt til fritidsbåter, men vil tro det er krav til lasttest.  F.eks på min Askeladden har vi sittet 4 voksne og tre barn på hekkrekka uten at det var noen antydning til at det kom opp vann i dreneringsslukene! 

Om båten selges godkjendt og CE merket bår jo dette gå helt fint! samtidig virker det som dem har gjort noen justeringer for å få tyngdepungt litt lengre fremme

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Enig, det må være mye eller noe å gå på ... Jeg har jo hatt 2014 modellen så jeg kjenner båte, når de har gjort noen endringer for å tåle vekta så kan ikke 20-30kg hit eller dit ha noe å bety.

 

Glemte dette:

Men et argument er pris, forhandlerne er presset på pris da tyr de til billigere løsninger for å få solg. Det er mange eksempler på det. Jeg vil ha en fullverdig G2, i reklamen står det at de ikke har benyttet en eneste komponent fra G1 motoren inn i G2 motoren, da følger vi det.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

om jeg først skulle valgt Evinrude så skulle jeg ihvertfal hatt G2! synes konstruksjonen er genial med interegrert til og servo! I tillegg har jeg bra erfaring med merket fra tidligere!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner godt at du velger G2-modellen med det nye motorfestet hvis du ikke får trimmet motoren helt ut vannet. Har samme problem, og groe er uungåelig. Sitter bra gjør den også.

 

Jeg tenker å løse det på "samme måten" - d.v.s. med jackplate og 4" setback. Dermed blir problemstillingen med vektbalanse/drenering den samme. Satser på at det går bra, men må kanskje flytte batteri og bensintank litt forover jeg også. Vi får se hvordan det blir i praksis. Uansett gir det litt mer ro i sjelen med motoren helt ute av vannet. :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...