Jump to content

Bergtatt på tokt - sesongen 2018


Pequod

Recommended Posts

Når du ligger på Vallø så pass på å skylle godt med ferskvann i kjølsvun, rundt girkasse og så langt opp som sjøvannet har stått???!

Du vil slippe unna mye trøbbel med det! Spray motoren godt inn med WD40 eller 5-56 eller annet fuktdrivende middel! Nyt kvelden og natten!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kom meg som vanlig sent av gårde ii dag. Skyldes at jeg tok meg en dusj etter å ha vasket maskinrommet/kjølen etter frokost. Motoren har også fått en omgang med WD40.

 

32DC5743-E730-4A74-A345-4B12E3AEAFB2.jpeg.b20e5a5fa0d5337247cbe61e918a5e67.jpeg

 

Valgte å toppe tanken på Vallø Marina, prisen var 12.14, og selv om jeg ikke liker 12-tallet, så er det den billigste dieselen jeg har tanket på denne turen. ..

 

Etter avgang ble jeg klar over at den kanskje verste katastrofen hittil på denne turren var under oppseiling.

 

BB5C60EA-A745-4BA9-BA1D-8CFD1BD907E3.jpeg.fe97ac11a86ab00d33abbf68a8a19b4f.jpeg

 

Siden jeg ikke hadde fått lagt til i Tønsberg fikk jeg ikke kjøpt inn mer Pepsi-Max! Den siste slurken ble tatt til pizzaen i går kveld.

 

Kort tid etter avgang hadde derfor skipperen et krisemøte med seg selv og en slagplan ble lagt: En pitstop i Horten for bunkring på den søndagsåpne Rema 1000-butikken!

 

Oppdraget er nå gjennomført og det hersker fred og fordragelighet om bord , bortsett fra at jeg innser at jeg har gjort en liten tabbe.

 

Selv om det ville ha blitt dobbelt så langt å gå, så skulle jeg ikke ha lagt til i gjestehavna i Horten, men kjørt gjennom kanalen og lagt til ved sykehusbrygga.

 

7F48A9C8-1E84-4B54-9821-2E274646A55C.jpeg.6e1a8398d53e8392ebb7d2fd8f06f749.jpeg

For det har, stikk i strid med værmeldingene sist jeg sjekket, blåst kraftig opp i dag. Nå blåser det minst 10 ms rett inn i gjestehavna, noe som gjør sortien min herfra både vanskelig og ubehagelig  ettersom jeg både får bølgene rett mot og fra siden før jeg får snudd båten og får dem fra akter.

 

Hadde jeg ligget ved Sykehusbrygga ville jeg vært underveis igjen nå, men jeg venter et  par timer til det roer seg, og fortsetter da.

 

Det betyr at det nok blir litt mørkekjøring i kveld, i alle fall hvis jeg beslutter å dra helt hjem. Muligheten er der for å overnatte på Borgen eller Håøys. Vi får se. 

 

Skal ikke på jobb før 14 i morgen, så jeg kan rekke jobben ved å starte tidlig i morgen...

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 5 timer siden:

Kjennetegn.. sen avgang og kun ett ben.  Å glad i glattkjøring. :giggle:

:lol::lol::lol:

Kan passe det ja, men glattkjøring? Regner med du mener mørkekjøring? :giggle:

 

Det skal vel sies at jeg kanskje ikke er så veldig glad i det, men jeg er ganske komfortabel med det.

91ED4998-BF9C-4A24-B22A-BC9F065F12C1.jpeg.9b9597d549f569e4fec769e678012fc4.jpeg

 

Jeg gjørxdet ikke i hummesesongen, for da kryr det av teiner og blåser over alt, og jeg gjør det stort sett utelukkende i farvann jeg er kjent fra før.

 

I kveld ble det stopp på Borgen, og jeg akter å starte tidlig i morgen tidlig på sjarmøretappen inn til Nesodden.

 

Jeg MÅ starte tidlig for å rekke jobben, men det er ikke noe stress, jeg begynner ikke før klokka 14. Men det blir en kraftig overgang fra tre uker i båt til rett på jobb!

 

I Horten fikk jeg bunkret opp med mer Pepsi-Max og fikk et overraskende møte med Svein, som holder til med båten sin i Oslo, og som følger bravadene mine på Facebook. Han kommenterer ofte og komner gjerne med tips, og befant seg i båten da jeg kom inn i gjestehavna og filmet entreen!

Hyggelig å møte ham!

 

7EF2AF6F-6008-4E1A-9165-8DA2229101C3.jpeg.ef080f1a0fbd0669367633e5fcef3f20.jpeg

 

Tilleggingen i gjestehavna gikk ikke så veldig bra, jeg feilberegnet vinden og endte med å legge til med baugen motsatt av hva jeg hadde tenkt. Men ettersom jeg ble liggende der i nesten fire timer (på grunn av kraftig vind), så var det like greit, det ble litt behageligere enn det ville vært med plan A. Men da hadde jeg jo ikke tenkt å ligge så lenge...

D2F0D2E2-962F-4F7E-91E3-7DE50CED5235.jpeg.b3ba66282132eccecda308f8924be197.jpeg

 

Overfarten fra Horten gikk bra den også, selv om den ble litt humpete siden bølgene kom litt for mye på siden.

8D320DF0-F1C1-4C76-8093-2C4BCB983E94.jpeg.0c603520aea7b6f4c9e27539c77e99f5.jpeg

 

Da jeg passerte Tofte kom mørket sigende for alvor, og jeg møtte tre skip på rekke og rad: Først Stena Saga utenfor Tofte, så Christian Radich rett før Filtvet og til slutt Mein Schiff 4 etter at jeg hadde passert Filtvet. Umulig å se, men bildet under er av CR...

64131407-D595-4822-B5B3-96C25B8D8CBF.jpeg.eef7f007d1d9fe2823be678300dfff97.jpeg

 

Det har vært en fantastisk tur på alle måter, med gode møter med andre båtfolk og nien utrolige naturopplevelser. Og ikke minst: Tenk at jeg kom meg helt til Farsund i snekka mi!

 

53AD6957-0EBE-4AF7-83C9-67F02EEF4401.jpeg.8dbcd32aab6aa63096d65074485ea53e.jpeg

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dag 23 på årets båtferie har begynt, og det er sjarmøretappen fra Oscarsborg til Nesodden som gjenstår.

 

434C29E1-D393-40D9-84F3-545000D2EA61.jpeg.192e44c05f289f7f52aeacbe2e7ef0f4.jpeg

Alt tyder på at jeg rekker jobbvakta senere i dag...Det blir en tøff og brå overgang, men med hyggelige kolleger går vel det bra!

C0A4DA5E-3BEB-4321-8599-BCAABBC11795.jpeg.5795a51ed0185545e5a1f0677c00f29f.jpeg

 

Litt vemodig er det selvsagt,det har vært en helt fantastisk tur med gode opplevelser i fleng og noe som garantert skal gjentas!

 

Takk for all hjelp og støtte underveis!

64AC5EA7-99A7-49EA-8D64-1B5230D96053.jpeg.c3cb921d061c9e6ed0907208a8f34472.jpegEgentlig litt surt at det skal være så fint vær når jeg nå må på land for å jobbe...

27A16576-CF5C-4BA5-B3EC-BC3159E3CC08.jpeg.75c4c4ccf8d74922931e6cf853fa4f5e.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, Pequod said:

Egentlig litt surt at det skal være så fint vær når jeg nå må på land for å jobbe...

 

Enda surere å være uten båt når det har vært rekordsommer!

 

TAKK for reiseskildring, flotte bilder og forslag til stopp underveis. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger! Var litt av en overgang å begynne på jobb i  dag!

 

Men jeg er full av gode minner og opplevelser som jeg kommer til å leve lenge på!

 

Og for meg tar jo aldri båtsesongen slutt, så jeg ser fram til flere fine turer utover høsten. Kanskje blir det en ukestur til Sverige i neste avspaseringsuke?

 

Vi får se!

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med lekkasjen fra pakkboksen, ble litt bekymret da du fortalte at det sto vann helt opp på motoren.

Ellers takk for flotte bilder og reisebeskrivelse.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 45 minutter siden:

Hvordan går det med lekkasjen fra pakkboksen, ble litt bekymret da du fortalte at det sto vann helt opp på motoren.

Ellers takk for flotte bilder og reisebeskrivelse.

Ja, jeg var litt bekymret selv, men det gikk bra! Og jeg har fått skrudd til riktig nå, drypper minimalt, såpass lite at jeg kan vaske kjølen og holde den forholdsvis tørr. 

Link to post
Share on other sites

Forøvrig, når vi først er i gang med å snakke om lekkasjer, så mottar jeg gjerne tips (gjerne med bilder!) om hvordan man skal montere en automatisk lensepumpe, hva er det jeg trenger?

 

Vil det for eksempel være noen ide å bruke den eksisterende gjennomføringen til den manuelle lensepumpa?

 

Og hvor skal jeg få montert pumpa i kjølen? Dette er jo praktiske ting - og slikt er jeg ikke flink med!

 

Jeg kjøpte inn en lensepumpe av denne typen i fjor eller forfjor, husker ikke helt i farta, men har ikke fått montert den ennå.

H1005003_1_XL(1).jpg.19f4cdf0a9f9700b49e46951153c97f7.jpg

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg finlest loggen og kan trekke fram litt statistikk for dere.

 

Totalt tilbakela jeg 447,5 nautiske mil fram og tilbake! 

 

Lengste etappe ble foretatt 15. august og var på 41,7 nautiske mil og tok ganske nøyaktig 10 timer! (Jeg somlet bort en drøy time ved å først prøve å dra ut Galtesund ved Arendal for så å snu og ta innerste lei).

Etappen:

Risør – Lyngør – Gjesøya – Snaresund – Eikelandsfjorden – Flosta – Klokkøya – Eydehavn (møtte Maud-slepet)– Tromøysundet – Arendal – Galtesund – Havsøya – Galtesund – Arendal – Skarvedalen – Hølen – Tangen – Nidelva – Vippa – Ramsøya – Rødskjær – Jerkholmen – Hesnessund – Smørsundet – Grimstad.

 

Korteste etappe ble foretatt to dager senere og var på bare 5 nautiske mil. Turen fram og tilbake over byfjorden til folkehøgskolen yngstejenta nå går på tok 1.20 (med nærmere fire timer i land før returen).

Etappen:

Kristiansand –  Byfjorden – Dvergsnestangen (landhugg) – Byfjorden –  Kristiansand.

 

Jeg valgte å toppe tanken på Vallø, så totalt kom regningen på disel for turen på 2152,74. Da får vi ta med at jeg hadde såvidt over halv tank da jeg dro fra Oksval. Fylte første gang i Stavern, en gang i Kristiansand og en gang i Lillesand.

 

Var 23 dager i båten og hadde bare to dager med ordentlig dårlig vær, da jeg ble ett døgn ekstra i Grimstad og på returen med ett døgn ekstra i Lillesand.

 

Jeg var også ett døgn ekstra i Farsund, men det var ikke bare på grunn av været (vinden var vel OK, men det regnet hele dagen), men mer at jeg ville slappe litt ekstra av og ikke hadde lyst til å starte på returen (jeg hadde mer lyst til å fortsette og vurderte seriøst om jeg skulle dra til Lyngdal på dag to...).

 

I Kristiansand var jeg forøvrig fra fredag kveld til mandag formiddag, men det skyldes at jeg hjalp yngstedattera mi til folkehøgskolen med bagasje og slikt, og deltok på et åpningsarrangement for foreldre og elever.

 

På båtbloggen min skriver jeg litt mer grundigere om hver etappe enn her, og er derfor ikke kommet til Farsund ennå! Dere kan lese de etappene jeg har skrevet om her:

 

Del 1: http://pequod.nesodd1.no/?p=14199

Del 2: http://pequod.nesodd1.no/?p=14386

Del 3: http://pequod.nesodd1.no/?p=14405

Del 4: http://pequod.nesodd1.no/?p=14425

Del 5: http://pequod.nesodd1.no/?p=14437

Del 6: http://pequod.nesodd1.no/?p=14480

Del 7: http://pequod.nesodd1.no/?p=14524

 

Det kommer vel sju-åtte til, regner jeg med!

 

Jeg kommer til å legge ut et album med mange flere bilder enn her på bloggen og Flickr etterhvert, men jeg har 5.828 bilder og videokutt fra turen å gå gjennom først...

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...