Kapt Skuteløs Startet 8.April.2018 Del på Facebook Startet 8.April.2018 I fjor høst kjøpte jeg båt i Kaupanger. Først var jeg innstilt på å få denne over fjellet med bil, men etter å ha lest x-antall hentetråder her på forumet har jeg blitt inspirert til å ta den hjem på egen kjøl. Vår erfaring med "stor" båt strekker seg ikke lengre tilbake enn 2013 med en Wikingboat 28, stort sett innaskjærs fra Vestfold til Austagder, så vi er rimelig spente nå. Ventetiden har vært lang, men nå begynner jeg å se enden. Avreise fra Kaupanger er satt til 14. eller 15. april, hvis vær og vind ikke bestemmer noe annet. Rederinnen og jeg skal ta dette som en tur, vi har satt av en uke. Dette er en kyststripe vi nok ikke kommer til å se igjen, eller ...hvem vet. Veldig kort om båten: 1987 mod SeaRay Sundancer 340, 37 fot LOA, som har fått navnet Vita Mare. Call sign LL9427, MMSI 257538250 2 x FNM 250 dieselmotorer (2012 mod) med strake akslinger på Borg Warner V-gir Navigasjon: Garmin GPSmap 2010, OpenCPN med nye kart fra Kartverket, iPadder og iPhoner med div nav apper. Kursen er grovt plottet, og når vi runder Lista føler jeg meg på "hjemmebane", i forhold til trygge havner. Men på turen fra Sognefjorden ned til Jæren er lokalkunnskapen tilnærmet lik null, så vi er åpne for masse tips, også nå i forkant for forberede turen enda bedre. Det eneste som er bestemt er Bergen, hvor min stedatter er bosatt. Så steder vi "må" besøke taes i mot med takk. Når tiden er inn så kommer jeg til å aktivere mAIS for de som skulle være interessert i å følge med. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 Gratulerer med ny båt ...ta deg god tid på å legge inn ruten(e) på plotter og padder ellers er det jo mange tidligere turer med ferdige ruter fra Bergen og ned ....kommer sikkert noen lokale som hiver inn mange flotte MÅ SE plasser når dere først er "på tur" Kommer nok til å følge med hvis det passer Lykke til Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Kapt Skuteløs Svart 8.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2018 Takk Ruta som jeg har plottet er med mye inspirasjon fra turer jeg har lest meg opp på Sitér dette innlegget Link to post
KaRoBa Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 Sitat Hei og gratulere med ny båt. Et sted mellom Kaupanger og Bergen som kan besiktiges er Skjerjehamn. Sognefjorden er en transportetappe der det ikke er mye annet enn fjord og høye fjell å se på. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 8.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2018 (redigert) Takk, Skjerjehamn er funnet og notert Redigert 8.April.2018 av MagneG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 Ikkje radar ? Kjekt ved tåke. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kapt Skuteløs Svart 8.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2018 Ikke radar dessverre, men vi har god tid, og tar nødvendige forholdsregler.. Sitér dette innlegget Link to post
KaRoBa Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 MagneG skrev 6 minutter siden: Ikke radar dessverre, men vi har god tid, og tar nødvendige forholdsregler.. Er mye fint å se på hvis dere går indre lei som hurtigbåtene mellom Sogn og Bergen følger. Men jammen er det trangt i en del sund også. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 8.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2018 Slik? Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 MagneG skrev 20 minutter siden: Slik? Ja, det er den ruta vi alltid tar når vi skal til Bergen. Mykje kjekkare enn lenger ute. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Kapt Skuteløs Svart 8.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2018 Så bra, da holder jeg meg til den planen Sitér dette innlegget Link to post
Martine (2) Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 Den ruten er veldig fin. Vi kjørte den i september når vi hentet vår båt i Molde. Vi overnattet i Selje (anbefales), stoppet i Kalvåg (anbefales) og tok også en overnatting i Skjerjehamn. Ønsker dere god tur. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 8.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2018 (redigert) Nå er vel Selje og Kalvåg noe lengre nord enn der vi skal ferdes? ...men Skjerjehamn er plottet. Redigert 8.April.2018 av MagneG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 (redigert) Gratulerer med ny båt. Kommer selfølgeligt til å følge med på enda en spennende hentetråd. Håper du kjører på med mange flotte bilder og kanskje kan vi også få noen fine videosnutter av turen Det setter alltid kronen på verket med en hentetråd Redigert 8.April.2018 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 8.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2018 Takk Jeg skal nok få lastet opp bilder underveis, men ikke forvent for mye. Livestreaming som jeg har sett her, er nok utenfor vår medbrakt teknologi. ...det er vel ikke helt sant, Facebook har jo slik mulighet, men.... Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 Vi er ikke storforlangende. Vi er stort sett fornøyde bare vi får noen hentetråder til å drømme oss bort litt med. Men jeg håper at du kan legge vekk den triste vanen med å bruke den forferdelige utrivelige fjøsboken. Ingen bruker den lenger og takk og lov for det Du får skrive og legge inn de bildene og videoene du har tid og lyst til. Vi følger hvertfall med. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 Ikke utenkelig at jeg skal i samme retning. Kanskje vi møtes på fjorden. Time will show. Bra rute du har valgt inn til Bergen. Der har jeg gått. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Kapt Skuteløs Svart 8.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2018 Tar jeg ikke feil så har du dårligere tid enn meg , men klaffer det, så er et møte på fjorden trivelig. Det er godt å høre at du liker rutevalget. Jeg har brukt mange timer på å lese igjennom dine og SAP sine tråder. Noe som har inspirert meg til å ta denne turen @Onkel Lars, denne turen hadde jeg nok ikke tenkt på uten inspirasjonen fra dette forumet, så fjesboka blir ikke prioritert. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 Jeg er særdeles glad for å være en av grunnene til at du tar turen selv. Planlegg og forbered deg grundig med tanke på været. Selv om det er en solid båt er en meter krapp motsjø ganske umedgjørlig. Medsjø er mye bedre. Strømmen på vestlandskysten er viktig for bølger. Samme er værforholdene langt ute i havet. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Kapt Skuteløs Svart 8.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2018 Jeg følger allerede med på Yr, Windy og Barentswatch. Alt for tidlig, men jeg lærer kanskje litt av det da Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 Det er absolutt ikke for tidlig. Ser du på dem over lang tid i forveien lærer du tendensene på været. Å det er noe av det viktigste synes jeg. Barentswatch stemte veldig bra på siste turen min. Men de bommet på siste del av Jæren fra Obrestad til Tananger. Det ble bedre enn de meldte. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Vrod Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 Bjørn Løvjomås skrev 1 minutt siden: Det er absolutt ikke for tidlig. Ser du på dem over lang tid i forveien lærer du tendensene på været. Å det er noe av det viktigste synes jeg. Barentswatch stemte veldig bra på siste turen min. Men de bommet på siste del av Jæren fra Obrestad til Tananger. Det ble bedre enn de meldte. Hei Bjørn det var hyggelig og se deg i Arendal i fjor sommer kanskje vi ses i år også, det er et tips jeg savner at du deler og det er den muligheten du fikk ved og kalle opp «bølgebryteren» på vhf på en av hente turene utenfor Jæren i fjor vår. Du kan lære bort mye tror jeg. God sommer til dere begge. ? Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Kapt Skuteløs Svart 8.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2018 Turen der bølgebryteren dukket opp leste jeg også, og er lagt på minne Sitér dette innlegget Link to post
Robert Fardal Svart 8.April.2018 Del på Facebook Svart 8.April.2018 Fin tur frå kaupanger til Bergen. Der har eg kjørt mange ganger. Greit å få fylt tankene på kaupanger for det er ikkje tett med bunkringer ut fjorden, men der er i Vik, Eivindvik, kilstraumen (kjempefin plass å ligge), Feste og Litlebergen. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 8.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2018 Robert Fardal skrev 1 minutt siden: Greit å få fylt tankene på kaupanger for det er ikkje tett med bunkringer ut fjorden, men der er i Vik, Eivindvik, kilstraumen (kjempefin plass å ligge), Feste og Litlebergen. Vi starter med fulle tanker i Kaupanger, takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.