Jump to content

Årets båtentusiast 2017...?


Framtia

Recommended Posts

Bra initiativ, Ask :thumbsup:

Saver også den etterhvert så  tradisjonsrike nominasjons og avstemningstråden som ledet frem til en demokratisk valgt "årets båtentusiast"

 

I år hadde jeg nok nominert @Pequod for sine flotte reisebrev året rundt på tross av mye motgang de siste årene.

@Euklid for sin fantastiske jordomseilingstråd

@SoBo som vanlig for sine tusenkunster i prosjektråden om sin P36 riviera (som nå er langt bedre enn ny).

@kdtran  for sin tråd om så godt som total teknisk renovering av sin P35 samt stå-på evne for å holde koken etter at havari på en av de to nyoverhalte motorene for å så måte bite i eplet og bestille 2 stk flett nye VP D4. 

 

Verdige kandidater alle sammen. I år hadde @Pequod fått stemmen min

 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Framtia; jeg takker så mye for omtanke, men det er nok andre som fortjener den hederen mer enn meg. For eksempel deg selv :thumbsup: 

 

Mange bra kandidater er nevnt, men jeg vil løfte fram NilsPils. Han er en ihuga båtentusiast i ordets rette forstand. Han har to båter som han steller med, og elsker å lage dingser og duppeditter og forbedringer til dem. Sammen med kona farter de rundt i båten til alle årets tider og lager mat av råvarer de fangster underveis. I tillegg er han en kunnskapsrik mann som bare bidrar positivt, aldri noe negativt fra den kanten! Har truffet ham flere ganger "live", og jeg må si at han er en av de mest sporty pensjonistene jeg vet om! Skulle ønske jeg hadde en slik far :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 fortjener absolutt en stemme også, for alle de fantastiske skildringene hans av diverse båtturer, både lange og korte.

Etter å ha truffet ham noen ganger og virkelig fått opplevd den glødende entusiasmen hans, og villigheten til å dele både kunnskap og erfaringer, får han min stemme.

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige ord @Trond123, men kan ikke nomineres da jeg ble kåret i 2013 :smiley:

 

Her er en liste med årets båtentusiast tidligere år:

 

2003 Lars H

2004 posseidon

2005 Skipper Worse

2006 Walter_s

2007 Astor

2008 Hilmar II

2009 Roaldbj

2010 Anders Haaby

2011 Svaap

2012 REM

2013 Sap_2000

2014 Knude

2015 Hulda

2016 Tom Rør

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Som nevnt i den "offisielle" tråden ville jeg egentlig stemt frem TomRør  (igjen) - men for å følge spillereglene -  går min stemme i år til Pequod. En absolutt verdig kandidat.

 

Er der forresten noen kyndige som kunne satt opp de nominerte etteer hvert - og en avstemmingspoll ?  Så blir det jo spennende å se hvem medlemmene stemmer frem - og hvem Ingar & co har utnevnt.  Kanskje resultatet blir sammenfallende :)

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Jeg nominerer alf-inge, som har hjulpet meg med tips og råd, henting av båt og opplæring og støtte gjennom et helt år. Fantastisk! og jeg er dypt takknemlig. Han er kanskje ikke den mest synlige eller aktive her inne, men han er 'blant oss' - og har dyp og velfundert kunnskap om seilbåter som han deler med glede. Det er ikke nødvendigvis de mest aktive, men dette 'lave gresset i livet' som representerer grunnstammen og gjør baatplassen til et flott nettsted.

 

Så er det jo mulig jeg bommer på reglene, og da får dette stå som min takk til alf-inge uansett!

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingar skrev On 28.12.2017 at 20.38:

Skjønner at det er delte meninger, det er en intern beslutning.

Bliss er ikke moderator lenger, men både han og jeg har vært med siden starten av baatplassen og har god oversikt.

Kan love at vi har funnet en verdig vinner. :smiley:

Men hvorfor, @Ingar

Kåringen av Årets båtentusiast er blitt en flott tradisjon som alltid skaper mye positivt engasjement, i en tid da båtlivet for de aller fleste i praksis er på et minimum. 

Er sikker på at forummedlemmene ikke har noe problem med å akseptere endring i fremgangsmåte om vi får en grei forklaring på hvorfor dette gjøres om.

Er det begrensinger i forumsoftwaren, er det arbeidsbelastningen eller hva?

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Thostr skrev for 5 timer siden:

Dette er jo et community eller fellesskap, og jeg tror prosessen og samtalene rundt en slik utnevnelse er viktigere enn selve utnevnelsen. Det er en måte å være sammen på som styrker fellesskapsfølelsen. Derfor tror jeg at det er lurt å ta seg en tur i tenkeboksen og vurdere om strategien om eneveldig utnevnelse ivaretar forumets interesser...

 

Trenger ikke å legge til noe på dette. Spot on!

Link to post
Share on other sites

Bonita I skrev for 2 timer siden:

Er der forresten noen kyndige som kunne satt opp de nominerte etteer hvert - og en avstemmingspoll ?  Så blir det jo spennende å se hvem medlemmene stemmer frem - og hvem Ingar & co har utnevnt.  Kanskje resultatet blir sammenfallende :)

 

Hei

 

Hyggeleg at folk set pris på initiativet.

Det er fint dersom nokon kyndige kan tenkja seg å setja opp ein "avstemmingspoll", slik Bonita skriv.

 

Ask

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg hadde følt det like "ærefullt" da jeg ble årets båtentusiast i 2003 om det hadde vært 2 personer som hadde bestemt at jeg skulle få den tittelen, som at jeg ble valgt etter en avstemming av brukerne på forumet.

 

Hadde det blitt et valg i år som før, hadde så klart min stemme gått til Pequod!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det som er genuint med Båtplassen, som skiller den fra andre båtplasser, andre plasser der folk med særskilte interesser samles, i hvert fall de særskilte interesser jeg har, er det store mangfoldet av voksne fornuftige, hyggelige mennesker som snakker hyggelig og fornuftig. Ja, det er da de som ikke snakker hyggelig og fornuftig, men dem blir neppe nevnt i en samtale om hvem som virkelig er fornuftig og hyggelig. Det er meg en gåte hvordan moderator og administrator kan komme på noe så dumt som å kvele en slik framsnakkingstråd. Det er i desember, når båtene er passive objekter under presenning eller bundet og basta til ei kai, at vi båtfolk endelig kan få si noe hyggelig til de som virkelig bidrar til at vårt personlige båtliv blir noe mer enn bare det. 

 

 

Slike kåringer er høyst subjektive. Det går ikke bare på faglige råd, men på det mer diffuse og mellommenneskelige. Og så er det da også slikt som er mellom-mannlig. At noen snakker dønn rolig, dønn voksent, ryddig, redelig om akkurat det du lurer på. Akkurat der og da. 

Det er mange som har hjulpet meg personlig, meg som båtmann, motormann, båtelektriker og trevirkehandsamer. Akkurat i dag, med båten i sjøen, flytende og flott, med ro i hjertet og fred i sjela popper navn etter navn opp. 

 

 

Noen svarer på nesten alt, og viderebringer ideer, løsninger og gode råd de har plukka opp fra andre. Andre er fort frampå og griper fatt i et problem en forholdsvis ukjent entusiast har lagt fram, og bidrar således til å holde Båtplassen oppdatert og oppfriska med nye medlemmer. Og så er det atter dem som har virkelig peiling på akkurat det en lurer på akkurat når en holder på med det. Det som gjør at nettene blir fylt med katastrofale tanker om forlis og motorhavari, eller enda ei uke med ryggen mot himmelen, blir forløst og oppløst og evaporert med et enkelt vennlig råd. Eller et oppmuntrende "Hei!". Noen som med kløkt og ro og en stor empatisk innsikt evner å komme med det eksakte presise nøkterne rådet en annen båtmann må ha for å kunne klare å fortsette med sin intense besettende særskilte genuine interesse.

Av alle disse som gjør noe med alt trekker jeg fram den ene som har dette spesifikt forløsende for meg - i pur angst for at jeg skal gå glipp av alle hyggelige råd og tanker fra et par titalls andre vennlige sjeler:

 

Dinamo

 

Tusen takk, Dinamo!

 

 

Link to post
Share on other sites

Kunsten her for moderatorene er å unngå å høre så mye kritikk i det som har kommet fram her, og heller høre at det er behov som kan dekkes og masse positiv "community-energi" som kan brukes til å lage et enda bedre forum.

 

Forslag: hva med å gjøre mer ut av disse kåringene, lage flere kategorier innenfor ulike områder - så kan vi gjøre 'stas' på enda flere her inne? Er jo litt endimensjonalt med 'årets båtentusiast', hva med 'årets hentetur', 'årets nykommer', 'årets gjør-det-selv-prosjekt' osv? Så kan jo moderatorene ha sin egen kategori  'årets moderatorpris', og vi kan beholde 'årets båtentusiast-kåring' slik den var. 

 

Vinn-vinn? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...