Jump to content

Nordkapp 605 med 150 Evinrude E-Tec G2 HO, erfaringer?


Skipper19

Recommended Posts

Hei

Det står i prislista, men jeg er noe usikker på hva jeg skal opplyse om da dette er en totalpakke og da blir det vanskelig å plukke ut enkeltelementer. Jeg har avtalt å bytte ut throttle enheten også til den modellen som er blank og med lys, den sorte som følger båten blir demontert. Send meg en PM så skal du få summen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev On ‎02‎.‎02‎.‎2018 at 18.02:

Det som er viktig å tenke på er at vanninntaket på G2 motoren sitter i nesa på kon, får du ikke motoren helt opp av vannet så gror vanninntaket igjen, ikke smart

Godt poeng.

Dette problemet gjelder dessverre også en del andre båt fabrikat.

 

I tillegg kommer problemet som dere nevner, at det er så knapt plass i motorbrønn at motordeksel kolliderer med innerliner ved full opp tilting, med skade på både innerliner og motordeksel på første tur.

Disse tingene burde produsentene klare å løse enkelt med god margin. 

 

Enda verre er små marginer ved selvlensingen.

Så et eksempel der et ektepar sto og kjørte med vann til anklene pga feil ved selvlensingen. Dette var ny båt til halv mill. Et annet merke.

Redigert av Kaare Draco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev On ‎02‎.‎02‎.‎2018 at 18.04:

Se på dette bilde, lang hale med groe og motoren butter i veggen, 2 mm til gode da.

Godt poeng må gjentas.

Det er veldig svakt at mange båtprodusenter ikke klarer å lage båtene slik at det er nok plass til motoren.

"Flott båt, men synd det ikke er ordentlig plass til motoren."

Det samme med selvlensingen. Den skal fungere med gode marginer.

Link to post
Share on other sites

Irriterende ja. Nå oppstod problemet hos meg da jeg monterte ny motor på gammel båt (-96 modell), så her kan kanskje ikke båtprodusenten klandres i samme grad. Likevel ble jeg litt forbauset da motoren plutselig stanget i motorbrønnen og såpass mye av undervannshuset fortsatt lå under vann. Faktisk så lavt at det grodde helt opptil vanninntaket som ligger på siden på Suzukien.

 

Dog er jeg ganske sikker på at denne kjekke saken fra Bobs Machine Shop fikser biffen.

20180210_144152.jpg.6e3fc1653dccb94c42a221b4a48383fb.jpg

 

Veier 18 kg (+ et par kilo i bolter/anleggsplate) og bygger 4" bakover. Kom vel på rundt 8kkr fra Ravns Garage med alt. Så kan man vurdere om det er et alternativ om man ikke går for G2 med det nye motorfestet. Litt tungvindt å måtte gjøre slike tiltak. Bonusen er at det heretter blir en lek å finne optimal høyde på setup-propell. :smiley:

 

#Edit: Man får også kjøpt setback-spacere som er vesentlig billigere og veier mindre hvis man ikke har lyst på høydejustering.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Der ja, denne dingsen eliminerer mange problemer, plassproblemer i motorbrønn og høydejusteringer osv, men den skaper noen nye utfordringer, spesielt gjelder dette vekt & balangse. Nå finnes disse i hydrauliske styrt enheter slik at det er bare å trykke på knappen så er høydejusteringen en lek.

 

Nå er vel vårt problem litt annerledes, da båtprodusenten har begynt å sette vektbegrensninger på motoren. En Evinrude G2 har innebygget styringsenhet og denne motoren veier ca. 40 kg mere en G1 motoren. Evinrude har produsert en G1,5, ny motor med gammelt motorfeste som veier litt mindre. Denne motoren blir vi henvist til å kjøpe. Vi som har bestilt ny motor skal ha G2 og ikke G1,5. Problemet ligger vel kanskje, ikke sikker, at selvlensesytemet ikke fungerer optimalt og at båten kanskje fylles med vann ved mye regn. Nå kjenner vi til at Nordkapp har gjort endringer og tilpasset båten til de nye motorene, det være seg flytting av batteri (30 kg), oljetanken er innebygget i motoren og bensintanken er flyttet fremover. Disse endringene skal være tilstrekkelig til å montere G2.

 

Dersom marginene er så små at 30-40 kg velter et stort lass så må Nordkapp komme opp med hvordan vi laster båten med 9 personer og eventuelt annet ustyr, jeg tørr ikke fylle båten med last i fare for at båten skal synke. Kanskje jeg må ha bare 1/2 bensintank og kanskje 1/2 oljetank for å spare vekt, ikke vet jeg. Alt dette er bare spekulasjoner, det som er sikkert er at Nordkapp vil ikke at vi skal montere G2 på Enduro 605. Merk, jeg kaller den nye motoren med gammelt motorfeste for G1,5, dvs delvis ny motor. I reklamen sies det at man ikke har benyttet en eneste komponent fra G1 motor over til G2 motoren, gammelt motorfeste er vel overføring av komponenter.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Nå er min båt gammel, så selvlensingssystemet er basert på at man stenger dreneringen med en ventil når man bruker/laster båten. Så i mitt tilfelle handler det om at båten ikke ligger dypere enn at vannivået ikke trenger inn i båtens hulrom når ventilen er åpen. Hvis jeg glemmer å stenge ventilen, så blir det veldig vått der bak når man belaster båten vektmessig.

 

Men ja: Enig i at det virker litt tullete å ikke modifisere konstruksjon (innerliner) når man har låst seg til en motorprodusent som har kommet med en ny motormodell.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
John_Kr skrev On 2.2.2018 at 18.04:

Se på dette bilde, lang hale med groe og motoren butter i veggen, 2 mm til gode da.

15_870238442.jpg

 

Om en svinger motoren over til en av sidene kommer den laveste delen noen centimeter lenger opp og motor bør går klar av vannet selv med full tank etc.

Link to post
Share on other sites

På min Nordkapp 605 Enduro med Evinrude G2 150hk så stikker spissen nedi vannet når motor er tiltet helt opp. Svinger jeg over går tuppen klar av vannet med ett par cm tipper jeg, selv med full bensintank. Har ikke så mye lagret i båten som veier noe, verken foran eller bak annet enn dregg i "dreggkassa".
På bildet til Nicky lenger oppe hvor motor er klar av vannet ser det ut til at motor er svingt over.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå har jeg fått kjørt 605 RS'n i sommer med motor med Powerstyring, noen erfaringer;

  • Nå valgte jeg en motor med powerstyring mot Nordkapp's anbefalinger, men de aksepterte monteringen. Her ble argumentet med selvlensingssytem som kunne skape problemer ifm vektøkningen. Mine erfaringer rundt selvlensingsytemet er vesentlig bedre en 2014, i denne 2018 modellen har det ikke kommet inn vann og vannet som kommer opp i båten ved spyling renner rett ut. På forrige båt lå vannet lenge i båten og det kom stadig vann inn ved mye last. Nå er dette selvlensingsystemet gjort om ift 2014 modellen og er veldig bra.
  • Vekt på motor, jo jeg kenner at motoren er vesentlig tyngre en G1 motoren, den har også høyere tyngdepunkt. Det merker jeg ved at båten "ruller litt" sideveis, men dette er bare følelser og gjør meg ikke så mye.
  • På grunn av vekta av motoren så var jeg noe spent på hvor dypt den lå i sjøen, med full av fuel så hadde jeg god margin med bunnstoff over vann, antar ca. 2-3 cm. På den forrige båten var det vann i motorbrønnen, på denne båten så er det ikke konstant vann der, det tolker jeg slik at båten tåler motoren.
  • Det som ennå ikke er løst er at jeg har litt "gallopering", litt vanskelig å trimme motoren for å få bort fenomenet. Etterhvert som tanknivået har synket så har jeg oppdaget at båten blir bare bedre og bedre å kjøre og galloperingen er nesten bort. Nå ligger tanknivået på c.45 % og båten er god å kjøre. Når jeg fikk båten så hadde leverandøren fylt 116 liter bensin, ser at kapasiteten er 125 liter, regner med at de ikke fikk på mere.  Dersom det viser seg at oppfyllingsgrad på tanken har noe å si for galloperingen så vil jeg bruke båten rundt dette volumnivået for å kompensere.
  • Nå ble det sagt at batteriet var flyttet på 2018 modellen for å kompensere for motorvekt, batteriet er ikke flyttet og er plassert på samme sted som før.
  • Kartplotteren, GARMIN 922XS med innvendig svinger (GT15) er super, har aldri fått ekkolodd til å operere på 250-300 meters dybde tidligere, anbefales.
  • Forbruk av drivstoff, motoren ligger på ca. 0,7 l/nm ved 25-30 knops fart, bra
  • Propell; kjører nå en RX4 18" (4-blader), oppnår ca. 20 knop ved 3000 omdr, 25 knop ved 3500 omdr, 28 knop ved 4000 osv. Akselerasjon er enorm, i plan før jeg får sakt A. Dette er en propell jeg allerede elsker, den sitter som limt i vannet og jeg kan trimme motoren helt ut til 85 % før den begynner å slippe taket, trimmer ut til 40-45 ved masjfart. Men, jeg synes at jeg har litt liten masjhastighet, må diskutere med leverandøren om det kan være fornuftig å gå opp til 20" propp. Leverandøren har testet WOT, mener de fikk 42-43 knop på 5900 omdr. På forrige båt (2014 modell) så hadde jeg en RAKER II/ 22, den hadde mye høyere topphastighet, men toppturtall var mye lavere, ca. 4900 omdr, annen girutveksling 1:1,87. G2 har vel 1:2,17 (mener det)
  • Så summa sumarum så er dette en bra båt, vekt er noe å tenke på ift båt og motor, men etter min vurdering så fungerer det bra, det ble et bra oppsett som jeg tror NORDKAPP vil approbere etter litt tankegang.

Har noen spørsmål til min tilbakemelding eller andre spørsmål så kan jeg gjerne svare på det.

 

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det kan være at problemet med dreneringen ikke er at det kommer vann inn den veien, men at akterspeilet med tyngre og forskjøvet motor blir så lavt at sjø fra akter slår inn over akterspeilet. Med båten fortøyd og sjøen inn akter kan det være det slår over mere sjø enn selvlensingen holder unna. Til slutt ligger båten så lavt i vannet at sjøen slår rett inn og fyller båten. De snakker om selvlenssystemet med funksjonsfeil, det kan jo være alt fra løv til grov sjø som gjør at det ikke fungerer. 

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev for 5 timer siden:

Men, jeg synes at jeg har litt liten masjhastighet, må diskutere med leverandøren om det kan være fornuftig å gå opp til 20" propp. Leverandøren har testet WOT, mener de fikk 42-43 knop på 5900 omdr. På forrige båt (2014 modell) så hadde jeg en RAKER II/ 22, den hadde mye høyere topphastighet, men toppturtall var mye lavere, ca. 4900 omdr, annen girutveksling 1:1,87. G2 har vel 1:2,17 (mener det)

 

er jo ikke rart marsj- og toppfart har gått ned  - du har jo gått ned 4" i stigning samtidig som at propellen går saktere rundt enn før med den nye utvekslinga. 

Jeg ville prøvd med 20" i samme design du har nå.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 7 timer siden:

Det kan være at problemet med dreneringen ikke er at det kommer vann inn den veien, men at akterspeilet med tyngre og forskjøvet motor blir så lavt at sjø fra akter slår inn over akterspeilet. Med båten fortøyd og sjøen inn akter kan det være det slår over mere sjø enn selvlensingen holder unna. Til slutt ligger båten så lavt i vannet at sjøen slår rett inn og fyller båten. De snakker om selvlenssystemet med funksjonsfeil, det kan jo være alt fra løv til grov sjø som gjør at det ikke fungerer. 

Hei

Hmmm... må nesten spørre om du kenner båte? Dersom sjøen mot akterspeilet er så stor at vannet kommer oppe i båten, ja da har jeg ikke noe på sjøen å gjøre, da må sjøen slå høyt over motoren... Regner med at du leste hva jeg har skrevet over?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...