Jump to content

Nordkapp 605 med 150 Evinrude E-Tec G2 HO, erfaringer?


Skipper19

Recommended Posts

Dørkhøyden er selvfølgelog over vannlinja, men usikker på hvor mange cm. Nå ble disse båtene endret på 2017-18 modellene slik at dreneringssystemet er forbedret, oppdrift er forbedret og bensintank flyttet fremover. Dette ble gjort for å kunne takle vektøkningen av de nye G2 motorene.

 

Men vil si at alle båter synker dersom de fylles med vann, spørsmålet er hvordan kommer vannet inn i innerskroget ... Båten synker ikke med vann i motorbrønn, her er det 2 store dreneringshull, likeså skal båten tåle mye vann oppi, tilsvarende vekt av flere personer. Nå vet jeg at på min første 605 så var alle kabler og slanger til motoren trukket med nettingstrømpe, her er det muligheter for vanninntregning, på min RS i dag så er det tette rør.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev for 4 timer siden:

Jeg kjenner båteen godt og denne båten synker ikke pga vann i motorbrønn, det må være andre årsaker.

Jeg sier ikke at den sank grunnet det, men det var her vannet kom inn. Båten ble undersøkt både av forsikringsselskap og forhandler og det ble ikke funnet noen annen årsak. Vår båt var 2015 modell med 150 E-tec. Jeg skjønner at eiere av disse båtene i dag vil prøve å snakke seg bort fra dette faktum, for det er ikke en spesielt positivt egenskap for båten. Jeg har alltid vært Nordkappfan og dette var drømmebåten helt til dette inntraff. 

Redigert av LAKA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, John_Kr said:

Dørkhøyden er selvfølgelog over vannlinja, men usikker på hvor mange cm. Nå ble disse båtene endret på 2017-18 modellene slik at dreneringssystemet er forbedret, oppdrift er forbedret og bensintank flyttet fremover. Dette ble gjort for å kunne takle vektøkningen av de nye G2 motorene.

 

Men vil si at alle båter synker dersom de fylles med vann, spørsmålet er hvordan kommer vannet inn i innerskroget ... Båten synker ikke med vann i motorbrønn, her er det 2 store dreneringshull, likeså skal båten tåle mye vann oppi, tilsvarende vekt av flere personer. Nå vet jeg at på min første 605 så var alle kabler og slanger til motoren trukket med nettingstrømpe, her er det muligheter for vanninntregning, på min RS i dag så er det tette rør.

 Det kan være at båten er blitt konstruert med en teroetisk vannlinje for lettere motor, da vil dørkhøyde være kritisk ved for mye last. Ikke alle båter synker ved fyllyng nei! men da er det gjerne oppdriftsmidler i hulrom ol. Det er merkelig at ikke forsikringsselskap og produsent har forsket mere på hva som er årsaken til alle forlisene!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, Sørlandet2 said:

Er det ikke lensepumpe i skrog-bunnen på disse båtene? 

Vil tro det er viktig å sjekke.

tror ikke det er krav til elektrisk lensepumpe.. min har manuel! men skjelden mye vann der..   men om vannlåsene er feilkonstruerte og dørken for lav hjelper en liten el pumpe veldig lite

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Tragisk dårlig at produsenten ikke klarer å lage båter som flyter. Det viktigste med båt er jo at den skal flyte.

Men det er kanskje gjennom hullene til motorboltene at vannet kommer inn. Både fra motorbrønn og utsiden. Slik sett er det ikke produsentens feil, men de som monterer motoren. Mange som slurver med tetning bak monteringsplata.

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 1 time siden:

tror ikke det er krav til elektrisk lensepumpe.. min har manuel! men skjelden mye vann der..   men om vannlåsene er feilkonstruerte og dørken for lav hjelper en liten el pumpe veldig lite

Elektrisk lensepumpe skal være standard i alle 605. Se f.eks. http://www.nordkapp-boats.no/modellene/nordkapp-enduro/enduro-605/ 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke elektrisk lensepumpe i min 16modell. 

 

Har observert, at ved bakking i krapp sjø, så kommer det masse vann inn vedsina sofaen bak. 

 

Og hvis vi er mer enn 5stk i båten, så kommer det litt vann opp selvlensinga. 

 

Så det er noen designfeil ja, men bortsett fra det, så er båtene knallbra 

 

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 2 timer siden:

tror ikke det er krav til elektrisk lensepumpe.. min har manuel! men skjelden mye vann der..   men om vannlåsene er feilkonstruerte og dørken for lav hjelper en liten el pumpe veldig lite

Virker vel som noen av disse har tatt inn vann gjennom kabel-gjennomføringen i motor-brønnen? Vil tro vann da kommer ned i kjølsvinet? Ville tro ei elektrisk lensepumpe hadde gjort seg. Vet andre produsenter har det. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
John_Kr skrev On 11.2.2019 at 22.18:

Hei leclomaju

Det er flere tråder rundt dette tema, søk så finner du mye stoff her inne, men jeg kan komme med kortverjonen.

 

- Venter du på en ny Enduro 605 RS med 150HO G2 motor så er 1. valget RAKER 22HO, ønsker du en 4-blader så velger du en 20" RX4.

 

- Så til bildene over, jo Nordkappbåtene er noe lave, men det som er viktig er først og fremst at du holder nøye tilsyn av båten under dårlig vær, samt hold nøye kontroll på slukene i båten, de må holdes rene. Når det gjelder disse bildene så kjenner vi ikke til bakgrunn tl at båtene fylte med vann og sank, det kan være 1000 årsaker til det. Alle båter synker når de fylles med vann.

 

- Så til dine bekymringer, det bør du ikke ha, du vil få en fantastisk båt hvor mange vil være misunlig på deg, dette er en knallgod båt.

 

- Mine erfaringer - har hatt mange lignende båter, har hatt 2 stk Nordkapp Enduro 605, har en RS i dag. Vil ikke bytte med noen ... :-)

 

Hei. Om det ikke er for sent ville jeg avbestilt og valgt en annen fabrikant. Produsenten benekter alt med feil design. De vet nå om en rekke båter som har gått ned men velger å ikke gjøre noe. De bryr seg rett og slett ikke. Tragisk. Eneste kundene kan gjøre er å formidle budskapet om å holde seg unna.

 

Jeg eller noen jeg bryr meg om skal aldri sette foten sin i en 605 igjen. 

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg kan diskutere denne saken så mye mere, jeg har ikke tilstrekkelig kunnskap om alle detaljene, men jeg vil bare si at det er gjort endringer i skroget ift 2014 vs 2018 modellen, yterligger endringer er gjort på RS modellen for bedre vektbalanse og flyteevne. Jeg er noe usikker på  nå endringene egentlig kom, men på min 2018/ RS så er de gjennomført. 

 

Min 2014 modell holdt også på å synke, kan si det nå, men her fant vi feilen til slutt etter mye om og men ... De to nederste boltene på motorfestene tok inn vann. Her måtte vi ta båten på land og fylle båten med vann for å finne ut hvor vannet kom ut.

 

Igjen, med mitt bruksmønster, vektfordeling og plassering av båtplass osv så er jeg fornøyd med båten.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Cs605 skrev for 11 timer siden:

Hei. Om det ikke er for sent ville jeg avbestilt og valgt en annen fabrikant. Produsenten benekter alt med feil design. De vet nå om en rekke båter som har gått ned men velger å ikke gjøre noe. De bryr seg rett og slett ikke. Tragisk. Eneste kundene kan gjøre er å formidle budskapet om å holde seg unna.

 

Jeg eller noen jeg bryr meg om skal aldri sette foten sin i en 605 igjen. 

Enig med deg. Var innom forhandler for noen uker siden og kikket litt, og da avviste de all kjennskap til at denne båtmodeller hadde hatt disse feilene. 

Link to post
Share on other sites

Det er åpenbart et eller annet feil med konstruksjonen slik at det kommer in vann, når det er så mange båter som synker.  Som regel når selvlensende båter synker er det feil med ventilereller slanger/vannlås.  Her er det åpenbart noe annet.  Det hadde vært interessant å sett et bilde av konstruksjonen i hekken innvendig!  Tar man hull i et skrog under vanlinjen må man ha kunskap og forståelse om tetningsmidler og hvordan en gjennomgående bolt fungerer. jeg tviler på at lekasjen har skjedd på kabelgenomføringer ov er vannlinjen.   Hvordan er dørken i forhold til vannlinjen ved normal last og største godkjendte motor f.eks?  Virker ikke som forhandler vil si noe om dette, og inrømmer heller ikke feil!  Etter min mening er det veldig useriøst!  Dethar jo vært en del stygge ulykker med selvlensende båter både lystbåter og yrkesbåter. Felles for disse er jo at det har vært granskninger og at produktene har blitt redesignet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Som jeg nevnte over så er det flere endringer som er gjort på disse båtene etter 2014 modellen, deriblant dreneringssystemet fra selvlensingssystemet. Her er utløpet flyttet slik at det er rette rør mot tidligere en 90 graders vinkel. Da jeg spylte/ vasket min 2014 modell så gikk det lang tid før vannet rant ut, 2018 så renner vannet rett ut med en gag. Deretter er utløpet på håndpumpa flyttet lengre oppe på skroget. Det er også montert elektrisk lensepumpe i tillegg. Så til slangene til motoren, på 2014 så var slangene innbunnet med nettingstrømpe, på 2018 modellen er det tett rør. I tillegg er drenering til de to bakre oppbevaringsrommene plugget igjen med manuell skruplugger, på 2014 modellen så kunne de ta inn van fra motorbrønnen. Deretter er bensintanken flyttet noe fremover, oljetanken er historie, samt at det er mulig dersom ønskelig å flytte batteriet under cockpit.

 

Som jeg nevnte i et tidligere innlegg så er de to boltene til motorfeste som ligger under vann svært viktig at de er tettet på riktig måte slik at det ikke kommer inn vann der, som det da gjorde på min 2014 modellen.

 

I tillegg sjekker jeg om det ligger vann i bunnen av båten før hver tur, da med å kjøre den elektriske pumpa.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Mener RS kom i 2017, er ikke 100% sikker.

 

Det som er kommet frem i denne tråden er ikke dokumentert, kun påstander. Jo jeg kan ikke benete at noen 605 har sunket, men det kan være mange årsaker til det, ikke en konstruksjonsfeil som noen påstår, da har Leverandøren måtte tatt båtene tilbake. Dersom eventuelt min båt synker ved kaia så har jeg kasko, blir ikke mitt problem.

 

Har forøvrig googlet dette, finner ingen ting som tyder på at det er noe problem. Min påstand er at dette er oppkonstruert frykt.  

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Fully agree JohnKr. Jag ser ingen oro för att 605 Enduro skall sjunka.

 

På internet förstoras alla små problem, alla de nöjda kunderna skriver inte, oftast de missnöjda.

 

Jag har planerat att ha ett separat batteri (ca 25ah) längre fram i båten, under styrkonsolen kanske som driver en JohsonSPX pump. Med separat litet batteri kan sedan pumpen pumpa tomt batteriet om det skulle behövas, behöver inte oroa mig för att det stora batteriet töms. Samt ett mindre batteri väger inte mycket men borde kunna pumpa några tusen liter.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

 

HiWard skrev On 13.3.2019 at 20.39:

Er det noen likheter mellom 605 og Avant 550? Kjenner jeg blir litt engstelig av det jeg leser her og for meg fremstår disse modellene som ganske like.

 

550 har masse flyteelementer under dørk og benker, og kan ikke synke (selv ikke hekken) selv om du borer hull i skroget..

Jeg ble overrasket over hvor mange steder det IKKE var stueplass, men der ligger det skumelementer. Har allikevel ikke funnet noen bunnpropp eller drenering, men ikke pokker om jeg finner noe vann nedi der heller!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Under her, var det en luftboble på 1.5x1.5x8cm. Ett lite dunk i brygga, så delaminerte og "knuste" baugen. Må si jeg blir litt skeptisk når jeg ser sånne støpefeil og hører om feil som har blitt oppdaga på andre båter. Men ikke mer enn at jeg kjøper Nordkapp igjen, hvis det dukker opp ett godt tilbud. Har svært lyst på 705 med 300(400r), lift og skikkelig propell 20190522_103549.jpg.49f06aadbc6f8abe9d34167313887aa5.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...