Jump to content

Hente 28ft Oceancraft Bergen Oslo påsken 2018, rutetips?


Ødemark

Recommended Posts

Hei. Vi skal prøve å gå fra Bergen til Strømstad i påsken. Ankommer Bergen i kveld. Værvarsel spriker veldig, og om noen har tips om ruter som er bra, oppdatering om bølgehøyde etc fra Bergen til Kristiansund , hadde det vært fint. 28 fot oceancraft . Vi er to voksne , og har ikke tenkt å ta noen store sjangser. Vi er båtvante, og har tre turer fra Nederland i bagasjen, da med seilbåt.  Håper noen kan komme med råd. Første strekk er os- Haugesund - Tananger, forhåpentligvis i morgen tirsdag. God påske 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt! Skal blåse kraftig opp fra tirsdag kveld, opp i stiv kuling over Boknafjorden onsdag. Men det positive er at det er vind fra øst. Hadde absolutt prøvd å krysse Boknafjorden før vinden tar seg opp.

 

Ta med VHF og hold dialogen med Kystradio underveis :yesnod:

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Dette er fra Weather4D Grib filer. 

 

Tirsdag og onsdag. Opp mot 20ms østlig vind. 

Windytv melder om vindkast opp i 45 knop

 

Stoler aldri på yr.no når det gjelder vind..

 

dere  må jo selv velge, men dette hadde ikke jeg gått ut i med mindre det er betydelig roligere langs land

034755BB-8A0A-4E20-8934-247715CCBE17.png

4FB0C13C-98CF-41DD-B77D-1D4740151FEC.png

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ødemark skrev 20 minutter siden:

Såpass .. grib er bra. Da tror jeg vi ser an. Takk skal du ha

GRIB er fint ja ?

 

i og med at det er vind fra Øst vil jeg tro at det er litt roligere helt inntill kysten. Jeg kjenner ikke dette strekket, men kan du gå i le er det sikkert ok. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter som jeg kan se av vindmeldingene så er den litt på sør øst. Da følger vinden kysten ved Obrestad. Ikke nødvendigvis rolig inne ved land da. Jeg hadde nok ventet til verste vinden roer seg. 

Les bølgevarsel på barentswatch og. Mye god info der.  Men det er jo bare to dager frem i tid da

Screenshot_20180326-152015.png.7dd735a1189a635a058e03600c207534.png

 

Her er onsdagsvarsel fra strekningen. Som du ser er der ganske mye sjø. Jeg tror ikke du har lyst å teste båten i den bølgehøyden. 

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 41 minutter siden:

Etter som jeg kan se av vindmeldingene så er den litt på sør øst. Da følger vinden kysten ved Obrestad. Ikke nødvendigvis rolig inne ved land da. Jeg hadde nok ventet til verste vinden roer seg. 

Les bølgevarsel på barentswatch og. Mye god info der.  Men det er jo bare to dager frem i tid da

Screenshot_20180326-152015.png.7dd735a1189a635a058e03600c207534.png

 

Her er onsdagsvarsel fra strekningen. Som du ser er der ganske mye sjø. Jeg tror ikke du har lyst å teste båten i den bølgehøyden. 

Nei, tror det blir dieselvarmer, bok og kvikklunsj..? det var voldsomt

Link to post
Share on other sites

Da havnet vi i Stavanger . Ser ut som det blir å ligge her i morgen også. Noen som har gått rundt Jæren idag? Fin tur fra os, mye tåke, ti cm snø på kalesjen på morran, men bedre utover. Sletta ved Haugesund gikk fint, litt rotete over boknafjorden, men sol og utepils i Stavanger .

Link to post
Share on other sites

Kan bli en del graps da det går en del strøm og nordover
Bare å følge med på værmeldingene

 Denne meldingen ligger ute nå
Moderately high waves with breaking crests forming spindrift. Well-marked streaks of foam are blown along wind direction. Considerable airborne spray. It is not recommended to be at sea in a small boat.

Wednesday

Rogaland Østlig frisk bris, stiv kuling utsatte steder, sørøst sterk kuling på kysten i sør. Opphold og perioder med sol.

Åna-Sira - Obrestad Søraust sterk kuling 20 m/s. Oppholdsvær og god sikt. Bølgehøyde: 2,5-4 m.

Thursday

Vestlandet sør for Stad Austleg bris, først på dagen liten kuling utsette stader i indre strok og på kysten sør i Rogaland. Delvis skya opphaldsver i Rogaland, elles stort sett pent ver.

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

fremdeles friskt

Pågår: Kulingvarsel (Åna-Sira - Obrestad) HAV OG KYST

collapseicon-up.png

Tirsdag og onsdag østlig stiv og til dels sterk kuling 20 m/s.

Tidslinje

  1. tirsdag 27. mars 2018 kl 11:00
    Faren øker
  2. Ukjent sluttidspunkt

Grov sjø og hvitt skum fra bølgetopper som brekker, begynner å blåse i strimer i vindretningen. Vurder å la båten ligge.

 

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Som det blåser nå kommer sjøen rett i mot ,dreier den mere østlig kan det bli gunstigere da vinden kommer over land og forholdene blir bedre nærme land ...ved pålandsdsjø bør en holde seg så langt ute (100meter dypt eller mere)så en er sikker på at hjelp kan rekke frem før en driver på land hvis en skulle få noen problemer ombord .....SAFETY FIRST

Mange ganger kan det være tøffere ved Jæren rev enn litt lenger syd men er ikke en regel det er strømmen i området som pisker opp litt ekstra der
Har som regel at er det tøft ved Jæren rev da venter jeg heller

Hint bytt diesel filter før den strekningen tas ;-)


 

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...