Jump to content

Bergtatt på tokt - sesongen 2018


Pequod

Recommended Posts

Forøvrig: Noen som har erfaring med gjestehavna i Lillesand?

 

Siden jeg blir til i morgen tenkte jeg å benytte anledningen til en dusj og å kjøre en vask, men kommer ikke inn i servicebygget. Koden som står på kvitteringen virker ikke.

 

Kan jeg glemme det siden det ikke lenger er hovedsesong, eller er det noe jeg gjør galt?

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 10 timer siden:

Har du prøvd med firkant eller stjerne før og etter? Er verdt et forsøk!?

Jepp, etter erfaringene i Grimstad prøvde jeg ut forskjellige varianter uten hell. Nå skal jeg dra avgårde herfra og satser på at det er muligheter i Arendal!

 

men samtidig sitter jeg her nå med morgenkaffen og PCen og er sur på meg selv. Uten å tenke over det tok jeg en avstikker fra Blindleia i går. Var ganske fornøyd med meg selv inntil nå nettopp. For uten å vite det har jeg kjørt forbi selveste "Kassentassen" !!! :headbang:

 

For når jeg sitter her og planlegger dagens rute kom jeg til å huske Kassentassen og søkte på nettet. Da finner jeg altså ut at jeg jo kjørte gjennom denne kanalen i forgårs, men uten å vite at det var der jeg var, og dermed kikket jeg ikke etter ham heller! Jeg tok masse bilder, men kan ikke se ham på noen av dem! 

 

Irriterer meg grenseløst ettersom vi har snakket om det både her på forumet og om bord i Solbris - det ligger sikkert noen kartutsnitt tidligere i denne tråden også - men likevel klarte jeg å unngå det selv om underbevisstheten min tydeligvis styrte meg og skuta i riktig retning...

 

Jaja, nok en grunn til å komme tilbake til Sørlandet på båtferie! Jeg vurderte faktisk en kort stund å ta turen tilbake, men det blir en litt for drøy avstikker for meg nå, jeg får heller kose meg på Reddalskanalen i dag!

 

Link to post
Share on other sites

Har fulgt denne tråden og er svært imponert over deg og skuta og alle de flotte bildene du serverer oss på sølvfat. Tror det er mange båteiere, meg inkludert, som får noen tankevekkere av dette. Flere med kostbare båter ser bare målet langt der fremme og helst holder seg midt i fjorden og får høg puls og svettetokter ved varsel om laber bris. Så igjen, tusen takk og god tur videre.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 10 timer siden:

Jepp, etter erfaringene i Grimstad prøvde jeg ut forskjellige varianter uten hell. Nå skal jeg dra avgårde herfra og satser på at det er muligheter i Arendal!

 

men samtidig sitter jeg her nå med morgenkaffen og PCen og er sur på meg selv. Uten å tenke over det tok jeg en avstikker fra Blindleia i går. Var ganske fornøyd med meg selv inntil nå nettopp. For uten å vite det har jeg kjørt forbi selveste "Kassentassen" !!! :headbang:

 

For når jeg sitter her og planlegger dagens rute kom jeg til å huske Kassentassen og søkte på nettet. Da finner jeg altså ut at jeg jo kjørte gjennom denne kanalen i forgårs, men uten å vite at det var der jeg var, og dermed kikket jeg ikke etter ham heller! Jeg tok masse bilder, men kan ikke se ham på noen av dem! 

 

Irriterer meg grenseløst ettersom vi har snakket om det både her på forumet og om bord i Solbris - det ligger sikkert noen kartutsnitt tidligere i denne tråden også - men likevel klarte jeg å unngå det selv om underbevisstheten min tydeligvis styrte meg og skuta i riktig retning...

 

Jaja, nok en grunn til å komme tilbake til Sørlandet på båtferie! Jeg vurderte faktisk en kort stund å ta turen tilbake, men det blir en litt for drøy avstikker for meg nå, jeg får heller kose meg på Reddalskanalen i dag!

 

Kassentassen var på ruteforslaget mitt i Blindleia ja!???

Burde presisert at den stod og ventet på deg!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 5 timer siden:

Går Reddalskanalen helt ut i Landvikvannet? Ser ikke sånn ut på kartet?

 

Som du fant ut så går kanalen kanalen helt inn!

Kjempetur det der!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev for 4 timer siden:

Har fulgt denne tråden og er svært imponert over deg og skuta og alle de flotte bildene du serverer oss på sølvfat. Tror det er mange båteiere, meg inkludert, som får noen tankevekkere av dette. Flere med kostbare båter ser bare målet langt der fremme og helst holder seg midt i fjorden og får høg puls og svettetokter ved varsel om laber bris. Så igjen, tusen takk og god tur videre.

Takk for fine ord. Vi koser vel oss alle med båtene våre, stor eller liten, seilbåt eller motor, men jeg må innrømme at det du nevner har slått meg.

 

Snekkelivet passer meg perfekt, jeg opplever og ser mye, og det til en brøkdel av prisen andre betaler.

 

Sørlandsferien fra Nesodden og ned til Farsund og tilbake igjen koster meg rundt 1800kr i diesel! Da har jeg råd til mange turer! ?

Link to post
Share on other sites

Fortøyd i Arendal for natten, synes gjestehavna var litt dyr dog...

 

Spørsmål til den som vet mer enn meg: I havneavgiften her er 25 kwh strøm inkludert i prisen. Skal man ha mer må man betale ekstra. Hvor mye kan man da belaste kursen? Jeg har nå lading av båtbatteri og iPhone på, samt at PCen er koblet til. Kjøleboksen har jeg ikke koblet til ennå, siden jeg et usikker. Den tar uansett mest strøm, 60 watt.

 

Pent vær gjorde at jeg gjorde noen endringer i rutevalget og kjørte en god del utaskjærs.

 

Reddalskanalen var som sagt fantastisk!

 

Og på returen i Nidelva tok jeg også en annen vei inn. I tillegg det historiske øyeblikket da den 44 år gamle båten kom tilbake til sitt fødested.

 

5E8E650F-7935-4155-BABE-49123D53F788.jpeg.90d9d6965b3f5fd1429651337aa13658.jpeg

 

Grunnesund.

 

F8F24B8B-A6E5-4938-A78A-3DBB6119488B.jpeg.f3e3c3e70af48513edb93dd1b58ebeeb.jpeg3F241B14-A26B-47F9-956D-763E9692C683.jpeg.bb52c6c51525db77ab25e2c790052f04.jpeg

Homborgsund fyr fra utaskjærs

 

50285422-8109-401E-86B6-CFC2DA60699C.jpeg.ff1d8867b945551958b3348e5111d767.jpeg

Reddalskanalen

 

1BE25B7F-BB09-4411-A82E-26D9D53B7AAC.jpeg.9f4bbdd7bc5fde433f6bd195a3a793d9.jpeg

 

Reddalskanalen

 

0E2C1A67-7B99-4DA6-B875-D5421870F5D2.jpeg.aef520311e308551c9074e86804d513b.jpeg

 

Neste bilde er til Bonus:

 

BC178252-F3FA-4381-9407-2339C55297F9.jpeg.3b914c44ca3f386004d43a8e6b05d144.jpeg

 

Mens her ser Bergtatt fødestedet sitt for første gang på rundt 44 år! 

 

0D90FED8-9049-4F3F-AB2F-9201F5645BAD.jpeg.24023d7da437923a19a1954013886221.jpeg

 

Og til slutt et bilde fra gjestehavna! Ser jeg har glemt å senke babord fendere etter overnattingen på Stokken...

 

32A79CB0-4773-4C5F-A08D-7012977FA90A.jpeg.851859ecbb8612418eee43a24e1fc3ac.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 10 minutter siden:

Spørsmål til den som vet mer enn meg: I havneavgiften her er 25 kwh strøm inkludert i prisen. Skal man ha mer må man betale ekstra.

 

Det vil si at du feks. kan ha en vifteovn på 1000W stående på et døgn kontinuerlig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 8 minutter siden:

Hvor mye kan man da belaste kursen? Jeg har nå lading av båtbatteri og iPhone på, samt at PCen er koblet til. Kjøleboksen har jeg ikke koblet til ennå, siden jeg et usikker. Den tar uansett mest strøm, 60 watt.

Du kan trekke ut 16 A fra stolpen. Bruker du ikke noe til oppvarming eller varmt vann tror jeg nok du har strøm nok. 

 

Rakk desverre ikke innom i dag. Ble litt hektisk med montering og litt hull i en finger... 

Prøver meg i morgen tidlig. Skal du dra tidlig?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 6 minutter siden:

Du kan trekke ut 16 A fra stolpen

 

Og 16A tilsvarer 3680W. Klarer du å bruke så mye (to saftige vifteovner på fultl), kan de stå på i nesten 7 timer. Så du har nok mer en nok strøm tilgjengelig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 minutt siden:

 

Og 16A tilsvarer 3680W. Klarer du å bruke så mye (to saftige vifteovner på fultl), kan de stå på i nesten 7 timer. Så du har nok mer en nok strøm tilgjengelig.

Takk for svar begge to! Jeg må sette meg ned og lære meg dette med strøm ordentlig.

 

Men jeg får jo aldri tid! Jeg er jo ute med båten hele tiden! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 11 minutter siden:

Du kan trekke ut 16 A fra stolpen. Bruker du ikke noe til oppvarming eller varmt vann tror jeg nok du har strøm nok. 

 

Rakk desverre ikke innom i dag. Ble litt hektisk med montering og litt hull i en finger... 

Prøver meg i morgen tidlig. Skal du dra tidlig?

Jeg? Stå opp tidlig? Jeg kommer jo alltid avgårde 2-3 timer senere enn planlagt! :lol:

 

Jeg har aldri vært i Arendal før, så jeg må jo ta en titt rundt i byen før jeg drar, så veldig tidlig blir det ikke!

Link to post
Share on other sites

Første kaffekopp nytes i Arendal og etterpå skal jeg se om dusjanlegget virker før det blir en tur rundt i byen og kanskje en lunsj på land før neste etappe. Målet i dag må vel være Risør, (og jeg akter å ta nøyaktig samme idylliske rute som på veien ned), men det frister med en liten avstikker til Tvedestrand bare for å ha vært der! 

 
Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 20 timer siden:

Går Reddalskanalen helt ut i Landvikvannet? Ser ikke sånn ut på kartet?

 

Som du fant ut så går kanalen kanalen helt inn!

Kjempetur det der!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...