Jump to content

Nordkapp 605 med 150 Evinrude E-Tec G2 HO, erfaringer?


Skipper19

Recommended Posts

Journeyman skrev for 8 timer siden:

Hei, hvilken toppfart har du nå og husker du hvilken toppfart du fikk med original propell? 

Det har jeg ikke testet selv, leverandøren har testet det til 42-43 knop, er noe lavere en båten er designet for. På 2014 modellen fikk jeg vel 47-48 knop, men hadde problem med lav turtall.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 6 timer siden:

 

er jo ikke rart marsj- og toppfart har gått ned  - du har jo gått ned 4" i stigning samtidig som at propellen går saktere rundt enn før med den nye utvekslinga. 

Jeg ville prøvd med 20" i samme design du har nå.  

Får ta en runde med Leverandøren til høst, gidder ikke å styre med dette nå. Tror nok at 20" vil hjelpe litt. Vil fortsatt beholde RX4 (4-blader), synes disse fungerer meget bra. Kjører venthullene lukket.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

g2 er det bare og holde seg unna en stund til, for mange barnesykdommer. 

 

Det er mange av de store g2'ne som skjærer seg ganske fort (vi har fått inn 5stk i sommer, den ene hadde kun gått 1.5time), på den lille g2 så er det injektorfeil som er gjentagende. 

 

jeg som er glad i etec, får vondt i hjerterota når jeg sier: jeg kan rett og slett ikke anbefale g2 mer, det er for mye problemer. hold dere til g1 en stund til

 

hilsen en som har både g1 og g2 v6, men som nå selger g2'n. 

 

Hvor mange knop får dere med 605'ne deres? 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører til det eventuelt smeller, får da ny motor. Kan ikke sitte å tenke på at den kan ryke.... Det spørs også hvordan er motorene blitt behandlet som har havarert? Kjør på, det er ikke kommet noe varsel fra Evinrude.=-O

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev for 2 timer siden:

Jeg kjører til det eventuelt smeller, får da ny motor. Kan ikke sitte å tenke på at den kan ryke.... Det spørs også hvordan er motorene blitt behandlet som har havarert? Kjør på, det er ikke kommet noe varsel fra Evinrude.=-O

 

Rett innstilling!

Sikler på G2-motor her.. 5år/500 timer før den må inn på dyr service virker forlokkende! Sammenlignet med hver 100 time på de andre..

 

Søker man på etec G2 og problems får man ikke veldig mye mer treff enn Yamaha eller Verado.. Eller Suzuki.. Den som kommer med korrekt, uavhengig statistikk blir rik (og muligens drept ?).

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev 25 minutter siden:

Tusen takk for svar. Uansett, jeg ble imponert over de lange serviceintervallene.

 

Er det Enduro 550 du har, som det står i signaturen? Veldig fin og morsom båt! :) Jeg hadde en sånn med samme motor fram til i år.

 

PS: det er en Facebook-gruppe for Nordkapp-eiere: https://www.facebook.com/groups/250557188862071/

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 18mod Enduro H+ med G2 150HO. Har riktignok ikke den integrerte styremodulen, men båten fungerer utmerket likevel. 

Får tiltet den helt ut av vannet ved fortøyning så jeg slipper groe.

Kjører på en Raker HO 22“, og får 47knop under gode forhold. Syns å huske ca.5300rpm da, men dette må jeg sjekke ved neste anledning. Man skal forøvrig ha tunga ganske rett i munnen på flatt jern. Den vil gjerne hoppe om man treffer en bølge, og vipper litt fra side til side med høy tilt. Litt moderat tilt og den er roligere. Krevde litt tilvenning, og nå gir den tilbake med masse kjøreglede.

 

Båten er knakende fin i sjøen! Leken og lett samtidig som den er skarp nok V til å gå mykt og behagelig i sjøen. Har aldri kjørt en båt i samme klasse som reagerer så direkte på trimming av motor, og den er lett å få til å “fly“! Kjempestas! Motoren og den sinte totaktsstyrken gjør nok sitt til at den er så leken og. 

Den trives godt mellom 20 og 35 knop som marsjfart. Akselerasjonen er fantastisk, som andre her også har nevnt!

Link to post
Share on other sites

Flott å høre at du er fornøyd med båt og motor, ser at du får brukbare verdier med den nye propellen. Har vært morro å høre hva du får av verdier ved 3000, 3500, 4000 og 4500 omdr. Jeg kjører RX4/18", denne er nok litt liten, så jeg går nok opp til 20" etter denne sesongen. Jeg får nok bare 42-43 knop og 5900 omdr. Skal jeg langt så ligger jeg på 25 knop med 3500 omdr.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

jotto skrev for 21 timer siden:

 

Er det Enduro 550 du har, som det står i signaturen? Veldig fin og morsom båt! :) Jeg hadde en sånn med samme motor fram til i år.

 

PS: det er en Facebook-gruppe for Nordkapp-eiere: https://www.facebook.com/groups/250557188862071/

Ja, Enduro 550. Veldig praktisk sak som er godt "skrudd". Gikk fra feriebåt til hyttebåt i 2011 etter at familien ville ha noe større plass. Hadde først en Bella med HT som var en tabbe fordi vi ikke brukte båten i dårlig vær uansett, samt at den var problematisk å gå ombord i, deretter en Capelli Tempest 470 som ble litt for liten. Nordkappen har derimot plass til kona og de to døtrene våren på solsenga under gange. Veldig fornøyd. 

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev for 23 timer siden:

Flott å høre at du er fornøyd med båt og motor, ser at du får brukbare verdier med den nye propellen. Har vært morro å høre hva du får av verdier ved 3000, 3500, 4000 og 4500 omdr. Jeg kjører RX4/18", denne er nok litt liten, så jeg går nok opp til 20" etter denne sesongen. Jeg får nok bare 42-43 knop og 5900 omdr. Skal jeg langt så ligger jeg på 25 knop med 3500 omdr.

 

Kan teste litt om en ukes tid, og legge igjen en liten rapport. Alltid gøy å dele slike erfaringer. 

Spent på hva slas ytelse du får med en liten endring på firebladers-propellen din.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
John_Kr skrev On 27.7.2018 at 8.44:

Flott å høre at du er fornøyd med båt og motor, ser at du får brukbare verdier med den nye propellen. Har vært morro å høre hva du får av verdier ved 3000, 3500, 4000 og 4500 omdr. Jeg kjører RX4/18", denne er nok litt liten, så jeg går nok opp til 20" etter denne sesongen. Jeg får nok bare 42-43 knop og 5900 omdr. Skal jeg langt så ligger jeg på 25 knop med 3500 omdr.

 

Nå har jeg fått testet litt! Var utpå idag med 4-5ms vind og litt skarp sjø i Oslofjorden. Fikk gjort noen tester i ulike turtall.

 

2350rpm - 9knop

2700rpm - 17knop

3000rpm - 22knop, 15,2l/t

3500rpm - 27knop, 19,4l/t

4000rpm 32-33knop, 25,7l/t

4500rpm 37-38knop

5000rpm 42-43knop

5350rpm 46-47knop

 

Har ikke helt kontroll på tilt i alle hastigheter, men ligger stort sett mellom 25% og 35% i vanlig marsjfart, og mellom 40-60% oppover i turtall. 

Opplever som deg litt galloppering i 20-25knop, men som stort sett er borte med litt moderat tilt. Over det er det ikke noe problem. Over 40knop er den skikkelig livlig og man skal være påpasselig med både ratt, gass og tilt samt sjøforholdene. 

Syns propellen gir et veldig behagelig marsjfartområde i forhold til turtall. Skroget koser seg virkelig i 25-35knop og blir skikkelig lekent og «flyvete» over det. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Regna med at du fikk noe slikt, jeg er nok noe bak i hastighet ... Min leverandør har testet noe for meg med samme båt, fikk de verdier du har oppnådd med Raker HO/22, litt lavere hastighet med RX4/ 20. De mente at man likte HO propellen best... Får se hva jeg ønsker, vil nødig slippe taket i RX4, synes den er knallbra.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev for 15 timer siden:

Regna med at du fikk noe slikt, jeg er nok noe bak i hastighet ... Min leverandør har testet noe for meg med samme båt, fikk de verdier du har oppnådd med Raker HO/22, litt lavere hastighet med RX4/ 20. De mente at man likte HO propellen best... Får se hva jeg ønsker, vil nødig slippe taket i RX4, synes den er knallbra.

HO/22 fungerer bra ja. Toppfarten er jo ikke det mest interessante i daglig brun, og skjønner godt at du er fornøyd med den du har. RX4/20 kan jo være et glimrende alternativ? Litt lavere turtall i marsjfart samtidig som du har grepet du digger med firebladern?

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, John_Kr said:

. Får se hva jeg ønsker, vil nødig slippe taket i RX4, synes den er knallbra.

Brukbar  propell, som sitter som støpt uansett sving eller tilt.....men reversen da...er jo helt katastrofe og gjør at jeg hver sesong ønsker meg tre-blads prop isteden....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja vi får se, den pynter jo litt opp dersom man henger den på veggen... :-). Enig i at det er et stort sprang fra 18 til 22, men det er ikke så ille som det høres ut som, vi snakker om ytterpunktene. Nå har de testet propellene på en annen båt som er helt lik, fikk brukbare resultater med begge modellene (RX4 20 og Raker 22 HO) Sistnevnte anbefales av Nordkapp. 

RX4 – 20’’
RPM             FART

3000             22,5
3500             26,4
4000             31,2
4500             35,4
max 5500 – 43,2

Raker HO – 22’’
RPM             FART
3000             21,3
3500             27,2
4000             31,6
4500             36,7
max 5590 – 45,3

RX4 18 var åpenbar for liten, RX4 20 passer bedre. RX4 20 og Raker 22 HO har nesten samme verdier i mellomregistret, men Raker 22 HO har bedre farts egenskaper rundt 3500-4500 omdre. Rakeren bråker mindre når du passerer 4000 omdr.

 

Vi får se, jeg anser meg ferdig med propellvalg (håper jeg :-))

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...