Jump to content

Hente 28ft Oceancraft Bergen Oslo påsken 2018, rutetips?


Ødemark

Recommended Posts

Grattis med ny båt :thumbsup:

 

Kikket litt på barentswatch isted. de sier opp mot 2 m signifikant ved lista og farsund i ettermiddag med en bølgeperiode på 6,1 sek som er relativt kort.

Retningen på bølgene var 180--190 grader så det vil si litt inn mot land. Ikke uvanlig at sjøen drar seg rundt lindesnes på tross av mer østlig vindretning.

Er jo ikke alltid de treffer, men min erfaring er at som regel stemmer det sånn noenlunde.

 

Observasjonene sier ØNØ 9 på lista og Ø 11 på lindesnes nå klokka 12 så det vil nok sjøe meget godt i syd ved evt runding av Lindesnes, så hadde tatt kanalen om mulig.

 

Å gå inn ved mot farsund og ta indre lei sydover mot Korshavn som Laluna har vist er en god ide. Går den løypa selv i 9 av 10 tilfeller. 

Men om det sjøer fra en sydlig retning så hadde jeg holdt endel mer avstand til land mellom pkt 1 og 2 på lalunas rute før man dreier innover mot punkt 2.

 

Apropos spangereikanalen. Er den noen i området som vet om det er isfritt i kanalen og inn Grønsfjorden/ Jåsund?

Blir mulig aktuelt for egen del neste uke.

 

God tur videre, og husk det er ingen skam og snu :yesnod:

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da ble det obrestad havn på oss... gikk fint fra Kvitsøy og rundt jærens rev, men ikke lenge etter vi hadde runda siste staken der, kom bølgene. Veldig hardt, og det slo skikkelig. Prøvde både litt lenger ut, og lenger inn, er nok litt bedre ute, men fortsatt langt unna komfortsonen vår. Skal løye utover, blir kaffe i sola her, så får vi se. Er noen pingler vi, sikkert, men når dashbordet løsner, er liksom litt av båtgleden borte..?

Link to post
Share on other sites

En klok avgjørelse :thumbsup:

 

Om det løyer så dere kommer dere til Egersund etterhvert, så kan det i noen tilfeller lønne seg og holde nærmere land ut av egersund og ta innsiden av Hidra så man slipper det lange åpne strekket frem mot lista i konstant motsjø. Som regel får man endel le for sjøen når man nærmer seg Hidra men strekket syd av egersund bør man være forsiktig med å gå nærme land ved pålandssjø,

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi lurer litt på å luske oss ut i ettermiddag , hvis det roer seg. Prøve Egersund , kan virke fornuftig . Så får vi se hvor langt vi kommer i morgen . Ble litt skeptisk til hvor krapp sjøen var, slitsomt med motorbåt da. Jeg har gått Belgia Strømstad med egen seilbåt tre ganger , i mars hver gang , og det er litt det samme langs kysten av Nederland; krapp sjø, harde slag. Savner seilbåten litt nå, kjenner jeg?

Link to post
Share on other sites

Alle GRIB filene viser vind i 10meters høyde over havet. Derfor kan det variere litt med hvordan det er på vannet. Windy appen har 3 ulie GRIB modeller 

ICON

Ecmwf

GFS 

det kan være greit å se på alle 3 da de ofte gir litt ulikt bilde.  Den har pgså en modell for bølger ECMWF WAV som indikerer signifikant bølgehøyde (meldes det 1 m signifikant er de største bølgene 2 meter)

 

weather4D har GFS som standard (gratis) modell.

 

skjønner godt at du savner seilbåt akkurat nå ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 6 timer siden:

 

Apropos spangereikanalen. Er den noen i området som vet om det er isfritt i kanalen og inn Grønsfjorden/ Jåsund?

Blir mulig aktuelt for egen del neste uke.

 

God tur videre, og husk det er ingen skam og snu :yesnod:

 

 

@sap_2000Har sett båter som har gått der (AIS) så regner med det er greit

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Da ble det Egersund .. brukte 2,5 timer fra obrestad, bulkete tur. Er nok for idag. Utrolig at det ikke retter seg mer, synes jeg, men sånn er det. Har et trimflaps som ikke fungerer også , men får teste ut mer i morgen. Nå blir det en tur ut. Ha en flott aften

89EDE3D8-4BA2-4032-B20D-64BB5771562E.jpeg

Link to post
Share on other sites

Vind, og spesielt motvind (sjø) er noe drit for gjennomsnittsfarten på hentetur.  

 

Om vind og sjø kommer noenlunde paralelt eller litt ut fra land i morgen når dere stikker nesa ut fra Egersund, kan dere vurdere og holde langs land og gå rundt Hidra.  Da blir det ofte smooth sailing fra ca Siragrunnen/ Jøssingfjorden og helt til dere runder hjørnet på Lista. Mye fint å se på er det også. 

 

Legger ut en screnshot fra en rute jeg har brukt endel ganger.  Også fin ved nordvest om man skal andre veien. 

Ruta går relativt tett på land fra Egersund og sydover, innenfor noe skjær og holmer.  Noen ganger velger jeg å holde litt lenger ut Dvs 0,4 - 1 nm men det må vurderes der og da.  Viktig at båten er teknisk god og tanker filtre etc er i orden om man tar ruter nærme land. 

 

God tur videre ?

 

Høres ut som det er klar bane gjennom Kanalen @LALUNA II    Takk skal du ha :thumbsup:

 

 

CCABBC61-885E-4B52-B562-5346A0243CCC.png

87232C49-FD5A-431C-BB45-4D43D4ED42E9.png

1879DC56-C4FA-47AF-80AE-3061354FBC5E.png

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

SAP er en luring når det gjelder å finne rolig farvann. Dersom vinden ikke drar bølgene skarpt inn mot land er det ofte litt roligere helt inne ved land. Å når du nærmer deg listalandet, vil du få det noe roligere enn om du går i rett rute fra Egersund mot lista. Jeg tror du vil møte noe sjø ved siragrunnen om du går langt ute. Da  må du nok ned i brøytefart.  

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke gå så tett som ruta viser, men ofte er det langt roligere om bølgene ikke står mot land som Bjørn sier. Ofte roer det seg allerede fra ca innenfor Siragrunnen.  

Innenfor Hidra er det andedam og ved sydlig (sørøst til sørvest) sjø gir Listalandet god le ut fjorden ... helt til man runder odden. 

Alternativet ved bølgeretningen som pt vises på Barentswatch er 25 nm med motsjø om man går straka vegen.  Jeg orker ikke om det finnes et roligere alternativ.

 

har det vært noe grums i filtrene så langt på turen? Dere har jo fått gynget litt på båten i dag...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det vil nok bli mindre sjø i morgen. Ser vinden nå er på ca 5 ms ved lista. Da roer sjøen seg brukbart.  I morgen er det bare ca 6 ms fra øst rundt lista. Det blåser noe mer på Lindesnes. Men om du går innom Spangereidkanalen og det ikke er is så er du jo berget. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hadde full service når jeg tok over båten i Bergen . Ikke hatt noe krøll, passet på å ha stort sett full tank . Gått fint . Tror vi satser på Spangereidkanalen, ikke vært der, og må være litt turist også. Utrolig flott nedover her, og med den vinden, har vi jo fått sett oss om. Is har vi ikke tenkt på, men det får vi ta. Satser på å runde lista rolig, får ta den tiden det tar, og så gå inn, Spangereid , og så er det jo endel innaskjærs, og det blir fint . Ser yr melder mindre vind enn windy appen min , og den har stemt bedre hele turen. Noe å tenke på for de som kun ser på yr. 

Link to post
Share on other sites

Hold farten i et tempo som ikke slår båten i filler .... under 10 knuter  hold den  med baugen  høyt men ikke i plan da slår det for for hardt :yesnod:
God tur videre ....følg ruten jeg viste dere  etter Lista ....hold tett på land frem til lista så er det kjapt til dere er innafor fra Farsund på ruten jeg viste tidligere ....å kjøre for hardt går ut over båten og dere .....stamp heller med høy baug .. går litt mere drivstoff og tid men  båten henger sammen :pray:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Selvsagt helt enig med deg... men.. får ikke opp snuta under ti knop i det været, må litt opp, men under plan . Likevel slår det når bølgene blir såpass. Går et skjæringspunkt der, kan nok justere det noe. Forøvrig avventer vi noen timer, så går vi. Har trua idag

Link to post
Share on other sites

Synes det var klokt gjort å snu over Jæren tidligere - det viser godt sjømannskap! Har vært «offline» noen dager, men på Kvitsøy lå vi jo kun meter unna hverandre... oppdaget min egen båt på bildet ditt ? Synd vi ikke fikk hilst - jeg sprang rundt med to små unger..

 

God tur videre - blir virkelig en test av båt og mannskap dette ??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...