Kaptein Blåtann Startet 21.Februar.2018 Del på Facebook Startet 21.Februar.2018 Har åpnet varmeveksleren på en Volvo Penta Md21a. I området under den rustfrie platen som påfyllingslokket står i, ligger det en hvit masse som varierer fra gele'-konsistens til halvhard masse som brytes lett opp med en pinne eller skrujern. Termostaten ligger rett under dette. Tenkte først at det måtte være salt, men dette er jo i ferskvannsdelen... Noen som har en formening om hva dette kan være? Det skal nevnes at denne motoren har stått siden 1994 med kjølevæske på, uten å ha vært tørnet, før vi nå åpner den i håp om å få liv i gamle, grønne dyret Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 21.Februar.2018 Del på Facebook Svart 21.Februar.2018 Tror det trengs en rens her? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 22.Februar.2018 Del på Facebook Svart 22.Februar.2018 Den var ny! Ville nok tatt av alt av kjøling på denne å renset det skikkelig. Også vurdert en trykktest av systemet for å se om det er tett. Trenger du deler så har jeg en delemotor stående. Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 22.Februar.2018 Del på Facebook Svart 22.Februar.2018 Vis denne motoren har stått siden 1994, med frostvæske så vil eg tro at dette er krystallisering av frostvæske.. Anbefaler og ein god rens og trykktesting av systemet? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Ingar Svart 22.Februar.2018 Del på Facebook Svart 22.Februar.2018 Har du smakt om det er salt? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Blåtann Svart 22.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2018 Jepp, skal d-montere og spyle så mye jeg kan! Har lest prosjekt-tråden til Mr-Stian om renovering av denne motoren, mye interessant lesing der! Tenker tanker i retning av det som Bergsholmen skriver, eller om det evt er noe lure korrosjons-greier som kan gjøre dette... Smakte på guggen nå, det er ikke saltsmak, heller ikke like mye søtsmak som av kjølevæsken ( rolig, drakk ikke mere enn en halv liter ) Konsistensen er som fin, våt sand. Ellers ser det ut til at motoren ikke har overvettes mye gangtimer før den ble satt på land i '94, så jeg har godt håp om at denne skal kunne gjøre tjeneste i noen år fremover Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 23.Februar.2018 Del på Facebook Svart 23.Februar.2018 Er ganske gode motorer dette bare de blir tatt skikkelig vare på. Når jeg demonterte min så var den i rimelig bra stand innvendig. Lette er de å skru på også! :) Kostet meg ca 10.000 for full over haling. Da gjorde jeg mesteparten selv. Maskin verksted honet sylinderen, sjekket alle dimensjoner, polerte veiv og trykktestet toppen. All montering ble gjort selv. Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 23.Februar.2018 Del på Facebook Svart 23.Februar.2018 Hvis denne kjøleren er laget i støpejern ville jeg tippe det er oksidering slik jeg opplevde med vinsjen min. Var helt overraska da jeg åpnet den. Det lot seg lett fjerne med vanlig vann. Men jeg opplevde også at dette nærmest sprengte seg utover, slik at plastdekselet bulte utover. Mulig jeg er helt på tur her, hvis hele kjølesystemet er i messing så er det nok fort kjøleveske. Har lest at kjøleveske kan bli til gele hvis to ulike typer blandes.... kan det ha skjed? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 23.Februar.2018 Del på Facebook Svart 23.Februar.2018 Mener å huske at selve varmeveksleren er i messing. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Blåtann Svart 23.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2018 Uten å ha sett veldig hardt etter, så tror jeg huset er aluminium, med støpejern i endelokkene og på rørdelene. Innvendig er det nok sikkert noe messing i kjølerørene og termostaten. Rustfri plate med påfyllingslokket i som er skrudd av på toppen der jeg fant den omtalte hvite massen. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 6.Februar.2020 Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Hvordan gikk det med motoren til Kaptein Blåtann tro? noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 6.Februar.2020 Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Enig, synd vi ikke får tilbakemeldinger når andre tar seg tid til å komme med gode råd. Ser at trådstarter var innom for noen timer siden så da kommer det sikkert oppdatering etterhvert..... Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Blåtann Svart 6.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 (redigert) Jadda, kan fint oppdatere på denne... Har litt om denne i en annen tråd som omhandler hele båten (vet ikke hvordan jeg linker til den) Tar litt tid her i gården å få ting unna, men motoren ble startet for et par-tre uker siden etter overhaling av topplokket fant aldri helt ut av hva den hvite smørjen var. Mulig at det har vært mye aluminiumsinnhold i det, for det var store tæringer i varmeveksler-huset som er av aluminium. Ny (men gammel) varmeveksler montert, og livet er herlig med motor som brummer Redigert 6.Februar.2020 av Kaptein Blåtann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 6.Februar.2020 Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Kan det ha vært brukt forskjellig type kjølevæske, slik at det har skjedd en kjemisk reaksjon? Ikke all væske som skal blandes. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 6.Februar.2020 Del på Facebook Svart 6.Februar.2020 Hadde samme motor i en Enes snekke i 9 år. Ikke kjør den for hardt, selv lå jeg på ca 2900 på marsj. La den bli varm før belastning og la den kjøre seg ned etter endt tur. Lykke til med flott skute. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Februar.2020 Del på Facebook Svart 7.Februar.2020 Kaptein Blåtann skrev for 7 timer siden: fant aldri helt ut av hva den hvite smørjen var. Mulig at det har vært mye aluminiumsinnhold i det, for det var store tæringer i varmeveksler-huset som er av aluminium. Har ikke sett denne tråden før nå. Men det første som slo meg når jeg leste trådtittelen var korrodert aluminium, så jeg tror du er inne på noe der. Når man av og til finner aluminium som har ligget under vann i mange år er det ofte store hvite klumper på den som lett kan skrapes av som du beskriver. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kaptein Blåtann Svart 7.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2020 Martine29 skrev for 4 timer siden: Hadde samme motor i en Enes snekke i 9 år. Ikke kjør den for hardt, selv lå jeg på ca 2900 på marsj. La den bli varm før belastning og la den kjøre seg ned etter endt tur. Lykke til med flott skute. Takk for det! Mange historier om at disse motorene vrir toppen av seg, eneste medisin mot dette er nok som du skriver at de må kjøres rolig både opp og ned på belastningen. Det lå en loggbok i båten mens vi holdt på å få den ut av naustet den sto i, tidligere eier beholdt boken, men mener å huske at det stod at båten nådde 7 knop allerede på 2100 omdreininger, så det ligger an til et ganske rolig liv for maskinen, men den må nok få lov å blåse ut soten innimellom. Nå etter at maskinen har vært i gang noen timer, så testet jeg max turtall frikoblet, dette skal være 4850 o/min. men må innrømme at det gjør vondt langt inn i det dypeste av sjelen å høre lyden av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Blåtann Svart 7.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2020 Komodo skrev Just now: Har ikke sett denne tråden før nå. Men det første som slo meg når jeg leste trådtittelen var korrodert aluminium, så jeg tror du er inne på noe der. Når man av og til finner aluminium som har ligget under vann i mange år er det ofte store hvite klumper på den som lett kan skrapes av som du beskriver. Interessant Får satse på at motoren ikke blir stående nye 23 år uten å bli brukt eller enda verre at den havner under vann Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Februar.2020 Del på Facebook Svart 7.Februar.2020 Er det dette som er den "berømte" Indemor XD90? I så tilfelle har jeg erfaring fra samme motor fra en Ford Sierra 2,3D. Mitt råd er å ikke belaste den høyt på lavt turtall. Dvs. sørg for at propellen ikke er for stor når båten er lastet. Tok toppakningen på min opp Lierbakken i femtegear med flyttelasset til brodern på en diiiger henger. Spilte så høy musikk at jeg ikke hørte at motoren slet. At den mistet fart i motbakke var jeg uansett vant til ? Ellers vil jeg si at deter en slitesterk og god motor. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kaptein Blåtann Svart 7.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2020 Komodo skrev Just now: Er det dette som er den "berømte" Indemor XD90? I så tilfelle har jeg erfaring fra samme motor fra en Ford Sierra 2,3D. Mitt råd er å ikke belaste den høyt på lavt turtall. Dvs. sørg for at propellen ikke er for stor når båten er lastet. Tok toppakningen på min opp Lierbakken i femtegear med flyttelasset til brodern på en diiiger henger. Spilte så høy musikk at jeg ikke hørte at motoren slet. At den mistet fart i motbakke var jeg uansett vant til ? Ellers vil jeg si at deter en slitesterk og god motor. Jepp, dette er Indenor, vet at Ford ihvertfall brukte den i Granada diesel. Får teste turtall på belastet motor når vi en eller annen gang sjøsetter prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.