Jump to content

Nordkapp 605 med 150 Evinrude E-Tec G2 HO, erfaringer?


Skipper19

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Hei. Vil fraråde kjøp av Nordkapp 605. Har hatt båten siden 2016 og opplever den som langt dårligere i sjø enn andre tilsvarende båter. Den er rett og slett for lav og tung bak. Andre kommentarer i denne tråden bekrefter jo at de har måttet gjøre noe med dette på nyere modeller. Produsenten har unnlatt å nevne dette for meg når jeg konfronterer dem med det.

 

Fredag 10 august 2018 endret tittelen på Power boat og the year til Sinking boat of the year.

 

Båtene synker da de er for lave bak og klarer ikke å selvlense.

 

Min egen samt flere andre tilsvarende båter sank ved siden av 80-tallsbåter fra feks GH.

 

Båtene er pene, men det er det.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Som du skriver så er det gjort endringer på skroget på modellene fra 2017/18, men at de synker er vel å overdrive, jeg har ikke hørt om det. Jeg hadde en 2016 modell, eneste styre jeg hadde var at begge hovedboltene til motoren lakk inn vann, ble oppdaget tidlig.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev Just now:

Som du skriver så er det gjort endringer på skroget på modellene fra 2017/18, men at de synker er vel å overdrive, jeg har ikke hørt om det. Jeg hadde en 2016 modell, eneste styre jeg hadde var at begge hovedboltene til motoren lakk inn vann, ble oppdaget tidlig.

Litt mer vind enn normalt mot baken så er det gjort. Minst 3 stk i Østfold 10.august under uværet.

Link to post
Share on other sites

Hørte min selger nevnte også noe om dette, ikke legg akterenden opp mot vinde, men hvor tar båten inn vann? Det kan jo ikke være mulig at vannet kommer oppi båten og den fylles, slike bølger har vi ikke i havna. Jeg har nå en 2018 modell, ser at mye er gjort med skroget ift 2016 modellen, f.eks bedre selvlensingsystem og en del mere oppdrift bak. Rommene bak er plugget igjen med tette plugger osv. Jeg hadde en Yamarin 6210 før min 605 2016 modell, den var mye høyere en 605, men at dette gjør at båtene synker blir jeg noe undrende til. Jeg er faktisk fornøyd med begge årsmodellene, småting er det, men det vil det alltid være.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev for 8 timer siden:

Hørte min selger nevnte også noe om dette, ikke legg akterenden opp mot vinde, men hvor tar båten inn vann? Det kan jo ikke være mulig at vannet kommer oppi båten og den fylles, slike bølger har vi ikke i havna. Jeg har nå en 2018 modell, ser at mye er gjort med skroget ift 2016 modellen, f.eks bedre selvlensingsystem og en del mere oppdrift bak. Rommene bak er plugget igjen med tette plugger osv. Jeg hadde en Yamarin 6210 før min 605 2016 modell, den var mye høyere en 605, men at dette gjør at båtene synker blir jeg noe undrende til. Jeg er faktisk fornøyd med begge årsmodellene, småting er det, men det vil det alltid være.

 

Jeg mistenker at følgende skjer:

bølger fyller området rundt motorfestet. Gjentagende bølger gjør at dette område bare fylles mer og mer. Dermed mister man 5-10cm allerede der. Så begynner det å sprute inn vann over kanten bakfra. Spesielt på sidene og ved vannskistangen. Her er det ikke spesielt høyt opp fra vannlinja. Selvlensingen klarer ikke å ta unna og vips så har du et totalhavari på bunn. Tipper det hadde gått langt bedre dersom båtene var tette på siden bak samt at lensemekanismen var bedre.

 

Det er jo helt klart at dersom man har en roterende båtplass som alltid legger Bauen mot vinden så er jo ikke dette noe problem, med mindre man får motorstopp i uvær og hekken legger seg mot vinden. Da gjelder det å sette seg i bauen.

 

Sender gjerne bilder om noen tviler. Har ikke bilder fra selve synkingen, men har bilde når den ligger under vann.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

hmmmm.... har du en slik båt? Det er vel ikke så stor forskjell fra båttype til båttype på høyden av motorfeste, jeg er enig i at avstan fra vannet til kanten på motorfeste er ikke langt, men dersom det kommer vann i motorbrønnen så render det ut raskt gjenneom 2 stk sluker og motorbrønnen rommer ca. 10 liter vann, at dette utgjør 5-10 cm på flytehøyde på båten er bare tull. Da tror jeg at jeg slutter her å kommenterer, for resten stemmer heller ikke. Jeg uttaler meg med erfaring fra mange slike båter.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Jeg holdt på å miste Ibizaen for noen år siden av samme grunn (vind/bølger bakfra). Grunnen da var vanninntrengning gjennom hullene hvor kabler, bensinslange og styrewire går gjennom skrogsiden. Hadde vært litt slapp med vedlikeholdet og denne "gummihetten" hadde morknet og gått i oppløsning/ikke særlig tett - gammel båt jeg har. Vannet samlet seg da nede under dørken - og  båten kom inn i en dårlig sirkel.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
God kveld,

Disse siste innleggene bekymrer meg litt! Jeg må motta Enduro 605 RS i april, og det som interesserte meg, var å vite hvilke propellere som var montert for en god kompromisshastighet og trekkvannsport. Jeg drar ut at vi må være oppmerksomme på ikke å la båten løpe! Hva skal du gjøre?
Vennlig hilsen,
Link to post
Share on other sites

Hei leclomaju

Det er flere tråder rundt dette tema, søk så finner du mye stoff her inne, men jeg kan komme med kortverjonen.

 

- Venter du på en ny Enduro 605 RS med 150HO G2 motor så er 1. valget RAKER 22HO, ønsker du en 4-blader så velger du en 20" RX4.

 

- Så til bildene over, jo Nordkappbåtene er noe lave, men det som er viktig er først og fremst at du holder nøye tilsyn av båten under dårlig vær, samt hold nøye kontroll på slukene i båten, de må holdes rene. Når det gjelder disse bildene så kjenner vi ikke til bakgrunn tl at båtene fylte med vann og sank, det kan være 1000 årsaker til det. Alle båter synker når de fylles med vann.

 

- Så til dine bekymringer, det bør du ikke ha, du vil få en fantastisk båt hvor mange vil være misunlig på deg, dette er en knallgod båt.

 

- Mine erfaringer - har hatt mange lignende båter, har hatt 2 stk Nordkapp Enduro 605, har en RS i dag. Vil ikke bytte med noen ... :-)

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hekken på min Askeladden er mye lavere enn Noblesse, den ligger med hekken mot været og har aldri hatt problemer.  Selv om hekk og motorfester er lave er det sikkelig selvlensning og drenering på motorbrønn.  Det må være et eller annet med konstruksjonen på Noblessen som gjør at det kommer inn vann i dobbeltskroget selv om selvlensinga virker.

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Se på dette bilde ...

Det er gjort en del endringer på denne båten siden forrige modell. Men den store faren her er at det kan komme inn vann gjennom gjennomføringene til motoren, denne greier man normalt sett ikke å få vanntett.

 

På denne båten så er utløpet til pumpa hevet. Drenering i fra de bakre rom er plugget igjen, mot tidligere så var de åpen. Det er ikke åpent mellom de bakre rom og båten forøvrig. Ettersom dreneringene er tette så kan de to bakre rommene fylles med vann, men da må det være mye sjø. Har du mye last i disse rommene så blir båten baktung, jeg har disse rommene tomme. Så til det gangfeltet på begge sodene, kommer det vann over der så er det viktig at dreneringen i båten virker (selvlensingsystemet). Noen ønsker å ha 2 batterier i båten, dersom man plasserer de bak så vil dette også påvirke i negativ retning. Jeg prøver så langt det går å ha all last så langt fremme i båten som mulig for å bidra til at ikke båten blir så baktung. Jeg kjører heller ikke med så mye drivstoff, nå er heldigvis tanken på RS flyttet noe fremover, men jeg kjører skjelden med over 75% fyll.

 

Så igjen til bildene over, som jeg har sakt tidligere så kjenner vi ikke til historikken og hva som har skjedd, dersom det har vært ekstremvær så er det vell fåtall av våre båter som flyter etterpå.

_1332773566.jpg

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei,  

Jeg har planer om å kjøpe 605 Avant med G2 150. Det har vært litt frem og tilbake i denne tråden om det faktisk er plass til å tilte motoren helt opp, uten at den stanger borti motorbrønnen, med mindre man har integrert powerstyring. Er det noen som har et klart svar på dette?  

Redigert av Sommerpropell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Undervanns Nordkapp har jeg aldri hørt om. Ei heller hadde min lokale forhandler hørt om dette...

 

Uansett, har en 2018 Enduro med 150H.O; erfaring så langt etter en sesong på sjøen er veldig bra. Er imponert over sjøegenskapene (kom fra en 760 Noblesse) samt hvor leken båten er. Føler jeg har veldig god kontroll ved aktiv kjøring og den responderer bra. 

 

Strålende fornøyd sålangt. Hadde jeg kjøpt samme båt igjen? Absolutt

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sommerpropell skrev On 12.2.2019 at 15.34:

Hei,  

Jeg har planer om å kjøpe 605 Avant med G2 150. Det har vært litt frem og tilbake i denne tråden om det faktisk er plass til å tilte motoren helt opp, uten at den stanger borti motorbrønnen, med mindre man har integrert powerstyring. Er det noen som har et klart svar på dette?  

 

Hør på Facebook-gruppa "Nordkapp-eiere". Det er en del med 605 der.

Link to post
Share on other sites

Den sank antageligvis grunnet vann i motorbrønn. Den stod nesten 90 grader i vannet da vi fant den, og vi hadde hatt tilsyn med kun tre fire timer før dette skjedde. Den lå med akterenden ut, og det blåste liten kuling og ca 50 cm bølgehøyde, altså ikke veldig ugunstige forhold. I båtplassen utenfor ( og mer værutsatt ) lå vår Hansvik 500 Fisker med kun mikroskopiske mengder vann om bord. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...