Jump to content

Summer Family 27 (prosjekt)


Morten1989

Recommended Posts

Morten1989 skrev On 13.1.2018 at 19.17:

legger til slutt ved ett bilde av jordskinna i båten, hva er den delen med «kjøleribbe»? Var 2 ledninger som var koblet til den, på hver sin side av den :-)2D9A6F7F-401F-45AA-8267-AE3171ADB33E.jpeg.262c555cbcdb417b78d8b46b3d635fae.jpeg

 

"Kjøleribbene" er shunten til batterimonitoren. På bilde nr. 5 i Finn annonsen ser det ut som om dette instumentet står under panelet til ankervinsjen..

De to tynne ledninger er for at instrumentet skal måle spenningsfallet over shunten, dette gir da strøm til/fra forbruksbatteri.

Var startbatteri minus og minus fra forbrukere koblet på venstre side og kun minuskabel fra forbruksbatteriet koblet på høyre side av shunten?

 

Se skjema for samme opplegg i min båt

5a5bb6447a349_Utsnittelektroskjema.JPG.f3f661f6f98d872f5f8ed54db90edab1.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

Fiks skrev for 11 timer siden:

 

"Kjøleribbene" er shunten til batterimonitoren. På bilde nr. 5 i Finn annonsen ser det ut som om dette instumentet står under panelet til ankervinsjen..

De to tynne ledninger er for at instrumentet skal måle spenningsfallet over shunten, dette gir da strøm til/fra forbruksbatteri.

Var startbatteri minus og minus fra forbrukere koblet på venstre side og kun minuskabel fra forbruksbatteriet koblet på høyre side av shunten?

 

Se skjema for samme opplegg i min båt

5a5bb6447a349_Utsnittelektroskjema.JPG.f3f661f6f98d872f5f8ed54db90edab1.JPG

 

 

 

Shunt.. brukes dette til og overvåke Amper trekket fra forbruksbank gjennom Jord?

 

Skal jeg være helt ærlig vet jeg ikke hvordan den var koblet før da jeg ikke trodde denne var til noe spesielt :P

Men hvis jeg kobler forbruksbank minus til enden av shunten, så skal det altså bli bra?

 

Jeg testet anlegget i går og den viste utslag på Amper visningen på den måleren du viser til i bilde 5.

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev for 10 timer siden:

 

Shunt.. brukes dette til og overvåke Amper trekket fra forbruksbank gjennom Jord?

 

Ja, ved å bruke en shunt trenger du ikke å føre all strømmen gjennom amperemeteret. Shunten er en motstand som er kalibrert og tilpasset til måleinstrumentet. Måleinstrumentet registrerer spenningsfallet over shunten og beregner strømmen gjennom denne  etter prinsippet i Ohms lov.

 

Bildet under viser hvordan shunten i min båt er koblet til forbruksbatteriene. (Messingklosser med to stenger mellom koblet rett på polskoen nede til høyre)

 

Forbruksbatterier2.jpg.f2d134ccd6179bf73ae66b3bec0cb837.jpg

 

 

 

 

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fiks skrev 1 time siden:

Ja, ved å bruke en shunt trenger du ikke å føre all strømmen gjennom amperemeteret. Shunten er en motstand som er kalibrert og tilpasset til måleinstrumentet. Måleinstrumentet registrerer spenningsfallet over shunten og beregner strømmen gjennom denne  etter prinsippet i Ohms lov.

 

Bildet under viser hvordan shunten i min båt er koblet til forbruksbatteriene. (Messingklosser med to stenger mellom koblet rett på polskoen nede til høyre)

 

Forbruksbatterier2.jpg.f2d134ccd6179bf73ae66b3bec0cb837.jpg

 

 

 

 

 

 

Ok da har jeg koblet set riktig :-) men jeg måler trekk fra både forbruksbatteri og startbatteri samtidig.

 

jeg har ett voltmeter i på samme instrument i tilegg til shunten. Dette har jeg bare koblet opp til forbruksbank.

Link to post
Share on other sites

Fiks skrev On 14.1.2018 at 21.01:

 

"Kjøleribbene" er shunten til batterimonitoren. På bilde nr. 5 i Finn annonsen ser det ut som om dette instumentet står under panelet til ankervinsjen..

De to tynne ledninger er for at instrumentet skal måle spenningsfallet over shunten, dette gir da strøm til/fra forbruksbatteri.

Var startbatteri minus og minus fra forbrukere koblet på venstre side og kun minuskabel fra forbruksbatteriet koblet på høyre side av shunten?

 

Se skjema for samme opplegg i min båt

5a5bb6447a349_Utsnittelektroskjema.JPG.f3f661f6f98d872f5f8ed54db90edab1.JPG

 

 

 

 

Redigert av pondus/påsan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev On 12.1.2018 at 23.04:

Hva mener folket?

jeg sitter og tenker litt ang batteribank, PR nå er det 2 forbruksbanker 1 210Ah og 1 på 230Ah, og ett lite start batteri på 90Ah, kjøpte i dag ett nytt startbatteri på 100Ah.

 

de to batteriene i banken på 230Ah, er en del nyere enn de andre, de på 210Ah måtte jeg fylle vann på når jeg overtok båten, da var de nesten helt tomme for vann hehe.

 

Jeg har egentlig mest lyst til og koble sammen slik at jeg dår en stor bank i stedet for 2 mindre, er dette noe ulemper?

 

Spørsmålet mitt er: hvor mye Amper må jeg ha tilgjengelig på forbruksbanken for å kunne ligge på dregg på en holme i ca2-3, da skal det være mulig og bruke varmeren når det blir kaldt, og kjøleskapet skal stå på hele tiden. 

Hvis det blir dårlig vær må man ha mulighet for å kunne se på TV. Pluss normalt forbruk av vann og lys?

 

Og pleier folk og ha 2 startbatterier eller bare 1 ? :-D

Om ikke batteriene er byttet siden jeg hadde båten  ville jeg ikle koblet de sammen.  Den gang var det en batteribank som er gel og syre framme under sittebenken.   Og btw. Det er IKKE elektriker som har gjort det elektriske. Det stod på planen å fikse opp i. Men rakk det ikke. Lykke til med flott båt

Link to post
Share on other sites

pondus/påsan skrev 22 minutter siden:

Om ikke batteriene er byttet siden jeg hadde båten  ville jeg ikle koblet de sammen.  Den gang var det en batteribank som er gel og syre framme under sittebenken.   Og btw. Det er IKKE elektriker som har gjort det elektriske. Det stod på planen å fikse opp i. Men rakk det ikke. Lykke til med flott båt

 

 

Åja da beklager jeg de påstandene :)

jeg fikk bare vite det av forrige eier :-/

 

ang batteribank så fant jeg ut av at 3 av forbruks batteriene var samme type og jeg tror de var like gamle, så da koblet jeg sammen 3 stk 115amp som forbruk også har jeg kjøpt 1stk 100amp nytt startbatteri som jeg kjører truster på og.

 

Takk!

vi er veldig fornøyd med båten :-D

Link to post
Share on other sites

Har blitt noen dager siden jeg har potet noe nå.

Jeg ble ferdig med og legge om litt av det elektriske, og oppkobling av ny varmer.

 

Vi har vært litt i tenke boksen på hvordan vi skal gå frem på neste prosjekt som er og gjøre om AC til en dobbel køye og lage en ny innredning i AC som vi kan ha klær i, i tilegg skal jeg lage en ny luke under bord i fram kabin, slik at vi kan utnytte den plassen under der og :-)

 

bilder kommer :-)

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev for 11 timer siden:

 

 

Åja da beklager jeg de påstandene :)

jeg fikk bare vite det av forrige eier :-/

 

ang batteribank så fant jeg ut av at 3 av forbruks batteriene var samme type og jeg tror de var like gamle, så da koblet jeg sammen 3 stk 115amp som forbruk også har jeg kjøpt 1stk 100amp nytt startbatteri som jeg kjører truster på og.

 

Takk!

vi er veldig fornøyd med båten :-D

Så bra. Er en fin turbåt. Hatt mye glede med den. Skulle du lure på noe er det bare å spørre.  Jeg har siden båten i ca 2 år. Og en kamerat av meg noen år tidligere. Shunten dere snakket om tidligere her er til instrumentet på dashbordet. Solpanelene lader via 2 regulatorer. Den ene programmerbar siden den ladet gel batterier. Om ikke du har sett det ligger det en defroster oppå vanntanken under pantry. Vet ikke om den virker da. 

Motoren fant jeg ut er en Ford 2713. 115hk. Den har tidligere hvert blå ja. Fant ikke noe serienr. 

Link to post
Share on other sites

pondus/påsan skrev 54 minutter siden:

Så bra. Er en fin turbåt. Hatt mye glede med den. Skulle du lure på noe er det bare å spørre.  Jeg har siden båten i ca 2 år. Og en kamerat av meg noen år tidligere. Shunten dere snakket om tidligere her er til instrumentet på dashbordet. Solpanelene lader via 2 regulatorer. Den ene programmerbar siden den ladet gel batterier. Om ikke du har sett det ligger det en defroster oppå vanntanken under pantry. Vet ikke om den virker da. 

Motoren fant jeg ut er en Ford 2713. 115hk. Den har tidligere hvert blå ja. Fant ikke noe serienr. 

 

Jøss så greit og finne en som vet en del om båten :D
Eller du fant vel meg rettere sagt :P

 

Har funnet den defrosteren, men har ikke funnet noe knapp for å få den på, og noen av varmluft slangene er tatt av så tenkte egentlig bare og fjerne den evnt, ta den ut og sjekke om alt funker som det skal for så og kun bruke den til og få vekk dugg fra vinduene :) man har ikke funnet noe grei løsning på hvor jeg burde sette dysene enda..

Den regulatoren som er prgramerbar til solcellene, det er vel den som er til 100w elementet? husker du tilfeldigvis om de gel batteriene var blå?

 

 

En ting jeg lurer på er om du vet om tankene var blitt rengjort noe i ditt eller din kompis sitt eie? Regner med det var du som solgte denne båten til han jeg kjøpte den av i Mandal?

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev for 2 timer siden:

 

Jøss så greit og finne en som vet en del om båten :D
Eller du fant vel meg rettere sagt :P

 

Har funnet den defrosteren, men har ikke funnet noe knapp for å få den på, og noen av varmluft slangene er tatt av så tenkte egentlig bare og fjerne den evnt, ta den ut og sjekke om alt funker som det skal for så og kun bruke den til og få vekk dugg fra vinduene :) man har ikke funnet noe grei løsning på hvor jeg burde sette dysene enda..

Den regulatoren som er prgramerbar til solcellene, det er vel den som er til 100w elementet? husker du tilfeldigvis om de gel batteriene var blå?

 

 

En ting jeg lurer på er om du vet om tankene var blitt rengjort noe i ditt eller din kompis sitt eie? Regner med det var du som solgte denne båten til han jeg kjøpte den av i Mandal?

I skapet på badet skal det være være klart til en dyse på dashbordet. 

Ja den programmerbare er til 100w panelet.  

Gelbatteriene var blå. Merke haze. 

Tankene ble rengjort for ca 7-8 år siden. Sitter med han som gjorde det nå. ?

Da ble de støvsugd. Og han og jeg har alltid brukt alron på tankene 

Septiktanken ble rengjort samtidig. 

Ja jeg solgte den til han i Mandal. Er min annonse du har linka til. 

Link to post
Share on other sites

pondus/påsan skrev 34 minutter siden:

Tankene ble rengjort for ca 7-8 år siden. Sitter med han som gjorde det nå. ?

Da ble de støvsugd. Og han og jeg har alltid brukt alron på tankene 

Septiktanken ble rengjort samtidig. 

Ja jeg solgte den til han i Mandal. Er min annonse du har linka til. 

 

Ok takk for info!

Den har holdt seg bra i standen ifra de bildene!  :)

 

Var veldig greit når jeg kjøpte den for jeg bor og i mandal, også fikk jeg lov til og ha båten på hans plass til jeg hadde solgt den andre båten jeg hadde i båthuset hjemme :)

 

Da er det vel 3 stk gel batterier da, hvis de tre jeg koblet sammen er like ? :)

 

Er det noe spesielt vedlikehold på¨gel batterier i stedet for bly batterier? må man etterrfylle?

 

 

 

Redigert av Morten1989 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja så annonsen.  Så fin ut ennå den. 

Ny kalesje ser jeg. 

Mente jeg bare hadde to gel bare. 

Husker feil kanskje.  Står skrivd på de med  tusj hvertfall.  2012 tror jeg. 

De skal ikke ha høyere ladespenning enn 14.4. Så derfor kjøpte jeg en skikkelig regulator. Ikke noe etterfylling på de. 

 

Hehe.  Jeg kjøpte også av en i Mandal. Han kjøpte av en kamerat.  

Link to post
Share on other sites

Aha :D da er det de 2 jeg ikke bruker lengre, de var gra og stod 2012 på de, de var helt tørre i batteriene når jeg åpnet de, og i tilegg så holdt de ikke lengre en en halv dag på strømmen ca, så jeg byttet de ut, nå har jeg 3 blå 115ah og ett start batteri :)

Hvem var det du kjøpte den av? husker du det?

Link to post
Share on other sites

Hva er vanligst og bruke som byggemateriale for båt innredning? (Treverk)

og finnes det en typemateriale som man kan kjøpe på byggevare handlere? Sånn som eike lister osv..

 

jeg må vente litt før bygging av ny innredning begynner, jeg må gjøre ferdig ventilasjon av motorrom først.

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev On 13.1.2018 at 19.41:

Du må se litt mere til venstre utenfor bildet. Det skal være et lite plant felt på ca 1cm bredde, og 7-8  cm langt, eller noe sånt.  Ikke så lett å få øye på, men det bør være der. Mest sannsynlig så er det overmalt. 

 

 

Fant plassen du sikter til her :-)D01CF5C8-6E74-40E0-B4A1-271B9D8D7488.jpeg.f861b61515f468412798eb39bb44ae2b.jpeg

ser jo ut som det står 365 ?

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev On 23.1.2018 at 14.53:

OK :-) er det vanlig og bruke vanlig finer til siste finish på skap som skal være trefarget? Eller bruker man type teak finer?

 

jeg har tenkt og bygge rammeverk i skapene.

 

Jeg brukte bjørkefiner tidligere, da jeg syntes teak ble for dyrt, og prøvde å være litt naturvenlig. For å få farge kan du bruke teakbeis ( eller annen farge) eller lakk med fargepigmenter.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært nede i båten igjen :-)

ikke fått gjort så veldig mye, men hyggelig og sitte der nede og fundere litt :-)

 

tidligere denne uka og forrige helg kom det ca 10 minus her på Sørlandet og da frøys fjorden jeg ligger i til, kom ca 5cm is, som festa seg rundt stagene til badeplattformen og sylinderen til flaps, var også ekstremt lavvann så var bekymret for at rompa på båten skulle henge igjen i isen hvis det plutselig ble høyvann.

 

gikk til innkjøp av ei senkepumpe fra Biltema (den billigste), senket den ned i sjøen under badeplattformen og neste morgen var det isfritt rundt akter av båten :-) super fornøyd :-)

 

 

gikk over motoren i dag og strammet alle slangeklemmer og til diesel tilførselen, var noe løst her faktisk!

 

etterpå gikk jeg i gang med prosjekt «lage luke under bord i salongen» for å få bedre plass og stu bort ting.

bilde førB6A38C92-B232-4814-BCEF-13DB266C1323.jpeg.3b6cde906a31205b9439ca5d1c57906e.jpeg

 

Kappet ut ett ganske stort område 9274DF59-9AF2-43DA-9205-EA51DCC15973.jpeg.7d697579aaf889a4d50b86bf0f85334e.jpeg

 

bå kan jeg komme til og få skrudd fast slangeklemma på varmluft slangen og.

 

jeg kom ikke lengre pga jeg hadde bare for lange skruer til hengslene.

 

tenkte jeg skulle prøve meg på og lage lister fra bunnen av til innredningen som jeg skal lage etterhvert. 

 

Jeg har kjøpt inn materialer til klesskapet jeg skal lage i akter kabin og, ble furu finer da trelast pusheren i området ikke hadde noe annet :-/ håper det kan brukes :-)

 

Forsettelse følger :-)

 

PS. Jeg er ikke god med treverk, så det kommer til og ta tid :-P

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...