Jump to content

Lavpris dieselvarmer på Banggood. Risky?


PiperBill

Recommended Posts

Thostr skrev for 1 time siden:

 

Tror du forsikringsselskapet ditt har samme tilnærming? Man kan jo håpe...

 

Vel, endringen min ble av kontrolløren lagt inn i tegningene for opplegget for boligen. Nå er vel dette litt på siden av tråden om varmer i båt. For å montere et varmeapparat i båt er det vel neppe noe krav om autorisert installatør i det hele tatt. Det jeg mente med "sidespranget" var at dieselvarmeren monteres etter "bruksanvisningen".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fjordgubbe skrev On 12/31/2017 at 22.21:

Har nok stege sidan eg og kjøpte den ser eg, men denne hos Nettbåt er ikkje å forakte :

Defroster 10kw, Isotherm, Se utvalget

 

Har trodd at alle "merkevarene" egent var samme produkt, men ser nå at Isoterm ikke er identisk med den som selges av Maritim.

Luftuttakene er plassert i to høyder på sistnevte. Slik er de også på den jeg kjøpte for 30 år siden, som altså er merket med "Ardic".

Link to post
Share on other sites

Ref opprinnelig spørsmål: Har handlet mye på Banggood og aldri opplevd problemer. Dieselvarmeren du spør om tilbakemelding på ser jo til forveksling ut som kopi av Webasto/Eber, hvilket den trolig er. Teknologien her er jo hauggammel og mitt utgangspunkt ville vel være; Hvor vanskelig kan det være å kopiere en europeisk brenner? Hadde jeg trengt en ny brenner ville jeg seriøst vurdert denne. 

 

Ville vel også for sikkerhets skyld satt den i en testoppsett og kjørt en del timer før endelig montasje i båten. Så er det jo det med reservedeler da. Skulle ikke forundre meg om mye deler her er direkte ombyttbare med Eber/Webasto. 

 

Noen innlegg over sporet inn på defrostere drevet på varmt kjølevann. Det er jo svært enkel teknologi som i hvert fall ikke burde være skummel å kjøpe billig. Enkle rør, varmeveksler og en vifte?. Løp og kjøp...

 

Kan forøvrig også trygt anbefale handel på Aliexpress.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
HansH skrev for 2 timer siden:

Noen innlegg over sporet inn på defrostere drevet på varmt kjølevann. Det er jo svært enkel teknologi som i hvert fall ikke burde være skummel å kjøpe billig. Enkle rør, varmeveksler og en vifte?. Løp og kjøp...

 

På dieselvarmeren så tenker jeg "virker- virker ikke". Ang defroster så tenker jeg virker, virker, virker så plutselig *poff* og kjølevannet i kjølen og gudene hvert hva som skjer etterpå hvis man ikke merker det raskt nok. 

 

Jeg er mer redd for å mist kjølevannet og potensielt gjøre skade på motor enn for at en dieselvarmer til et par- tre tusenlapper ikke virker. Så jeg er uenig i din konklusjon. Syns det virker skummel å kjøpe en defroster som en ikke har rimelig kontroll på kvaliteten på. 

Link to post
Share on other sites

"Noen innlegg over sporet inn på defrostere drevet på varmt kjølevann. Det er jo svært enkel teknologi som i hvert fall ikke burde være skummel å kjøpe billig. Enkle rør, varmeveksler og en vifte?. Løp og kjøp..."

Det fyrste er rett, det var det det vart spurt om, men på det andre tek du nok grundig feil. Alt har ikkje med teknologi å gjere. Du såg vel t.d.skilnaden i vekt? Det er berre det eine. Men klart du kan vere heldig. Men vil ha noko eg kan stole på når det berre er snakk om ein tusenlapp, og ha litt med ein motor til kanskje 200000 å gjere. Det er so mykje anna ein kan spare på.

 

 

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev 1 time siden:

Den defrostaren det er linka til, har ei effekt på 500w (oppgitt på ebay), så det er ikkje så rart at han er mindre og lettare, utan at treng å seie noko om kvaliteten.

 

 Ser den. 500w i høve til 10000w er vel meir som eit musapiss og heilt unyttig.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Å oppgi effekt på slike defrostere er i praksis helt meningsløst. Kommer jo an på hvor mye varme en klarer å få ut av kjølevannet osv, osv. Vil si at effekten egentlig sier noe mer om størrelsen på dingsen, kanskje noe i retninga v hva som er teoretisk mulig. 

Link to post
Share on other sites

Det står nå virkelig at den er på 5000 watt. Trådstarter spør om diesel varmeren. Ikke defroster, så temp på vann og kjølevæske er vel ikke noe som trengs å diskutere i denne tråden. 

 

Jeg skal og ha en varmer I båten, å vurderer seriøst å prøve en av disse. Synes ikke det er greit å bruke over 10% av båtens verdi på en ny varmer av kjent merke! 

Link to post
Share on other sites

Ang risiko ved kjøp av billig defroster: Er selvsagt enig i at utsikten til å tømme motoren for kjølevæske ikke er noe å ta lett på. På den annen side er vel dette en teknologi hvor motorens kjølevann kun ledes gjennom et kobberrør som er bøyd i et par sløyfer og omsluttet av noen kjøleribber, med inn-/utkobling mot fleksibelt vannrør av radiatorkvalitet. Tror jeg ville åpnet boksen før montasje og sjekke at selve vannrørsløyfen virker ok. Hvis dette, som jeg antar, bare en er sløyfe med et bøyd kobberrør, ja da er jo ikke risikoen akkurat veldig høy mener nå jeg.

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev 1 time siden:

Trådstarter spør om diesel varmeren. Ikke defroster, så temp på vann og kjølevæske er vel ikke noe som trengs å diskutere i denne tråden. 

Enig. Beklager at jeg bidro til å spore av tråden.

 

Mr_Stian skrev 1 time siden:

Jeg skal og ha en varmer I båten, å vurderer seriøst å prøve en av disse. Synes ikke det er greit å bruke over 10% av båtens verdi på en ny varmer av kjent merke! 

Samme her. Har nå brukt et ufattelig antall timer på å fikse den gamle Webastoen i Viksunden, og nå er tolmodigheten tynnslitt :worry: 

 

For å oppsummere litt var spørsmålet opprinnelig rundt denne:

https://www.banggood.com/12V24V-5000W-Car-LCD-Display-Car-Air-Diesel-Heater-For-Car-Trucks-Boat-p-1239689.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN 

 

Pinkvin kom så med dette alternativet:

https://www.ebay.com/itm/5-kW-Air-diesel-Heater-PLANAR-5000W-12V-for-trucks-motor-homes-boats-bus-CAN/352194751607?hash=item5200716c77:g:AvsAAOSwY~laK15R&vxp=mtr 

 

Og her er en som er enda billigere:

https://www.ebay.com/itm/5000W-Air-diesel-Heater-PLANAR-5000W-12V-for-trucks-motor-homes-boats-bus-CAN-LS/292356618604?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D20160323102634%26meid%3D6bd4a091eb7e43bf9ea47e848e285c9c%26pid%3D100623%26rk%3D2%26rkt%3D6%26mehot%3Dpp%26sd%3D352194751607&_trksid=p2047675.c100623.m-1 

 

 

Så til dere som har litt erfaring med netthandel av div. billigprodukter. Er det noen som kan anbefale en link til en dieselvamer som egner seg for båt og ser grei ut?

Link to post
Share on other sites

Jeg har handlet masse fra både ebay og banggood. Så lenge en vet hva en kjøper så er det rimelig greit å handle der. Enkelte ting kan en spare sykt mye penger på. Men frakten kan ta litt tid. Mellom 2 og 4 uker som regel. Med mindre en betaler ekstra for kjappere frakt. 

 

Ser den siste linken reklamerer med DHL shipping. Dette er ett veldig bra alternativ. Men husk at du nesten garantert må betale mva på dette alternativet. Det er sikrere enn vanlig post. Men har ennå tilgode å måtte betale mva på pakker sendt via posten. 

 

Jeg har ennå tilgode å ha en dårlig opplevelse med netthandel fra Kina. Har hatt ett par tilfeller der ting ikke dukker opp men har da alltid fått pengene tilbake. De gangene jeg har fått ting som ikke funker så har jeg enten fått ny eller pengene tilbake. 

 

Har handlet alt fra veldig små ting (M4 muttere) til større ting. Kjøpte en 3d printer som byggesett som var veldig billig, men stor i vekt og dimensjon. Denne var sinnsykt bra pakket og av bra kvalitet. Så alt som kommer fra Kina trenger ikke være dårlig bare fordi det er billig! 

 

Når det gjelder hvilken du skal handle fra så har jeg ikke sjekket noe enda. Men det jeg ser på er om de har mye tilbakemeldinger. At det er ett par negative bryr jeg meg ikke om hvis de har 1000 positive. Alltid noen som ikke blir fornøyde. Dette er spesielt enkelt å se på ebay. 

Om de selger tusen forskjellige ting eller kun båtrelatert er for meg ikke så viktig. Mest sannsynlig så kommer det fra samme plassen. Hvis du en eller annen gang må ha deler kommer du garantert ikke til å handle fra samme selger. 

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finns tydeligvis 2 produsenter som kaller varmerene sine for Planar. En russisk og en kinesisk.

I min båt har jeg en russisk planar, type: Autoterm Planar 44d. Den er 4 kw. Da jeg kjøpte den for ca. 1,5 år siden var det for at den var billig, og virket som et seriøst produkt. Den er mye brukt, blant annet på tur i julen. Fungerer veldig bra.

Den er CE godkjent, for hva det er verdt... 

 

Kostet meg ca. 4500 kr inkl. frakt fra Finnland https://autoterm.eu/en/shop/air-heaters/planar-44d-12v-gp-kyocera-plug/

Servitek i Tønsberg importerer disse varmerene, og oppgir å ha fullt reservedelslager til planar varmerene fra autoterm i Russland.

 

Når det gjelder eksosgjennomføring kjøpte jeg det på eBay av en tyrkisk selger som selger mye tilbehør til dieselvarmere, kostet ca. 400 kr inkl. frakt. Veldig fornøyd med den.

1475959809.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Ja ser ut for å fungere bra, i forhold til prisen.

Har nettopp bestilt en til fiskebåten for en ukes tid siden. Men med nye typen display, med timer.

Fult mulig en Webasto/Eber/Wallas vil yte bedre. Men kan jo kjøpe 4 stk av disse for en av de andre. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Hei, fikk lyst til å kommentere. Det er en kjensgjerning at prisnivået på båtutstyr over disk her hjemme er svært høyt. Solide merkenavn som Eber og Webasto får godt betalt for varemerket, samt at distribusjonsnettet - forhandlerne - skal ha sin fortjeneste,  Netthandel (eBay, AliBaba etc) er basert på direktesalg, i den grad det er mellomledd gjør volumet at mellomleddet kan senke sin fortjeneste betraktelig.  Poenget mitt er at for å sammenligne pris på nettet  med pris fra forhandler her hjemme så kan  nettprisen godt være halvparten av butikkpris uten at det nødvendigvis har mye med kvaliteten å gjøre. MEN - handler man et kvalitetsprodukt over disk i Norge så har man bedre beskyttelse som forbruker og vanligvis mye bedre, og enklere, reklamasjonsmuligheter. OG - hvis man tenker verdi på båten ved videresalg så bør man vurdere også dette. 

Link to post
Share on other sites

I en 40 år gammel Viksund 880, med like gammel motor. Ja da har nok ikke kvaliteten på diesel varmer det store å si for prisen på båten, om den skal selges igjen. Så å bruke 12-15 lapper på en diesel varmer i en sådan båt ser ikke jeg vitsen med.

Holder kina varmeren i 4-5 år, ja da kan en kjøpe en nye, om båten ennå skal brukes. Går den til helvete etter 1 år. Ja så kan en fint kjøpe en nye. 

Ellers er jo disse dingser, gammel kjent teknologi, som blir masse produsert. Så at prisen er noe over det den burde hos Webasto/Eber er det nok ingen tvil om.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Steini skrev 1 time siden:

kom over ein film på tuben der ein kar tester ein slik billig varmer.

Jeg kjøpte en varmer som er tilnærmet identisk med den i filmen. Tror jeg betalte 1500-1600 kr. inkl. frakt og alt. Moms og toll ble det ikke, avsenderen hadde skrevet "fan" (vifte) på pakka. Gjorde en oppkobling og testet varmeren på tilsvarende måte som i videoen, men målte kun strømtrekk samt temperatur. En svakhet ved videoen er at man ikke får greie på effekten av varmeren. Mange henger seg for mye opp i temperaturen, men det sier lite om effekt. Man kan regne ut hvor stor tilført effekt varmeren får ved å måle dieselforbruket og strømforbruket over en viss tid, f.eks. en time, og regne ut energiinnholdet i den forbrente dieselmengde. Men for å vite hvor mye avgitt effekt varmeren gir må man vite hvor mye varme som kommer ut av utløpet, og hvor mye som går ut av eksosen. Jo mer varme som forsvinner ut eksosen, jo lavere blir virkningsgraden siden eksosen går rett ut. 

 

Mitt inntrykk etter å ha testet min varmer noen timer er at den har høyest virkningsgrad ved lavt pådrag. Jeg fikk et inntrykk av at den avgitte varmemengden fra utblåsningen ikke steg vesentlig når man økte pådraget til maks, men at det kom veldig mye mer varme ut av eksosen. Årsaken til det er at en slik dieselvarmer i prinsippet er en varmeveksler som veksler mellom røykgass og luft, altså en gass-gass varmeveksler. Alle varmevekslere har en virkningsgrad som avgjøres av tilført og avgitt effekt. Disse dieselvarmerene tror jeg rett og slett har for liten "heat surface" i forhold til den tilførte luftmengden når varmeren går på fullt. Veksleren klarer da ikke å hente ut varmen av røykgassen, og uforholdsmessig mye varme forsvinner ut av eksosen. Ved lavere pådrag klarer varmeveksleren å hente ut mer varme, og mindre varme går til spille i eksosen. En fysisk større varmer som har større overflate på kjøleribbene har bedre forutsetninger for å ha høy virkningsgrad. En forutsetning er at den er konstruert riktig. At forbrenningen er korrekt og reguleringen riktig er bare en forutsetning, og har ikke noe med hvor godt man klarer å utnytte varmen å gjøre. 

 

wpk skrev 23 minutter siden:

MEN - handler man et kvalitetsprodukt over disk i Norge så har man bedre beskyttelse som forbruker og vanligvis mye bedre, og enklere, reklamasjonsmuligheter. OG - hvis man tenker verdi på båten ved videresalg så bør man vurdere også dette. 

Ja, men hvis man kjøper en varmer fra Kina til 1500-2000 kroner, så er ikke det prisen for service på en Webasto engang. Hvilke deler får man kjøpt til en Webasto for den prisen? En ledning? En eksosslange? Jeg vurderte å få etterinstallert dieselvarmer i en bruktbil nylig. Fikk beskjed om at det kommer på et sted mellom 20 og 25 båtlapper...

 

Andrehåndsverdi på båten er selvsagt også et poeng. Jeg hadde nok tenkt meg to ganger om hva jeg ville installert om jeg hadde en nyere Princess kontra den båten vi har nå i dag. 

 

Link to post
Share on other sites

Interessant spørsmål. Vi skiftet nylig vår Eber D4S etter nesten 22.000 driftstimer. Valgte å gå for en ny til 10.500 kr fremfor en kinavarmer til en brøkdel av prisen.

 

På en side er Eber enormt overpriset (2.600 kr for en vifte som koster noen hundre i Kina (kopi)). Viften til Eber holder som regel 2200-3000 timer, så det blir en årlig slitedel.

 

Men så tenkte jeg at jeg setter pris på norsk support/deletilgang, pluss at vi sover med varmeren på 24/7 i vinterhalvåret, og vil helst leve. Så inntil videre går vi for dyre, anerkjente merker.

Muligens blir det nok erfaringer på godt og vondt om hva som er gunstig av billigvarer/merkevarer. Sitter på gjerdet til neste innkjøp.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at jeg skal kjøpe en slik Kinavarmer, min eber d2 til den nette sum av ca12båtpenger (6år siden) har begynt å få ideer. Bare å få tak i deler tar jo sin tid og så er det prisen på disse delene. Er som det blir nevnt her at man kan kjøpe nytt ofte med såkalte kinapriser

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...