Jump to content

Hente SeaRay Sundancer 340, Kaupanger - Stathelle


Kapt Skuteløs

Recommended Posts

I fjor høst kjøpte jeg båt i Kaupanger. Først var jeg innstilt på å få denne over fjellet med bil, men etter å ha lest x-antall hentetråder her på forumet har jeg blitt inspirert til å ta den hjem på egen kjøl. Vår erfaring med "stor" båt strekker seg ikke lengre tilbake enn 2013 med en Wikingboat 28, stort sett innaskjærs fra Vestfold til Austagder, så vi er rimelig spente nå.

Ventetiden har vært lang, men nå begynner jeg å se enden. Avreise fra Kaupanger er satt til 14. eller 15. april, hvis vær og vind ikke bestemmer noe annet. Rederinnen og jeg skal ta dette som en tur, vi har satt av en uke. Dette er en kyststripe vi nok ikke kommer til å se igjen, eller ...hvem vet.

 

Veldig kort om båten:

1987 mod SeaRay Sundancer 340, 37 fot LOA, som har fått navnet Vita Mare.

Call sign LL9427, MMSI 257538250 

2 x FNM 250 dieselmotorer (2012 mod) med strake akslinger på Borg Warner V-gir

Navigasjon: Garmin GPSmap 2010, OpenCPN med nye kart fra Kartverket, iPadder og iPhoner med div nav apper.

 

Kursen er grovt plottet, og når vi runder Lista føler jeg meg på "hjemmebane", i forhold til trygge havner.

Men på turen fra Sognefjorden ned til Jæren er lokalkunnskapen tilnærmet lik null, så vi er åpne for masse tips, også nå i forkant for forberede turen enda bedre.

Det eneste som er bestemt er Bergen, hvor min stedatter er bosatt.

 

Så steder vi "må" besøke taes i mot med takk.

 

Når tiden er inn så kommer jeg til å aktivere mAIS for de som skulle være interessert i å følge med.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt ...ta deg god tid på å legge inn ruten(e) på plotter og padder  ellers er det jo mange tidligere turer med ferdige ruter fra Bergen og ned ....kommer sikkert noen lokale som hiver inn mange flotte MÅ SE plasser når dere først er "på tur"
Kommer nok til å følge med hvis det passer
Lykke til :thumbsup:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Vi er ikke storforlangende. Vi er stort sett fornøyde bare vi får noen hentetråder til å drømme oss bort litt med. Men jeg håper at du kan legge vekk den triste vanen med å bruke den forferdelige utrivelige fjøsboken. Ingen bruker den lenger :nonod: og takk og lov for det :clap:  Du får skrive og legge inn de bildene og videoene :pray: du har tid og lyst til. Vi følger hvertfall med.

Link to post
Share on other sites

Tar jeg ikke feil så har du dårligere tid enn meg :giggle:, men klaffer det, så er et møte på fjorden trivelig.

Det er godt å høre at du liker rutevalget. Jeg har brukt mange timer på å lese igjennom dine og SAP sine tråder. Noe som har inspirert meg til å ta denne turen  :flag_bp:

 

@Onkel Lars, denne turen hadde jeg nok ikke tenkt på uten inspirasjonen fra dette forumet, så fjesboka blir ikke prioritert. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er særdeles glad for å være en av grunnene til at du tar turen selv. Planlegg og forbered deg grundig med tanke på været.  Selv om det er en solid båt er en meter krapp motsjø  ganske umedgjørlig. Medsjø er mye bedre. Strømmen på vestlandskysten er viktig for bølger. Samme er værforholdene langt ute i havet. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det er absolutt ikke for tidlig. Ser du på dem over lang tid i forveien lærer du tendensene på været. Å det er noe av det viktigste synes jeg. 

Barentswatch stemte veldig bra på siste turen min. Men de bommet på siste del av Jæren fra Obrestad til Tananger. Det ble bedre enn de meldte.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 1 minutt siden:

Det er absolutt ikke for tidlig. Ser du på dem over lang tid i forveien lærer du tendensene på været. Å det er noe av det viktigste synes jeg. 

Barentswatch stemte veldig bra på siste turen min. Men de bommet på siste del av Jæren fra Obrestad til Tananger. Det ble bedre enn de meldte.

Hei Bjørn det var hyggelig og se deg i Arendal i fjor sommer kanskje vi ses i år også, det er et tips jeg savner at du deler og det er den muligheten du fikk ved og kalle opp «bølgebryteren» på vhf på en av hente turene utenfor Jæren i fjor vår. Du kan lære bort mye tror jeg. God sommer til dere begge. ?

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

Fin tur frå kaupanger til Bergen. Der har eg kjørt mange ganger.  Greit å få fylt tankene på kaupanger for det er ikkje tett med bunkringer ut fjorden, men der er i Vik, Eivindvik, kilstraumen (kjempefin plass å ligge), Feste og Litlebergen.

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Robert Fardal skrev 1 minutt siden:

Greit å få fylt tankene på kaupanger for det er ikkje tett med bunkringer ut fjorden, men der er i Vik, Eivindvik, kilstraumen (kjempefin plass å ligge), Feste og Litlebergen.

 

Vi starter med fulle tanker i Kaupanger, takk for tips.:smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...