Jump to content

Fritidsbåter slipper ut mer CO2 enn landets ferger


Maika

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Tro om det vil åpne en diskusjon som kan gi et puff i riktig retning for fritidsbåter. Ser for meg at avgiftsfri import av seilbåter (vi har vel ingen egne produsenter pr. nå.. i "familieklassen"?) kanskje kunne vært noe? Evt avgiftsletter på import av andre "motorsvake" båter. 

 

Og i retrospektiv kan en jo reflektere over hvorvidt fjerningen av hk- avgiften var et sjakktrekk...

Link to post
Share on other sites

Hadde der vært momsfritak på båt som de foreslår her, med greie batterier hadde jeg byttet veldig kjapt.

Tenk å cruise rundt i 30knop uten motorlyd:clap:

 

De sier at el motor til båt er ferdig utviklet, men svært dyrt. Hvem er det som faktisk lager båter med innenbords elmotor idag?

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 3 minutter siden:

  Ser for meg at avgiftsfri import av seilbåter (vi har vel ingen egne produsenter pr. nå.. i "familieklassen"?) kanskje kunne vært noe? Evt avgiftsletter på import av andre "motorsvake" båter. 

 

Hva mener du- Det er ingen avgifter på båt. 

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 24 minutter siden:

Løsningen vil nokk være høyere avgifter på brennstoff til båter.:yesnod:

 

Pisk framfor gulrot, håper virkelig ikke det blir slik:nonod: Støtter langt mer tiltak som legger til rette for at folk kan være miljøvennlige, uten at dette skal trenge gå på bekostning av «vanlige» folks rekreasjon og med det helsefremmende båtbruk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Hakkannen skrev 37 minutter siden:

 

Pisk framfor gulrot, håper virkelig ikke det blir slik:nonod: Støtter langt mer tiltak som legger til rette for at folk kan være miljøvennlige, uten at dette skal trenge gå på bekostning av «vanlige» folks rekreasjon og med det helsefremmende båtbruk.

 

Litt vanskelig å finne gulerøttene når det ikke er noen avgifter å kutte.

 

Ett opplegg hvor en direkte går inn og sponser miljøvennlige fritidsbåter vil aldri skje. 

 

Og da står vi igjen med... hk avgift og drivstoffavgifter. Eller er det noen andre alternativer?

Link to post
Share on other sites

Å sammenligne ferger og fritidsbåter har jo ikke noe for seg. Da kunne man like gjerne sammenligne motorsykler og barnevogner eller snøskutere og skateboard. Ingen av disse eksemplene er fremkomstmidler som har noe med hverandre å gjøre eller er et alternativ for hverandre. Skal man gjøre sammenligninger mellom fremkomstmidler må man i det minste sammenligne med noe som har noe med hverandre å,gjøre. For eksempel seilbåter med motorbåter eller ferger med tog.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Litt vanskelig å finne gulerøttene når det ikke er noen avgifter å kutte.

 

Redusert moms på miljøvennlige båter, avgiftsfritt/momsfritt ombyggingsutstyr til mer miljøvennlig drift, osv. Sikkert andre tiltak som også kan gjennomføres. Jeg synes det hadde vært fint å møte folk med positive og lystbetonte tiltak som gjør at vi ønsker å gjennomføre miljøvennlige tiltak, ikke føle man blir truet til det.

 

For eksempel subsidierer Bergen husstandene som velger å skifte ut sin gamle vedovn med rentbrennende. Et positivt tiltak som virker, ikke negative straffeavgifter og påtrengende overformynderi.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det kun fritidsbåter som tanker hos marinaanlegg? Så vidt jeg vet henter vel fiskeflåten ganske mye av volumet fra disse anleggene, iallefall i det området jeg bor. Og de har gode rabattavtaler, betaler hverken moms eller mineraloljeavgift (som alene utgjør 2,67 kr/liter).

 

Jeg har ingen som helst tro på at fritidsbåtene bruker mer drivstoffvolum enn nyttetrafikken (ferger) i dette landet. Det er en påstand helt uten kvalitetssikring.

 

Viser forøvrig til denne undersøkelsen av DNV:

 

https://www.tu.no/artikler/dnv-gl-har-kartlagt-disse-skipstypene-slipper-ut-mest/223951

 

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Hakkannen skrev for 5 timer siden:

 

Redusert moms på miljøvennlige båter, avgiftsfritt/momsfritt ombyggingsutstyr til mer miljøvennlig drift, osv. Sikkert andre tiltak som også kan gjennomføres. Jeg synes det hadde vært fint å møte folk med positive og lystbetonte tiltak som gjør at vi ønsker å gjennomføre miljøvennlige tiltak, ikke føle man blir truet til det.

 

 

Er ikke uenig i prinsippet men det er noe med det å bruke andre sine/offentlige penger inn mot en fritidssyssel for de ekstra bemidlete. 

 

Som om vi bruker x millioner til bedre vei i hyttefeltet på Hafjell så hytteierne kan selge sine Porche Cayenne og klare seg med Tesla X hele veien til dørstokken. 

 

I en verden med prioriteretinger tror jeg ikke at fritidsbåteiere skal sitte å vente på positive og lystbetonte tiltak fra de offentlige. 

 

På den andre siden så sitter vi på ansvaret selv og om noen faktisk kan gjøre noe så er det vel oss selv, og ikke andre. 

Link to post
Share on other sites

En ting er å elektrifisere fritidsbåtene, men hva med lading?

 

Det som er realiteten idag, er at de fleste bryggeanlegg knapt nok har kapasitet til at alle kan koble på en varmtvannsbereder på 0,75 Kw .  Hva når det kommer 20-30 båter sin hver skal ha 5-6 ++Kw hver?

 

Hvordan skal man stimulere til at eierne av disse anleggene skal investere xx millioner for å oppgradere anlegget sitt i en allerede knap sesong? 

 

Mange av disse anleggene ligger i grisgrendte strøk, eller ute på øyer, hvor det ikke bare er å ta ut mer effekt fra nettet.

Dermed vil de ikke kunne tilby lading til de besøkende, da vil ingen/færre komme å besøke, med det resultat at anlegget legges ned siden inntektene forsvinner.

 

 

Det ser ut som att aggregatkjøring i uthavn kommer til å nå uante høyder i fremtiden.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Der er jo ikke til og stikke under en stol, at båt/motor salget her til lands i løpet av de siste år, har jo gått helt motsatt av det bilen har gjort mht miljø, etc. Når det gjelder bil, så selges det jo nesten kun el. biler, i tillegg har jo også små moderne bensin/motorer nesten ikke skadelig utslipp lenger, mens når det gjelder båt, så blir jo motorene større og større, og dermed mere utslipp. Av ny- båtsalget de senere år, er det jo nesten bare day-cruisere/cabin-cruisere og skjærgårds-jeeper med store bensinslukere ( påhengere m/ 200/300/400hk), som velter ut fra forhandlerne. Har ennu tro på snekkenes tilbakekomst en vakker dag. :wink:

Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev 1 minutt siden:

Der er jo ikke til og stikke under en stol, at båt/motor salget her til lands i løpet av de siste år, har jo gått helt motsatt av det bilen har gjort mht miljø, etc. Når det gjelder bil, så selges det jo nesten kun el. biler, i tillegg har jo også små moderne bensin/motorer nesten ikke skadelig utslipp lenger, mens når det gjelder båt, så blir jo motorene større og større, og dermed mere utslipp. Av ny- båtsalget de senere år, er det jo nesten bare day-cruisere/cabin-cruisere og skjærgårds-jeeper med store bensinslukere ( påhengere m/ 200/300/400hk), som velter ut fra forhandlerne. Har ennu tro på snekkenes tilbakekomst en vakker dag. :wink:

 

Dette er vel egentlig ikke korrekt. Faktum er jo at båtsalget har ingen reelle alvernativer til fremdrift enn bensin/diesel. Salget stupte dessuten noe enormt fra 2007 og utover til 2016 for å anslå røft. Det ser man enkelt på hvor mange båtprodusenter som gikk dukken i disse årene. Så har det sakte tatt seg noe opp igjen men ligger fortsatt langt under det som tidligere ble anslått som "normalår".

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler også på at staten vil sponse fritidsaktiviteter. At den og kommunen gjør det med tiltak som elbil, elsykkel, fyring, ferger etc. er jo for å bytte ut ting som folk er avhengig av i det daglige. 

Men ref en annen tråd her; det at folk kjøper større og større motorer og samtidig vil ha avgiftsfritak på drivstoffet tviler jeg på at blir en realitet. Dersom utslipp skal ned og man ikke har gulrot, så er det bare pisk igjen. 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 7 minutter siden:

Jeg tviler også på at staten vil sponse fritidsaktiviteter. At den og kommunen gjør det med tiltak som elbil, elsykkel, fyring, ferger etc. er jo for å bytte ut ting som folk er avhengig av i det daglige. 

Men ref en annen tråd her; det at folk kjøper større og større motorer og samtidig vil ha avgiftsfritak på drivstoffet tviler jeg på at blir en realitet. Dersom utslipp skal ned og man ikke har gulrot, så er det bare pisk igjen. 

 

Hvor fantiastisk er egentlig denne "elektrifiseringen" av bilbransjen all den tid verden ikke er fullforsynt på vann eller solcellekraft? Er det bedre å forbrenne kull i kullkraftverk for å få drivstoff til bilene på kloden?

 

Passer dette bedre inn i "isolerte" regnestykker der man ikke ser på helheten men kun det som skjer på vår egen lille del av marka?

 

Mer bruk av el-biler i Norge betyr svakere evne til å eksportere vannprodusert elektoenergi og dermed høyere forbruk av kullkraft i de landene som ikke har vannkraft. Og importerer vi kraft til formålene våre kommer dette enten fra gasskraftverk, atomkraftverk eller kullkraftverk, noe som ikke gjør saken bedre.

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 58 minutter siden:

Jeg ser bare nok en grådig sjel som skal tjene penger på klimahysteriet og attpåtil vil ha sponsing med skattepenger som gulrot til egen business.

:clap::clap::clap:

 

Off topic når det gjelder båt, men likevel:

De aller fleste vet det sikkert, men nok en gang, klima og miljø er i all hovedsak drevet fremover av muligheten til å tjene penger.

Jeg ser dette tydelig i byggebransjen hvor aktører som Sintef, Nordic Ecolabelling(Svanen) og Norwegian Green Building Counsil(Breeam-Nor) lager sine egne "Godkjenninger" for miljøvennlige byggematerialer. De klarer ikke engang å bli enige om hva som bør unngåes og rir hver sine hester for å fremstå som den "strengeste" i klassen.

Mitt felt er jo elastiske lim og fugemasser og når det gjelder disse produktene så har de følgende "Hester":

Sintef: Herde-katalysator inneholdende tinn.

Svanen: Spesielt utvalgte mykgjørere.

NGBC: Organiske løsemidler.

 

Dette er stoffer som i sin egen form ikke er bra, men benyttet i en stoffblanding svært lite farlige. Dette er herdende produkter hvor stoffene bindes i et ferdigprodukt under herding og det eneste som kan måles er organiske løsemidler inntil 2-3 måneder etter herding.

Derimot har det blitt hysteriske tilstander i bransjen hva gjelder å følge kravene. Det er til og med ansatt "inspektører" som går rundt på byggeplassen for å følge opp at kravene følges produkt for produkt. Ikke rart det blir dyrt å bygge i Norge !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, nomen said:

En ting er å elektrifisere fritidsbåtene, men hva med lading?

 

Det som er realiteten idag, er at de fleste bryggeanlegg knapt nok har kapasitet til at alle kan koble på en varmtvannsbereder på 0,75 Kw .  Hva når det kommer 20-30 båter sin hver skal ha 5-6 ++Kw hver?

 

 

 

Dette løses enkelt i mange sameier og borettslag i Norge nå så sikkert mulig å få til også i båthavner? Man behøver vel strengt tatt ikke kapasitet til at alle båter skal lade maksimalt samtidig?

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...