Morten1989 Posted January 12, 2018 Share Posted January 12, 2018 Båten er en Summer Family 27 med en Bedford 115hk. Kjøpte båten på høsten 2017, og er veldig fornøyd med den, men har noen endringer som jeg skal gjøre :) Lager denne tråden for innspill fra dere på de tingene jeg skal gjøre med båten fremover, (ikke noe drastisk) men sånne vanlige ting :) Link to post
Morten1989 Posted January 12, 2018 Author Share Posted January 12, 2018 Holder på og koble opp ny båtvarmer da den forrige vi hadde funket meget dårlig på sine gamle dager, den gamle var av type Thermo 2500 skranglete gammel sak :-P Byttet den ut med en ny Eber D2 fant en til salgs til en billig penge på Finn som ikke var brukt :-) Håper den er stor nok for 3 uttak i vår båt . valgte og montere denne i motorrom da det var der jeg har best plass, pluss at den er lett tilgjengelig for vedlikehold, (håper vi slipper det) pluss at jeg kunne hente forbrenningaluft direkte fra motorrom. eksos slangen trakk jeg gjennom motorrom veggen og så skal den etter hvert ut gjennom siden på båten. Link to post
Morten1989 Posted January 12, 2018 Author Share Posted January 12, 2018 Jeg skal og til og rydde litt i det elektriske, her er det ALT for mange ledninger!! også skal jeg flytte forbruks banken til salongen inne på BB side, denne ligger nå i CC sammen med start batteriene. jeg skal og flytte Startbatteriene til under dekk, slik at vi får mer skap plass tilgjengelig og så jeg får ryddet opp i ledningene. Er faktisk en elektriker som har lagt opp denne galskapen! Link to post
SoBo Posted January 12, 2018 Share Posted January 12, 2018 Alltid gøy med prosjektråder Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Westpoint Posted January 12, 2018 Share Posted January 12, 2018 Blir kjekt å følge. Legg gjerne ut fleire bilder av båten ellers. Er vel kjekke turbåter dette? Link to post
Morten1989 Posted January 12, 2018 Author Share Posted January 12, 2018 Jøss så gøy at det var litt interesse :-) Jeg skal se om jeg kan ta noen bilder av båten i morgen, det er sinnsykt rotete i den nå da siden alt er snudd på hode ??? Det lille vi har brukt båten siden vi fikk den i slutten av august (ca 7-9 netter) så er vi veldig fornøyd :-) er en ganske romslig 27 foter i grunn :-) i tilegg så er jeg vokst opp i en slik båt, da min bestefar bygde sin «back in the days» (byggesett) det som jeg stusser over er at bestefar påstår at hans båt går ca 16 mil, han har en ny moderne 110hk, vår går bare 12 med en jernklump av en 115hk, kan det være propellen som gjør så stor forskjell? Link to post
Morten1989 Posted January 12, 2018 Author Share Posted January 12, 2018 Fant ett bilde på tlf ifra i høst :-) Også fant jeg en tidligere salgsannonsen :-) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=68526524&fks=68526524 Link to post
Sjeldenutpå Posted January 12, 2018 Share Posted January 12, 2018 Var borti en summer family som hadde maskinromsplassert varmer, og hadde problem med varmeren på marsj. Det var for lite tilluft til området. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Morten1989 Posted January 12, 2018 Author Share Posted January 12, 2018 Sjeldenutpå skrev 1 minutt siden: Var borti en summer family som hadde maskinromsplassert varmer, og hadde problem med varmeren på marsj. Det var for lite tilluft til området. Jeg har tenkt litt på den problemstillingen jeg og, og lurte på om jeg skulle oppgradere innluft til motor rommet, PR nå har jeg 2 75mm slanger som gir luft til motorrommet, noe sier meg at dette blir for lite. så jeg lurte på og oppgradere luft inntakene til doble inntak og gå opp til 80mm slanger, da passer og motorrom vifte fra Biltema. Trenger man 2, 3 eller 4 vifter mon tro? Link to post
SoBo Posted January 12, 2018 Share Posted January 12, 2018 Tittet på bildene på fra Finn. Båten så meget pen ut. Ser du skriver Bedford 115 hk i første innlegg. dersom bildene på Finn stemmer, er dette en rein Ford. Bedford er jo et eget merke. Gode motorer begge to. Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
hanto1 Posted January 12, 2018 Share Posted January 12, 2018 Hadde lagt inntaket for varmeren fra et annet sted enn motorrommet om du ikke vil at hele båten skal lukte varm dieselmotor og kjølgang. Link to post
sigmundh Posted January 12, 2018 Share Posted January 12, 2018 Artig tråd, Morten. Skal følge den. Har lik båt som har fikk en teknisk oppgraderinger med ny motor for 10 år siden. Nå trenger den sårt en oppgradering på andre områder. Link to post
Sjeldenutpå Posted January 12, 2018 Share Posted January 12, 2018 Lufting. Tommelregel = 1,9cm2 pr kw. Fram med kalkulatoren Du trenger ingen vifter. Maskina suger det den skal ha. Det finnes eksempel på båtdekk som har implodert pga undersug når motor går og maskinromslufting har vert stengt. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Morten1989 Posted January 12, 2018 Author Share Posted January 12, 2018 hanto1 skrev for 3 timer siden: Hadde lagt inntaket for varmeren fra et annet sted enn motorrommet om du ikke vil at hele båten skal lukte varm dieselmotor og kjølgang. Friskluft hentes fra ettkott bak rattet på båten :-) der har jeg mulighet til og koble på en Y og vore hull til uteluft og :-) er bare forbrennings luft som er hentet fra motorrom :-) Link to post
Morten1989 Posted January 12, 2018 Author Share Posted January 12, 2018 Sjeldenutpå skrev for 3 timer siden: Lufting. Tommelregel = 1,9cm2 pr kw. Fram med kalkulatoren Du trenger ingen vifter. Maskina suger det den skal ha. Det finnes eksempel på båtdekk som har implodert pga undersug når motor går og maskinromslufting har vert stengt. Hei! Såpass ja! tviler på det skjer her da det er åpent bak med girkassa og akslingen slik at det er luft og få andre plasser og, har ikke potte tett motorrom, Okei ingen vifter det er jo greit, har hørt at noen monterer vifter som blåser ut av motorrommet for å trekke frisk luft inn fra andre siden etter de har stoppet motor, for å fjerne Evnt olje og diesel damp, kjenner du til det? Link to post
Morten1989 Posted January 12, 2018 Author Share Posted January 12, 2018 SoBo skrev for 4 timer siden: Tittet på bildene på fra Finn. Båten så meget pen ut. Ser du skriver Bedford 115 hk i første innlegg. dersom bildene på Finn stemmer, er dette en rein Ford. Bedford er jo et eget merke. Gode motorer begge to. Aha :-D jeg har og stusset over dette, han jeg kjøpte sen av kallet den Ford/Bedford, tror den har vært blå tidligere og blitt malt rød når den var ute til overhaling :-) Link to post
Morten1989 Posted January 12, 2018 Author Share Posted January 12, 2018 Hva mener folket? jeg sitter og tenker litt ang batteribank, PR nå er det 2 forbruksbanker 1 210Ah og 1 på 230Ah, og ett lite start batteri på 90Ah, kjøpte i dag ett nytt startbatteri på 100Ah. de to batteriene i banken på 230Ah, er en del nyere enn de andre, de på 210Ah måtte jeg fylle vann på når jeg overtok båten, da var de nesten helt tomme for vann hehe. Jeg har egentlig mest lyst til og koble sammen slik at jeg dår en stor bank i stedet for 2 mindre, er dette noe ulemper? Spørsmålet mitt er: hvor mye Amper må jeg ha tilgjengelig på forbruksbanken for å kunne ligge på dregg på en holme i ca2-3, da skal det være mulig og bruke varmeren når det blir kaldt, og kjøleskapet skal stå på hele tiden. Hvis det blir dårlig vær må man ha mulighet for å kunne se på TV. Pluss normalt forbruk av vann og lys? Og pleier folk og ha 2 startbatterier eller bare 1 ? :-D Link to post
hanto1 Posted January 13, 2018 Share Posted January 13, 2018 Har man f. Eks 2 x 60 w solcellepanelet trenger man ikke så stor batteribank. Problemet med stor bank er å få ladet den opp igjen. Det blir ofte mye småkjøring om sommeren. vi greier oss med et 80w panel og batteribank på 300 ah Link to post
Morten1989 Posted January 13, 2018 Author Share Posted January 13, 2018 hanto1 skrev for 1 time siden: Har man f. Eks 2 x 60 w solcellepanelet trenger man ikke så stor batteribank. Problemet med stor bank er å få ladet den opp igjen. Det blir ofte mye småkjøring om sommeren. vi greier oss med et 80w panel og batteribank på 300 ah Ja du sier noe der :-) jeg har 2 solceller 1 på 100w og 1 på 50w, jeg kan jo kanskje koble til det på 50w til start batteri, og kjøre truster på start batteri, og så kjøre med 230Ah på forbruks bank men ta med ett tileggs batteri som jeg kan plassere sammen med forbruks banken som nød strøm Evnt som backup start batteri? Link to post
nordan family 27 Posted January 13, 2018 Share Posted January 13, 2018 Fint båt. Hadde selv en slik. Vedr farten: min gjorde 16.5 knop med 150 hk Ford på ca 700 kg. Hørt om flere med de lettere motorene som påstår de oppnår samme fart. Min varmer var montert i på babord side under klaffe-bordet (litt foran) på nivå rett over dørken, og helt ut på siden. Jeg hadde bare 2x110 ah forbruksbank, og et fastlimt 50 w solcelle på cabintaket. Og et batterimeter så jeg så hva som var på "tanken". Men det er jo veldig subjektivt hvor mye strøm man trenger ombord. Vedr oljedamp: på min båt var en det veivhusventilasjon som gikk i slange ut skrogsiden. Modifiserte den litt slik at slangen gikk fra veivhuset, ned i en liten catch tank, og deretter ut skutesiden. Damp kom da ikke ut inne i båten. Link to post
GeirFrode Posted January 13, 2018 Share Posted January 13, 2018 22 hours ago, SoBo said: Ser du skriver Bedford 115 hk i første innlegg. dersom bildene på Finn stemmer, er dette en rein Ford. Bedford er jo et eget merke. Gode motorer begge to. Er vel rimelig sikker på at dette er en Ford motor, som SoBo også skriver. Hvis du sjekker på motorblokka der hvor den svarte pilen i bildet peker, skal du se et stempel . Der kan det f.eks stå 6,2L, eller 360cid eller noe lignende. Det indikerer cyl. volumet i blokka. Det ligger en del info om Fordmotorer i dokument arkivet, så du kan gå inn der og se om du finner noe som kan stemme med den motoren du har. Ligger forøvrig også noe om Bedford der, så du ser sikkert hva som er hva der. Råtips om motoren din, er at dette er en 6,2L med 127 hk. ( dog litt usikker med tanke på toppfarten du beskriver,) Det er levert haugevis av disse motorene, og det var ganske vanlig å bruke disse i Nor-Dan Family'n. Link to post
Morten1989 Posted January 13, 2018 Author Share Posted January 13, 2018 GeirFrode skrev for 1 time siden: Er vel rimelig sikker på at dette er en Ford motor, som SoBo også skriver. Hvis du sjekker på motorblokka der hvor den svarte pilen i bildet peker, skal du se et stempel . Der kan det f.eks stå 6,2L, eller 360cid eller noe lignende. Det indikerer cyl. volumet i blokka. Det ligger en del info om Fordmotorer i dokument arkivet, så du kan gå inn der og se om du finner noe som kan stemme med den motoren du har. Ligger forøvrig også noe om Bedford der, så du ser sikkert hva som er hva der. Råtips om motoren din, er at dette er en 6,2L med 127 hk. ( dog litt usikker med tanke på toppfarten du beskriver,) Det er levert haugevis av disse motorene, og det var ganske vanlig å bruke disse i Nor-Dan Family'n. Hei og takk for info :-D Tok ett bilde av plassen du beskrevet og fant kun dette :-) Link to post
Morten1989 Posted January 13, 2018 Author Share Posted January 13, 2018 I dag har det sakte fremover Begynte med og skru ut girkassa på en kompis sin båt, for så og til en annen kompis og kikke på hans båtprosjekt. Tilslutt kom jeg i gang med vår båt Begynte og plukke ifra hverandre det elektriske, jeg kommer ikke til og rute om alle små ledningene i år, det får jeg ta til neste år. utgangs punktet var rimlig rotete Etter at jeg hadde ryddet litt hadde noen kabler til overs som bare hadde blitt lagt dobbelt ?? Er en hel haug med releer som er koblet sammen i en finurlig rekkefølge som jeg ikke har peiling på hva er til, pluss at det er 2 andre releer som er koblet sammen med noe som ligner på en alarm matte, dette bruker ikke jeg men har ikke helt tørt og bare koble det vekke heller fordi var ikke sikker på om de releene gikk til noe annet Disse releene er koblet foran hovedstrøm bryter virker det som. Vel vel, fikk ryddet opp en del etterlever og flyttet start batteri i en kasse under dørken slik at jeg frigir lagringsplass under sittegruppe på BB side i CC. men det gjenstår enda mye arbeid :-) PS hadde ikke strips med meg så derfor ledningene går hytt og pine ?? etterpå tok jeg og monterte ferdig varmluft rørene til varmeren, monterte eksosen og monterte ferdig diesel tilførsel. Jeg skulle til og starte med ledningene til varmeren, og fant ut hvilke ledninga stumper som skulle hvor, men jeg finner ikke ut av koblingene, altså hvilke farger man skal bruke på de forskjellige plassene. Jeg er langt ifra elektriker, men skjønner jo litt. Jeg har 2 brosjyrer som jeg fant på nett, men de sier forskjellig ?? Er det noen som kan hjelpe meg med det? Er D2 varmer med easystart select bruker panel, med ekstra temp føler. legger til slutt ved ett bilde av jordskinna i båten, hva er den delen med «kjøleribbe»? Var 2 ledninger som var koblet til den, på hver sin side av den :-) Link to post
GeirFrode Posted January 13, 2018 Share Posted January 13, 2018 41 minutes ago, Morten1989 said: Hei og takk for info :-D Tok ett bilde av plassen du beskrevet og fant kun dette :-) Du må se litt mere til venstre utenfor bildet. Det skal være et lite plant felt på ca 1cm bredde, og 7-8 cm langt, eller noe sånt. Ikke så lett å få øye på, men det bør være der. Mest sannsynlig så er det overmalt. Link to post
Morten1989 Posted January 14, 2018 Author Share Posted January 14, 2018 Før og etterbilder av det elektriske Er det helt nødvendig eller vanlig og ha hovedstrømbryter på ankervinsj og baug propell? Det var koblet opp det hos oss, men jeg ble usikker på om vi egentlig trengte det? Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now