Jump to content

Summer Family 27 (prosjekt)


Morten1989

Recommended Posts

  • 4 måneder senere...

Hei!

Fint å høre at ting går bra etter all jobbinga - og at du får fin marsjfart. Den farta passer vel fint for båten, og du "rir" vel ikke på noe kjøl da?

Har du prøvd om du får korrekt maksturtall (2450 rpm) med den propellen du har, eller må du justere stigningen noe på sikt? Vil tippe at du også har fått en ny utfordring med høy tomgangsfart - den går vel i nærmere 4 knop på tomgang nå?

Mvh Svend

 

Redigert av Svee (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svee skrev for 6 timer siden:

Hei!

Fint å høre at ting går bra etter all jobbinga - og at du får fin marsjfart. Den farta passer vel fint for båten, og du "rir" vel ikke på noe kjøl da?

Har du prøvd om du får korrekt maksturtall (2450 rpm) med den propellen du har, eller må du justere stigningen noe på sikt? Vil tippe at du også har fått en ny utfordring med høy tomgangsfart - den går vel i nærmere 4 knop på tomgang nå?

Mvh Svend

 

 

 

Ja har ikke testet veldig mye enda siden sliter lott med oljetrykket, men ny oljepumpe kommer snart så skal da bytte denne :-)

 

Min båt legger seg litt i 16knop men bør nok kunne gå fortere med større flaps som gjør at stabiliteten kan økes.

 

Siden oljetrykket ikke er helt på topp har jeg heller ikke prøvd topp turtall, den går en del fortere på tomgang ja, ca 5 knop ;-)

Link to post
Share on other sites

Nja, er redd den vil legge seg på siden og bli vinglete etter 16-17 knop. Dette pga "bananen"  Har selv hatt Summer og selv med store flaps, så vil du kunne få utfordringer. De er jo ikke konstruert for mer. Det ligger en tråd her ett eller annet sted, der det er en som bygger om og støper "sideskjørt" som stablisatorflaps. Dette fungerte visst bra. Men det var en stor jobb...

 

Link to post
Share on other sites

Hei , dette var en fin tråd. Kjøpte meg nettop en Summer family 27 med 120 hk Ford. Skal begynne å pusse opp båten innvendig nå. Noen som har erfaring med å foliere konsoll ? (Plastikken rundt instrumenter eller dashbordet) Tenker på å få denne hvit , og trekke puter om til koksgrå. Samt male noe av innvendig treverk hvitt. Hva bruker folket for å få gammelt treverk fint igjen ? Tenker på treverket som er rundt kokeapparat, gulv osv . Legger ved noen bilder . 

Snapchat-440125087.jpg

Snapchat-1450905042.jpg

Snapchat-538092508.jpg

Snapchat-693587152.jpg

Snapchat-1567978051.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Lenge siden jeg har skrevet noe her nå, men har ikek sjedd så mye annet enn at jeg har fått den nye motoren til og gå som den skal etter olje pumpe bytte, vi kjører rundt 1450 rpm på marsj, og da går den ca 15 knop.

 

Kommer nok ikke til og gjøre noe mer med sideskjørtene som Roger snakker om her med det første. Vi får prøve å bruke båten litt mer til neste år og se hva vi føler vi trenger da. Synes den går styggfort i 15 knop hehe :P

Den nye motoren ryker litt mer enn den gamle, men det visste jeg vel egentlig at den kom til og gjøre og :P

 

Jeg har montert en ny lader i båten da den gamle tok kvelde, satte inn samme størrelse som den som var, en 25amp.

I tillegg har jeg montert autopilot, det er helt rått og deilig det er! Mangler en liten kabel for å få koblet den opp mot plotteren i båte, da blir det enda greiere tenker jeg :thumbsup:

 

 

Arildo heisann!

Jeg er ikke super god på sånn treverk og sånn, men tenker litt i disse baner, vask grundig først for å ikke gni dritt inn i treverket. Er det lakk på fra før av bør vel den slipes eller skrapes vekk, for så å behalde med det du har lyst til. 

Er det oljet fra før kan man vel egentlig bare slipe over treverket for å få det gjevnt for så å behandle det med olje igjen.

 

 

Håper noen andre og kan svare på dette da jeg ikke er har prøvd så mye at rehabilitering av treverk selv, kun bygge nytt :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...