Jump to content

Biltemas Teinehaler


Harald-

Recommended Posts

Hei igjen,

 

Da har jeg brukt denne haleren en sesong og jeg synes at det fungerer utmerket. Trekker lenker på 10 krepseteiner lett som en lek, dersom du ikke sitter fast! I hummerfiske nå trekker den ca 60-80 enkeltteiner før den må lades. Jeg har et 60Ah batteri. Lengden på tauet er ca 30m i snitt.

 

Men jeg har fortsatt noe problemer med av/på kobling av haler/batteri. Dette er litt for tungvint. Kabelen til teiehaleren er bare ca 1,5m lang. Dette fører til at batteriet må stå på et sted som ikke er egnet for det. Jeg har kjøpt nye kabler på 4meter som jeg tenkte å skjøte på. Kablene er 16mm2 og jeg må ha en hurtigkobling som jeg kan koble av/på enkelt, for av og til tar jeg med meg haleren til en annen båt, og da kan jeg ikke dra med meg den 4m lange kabelen som er trekt gjennom rør...

 

Hva kan jeg bruke for å skjøte de kablene sammen? På batteriet har jeg som dere ser hatt polsko, og dere ser hvor dårlig dette også fungerer (delvis fordi kabelen har vært for kort, men også fordi jeg kobler av og på ganske ofte. Jeg prøvde en periode her å bruke hurtigklyper, men da ble trekkraften i haleren ganske mye dårligere...

 

Noen som har en god løsning?

20180929_082708.jpg

20180929_082720.jpg

Link to post
Share on other sites

Selv så brukte jeg en såkaldt Anderson kontakt, slike du ser på trucker etc. Har vært flere tråder om dette og man var enige om at dette var kanskje den beste å bruke når det var snakk om større strøm. Er åpne men det ble sett på som er fordel da vannet renner rett igjennom. Sprayer dem med gjevne mellomrom med elektrospray. Men vær obs på at de leveres til forskjellige kabeltykkelser. Selv har jeg den til 25mm2 kabel

 

Link 1

Link 2

 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Når jeg tenker meg om så ser jeg at den ordinære kabelen fra haleren er mindre enn 16mm2. Jeg tipper 8mm2. Kan jeg da bruke denne Anderson kontakten som det blir referert til i annen tråd, eller må man ha lik dimensjon på kablene? Trenger jeg 50A eller 175A?

 

https://www.aliexpress.com/item/2pcs-50A-175A-350A-600V-Anderson-Connector-Plug-Grey-Color-Two-Pole-Double-pole-Solar-Caravan/32832577268.html?spm=2114.10010108.1000014.1.444b7b67i1dTBo&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.108275.000000000000000&scm_id=1007.13338.108275.000000000000000&scm-url=1007.13338.108275.000000000000000&pvid=ffe5371c-368e-4825-a2fd-8ffa7a677636

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg løste det på en annen måte på min teinehaler, jeg valgte å ta vekk den originale kabelen og legge 25mm2 rett inn i haleren. Se bilder av dette i "dracotråden" i signaturen min om du er interessert. På den måten får du så lange ledninger du ønsker uten skjøt, og du får eliminert de tynne ledningene som går ut fra haleren nå.

Link to post
Share on other sites

rarnfinn skrev for 2 timer siden:

Takk for svar.

 

Når jeg tenker meg om så ser jeg at den ordinære kabelen fra haleren er mindre enn 16mm2. Jeg tipper 8mm2. Kan jeg da bruke denne Anderson kontakten som det blir referert til i annen tråd, eller må man ha lik dimensjon på kablene? Trenger jeg 50A eller 175A?

 

https://www.aliexpress.com/item/2pcs-50A-175A-350A-600V-Anderson-Connector-Plug-Grey-Color-Two-Pole-Double-pole-Solar-Caravan/32832577268.html?spm=2114.10010108.1000014.1.444b7b67i1dTBo&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.108275.000000000000000&scm_id=1007.13338.108275.000000000000000&scm-url=1007.13338.108275.000000000000000&pvid=ffe5371c-368e-4825-a2fd-8ffa7a677636

 

 

 

Den er 3 størrelser som jeg egentlig stusset litt på. Den miderste er 175A, 10Awg som igjen er 5,26mm2, mens den det støste er på 350A, 6Awg, som igjen er på 13,3mm2. Litt uvanlig å ha så mye strøm på disse kabelstørrelsene, så jeg stusser litt. Men haleren din er vel bare på 25-40A? så sånn sett kan du bruke alle disse pluggene, bare de passer til kabelen din. 

 

Selv så gjorde jeg som Komodo og byttet hele kabelen til 25mm2. Mener mine plugger var på 175A uten at jeg skal påstå det sikkert. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg kunne sikkert ha byttet hele kabelen som du sier, men jeg er avhengig av å kunne koble av selve  teienhaleren en gang i ny og ne. Kablene ligger inni rør og da måtte jeg tredd disse på nytt hver gang. Derfor er jeg avhengig av å skøte den eksisterende kabelen med hurtigkobling. Da kobler jeg bare av der kabelen går inni røret. 

 

Jeg kjøper bare en så ser jeg om jeg får det til. Løsningen kan ikke bli dårligere enn den er i dag...

Link to post
Share on other sites

rarnfinn skrev for 4 timer siden:

Løsningen kan ikke bli dårligere enn den er i dag...

 

Joda, kabelen blir lenger og det kan være dårligere en det er i dag. Om du forlenger kabelen så må du se i manualen etter hvor tykk den må være. Dimensjoner pleier å gå opp når kabelen blir lengre. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei,

 

Jeg har fortsatt ikke funnet en god løsning, men tror at det beste er å bytte ut den eksisterende 8mm2 kabelen med en ny 16mm2.

 

Jeg har enda ikke turt å åpne opp for å se hvordan den er festet i haleren? Er det en enkel operasjon å dra ut den 8mm2 kabelen og erstatte med 16mm2?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Hei

kjøpte teinehaler hos Biltema , 3 mnd siden ,virket greit i noen få dager så begynte den å fuske, ble lange pauser på å få opp 3 krepseteiner fra 100 m dyp.

Haleren ble brukt etter spesifikasjoner som står i manualen.Leverte haleren inn til Biltemas handymann som fixet bryteren som var en feil som går igjen.
Monterte på haler igjen, like slapp, orket ikke en havteine på 11 kg fra 20 meters dyp.

Frustrerte greier. Ny kontakt med Biltema som da opplyser (Lederen ) at det ikke er reklamasjon på denne haleren.

Det skal sies at handymannen på denne butikken prøver å hjelpe meg her Med skaffe deler fra andre som er levert inn(uten reklamasjon tenker jeg)?

Teinene står i sjøen så må nok dsv gå til innkjøp av ny haler et annet sted.

Link to post
Share on other sites

Ja her virker det som en lite oppegående leder.

Bare å kjøre på med krav om rep eller penger igjen. Om så du skal ta saken hele veien gjennom diverse rettslige systemer

For en ting er sikkert, det er garanti og reklamasjons rett på denne. Evt ring til BT Norge sitt hovedkontor å klage over butikks sjefen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 11 timer siden:

På andre bt butikker er saksgangen i hovedsak:- Hva kan jeg hjelpe deg med?- Den virker ikke!- skriv under her så får du en tilgodelapp..

De ville sjekke en batterilader jeg leverte inn, da den sluttet å virke etter en ukestid. Gikk da noen få dager, får jeg fikk sms om at jeg kunne henvende meg å få penger i retur(laderen hadde gått ut av produksjon)

 

Men ellers så er det rett ja. Enten får en en ny, eller penger igjen/tilgodelap. Så derfor dette høres jævlig rart ut med sådan utmelding fra butikken.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

 

Mix skrev 19 minutter siden:

Har du målt spenningen ved haleren under bruk ?

Det er et vesentlig poeng, men ikke selvsagt for alle. Tror aldri jeg har hørt om noen som har gjort det heller. Skal du få en riktig måling må man jo måle på motoren, og det krever jo litt demontering.

Link to post
Share on other sites

Biltema Lyngdal v daglig leder  forklarer til hovedkontoret at de mener at teinehaleren er overbelastet over tid og vil  pr nå ikke ha noe mere med saken å gjøre. Teinehaleren har i tillegg overbelastningsvern  så dette tyder på god innsikt i hva de holder på med på den butikken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...