Maika Startet 11.April.2018 Del på Facebook Startet 11.April.2018 https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=50295 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 Tro om det vil åpne en diskusjon som kan gi et puff i riktig retning for fritidsbåter. Ser for meg at avgiftsfri import av seilbåter (vi har vel ingen egne produsenter pr. nå.. i "familieklassen"?) kanskje kunne vært noe? Evt avgiftsletter på import av andre "motorsvake" båter. Og i retrospektiv kan en jo reflektere over hvorvidt fjerningen av hk- avgiften var et sjakktrekk... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dr Nelson Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 Hadde der vært momsfritak på båt som de foreslår her, med greie batterier hadde jeg byttet veldig kjapt. Tenk å cruise rundt i 30knop uten motorlyd De sier at el motor til båt er ferdig utviklet, men svært dyrt. Hvem er det som faktisk lager båter med innenbords elmotor idag? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 Pinkvin skrev 3 minutter siden: Ser for meg at avgiftsfri import av seilbåter (vi har vel ingen egne produsenter pr. nå.. i "familieklassen"?) kanskje kunne vært noe? Evt avgiftsletter på import av andre "motorsvake" båter. Hva mener du- Det er ingen avgifter på båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 Om en importerer en båt er det vel kun moms en må betale. Momsen må en jo betale enten båten er produsert i Norge eller andre steder. Løsningen vil nokk være høyere avgifter på brennstoff til båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 Bårdp skrev 24 minutter siden: Løsningen vil nokk være høyere avgifter på brennstoff til båter. Pisk framfor gulrot, håper virkelig ikke det blir slik Støtter langt mer tiltak som legger til rette for at folk kan være miljøvennlige, uten at dette skal trenge gå på bekostning av «vanlige» folks rekreasjon og med det helsefremmende båtbruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 Knurrbart skrev 1 time siden: Hva mener du- Det er ingen avgifter på båt. Tenkte på moms. Men det er vel håpløst å få til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 Hakkannen skrev 37 minutter siden: Pisk framfor gulrot, håper virkelig ikke det blir slik Støtter langt mer tiltak som legger til rette for at folk kan være miljøvennlige, uten at dette skal trenge gå på bekostning av «vanlige» folks rekreasjon og med det helsefremmende båtbruk. Litt vanskelig å finne gulerøttene når det ikke er noen avgifter å kutte. Ett opplegg hvor en direkte går inn og sponser miljøvennlige fritidsbåter vil aldri skje. Og da står vi igjen med... hk avgift og drivstoffavgifter. Eller er det noen andre alternativer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jandrea Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 Å sammenligne ferger og fritidsbåter har jo ikke noe for seg. Da kunne man like gjerne sammenligne motorsykler og barnevogner eller snøskutere og skateboard. Ingen av disse eksemplene er fremkomstmidler som har noe med hverandre å gjøre eller er et alternativ for hverandre. Skal man gjøre sammenligninger mellom fremkomstmidler må man i det minste sammenligne med noe som har noe med hverandre å,gjøre. For eksempel seilbåter med motorbåter eller ferger med tog. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post Share on other sites More sharing options...
Eika Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 Dr Nelson skrev for 1 time siden: Tenk å cruise rundt i 30knop uten motorlyd Huff, tenk og høre på den høyfrekvente susinga da :/ Bedre med buldring fra en forbrennings motor enn susinga fra en elmotor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bigmac Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 Hva er definisjonen på "landets ferger"? Forøvrig enig at det bør sees som en unik mulighet, satse på kunnskap, innovasjon og miljø virker jo fornuftig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 (redigert) Pinkvin skrev for 1 time siden: Litt vanskelig å finne gulerøttene når det ikke er noen avgifter å kutte. Redusert moms på miljøvennlige båter, avgiftsfritt/momsfritt ombyggingsutstyr til mer miljøvennlig drift, osv. Sikkert andre tiltak som også kan gjennomføres. Jeg synes det hadde vært fint å møte folk med positive og lystbetonte tiltak som gjør at vi ønsker å gjennomføre miljøvennlige tiltak, ikke føle man blir truet til det. For eksempel subsidierer Bergen husstandene som velger å skifte ut sin gamle vedovn med rentbrennende. Et positivt tiltak som virker, ikke negative straffeavgifter og påtrengende overformynderi. Redigert 11.April.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 12.April.2018 Del på Facebook Svart 12.April.2018 (redigert) Er det kun fritidsbåter som tanker hos marinaanlegg? Så vidt jeg vet henter vel fiskeflåten ganske mye av volumet fra disse anleggene, iallefall i det området jeg bor. Og de har gode rabattavtaler, betaler hverken moms eller mineraloljeavgift (som alene utgjør 2,67 kr/liter). Jeg har ingen som helst tro på at fritidsbåtene bruker mer drivstoffvolum enn nyttetrafikken (ferger) i dette landet. Det er en påstand helt uten kvalitetssikring. Viser forøvrig til denne undersøkelsen av DNV: https://www.tu.no/artikler/dnv-gl-har-kartlagt-disse-skipstypene-slipper-ut-mest/223951 Redigert 12.April.2018 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 12.April.2018 Del på Facebook Svart 12.April.2018 Hakkannen skrev for 5 timer siden: Redusert moms på miljøvennlige båter, avgiftsfritt/momsfritt ombyggingsutstyr til mer miljøvennlig drift, osv. Sikkert andre tiltak som også kan gjennomføres. Jeg synes det hadde vært fint å møte folk med positive og lystbetonte tiltak som gjør at vi ønsker å gjennomføre miljøvennlige tiltak, ikke føle man blir truet til det. Er ikke uenig i prinsippet men det er noe med det å bruke andre sine/offentlige penger inn mot en fritidssyssel for de ekstra bemidlete. Som om vi bruker x millioner til bedre vei i hyttefeltet på Hafjell så hytteierne kan selge sine Porche Cayenne og klare seg med Tesla X hele veien til dørstokken. I en verden med prioriteretinger tror jeg ikke at fritidsbåteiere skal sitte å vente på positive og lystbetonte tiltak fra de offentlige. På den andre siden så sitter vi på ansvaret selv og om noen faktisk kan gjøre noe så er det vel oss selv, og ikke andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 12.April.2018 Del på Facebook Svart 12.April.2018 (redigert) En ting er å elektrifisere fritidsbåtene, men hva med lading? Det som er realiteten idag, er at de fleste bryggeanlegg knapt nok har kapasitet til at alle kan koble på en varmtvannsbereder på 0,75 Kw . Hva når det kommer 20-30 båter sin hver skal ha 5-6 ++Kw hver? Hvordan skal man stimulere til at eierne av disse anleggene skal investere xx millioner for å oppgradere anlegget sitt i en allerede knap sesong? Mange av disse anleggene ligger i grisgrendte strøk, eller ute på øyer, hvor det ikke bare er å ta ut mer effekt fra nettet. Dermed vil de ikke kunne tilby lading til de besøkende, da vil ingen/færre komme å besøke, med det resultat at anlegget legges ned siden inntektene forsvinner. Det ser ut som att aggregatkjøring i uthavn kommer til å nå uante høyder i fremtiden. Redigert 12.April.2018 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 12.April.2018 Del på Facebook Svart 12.April.2018 Jeg ser bare nok en grådig sjel som skal tjene penger på klimahysteriet og attpåtil vil ha sponsing med skattepenger som gulrot til egen business. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 12.April.2018 Del på Facebook Svart 12.April.2018 Der er jo ikke til og stikke under en stol, at båt/motor salget her til lands i løpet av de siste år, har jo gått helt motsatt av det bilen har gjort mht miljø, etc. Når det gjelder bil, så selges det jo nesten kun el. biler, i tillegg har jo også små moderne bensin/motorer nesten ikke skadelig utslipp lenger, mens når det gjelder båt, så blir jo motorene større og større, og dermed mere utslipp. Av ny- båtsalget de senere år, er det jo nesten bare day-cruisere/cabin-cruisere og skjærgårds-jeeper med store bensinslukere ( påhengere m/ 200/300/400hk), som velter ut fra forhandlerne. Har ennu tro på snekkenes tilbakekomst en vakker dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 12.April.2018 Del på Facebook Svart 12.April.2018 At endel båteiere kan være villige til å endre på type fremdriftsmotor, kan godt hende. Men jeg tviler på at like mange er villige til å endre bruksmønster, noe man nok i mange tilfeller må være villig til. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 12.April.2018 Del på Facebook Svart 12.April.2018 LM 605 skrev 1 minutt siden: Der er jo ikke til og stikke under en stol, at båt/motor salget her til lands i løpet av de siste år, har jo gått helt motsatt av det bilen har gjort mht miljø, etc. Når det gjelder bil, så selges det jo nesten kun el. biler, i tillegg har jo også små moderne bensin/motorer nesten ikke skadelig utslipp lenger, mens når det gjelder båt, så blir jo motorene større og større, og dermed mere utslipp. Av ny- båtsalget de senere år, er det jo nesten bare day-cruisere/cabin-cruisere og skjærgårds-jeeper med store bensinslukere ( påhengere m/ 200/300/400hk), som velter ut fra forhandlerne. Har ennu tro på snekkenes tilbakekomst en vakker dag. Dette er vel egentlig ikke korrekt. Faktum er jo at båtsalget har ingen reelle alvernativer til fremdrift enn bensin/diesel. Salget stupte dessuten noe enormt fra 2007 og utover til 2016 for å anslå røft. Det ser man enkelt på hvor mange båtprodusenter som gikk dukken i disse årene. Så har det sakte tatt seg noe opp igjen men ligger fortsatt langt under det som tidligere ble anslått som "normalår". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 12.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2018 Jeg tviler også på at staten vil sponse fritidsaktiviteter. At den og kommunen gjør det med tiltak som elbil, elsykkel, fyring, ferger etc. er jo for å bytte ut ting som folk er avhengig av i det daglige. Men ref en annen tråd her; det at folk kjøper større og større motorer og samtidig vil ha avgiftsfritak på drivstoffet tviler jeg på at blir en realitet. Dersom utslipp skal ned og man ikke har gulrot, så er det bare pisk igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 12.April.2018 Del på Facebook Svart 12.April.2018 Maika skrev 7 minutter siden: Jeg tviler også på at staten vil sponse fritidsaktiviteter. At den og kommunen gjør det med tiltak som elbil, elsykkel, fyring, ferger etc. er jo for å bytte ut ting som folk er avhengig av i det daglige. Men ref en annen tråd her; det at folk kjøper større og større motorer og samtidig vil ha avgiftsfritak på drivstoffet tviler jeg på at blir en realitet. Dersom utslipp skal ned og man ikke har gulrot, så er det bare pisk igjen. Hvor fantiastisk er egentlig denne "elektrifiseringen" av bilbransjen all den tid verden ikke er fullforsynt på vann eller solcellekraft? Er det bedre å forbrenne kull i kullkraftverk for å få drivstoff til bilene på kloden? Passer dette bedre inn i "isolerte" regnestykker der man ikke ser på helheten men kun det som skjer på vår egen lille del av marka? Mer bruk av el-biler i Norge betyr svakere evne til å eksportere vannprodusert elektoenergi og dermed høyere forbruk av kullkraft i de landene som ikke har vannkraft. Og importerer vi kraft til formålene våre kommer dette enten fra gasskraftverk, atomkraftverk eller kullkraftverk, noe som ikke gjør saken bedre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vrod Svart 12.April.2018 Del på Facebook Svart 12.April.2018 Skal vi slutte og spise biff også? ? Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 12.April.2018 Del på Facebook Svart 12.April.2018 Mix skrev 58 minutter siden: Jeg ser bare nok en grådig sjel som skal tjene penger på klimahysteriet og attpåtil vil ha sponsing med skattepenger som gulrot til egen business. Off topic når det gjelder båt, men likevel: De aller fleste vet det sikkert, men nok en gang, klima og miljø er i all hovedsak drevet fremover av muligheten til å tjene penger. Jeg ser dette tydelig i byggebransjen hvor aktører som Sintef, Nordic Ecolabelling(Svanen) og Norwegian Green Building Counsil(Breeam-Nor) lager sine egne "Godkjenninger" for miljøvennlige byggematerialer. De klarer ikke engang å bli enige om hva som bør unngåes og rir hver sine hester for å fremstå som den "strengeste" i klassen. Mitt felt er jo elastiske lim og fugemasser og når det gjelder disse produktene så har de følgende "Hester": Sintef: Herde-katalysator inneholdende tinn. Svanen: Spesielt utvalgte mykgjørere. NGBC: Organiske løsemidler. Dette er stoffer som i sin egen form ikke er bra, men benyttet i en stoffblanding svært lite farlige. Dette er herdende produkter hvor stoffene bindes i et ferdigprodukt under herding og det eneste som kan måles er organiske løsemidler inntil 2-3 måneder etter herding. Derimot har det blitt hysteriske tilstander i bransjen hva gjelder å følge kravene. Det er til og med ansatt "inspektører" som går rundt på byggeplassen for å følge opp at kravene følges produkt for produkt. Ikke rart det blir dyrt å bygge i Norge ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 12.April.2018 Del på Facebook Svart 12.April.2018 Mere miljøhysteri om et ikke eksisterne problem, der saken går ut på at andre skal betale for deres produkt. Like upartisk som paven i en trosdebatt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 12.April.2018 Del på Facebook Svart 12.April.2018 1 hour ago, nomen said: En ting er å elektrifisere fritidsbåtene, men hva med lading? Det som er realiteten idag, er at de fleste bryggeanlegg knapt nok har kapasitet til at alle kan koble på en varmtvannsbereder på 0,75 Kw . Hva når det kommer 20-30 båter sin hver skal ha 5-6 ++Kw hver? Dette løses enkelt i mange sameier og borettslag i Norge nå så sikkert mulig å få til også i båthavner? Man behøver vel strengt tatt ikke kapasitet til at alle båter skal lade maksimalt samtidig? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.