Jump to content

Bergtatt på tokt - sesongen 2018


Pequod

Recommended Posts

Har gjennomgått den nye turnusen min og ser at neste avspaseringsuke blir fra 29.10 til og med 4.11.

 

Kan hende det blir en svipptur til Sverige da, slik at jeg kommer dit i år også, men vi får se det an på været, som vanlig.

 

Ellers tok jeg en tur til Oksenøya i går og tanket til 11,27. Det tror jeg må være den dyreste dieselen jeg har tanket der noensinne! 

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ble ingen dagstur forrige lørdag med dattera, men en liten svipptur utpå fjorden. I dag er det jo mye bedre vær enn forrige lørdag, så jeg er snart på vei til båten.

 

Denne uka har jeg vært papegøyebarnevakt for en bortreist rederinne, og ikke fått kommet meg til båten. Har vært et par fine dager denne uka, og torsdag var det jo så fint at jeg til og med tok lunsjen ute på bryggekanten igjen! Da rykket det skikkelig i skippergenet mitt!

 

Men om en times tid drar jeg avgårde fra Sørum og i retning båten. Kan ikke ta noen overnatting ettersom jeg må tilbake til papegøyene, men det blir noen timer utpå. Har ikke helt bestemt meg ennå. Her jeg er nå er det masse morgentåke, men så er jeg jo da langt utpå "bondelandet"...

 

Ser ikke spesielt tåkete ut på Oksval når jeg titter på webkameraet. Skal bli godt å komme utpå igjen!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 34 minutter siden:

Ser ikke spesielt tåkete ut på Oksval når jeg titter på webkameraet. Skal bli godt å komme utpå igjen!

 

Ikke dra for langt sydover. Kan stå på verandaen min i solen og se tåken driver sydover som en langsom elv ute i Oslofjorden. Så i hvert fall fra Drøbak og sydover en bit, helt sikkert utrivelig.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 minutt siden:

 

Ikke dra for langt sydover. Kan stå på verandaen min i solen og se tåken driver sydover som en langsom elv ute i Oslofjorden. Så i hvert fall fra Drøbak og sydover en bit, helt sikkert utrivelig.

Nei, blir bare utpå 2-3 timer, så jeg holder meg til innerste del av fjorden i dag.

Link to post
Share on other sites

Á pro pos papegøye til sjøs: sann historie fra Holmsbu nå i sommer:

 

Jeg kom gående bortover brygga etter å ha fortøyd, da hører jeg høye fugleskrik som jeg ikke forbinder med noen kjent fugl. Ser meg litt forvirret om, i likhet med flere andre på brygga, og der, i mastetoppen på en seilbåt som kommer inn: En stor grønn papegøye!! 

 

De på seilbåten roper: "Den er ikke vår, den bare kom og satte seg!" Etter noen minutter ser vi papegøyen fly over havna og forsvinne inn over land. Om dens skjebne vites intet. 

Link to post
Share on other sites

Indy skrev for 22 timer siden:

Á pro pos papegøye til sjøs: sann historie fra Holmsbu nå i sommer:

 

Jeg kom gående bortover brygga etter å ha fortøyd, da hører jeg høye fugleskrik som jeg ikke forbinder med noen kjent fugl. Ser meg litt forvirret om, i likhet med flere andre på brygga, og der, i mastetoppen på en seilbåt som kommer inn: En stor grønn papegøye!! 

 

De på seilbåten roper: "Den er ikke vår, den bare kom og satte seg!" Etter noen minutter ser vi papegøyen fly over havna og forsvinne inn over land. Om dens skjebne vites intet. 

 

Hmm. Dessverre er det slik at burfugler stort sett går en lei skjebne i møte hvis de kommer seg ut i det fri. For det første er de ikke vant til å finne mat selv og risiskerer å dø av sult, hvis de da ikke bli angrepet av andre,større fugler fordi de skiller seg så kraftig ut fra det som er vanlig i vår natur.

 

 

Link to post
Share on other sites

Tidligere hadde vi her på Skjetten en nabo som alltid hadde en diger pappegøye (løs) på skulderen når han var ute og gikk tur med hunden!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Indy skrev On 21.10.2018 at 19.44:

Á pro pos papegøye til sjøs: sann historie fra Holmsbu nå i sommer:

 

Jeg kom gående bortover brygga etter å ha fortøyd, da hører jeg høye fugleskrik som jeg ikke forbinder med noen kjent fugl. Ser meg litt forvirret om, i likhet med flere andre på brygga, og der, i mastetoppen på en seilbåt som kommer inn: En stor grønn papegøye!! 

 

De på seilbåten roper: "Den er ikke vår, den bare kom og satte seg!" Etter noen minutter ser vi papegøyen fly over havna og forsvinne inn over land. Om dens skjebne vites intet. 

Det ble observert en stor grønn papegøye på Dvergsnes utenfor Kristiansand nå i oktober. Må vel være samme fugl, hvor mange grønne papegøyer flyr rund langs kysten? 

Kanskje en ny papegøye tråd er på sin plass? ?

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 21 timer siden:

Kjentfolk på vei forbi Borgen ?

 

02D85048-D2EF-4D08-8173-D62E674A3236.jpeg

 

Hadde en fin helgetur ja, fra torsdag til lørdag. Dro først til Holmestrand (der jeg kun har vært én gang i 2014 for å fylle diesel) og deretter over til Son. Planen var egentlig å dra til Horten etter overnattingen i Holmestrand, få med meg fotomuseet og deretter dra hjemover dagen etter. Men det ble Son ettersom jeg sov så lenge at jeg bare ville fått en knapp halvtime på museet før det stengte... Mulig jeg tar den turen til Horten og fotomuseet helga om to uker, vi får se...

 

Hadde det ikke vært for at jeg var så sent ute (ville komme meg hjem før det var blitt helt bekmørkt siden jeg ikke liker å tøffe rundt i mørke i hummersesongen) så ville jeg tatt en tur innom og sagt hei. Var jo klar over at du og Ole lå der, men skulle også rekke en konsert i Oslo på kvelden, så jeg bare durte videre...

 

Opprinnelig var planen å komme meg til Sverige denne uka, ettersom det var avspaseringsuka mi, men middag hos venner mandag og bandøving tirsdag med påfølgende dårlig vær onsdag førte til at det ble med tanken. Værmeldingene var heller ikke på min side.

 

Dessverre betyr nok dette at jeg, for første gang siden 2013, ikke kommer meg til Sverige med båten. Men jeg akter å ta det igjen neste år!

 

Denne turen hjem til Oksval var forøvrig min tur 99 i år, og det er ennå nesten to måneder igjen av året....

 

Noen bilder:

38EF7B42-4019-4E1A-B2F1-B97BD0A7D20A.jpeg.d1ee38639fd9b47881916af12cccd01e.jpeg48107855-FA67-4B96-B1D1-1A521C936650.jpeg.bab178b6a738418b5d4cc03755f29c51.jpegBC1AD5BA-A7CF-42BD-AEA8-3CA7A82E46E1.jpeg.4184c211b3119722c86042014a5502a7.jpeg5CF2A092-BD43-4F9A-9CB0-C92D8A64BD87.jpeg.1a7f67d9fc339d9151c019013df8436f.jpeg5551E323-460E-49EB-9BEE-9D5A25D2E1B2.jpeg.77bff15164ddda524a0b06645bb0cbb6.jpeg50904AE3-6007-4BED-AE4C-59AA46BC3701.jpeg.bbd8bb92002fba13b1c38b8b15ac1431.jpegA4EF5F17-A001-45E2-8DA9-2C53859FCBD0.jpeg.006c62608d2800d98b93141c5d8232b0.jpeg8721343A-23D9-4104-B705-BB92AEF067BF.jpeg.769df2a0439e522ffd4f79553d3e7358.jpeg923BD69B-1CC4-4EB4-AE04-1ABBC048760B.jpeg.78a695b2ccb039ee576bff0a817ff891.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 34 minutter siden:

Men det ble Son ettersom jeg sov så lenge

 

Pequod skrev 35 minutter siden:

Hadde det ikke vært for at jeg var så sent ute

 

He he, slike uttalelser fra deg begynner å bli en gjenganger. Hva med å investere i en vekkerklokke? Nei, det var stygt sagt, slikt har jo egentlig ikke noe i en båt å gjøre. Ellers misunner jeg deg virkelig som har båten på vannet. Trudelutt står på land og kommer nok ikke på vannet før i slutten av mars.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 25 minutter siden:

 

 

He he, slike uttalelser fra deg begynner å bli en gjenganger. Hva med å investere i en vekkerklokke? Nei, det var stygt sagt, slikt har jo egentlig ikke noe i en båt å gjøre. Ellers misunner jeg deg virkelig som har båten på vannet. Trudelutt står på land og kommer nok ikke på vannet før i slutten av mars.

 

Du har absolutt et poeng der ja! :giggle: Sånn er det å være B-menneske! Men det er det som er så fint med båtlivet, jeg drar når jeg vil og er klar, selv om det noen gang kan være en utfordring... Det ville ikke ha vært en katastrofe å for eksempel overnatte på Borgen og dra hjem søndag istedenfor, eller overnatte i Horten, stikke innom museet dagen etter og deretter dra hjem.

 

Konserten var tross alt ikke SÅ viktig, og jeg kjøpte ikke billetten før jeg satt på Nesoddenferga inn til byen, men jeg hadde jo lyst til å få den med meg, bandet har holdt på i 40 år, og var for første gang i Norge! Kjenner ikke så veldig mye til dem, har vel bare en to-tre av de 17 skivene de har gitt ut, men angrer ikke på at jeg prioriterte å rekke den.Konserten var fantastisk!

 

Ellers er jo min turhistorie full av planer om å komme avgårde tidlig for å rekke noe, men det viser seg at jeg blir noen timer for sent. I farten kommer jeg bare på én gang at jeg klarte å komme avgårde, og det var fra Horten i fjor, da jeg skulle på Høstspretten i Stavern. Da hadde jeg, selvsagt, startet senere enn planlagt fra Nesodden, så for å rekke noen av arrangementene måtte jeg starte fra Horten klokka 06.00!!! Det klarte jeg!

 

Ellers har jeg jo litt mer enn normal hvilepuls når jeg er i båten, og tar det ikke så veldig nøye når det gjelder tid.

 

Forøvrig MÅTTE jeg jo bare rekke den konserten, bandet har nemlig det meget passende navnet KAYAK! :lol:

 

Og vinylen ble signert...

 

3619CB02-78E6-46F5-AA69-48E7938013FC.jpeg.fae70e97bfce002663e3fdfb64934ae3.jpeg

9FD33E33-EEEF-497E-86C2-993C554FEE2F.jpeg.1fd09d9ae0e6ae57b9c6b62927d461b9.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg ble pensjonist for 13(!) år siden var det siste gang jeg hadde på vekkerklokke om morgenen, hverken i båt eller hjemme. Men hjemme har jeg en fantastisk kone (jeg har henne selvfølgelig også i båten) som alltid står opp før meg (med eller uten egen vekkerklokke), og mellom 0800 og 0900 roper på meg at: Nå er det frokost! Tusen takk Trude! Jeg tror jeg har det ganske godt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 4.11.2018 at 18.51:

Ellers gikk jeg, for meg, sen morratur forbi Bergtatt. Det var ikke mye bevegelse i båten. Så jeg banket ikke på.

Det kan sikkert stemme! Om jeg ikke er B-menneske nok fra før, så er jeg i alle fall det om bord i båten!

 

Hadde planlagt å dra fra Son rundt 10, men da lå jeg og sov fremdeles... Stod vel ikke opp før nærmere 11.30, selv om jeg vel var våken litt før... Og avgangen skjedde 12.45... Jaja...:giggle::sleep:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Lenge siden jeg har vært her på forumet. Skyldes litt av hvert.

 

Har vært mye i båten, men ikke på noen tur siden sist.

 

Og sist fredag klarte jeg å tryne på ryggen i en glatt bakke. Resultat: Tre brukne ribbein.

 

Så jeg må ta det rolig framover.

 

Håper likevel å kunne få med meg tur nummer 100 i år i løpet av de ukene som er igjen av året!

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...