Jump to content

Fritidsbåter slipper ut mer CO2 enn landets ferger


Maika

Recommended Posts

For at dette skal funke må vi gå over til et system som både er mer miljøvennlig og gir oss samme eller bedre komfort enn det vi har i dag. Jeg har ikke tro på at folk vil gå ned i komfort. Det vil jeg vel egentlig ikke selv heller, selv om jeg er for en overgang til et miljøvennlig samfunn.

 

Vi trenger kommersielle leverandører som leverer miljøvennlige produkter av en like god kvalitet som de vi har i dag. Kommersielle leverandører trenger et vist volum for å drive lønnsom butikk. Man kan ikke kreve at de forandrer seg dersom de ikke tjener penger på det.

 

Overgangen blir vanskelig uten økonomiske insentiver. Jeg tenker vi trenger en periode med både litt pisk og litt belønning.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Midtpinne skrev 8 minutter siden:

 Jeg har ikke tro på at folk vil gå ned i komfort. Det vil jeg vel egentlig ikke selv heller, selv om jeg er for en overgang til et miljøvennlig samfunn.

 

 

 

Enig i alt det andre, men litt usikker på akkurat dette. Jeg tror en har lett for å undervurdere folks villighet til å gjøre endringer, også som rammer en selv, for å "redde miljøet". 

 

fig-2008-02-15-04.png.eea5349e220a0ea8e1c29eb475ea7350.png

 

https://www.ssb.no/natur-og-miljo/artikler-og-publikasjoner/norske-meninger-om-miljo-lokalt-og-globalt

 

Hvordan tallene er i dag aner jeg ikke, men at folk faktisk er villig til å beskytte miljø fremfor økonomisk vekst sier ikke rent lite om at de fleste har en villighet til å "ofre" for miljøsaken. 

--

Så vil selvsagt en del her skrike opp. Og da er siste del av artikkelen i lenken interessant. Den peker på gruppene, da særlig de som stemmer Frp, som er i mot det meste ifht miljøsaken, pluss en temmelig sterk sammenheng også mellom holdninger til miljøet og utdannelse. Og sånn er det i grunnen med den saken. Det er interessant, men har forsåvidt ikke noen betydning at en "vet hvem" som alltid vil si nei. 

Link to post
Share on other sites

Kanskje du har rett Pinkvin, det ville vært flott.

 

Jeg tror folk kan få oppvåkninger, der de plutselig ser at noe må gjøres. Et eksempel på det er plast, såkalte miljøhysterikere har gnålt om det i årevis for døve ører. Vi har vel stort sett vært plagsomme og kjipe. De som prøver å roe festen mens den er på det beste.

 

Men nå er plutselig alle enige, alle så det samtidig. I Norge hjalp det veldig at en hval døde av for mye plast i magen. Samtidig har jeg plukket ca. 4 søppelsekker hvert år i fjæra der jeg bor siden jeg flyttet hit for 12-13 år siden. Det har vært rimelig konstant. Ingen har brydd seg og jeg har vel blitt regnet som ganske sær av naboene. Kommunen nektet til og med å ta i mot det i begynnelsen. Men nå har det snudd, nå plukker alle og kommunen hjelper til med mottak. :thumbsup:

 

Jeg tror det blir slik med luftforurensning også, plutselig kommer folk til å se at ting har forandret seg og gått for langt. Og da vil vi nok være med på en forandring.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 21 minutter siden:

Masse, tenk deg all den strømmen man med ACER kan eksportere til andre land

Hva vi eksporterer, eller importerer, av kraft har ikke ACER noe med.

Det er det bare Rød Ungdom som tror.

Hvor mye vi skal sende/motta er det Statnett som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 1 minutt siden:

Hva vi eksporterer, eller importerer, av kraft har ikke ACER noe med.

Det er det bare Rød Ungdom som tror.

Hvor mye vi skal sende/motta er det Statnett som bestemmer.

 

Den diskusjonen gidder vi vel ikke å ta her og om du anstrenger deg litt så tok du vel poenget(eller har du stått opp med feil bein og vil bare krangle litt).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, TerjeFjern said:

Jeg har elsykkel i bestilling som levers 27 april men jeg har ikke planer om å være misjonær for elsykkel. :giggle:  Jeg har ikke noe imot hverken elbil eller båt men er de fanatiske misjonærene jeg sliter litt med. Minner om Apple fanboys som er like "gale".

 

Jo, de misjonærene du viser til kan jeg være litt enig med deg i, men når man ser antallet elsykler og elbiler samt den veksten det er på disse så blir det kanskje litt feil å putte alle disse i en og samme "bås"? Jeg hverken er, eller ønsker å være, noen misjonær for noe som helst, men har blitt spurt en del ganger om hvorfor jeg har elsykkel og mange av de som spør har siden kjøpt det og er strålende fornøyde!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

55 minutes ago, VannTro said:

Så støtter jeg tanken om at enkelte politikere må holdes langt unna alt som har å gjøre med elektriske båter for all fremtid og at formannen i Norsk Elbåtforening får så lite oppmerksomhet rundt geskjeften sin fremover at han finner en annen hest å ri for å tjene seg rik.

 

For en uttalelse... Og så er det elbilfolket som blir beskyldt for å være ekstreme og fundamentalistiske... :nonod:

 

Har du noe belegg for å påstå at formannen blir rik på dette?

 

Hvorfor skal man prinsipielt for all framtid si nei til elektriske båter? 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, VannTro said:

@Mouche Selvfølgelig er det fremdriften som skaper problemet, er det ikke det som er tema her ?

Selv har jeg en båt som ikke krever all verdens krefter for å ta seg frem(går sakte), men å skulle erstatte det med batterier som gir samme rekkevidde/komfort(alt ombord er lagt opp til at vi skal slippe å besøke havner i hvert fall i en uke i strekk) er utopi, uansett teknologifremskritt.

 

Har du regnet ur hvor mye strøm du trenger for denne uken til 1.kun fremdriften og 2. alt det andre? Noen tanker om hybridløsning? Hvor mye strøm kan du selv produsere ombord i løpet av en uke med en liten propell på hekken (nei, ikke under vann, men over vann) og solcellepaneler på overbygget? Jeg vet ikke svaret, men synes slike spørsmål er litt interessante for ofte har vi (meg selv inkludert) en tenens til å vite svaret og da kanskje uten at vi egentlig vet det? Tror det, i alle fall for min del!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

@Mouche  SAP hadde gjort et lite "overlag" og han har ikke veldig ulik båt. Ja, jeg har 200 watt solceller og det hjelper på drift av kjøleskap/varmer/lys, men det blir som du ser av det tenkte tilfelle til SAP under her ingenting i forhold til fremdrift.

 

SAP.JPG.f0e1f5afb7ddd43c25780ee342c36054.JPG

 

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva slags kilder de har, men hvis de som sier at utslipp fra skipsfarten er årsaken til at 60 000 mennesker dør hvert år, bruker samme logikk som Marie Lan Berg i Oslo Byråd når hun sier at dieselbiler dreper 85 mennesker hvert år, så er ikke dette kvalitetssikrede tall. For å si det mildt.

 

Marie Lan Berg ble konfrontert med sannheten bak denne statistikken og innrømte at hun sa feil fordi det ga mest effekt å si det sånn.  Eller noe slikt var det visst hun sa, for å begrunne at hun serverte  en LØGN.

 

SANNHETN er at statistisk får 85 mennesker forkortet livslengden sin (med fra noen dager til noen uker). De  dør altså litt tidligere enn "normalt" iflg. forventet livslengde.  Til sammenligning vil 20 min. spasertur hver dag gi en tilsvarende forlengelse av livet på 7 -syv- år. Og hvis man skiller ut svevestøvet, blir det visstnok bare to tre personer igjen, der levetiden påvirkes direkte (men ikke at de dør) av forbrenningsrester fra diesel.

 

Er det slik med de 60 000 som "dør av utslipp fra skipsfarten" også, tro?

 

 

 

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev for 2 timer siden:

Dette er jo en helt tullete diskusjon i grunn. 

 

Kanskje. Kanskje ikke.

Men det er merkelig at hver gang miljøvennlig fremdrift blir debattert konstruerer man opp en masse argumenter for hvorfor det ikke går an. Man klamrer seg til Dieselmaskinene sine.

Men samtidig ser vi at norsk næringsliv er litt mer innovative enn som så.

Nå venter jeg bare på argumentasjonen som sier at "Yara Birkeland", "Future of the fjords" og "Ampere" ikke virker.

Og at "Karoline" ikke fisker.

Link to post
Share on other sites

Propell1 skrev 22 minutter siden:

 

 

Er det slik med de 60 000 som "dør av utslipp fra skipsfarten" også, tro?

 

 

 

 

De 60.000 som dør ibf med skipsfart er grunnet hjerteinfarkt på grunn av engasjement i tråder som denne, samt hekksjø-, vannscooter-, seil/motor, og generator-diskusjoner på båtfolk på facebook. 

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 3 minutter siden:

 

Kanskje. Kanskje ikke.

Men det er merkelig at hver gang miljøvennlig fremdrift blir debattert konstruerer man opp en masse argumenter for hvorfor det ikke går an. Man klamrer seg til Dieselmaskinene sine.

Men samtidig ser vi at norsk næringsliv er litt mer innovative enn som så.

Nå venter jeg bare på argumentasjonen som sier at "Yara Birkeland", "Future of the fjords" og "Ampere" ikke virker.

Og at "Karoline" ikke fisker.

 

det er ikke tullete å satse på miljøvennlige løsninger, men det er tullete å diskutere når man ikke har et reellt alternativ. argumenterer ikke imot miljøvennlig, eller at det "ikke er mulig å gjennomføre", men begynn i riktig ende, før man tar frem pisken. 

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev 8 minutter siden:

 

det er ikke tullete å satse på miljøvennlige løsninger, men det er tullete å diskutere når man ikke har et reellt alternativ.

Selvfølgelig har du ett alternativ, kjøp deg en seilbåt med el motor.

Den kan du til og med, seile jorden rundt med.

Redigert av dobsen62 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev 1 minutt siden:

Selvfølgelig har du ett alternativ, kjøp deg en seilbåt med el motor.

Den kan du til og med, seile jorden rundt med.

 

Og som jeg skrev lenger opp. Seilbåt passer ikke alle. jeg blir heller landkrabbe kjøper hytte på fjellet før jeg kjøper seilbåt. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Navic II skrev 42 minutter siden:

 

det er ikke tullete å satse på miljøvennlige løsninger, men det er tullete å diskutere når man ikke har et reellt alternativ. argumenterer ikke imot miljøvennlig, eller at det "ikke er mulig å gjennomføre", men begynn i riktig ende, før man tar frem pisken. 

 

Hvis en har en båt med ekstremt kraftkrevende løsninger, og forøvrig ikke ønsker å endre på noe som helst, ja da har man låst seg fast i en fjellsprekk uten noen reelle alternativ. 

 

Det er vel absolutt ingen som påstår at en skal elektrifisere princesser og fairlinere (eller hva de nå heter). De er dinosaurer som kommer til å dø ut på en naturlig måte. Dvs, det kan jo komme en brå endring/meteroittnedslag som gjør at de dør på flekken alle sammen, men det er vel forsåvidt utenfor vår kontroll. Om en slår i sammen et par stykker så har en kanskje en ok bobåt/bolig? Kan jo være kjekt å sitte i 2025 og drømme om storhetstiden i 1980 i en boprincess, hvis de da ikke males opp for annen produksjon :-) 

--

Folk som skal ha førstegangsbåten kommer til å orientere seg annerledes, enten inn i den delen av markedet som allerede bruker lite drivstoff, feks motorkatamaraner, greenline, trawler type båter, seilbåter, snekker. Noen ønsker hel- elektriske alternativer og det finnes allerede hos masseprodusenter. 

 

Men ja, dinosaurene dør ut. Dvs større båter hvor en skal løfte x(x) tonn ut av vannet og fremover i høy hastighet.

 

Så hvem er det ikke alternativer for?

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Ida Marie III said:

 

Nei,  diesel røyk er ikke noe særlig...

Men det er ikke røyk fra kullkraft heller. 

 

Joda det går energi til å fremstille diesel og frakte den rundt. Men det går også energi til og utvinne kullet og frakte det til kraftverkene også.. blir samme greien..

 

Så med mindre elektristeten er miljømessig riktig fremstilt, så er det mest miljø messig riktig og bruke energien direkte med minst mulige energi tap... 

Altså forbrenningsmotoren i det tilfellet vi snakket om..

 

1. det er behørig dokumentert at selv om elektrisiteten er produsert av det mest forurensende kullet så er det i et klimaregnskap fortsatt bedre enn å kjøre din bensin/dieselbil.

 

2. Ny kraftproduksjon kommer fra solenergi, vindenergi, bølgekraft osv, ikke fra kullkraftverk som brenner det verste kullet

 

3. En elbil bruker langt mindre energi enn en bil drevet av bensin/diesel

 

Jeg tror du er litt preget av dieselrøyken i din argumentasjon!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mulligan skrev 9 minutter siden:

Det er gjort mange forsøk på drivstoffgjerrige båter.

Med svært effektive skrog. Nigel Irens står bak flere.

Problemet er at folk vil ikke ha dem.

 

Ja, men stemmer det ikke at motorkatamaraner har "kommet på glid" i andre deler av verden? Mener å ha fått det med meg... uten å være bombesikker. 

 

Må si at jeg "har trua" ifht motorkatamaraner. Vanvittig mye plass og en slipper å bakse med "pinne og laken" ;-) 

--

Edit: Blir alternativet attraktivt nok så vil en ha de, eller en kan la være. Er ikke feks Bavaria e-line kjekke båter: 

 

https://www.bavariayachts.com/en-uk/motor-boats/e-line/overview/

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ihvertfall helt sikkert at vi alt er i gang med utfasing av fosile biler. Elektriske biler er allerede fullgode vs fossile biler. I dag kan mange elbiler kjøre 40 mil+ og lade nye 30 mil i løpet av en passe pause (pauser må du ha uansett). Og for dette betaler du like mye som tilsvarende fossil bil. Ytelsene og holdbarheten på elbiler blir stadig bedre og prisene blir billigere i forhold til hva du får. Forbruk av dekk blir den dyreste vedlikeholdskostnadene på elbiler...

 

I tillegg til endring i energitype fra fossilt til elektrisk, er det en annen trend som fundamentalt kommer til å endre hvordan vi transporterer oss. Autonome biler kommer for fullt, med massiv satsing fra flere hold. Straks dette er fullgodt og lanseres (gjøres lovlig), vil bilkollektiv, kollektivt transport eller nabobilordning kunne tilby transport ala taxi til en brøkdel av prisen det koster bare å eie en bil (elbil). Det er kun få år til dette vil komme. Noen spår at de første selvkjørende biler allerede vil gjøre sitt inntog i 2021 i enkelte land.

 

Se «Tony Seba: Clean Disruption - Energy & Transportation» på YouTube
https://youtu.be/2b3ttqYDwF0

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

 

Hvis en har en båt med ekstremt kraftkrevende løsninger, og forøvrig ikke ønsker å endre på noe som helst, ja da har man låst seg fast i en fjellsprekk uten noen reelle alternativ. 

 

Det er vel absolutt ingen som påstår at en skal elektrifisere princesser og fairlinere (eller hva de nå heter). De er dinosaurer som kommer til å dø ut på en naturlig måte. Dvs, det kan jo komme en brå endring/meteroittnedslag som gjør at de dør på flekken alle sammen, men det er vel forsåvidt utenfor vår kontroll. Om en slår i sammen et par stykker så har en kanskje en ok bobåt/bolig? Kan jo være kjekt å sitte i 2025 og drømme om storhetstiden i 1980 i en boprincess, hvis de da ikke males opp for annen produksjon :-) 

--

Folk som skal ha førstegangsbåten kommer til å orientere seg annerledes, enten inn i den delen av markedet som allerede bruker lite drivstoff, feks motorkatamaraner, greenline, trawler type båter, seilbåter, snekker. Noen ønsker hel- elektriske alternativer og det finnes allerede hos masseprodusenter. 

 

Men ja, dinosaurene dør ut. Dvs større båter hvor en skal løfte x(x) tonn ut av vannet og fremover i høy hastighet.

 

Så hvem er det ikke alternativer for?

 

Du sier mye dumt til tider Pinky. :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Det brukes mange teknikker for å få frem sitt standpunkt og få andre til å "føle" i større grad enn å tenke rasjonelt.

"Bæsje i badevannet" er vel noe som kom frem i en annen tråd om miljø :ghost:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

SøndreSvaberg skrev 29 minutter siden:

Noen spår at de første selvkjørende biler allerede vil gjøre sitt inntog i 2021 i enkelte land.

 

I Stavanger er det vel en autonom buss i drift på lukket område.

Endring av loven ligger i departementet og vil komme om få måneder.

På Kongsberg vil det kjøres autonomt mellom jernbanestasjonen og Teknologiparken. Lignende planer har man i Sarpsborg.

Ruter vil sette opp til 15 stykker i drift i indre by i Oslo.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...