Jump to content

Summer Family 27 (prosjekt)


Morten1989

Recommended Posts

19 hours ago, Morten1989 said:

 

etterpå gikk jeg i gang med prosjekt «lage luke under bord i salongen» for å få bedre plass og stu bort ting.

 

Originalt fikk du en skuff under der. Ganske praktisk, synes jeg. Ser at du også har mulighet til å lage stuerom under trappetrinnene. Der hadde jeg batteriene i den båten jeg bygde.

?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I dag har jeg laget listene til klesskapet i AC og rundt den nye luka i FC, 2 typer, en vanlig 22mm flat list og en vinkel list. Laget i eik :-)

som sagt så er jeg langt ifra møbel snekker ???

begynte med en plankehaug :-D

474F427E-DAFB-42CC-A099-0DDAFCEDADEE.jpeg.8485e5a0c658a87c034db833feed75fe.jpeg

og endte opp med ca 25m flat list og 9m vinkel list fra 2 plank :-)5E32D9EB-5ECB-4232-B8A3-D7B575413273.jpeg.3b18bbb55b1e92266bf5e8420010a783.jpegB97AE4F2-5654-4DD5-9497-8D1A32B29906.jpeg.d887599433697da7c38c17488fec45b7.jpeg

ved hjelp av ett par gode gamle maskiner :-)

 

4C005A9A-3AEB-4F25-91FF-FED01062AD02.jpeg.c9c9fed965675ca5e31c3c81ebc401ae.jpegEE44932D-6D2B-4CDB-89E6-DD7462FBDA8F.jpeg.204d34a0572c3a96b76264e4537f579f.jpeg

 

synes resultatet ble ganske bra så jeg er fornøyd :-)

 

Redigert av Morten1989 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøvd meg på og montere listene på en luke jeg har saget ut av innredningen i fram kabinen.8A589B99-E675-4020-9313-DDA5CAEC7584.jpeg.eb6eb0aa99aca31c201f2e79d90d2ed6.jpeg

 

keg kunne godt tenkt meg noen tips fra dere her inne på forumet ang å få riktig farge på den nye klesskapet.

jeg har prøvd meg litt frem på forskjellig beis men finner liksom ikke riktig farge.

 

i tilegg ser det ut som kryssfineren blir veldig fort mettet for beis og olje. Er dette elt normalt?

 

jeg har prøvd teak beis fra Biltema, brun beis fra Biltema, prøvd ett strøk med hver av de to og tilslutt med teakolje for å forsegle.

 

legger ved ett bilde av klesskapet som jeg holder på med4B33CEF9-2EE0-417A-B8DB-9904F6B8E042.jpeg.8ead97c8e6b0e8927447b614089b0e3e.jpeg

Redigert av Morten1989 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har vært stille en stund, båten må jo brukes og når det er bra vær :-)

 

skapet er ferdig beiset, mangler lakk enda alt er ferdig listet :-)

 

 

båten er nå på slipp for vår puss, jeg fikk meg ett par dårlige opplevelser der desverre..

 

den enkle er at eksos snorkelen har nesten detta av.

 

den dyreste er at den ene flapsen ikke funker sylinder sitter fast..

 

den som tar mest tid og arbeid og som jeg IKKE har peiling på er at det har vært en liten grunnstøting som de har prøvd og lappe med glassfiber, som nå har løsnet litt i toppen.. dette bør nok fikses før den stoffer tenker jeg :-)

 

i tilegg trenger jeg ett lite tips eller en forklaring, jeg høytrykk spylte under båten og det løsnet ganske mye bunnstoff, må jeg skrape vekk det som er igjen eller kan jeg bare rulle over?

 

393ED989-2912-477C-B45B-C1A8396EE8A0.jpeg.17381d86d23ac5716c1a353f073f9950.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hvis du kommer inn på glassfiberen kan du vel bruke Sealer før du tar på bunnstoff, ser de anbefaler dette på Biltema sine nettsider

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Sealer-primer-for-tre-og-metall-2000017671/

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Bunnstoff-kobberoksidbasert-2000035635/

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

 

 

Link to post
Share on other sites

Sitat

 at det har vært en liten grunnstøting som de har prøvd og lappe med glassfiber, som nå har løsnet litt i toppen.. dette bør nok fikses før den stoffer tenker jeg :-)

 

Slip ned til alt ser ut som "hel ved"

Sette på litt varme for å tørke ut laminatet.

  Tørkeprosessen kan ta litt tid dersom vann har fått trekt inn over tid.

Sjekk f.eks. youtube for hvordan reparere / støpe.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar folkens!

 

jeg slipte ned ett stykke på 5cm rundt der det så ut som det hadde løsnet og fant ut av at det bare var litt av duken som hadde løsnet, det hadde ikke trengt vann lengre inn i laminatet heldigvis!

 

så nå er det bare på med topcoat og primer før bunnstoff igjen :-)

 

i tilegg fikk jeg løsnet flaps sylinderen som jeg hadde satt inn med 6-66 over natta så det var en glede :-)

 

så fant jeg en ny feil ???

 

propellen har fått seg en smell, men tenkte og prøve og rette den selv. 

Link to post
Share on other sites

Båten ble satt på vannet igjen på mandag ;)

 

Jeg gikk ned en liten tur i går for fest snap davitter på båten, da synes jeg den lå veldig rart i vannet og gikk om bord.

 

Der fløyt teppet i AC rundt og det var rimlig mye vann i båten:headbang:

 

Fikk hengt opp båten i stropper i båthuset så ikke den sank lengre ned.

 

Og startet og lense båten var ca 1m vann i båten.

 

Hull ble funnet og tettet.

 

Denne gangen var jeg veldig heldig i uhellet :diving: :pray:

 

Men regner med det har kommet litt vann i olja på motoren, og i giret,  jeg fikk spylt av alt av motor og sånn med ferskvann med en gang jeg fikk lenset ut noe vann. Får bare krysse fingrene for at det meste funker som det skal.

Link to post
Share on other sites

lectron skrev 9 minutter siden:

Fikk du tetta mens den lå på sjøen?

 

Jepp var ett lite hull etter en treskrue helt bak i hekken, så jeg løfta rompa opp av vannet kjørte på med casco marine tetning og kjørte inn en blikk tak skrue i rustfritt.

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Morten1989 said:

 

Jepp var ett lite hull etter en treskrue helt bak i hekken, så jeg løfta rompa opp av vannet kjørte på med casco marine tetning og kjørte inn en blikk tak skrue i rustfritt.

Så bra da.

 

Pusset selv ned noen mystiske reperasjoner nettopp, og endte vel opp med 6 lag 300g.

Dette var bare sparkla på plass ?

Men for all del. Det holdt jo tett da .

 

Nei. Gamle utbedringer kan være skumle

Link to post
Share on other sites

lectron skrev 9 minutter siden:

Så bra da.

 

Pusset selv ned noen mystiske reperasjoner nettopp, og endte vel opp med 6 lag 300g.

Dette var bare sparkla på plass ?

Men for all del. Det holdt jo tett da .

 

Nei. Gamle utbedringer kan være skumle

 

 

Bå har jeg nettop tømt motor for vann så nå tømmer jeg olje ;-)

må sjekke giret og :-)

Link to post
Share on other sites

lectron skrev 3 minutter siden:

PRM girene bruker vanlig motorolje.Ikke hydraul.

Skal se ut som ny

 

Tusen takk for svar! Mineralolje da? Samme som på motoren 15w40 ? :-)

 

Den olja som kom ut så ikke ut som ny :-P

Samme på motoren og, selv om jeg bytta den for 1 mnd siden mtp vår stell hehe. Føles helt teit og pumpe ut helt ny olje men, nå var det en del vann i den og så godt og få ut ! :-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

På en så gammel notor blr du bruke mineralolje.  Selv brukte jeg rein 30 olje. Opplevde at syntetisk ble for tynn når den ble varm.  Og mistet litt oljetrykk. Og oljen rant ut ventildekselet. En skrue var litt løs da. Fikk som sagt bedre oljetrykk og bedre gange på motoren. 

Kjedelig du har fått så mye problemer da?

Link to post
Share on other sites

pondus/påsan skrev 30 minutter siden:

På en så gammel notor blr du bruke mineralolje.  Selv brukte jeg rein 30 olje. Opplevde at syntetisk ble for tynn når den ble varm.  Og mistet litt oljetrykk. Og oljen rant ut ventildekselet. En skrue var litt løs da. Fikk som sagt bedre oljetrykk og bedre gange på motoren. 

Kjedelig du har fått så mye problemer da?

 

Ja bruker kun mineral olje ;)

Ja, men det løste seg veldig greit :) fikk tømt alt for vann, konservert motor og starter og dynamo, og sånn :)

 

Har hatt 2 overnattings turer etterpå og alt funker bra :) så var heldig :)

 

Har vært dårlig med oppdateringer her inne, men skapet er så og si ferdig, sakl leggge ut bilde når jeg har montert dørene igjen ;)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...