Jump to content

Biltemas Teinehaler


Harald-

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Blir ikkje overrasket om denne fungerer bra. 

 

Biltema lager nok ikkje teinehaler selv (heller) men kjøper inn store partier fra andre produsenter og kan selge billig. 

 

Se på denne; https://stokken.no/p/14944/kampanjeteinehaler-mh200-12v-90-kg

 

Får nok mye saker og ting på bt som er av dårlig kvalitet. Men noe er bra produkter, som er sprøytet i tilbud-blå maling. 

 

Har selv en northlift lh200, og er kjempe fornøyd. Viktig med skikkelige kabler, gjerne gå litt over anbefalt dimensjon. 

Redigert av Fjordland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg montert og testet Biltemas Teinehaler.

 

Denne klarer fint ei lenke på 6 teiner, bruker 8mm Danline tau.

God invistering så langt.

 

Var litt redd for at lina ville file på fenderlista om den hang rett ned, men den står noen grader ut, så det ble ikke noe problem.

 

Fin hastighet.

 

Har kun en hastighet ut og en for inn.

Link to post
Share on other sites

Takk for at du deler Harald! (og dere andre da :))

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hva slags type batteri har du til dette?

 

Jeg har et 60AH batteri til min yamaha 40HK. Vil det være tilstrekkelig for å drifte denne? Er det slik at jeg da må ha motoren på tomgang for å ikke gå tom for strøm?

 

Jeg ser at teinehaleren trekker 12A uten belastning. Vil ikke det si at mitt batteri er flatt etter 5 timer selv uten at teinehaleren er i bruk?

Link to post
Share on other sites

Her har du nok misforstått litt. Når det er oppgitt 12A uten belastning betyr det at teinehaleren trekker et tau med ubetydelig motstand. Når teinehaleren trekker maksimalt av den vekten det er oppgitt for, har du maks last. Når teinehaleren ikke er i bruk trekker den ikke strøm fra batteriet ditt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ok og takk for det!

 

Men om jeg da bruker denne teinehaleren, må jeg har motoren på tomgang for at batteri ikke skal tappes? Normal belastning er 120A.

 

Om jeg starter på fullt batteri (60A) kan jeg da trekke i 0,5 time før batteri er flatt?

 

Jeg kan ingenting om dette!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok ha hatt motoren i gang. Kjedelig å tømme batteriet slik at du ikke får start etterpå. Det tar dessuten veldig lang tid å lade opp batteriet med dynamoen i en 40 hk Yamaha, men når motoren går vil du begrense nedtappingen mye. Dynamoen din gir mindre enn haleren trekker, så du tapper batteriet uansett.

 

Beregningen din er forresten helt teoretisk og i praksis feil. I verste fall klarer ikke batteriet å gi nok strøm til haleren overhode. Det er fordi den indre motstanden i batteriet begrenser hvor mye strøm det kan levere. Husk også at en haler går vesentlig lenger enn en startmotor, så det blir to vidt forskjellige driftsforhold. Når du kjører haleren vil du høre på lyden at den sakker på hastigheten når motstanden øker og batterispenningen faller. Det beste er å overvåke batterispenningen med et voltmeter de første gangene du bruker haleren. Da kan du se om batteriet blir plaget mer enn det har godt av. 

Link to post
Share on other sites

 Min er montert med eget batteri, som ikkje er tilkoplet lading i båten.

Det holder utrolig lenge før eg må lade det. Setter lenker med krepseteiner og den jobber nokså hardt og lenge kver gang eg er ute...

 

Tipper eg totalt sett trekker 8-10 lenker før eg lader... og da lader eg FØR eg har noe redusert effekt i haleren

 

Kablene er koplet på batterier med hurtigkoplinger, så tar noen få sekund og ta det med meg utav båten

Redigert av Fjordland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

rarnfinn skrev 2 minutter siden:

Får opplyst av biltema at kabelen er 145 cm lang og kan ikke skøtes. Er det noen som vet om dette er riktig? Kan man velge en annen kabel enn det som følger med?

 

Du vil ikkje skjøte kabelen som er til haleren da denne ikkje er dimonsjonert for lange strekk.

 

Legg opp "tykke" fra batteri til der du monterer kontakt til haler:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg forsøkt teinehaleren fra biltema.

 

Skjøtet med 16mm2 batterikabel, 5 meter.

Bruker Andersson plugger (samme type som på batteritrucket, kjøp på ebay)

Fungerer fint for mitt bruk, drog krepseteiner med 6 stk på ilen, satt på 170 meter.

 

Fikk ikke kreps, men kan nok ikke skylde på teinehaleren :)

 

Hadde forøvrig motoren i gang, og spenningen viste 11 volt med maks pådrag.

 

Eneste svakhet jeg har sett til nå er plastklipset som skal holde blokken på bomen når haleren ikke er i bruk, den knsakk når jeg forsøkte å sette den på. Sikkert støpefeil.

Redigert av Harald- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fjordland skrev On 23.4.2018 at 11.00:

 Min er montert med eget batteri, som ikkje er tilkoplet lading i båten.

Det holder utrolig lenge før eg må lade det. Setter lenker med krepseteiner og den jobber nokså hardt og lenge kver gang eg er ute...

 

Tipper eg totalt sett trekker 8-10 lenker før eg lader... og da lader eg FØR eg har noe redusert effekt i haleren

 

Kablene er koplet på batterier med hurtigkoplinger, så tar noen få sekund og ta det med meg utav båten

Hvor stort batteri har du da?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Da har jeg kjøpt og montert teinehaleren. Den funka bra på mitt første trekk med krepseteiner.

 

Men jeg har en case som ikke er 100% praktisk:

 

Batterikabelen er 145cm lang. Det er for kort til å kunne plassere batteriet på et fornuftig sted. Jeg ser ikke at kabelen kan demonteres og erstattes av en lengre kabel? Kan den da eventuelt skjøtes? Og, dersom jeg gjør det, kan det monteres på en "kontakt" slik at jeg slipper å dra med meg hele batteriet hver gang jeg skal pakke sammen teinehaleren?

 

Hvordan løser dere dette?

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...