Jump to content

Fritidsbåter slipper ut mer CO2 enn landets ferger


Maika

Recommended Posts

1 hour ago, Chiefengineer said:

 

Hvor fantiastisk er egentlig denne "elektrifiseringen" av bilbransjen all den tid verden ikke er fullforsynt på vann eller solcellekraft? Er det bedre å forbrenne kull i kullkraftverk for å få drivstoff til bilene på kloden?

 

Selv om elbilene ladet 100% av elektrisiteten på det verste kullet du kan oppdrive i Europa så kommer man ut i pluss på miljøregnskapet! Hvorfor? Av den enkle grunn at elbiler er langt mere effektive enn fossilbiler. Eksempelvis bruker en E-golf 11 kwt per 100 kilometer blandet kljøring. Vi har en liten elbil på fjerde året som brukes til jobbkjøring hver dag samt lokalkjøring, rundt 8.000 km i året uten at vi har sett utslag på forbruket i huset og 100% av ladingen foregår hjemme!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi som båteiere kan uten problem gjøre noe med eget forbruk uten det betyr så mye for farten.

For en del år siden hadde vi forbruksmåler på en arbeidsbåt med 2 maskiner.

Vi fant ut at ved å redusere turtallet en god del gikk forbruket fra midt på 60tallet og ned til 40 en plass. Vi snakker forbruk pr motor nå.

Dette samtidig med at gpsen viste bare en liten endring.

 

Vil man virkelig tenke forbruk kan man gå videre og stille seg spørsmålet om man må ha vann og dieseltankene toppet til enhver tid man er på fjorden? 

Ja mens man kanskje kun har bruk for dette et par uker midt på sommeren. :lipseal:

Og for å virkelig være ekkel :giggle: kan man spørre seg om alt man har dratt ombord i båten av ting og tang virkelig og må være der hele sesongen. 

De aller fleste har helt sikkert opplevd at båten har aldri gått så fort og lett som dagen den ble solgt.... :lol:

 

Ved å gå en ørliten runde med seg selv kan vi kanskje redusere forbruket ganske mye uten det går utover båtlivet?

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 18 minutter siden:

 

Selv om elbilene ladet 100% av elektrisiteten på det verste kullet du kan oppdrive i Europa så kommer man ut i pluss på miljøregnskapet! Hvorfor? Av den enkle grunn at elbiler er langt mere effektive enn fossilbiler. Eksempelvis bruker en E-golf 11 kwt per 100 kilometer blandet kljøring. Vi har en liten elbil på fjerde året som brukes til jobbkjøring hver dag samt lokalkjøring, rundt 8.000 km i året uten at vi har sett utslag på forbruket i huset og 100% av ladingen foregår hjemme!

 

Men der går en del energi vekk, når en bytter fra en energi kilde til en annen..

 

Altså, vist en brenner 1 liter bensin i et agregat, for å lade en El båt, for så kjøre El båten på denne energien.....

Så ville samme båten gå lengre på en liter bensin om den gikk direkte med bensin motor... slik er det bare..

En har alltid energi tap fra en kilde til en annen...

Link to post
Share on other sites

Vi går vel ikke på alle rapporter som dukker opp heller... Alle vet det finnes svar på begge sider av bordet.

Jeg er opptatt av å ta vare på miljøet, men hysteri og "fake news" har jo blitt daglig kost. Selv SSB kan vise til noe annet helt sikkert, om du bestiller rapporten :giggle:

 

En liten digresjon; leste i dag en artikkel hvor Miljødirektoratet og via SSB kommer det frem at bio-blandingen på Autodiesel (ikke Anleggsdiesel EN590 på marinaen, men bilbruk) er i realiteten ca 16%. Minstekravet er 8%, men oljeselskapene sparer avgifter og må sikkert øke denne blandingen fordi totalen i Norge avgjør. Ergo; kan det være noe i at båtene bruker så mye diesel at bilene må svi for å nå kravet til bio?

(Sier svi fordi veldig mange biler sliter med for mye bio i dette landet)

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Hvor fantiastisk er egentlig denne "elektrifiseringen" av bilbransjen all den tid verden ikke er fullforsynt på vann eller solcellekraft? Er det bedre å forbrenne kull i kullkraftverk for å få drivstoff til bilene på kloden?

Ja, det sies det at det er: https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-selv-elbiler-pa-kullkraft-er-mer-klimavennlige-enn-dieselbiler-br/411386

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ser ikke at forbruk i fritidsbåtflåten egentlig handler om elektrifisering, egentlig. Klart, elektrifisering vil være en greie der det er minst å spare, feks for seilbåter og andre motorsvake og saktegående båter. 

--

Elefanten i rommet er vel rett og slett fart og konstruksjon. Skal en skyve noe stort gjennom vannet i høy hastighet så går det så hinsides med kraft at teknologien ifht elektrifisering, eller andre alternativ, ikke er på plass enda. 

--

Så hva kan en gjøre selv da? Uten å elektrifisere eller blåse store beløp? Skal det gå fort så er det vel begrenset hva man kan få gjort pr. nå. Men for feriebåter som ikke skal gå alt for fort er det jo mange alternativ, problemet er kanskje at utvalget av nye båter er noe begrenset, men det er da noen. Greenline, motorkatamaraner, trawler type båter osv. Jeg har særlig tro på at motrkatamaraner vil slå i gjennom i markedet. 

--

Så hva med oss vanlige "fattigfolk" som ikke har mulighet til noen tunge investeringer for å bli miljøvennlig? Husker når vi hadde 28 fot snekke, tror vi brukte ca 150 ish liter diesel i løpet av noen ukers sommerferie. Båten var brei og hadde godt med plass for en familie på fire. Kanskje den beste feriebåten vi har hatt, helt til det ble mye bølger/vind og sjø vel å merke ;-) Men det finnes vel knapt nyere alternativ, ikke alle som vil putre rundt i ei gammal snekke fra 70-80 tallet. 

 

Så hadde vi en velseilende seilbåt. Den seilte så bra at vi stort sett brukte seil. Da brukte vi ca 50-100 liter i sesongen. Som regel rundt 50. 

 

Og nå har vi 39 fot seilbåt som ikke seiler så veldig bra og er vel tilbake på ca 150 ish liter i sesongen. Om den var velseilende ville vi antagelig lagt langt lavere. 

--

Så det er vel egentlig miljøvennlige alternativ nok, både nye og eldre båter. Om det blir endringer som gjør at drivstoffslukere ikke lengre er noe særlig attraktive på ene eller andre måten, har det noe å si? Når jeg er på Geilo så er det flust av Porsche Cayenne turbo som sluker drivstoff osv, og det er jo greit det, de har råd til det så da får de kose seg med det. Med ingen er vel tjent med et avgiftsnivå som gjør at alle skal ha råd til å kjøre Porsche Cayenne turbo.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det som ofte slår meg i debatter om elektriske biler (og nå båter) er at de som har elbil ofte er mer religiøse enn paven.

 

Jeg antar at det er lenge til man har batterier som kan drive en 40 fots planende båt mer enn 30 minutter.

Man må kanskje designe og bygge nye båter beregnet for eldrift for å få det til. Hva er miljøavtrykket ved å bygge nytt? Tas det med i regnskapet??

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 42 minutter siden:

 

Men der går en del energi vekk, når en bytter fra en energi kilde til en annen..

 

Altså, vist en brenner 1 liter bensin i et agregat, for å lade en El båt, for så kjøre El båten på denne energien.....

Så ville samme båten gå lengre på en liter bensin om den gikk direkte med bensin motor... slik er det bare..

En har alltid energi tap fra en kilde til en annen...

 

Det som få regner med er at det går med ca 1kWh for å raffinere en liter bensin. Du kommer nesten en mil i en elbil på en kWh...

Link to post
Share on other sites

Dette hysteriet må snart ta slutt. Det er bra at man ofrer miljøet en tanke når man handler, men her i Norge har det en tendens til å ta helt av basert på en "bølge av retorikk". Denne retorikken baserer seg på en eller annen forskning som tas helt ut av sammenhengen, og så er galskapen i gang. Hvor mye forurenser egentlig en dieselmotor ? Vel, det kommer jo helt an på hvilken generasjon motor det er. I tillegg finnes teknologi som kan gjøre dieselmotoren langt mer miljøvennlig enn bensin(joda, den er produsert, men ikke satt i kommersielt salg). I kommersielt salg har man for øvrig Euro 6 med langt lavere utslipp enn bensinmotorer, men det snakkes det ikke høyt om.

Partikkelutslippet fra en bensinmotor snakkes det heller ikke mye om: https://www.tu.no/artikler/bensinbiler-har-langt-hoyere-partikkelutslipp-enn-dieselbiler/387834

 

Så, da koker dette ned til det samme som alt når det kommer til miljø: Makt og penger til "miljøfyrstene" !

og saueflokken dilter etter.....

 

PS. VW`s sjef har uttalt at dieselen vil få sin renessanse og grunnen er helt enkelt muligheten til å nå målene om lavere CO2 utslipp.

Da må vi snart revurdere kanskje :giggle: 

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-05/volkswagen-ceo-predicts-renaissance-for-embattled-diesel-cars

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

TerjeFjern skrev 13 minutter siden:

Det som ofte slår meg i debatter om elektriske biler (og nå båter) er at de som har elbil ofte er mer religiøse enn paven.

...

Man kan vel kanskje også antyde det motsatte; de som har biler og båter som forurenser mye mener at de ikke forurenser så mye/andre burde gjøre noe før dem/det er for vanskelig å endre/miljøproblemet er en konspirasjon o.l. Reaksjonene ligner egentlig veldig på da røykeloven ble innført; en haug av røykere som argumenterte på lignende måte;)

 

Link to post
Share on other sites

TerjeFjern skrev 19 minutter siden:

Det som ofte slår meg i debatter om elektriske biler (og nå båter) er at de som har elbil ofte er mer religiøse enn paven.

 

Jeg antar at det er lenge til man har batterier som kan drive en 40 fots planende båt mer enn 30 minutter.

Man må kanskje designe og bygge nye båter beregnet for eldrift for å få det til. Hva er miljøavtrykket ved å bygge nytt? Tas det med i regnskapet??

Det finnes nok noen løsninger på elmotorer som kan fås til både drev og aksel båter men hvor stor rekkevidde og batteribank du må ha for og komme et gitt antall nautiske i noe vind og i tilleg la vi til noe motstrøm så sto de bare og rista på hue på messa i Düsseldorf . Men utviklinga er helt sikkert underveis men det er jo noen nøtter og knekke før de er i mål tror jeg. Gøy med debbatt. ?

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

57 minutes ago, Ida Marie III said:

 

Men der går en del energi vekk, når en bytter fra en energi kilde til en annen..

 

Altså, vist en brenner 1 liter bensin i et agregat, for å lade en El båt, for så kjøre El båten på denne energien.....

Så ville samme båten gå lengre på en liter bensin om den gikk direkte med bensin motor... slik er det bare..

En har alltid energi tap fra en kilde til en annen...

 

Ja, og det går noen liter av et eller annet ved produksjon av råolje, transport av råolje, raffinering av råolje, transport av oljeproduktene til sentrale lager og videre transport av produktet til detaljhandel samt opparbeidelse og drift av detaljhandelen; bensinstasjonen.

 

Ikke alle som er like glad i dieselrøyk vet du!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Vrod said:

Det finnes nok noen løsninger på elmotorer som kan fås til både drev og aksel båter men hvor stor rekkevidde og batteribank du må ha for og komme et gitt antall nautiske i noe vind og i tilleg la vi til noe motstrøm så sto de bare og rista på hue på messa i Düsseldorf . Men utviklinga er helt sikkert underveis men det er jo noen nøtter og knekke før de er i mål tror jeg. Gøy med debbatt. ?

 

Finnes en del alternativer hva eldrevne båter angår, men ikke så mange her i landet, enda. Var vel et par stykker på messa etter hva jeg så av et oppslag. Forholdsvis dyre i innkjøp, men vesentlig billigere i bruk og trolig også i service/vedlikehold?

 

Med stort sett bruk på sommeren hvor kraftprisen er på det laveste mens bensin/dieselprisen er på det høyere/høyeste (?) så blir det også noen kroner spart.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Et faktum: De aller fleste båteiere med båter laget for overnatting har en innebygget panikk for å ha for lite strøm på batteriene til drift av (diesel)-varmeren, TV, lading av nettbrett/telefon etc. og her ser det ut som man tror elektrisk fremdrift kan være et alternativ til forbrenningsmotoren- :pray::lipseal:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 minutt siden:

 

Finnes en del alternativer hva eldrevne båter angår, men ikke så mange her i landet, enda. Var vel et par stykker på messa etter hva jeg så av et oppslag. Forholdsvis dyre i innkjøp, men vesentlig billigere i bruk og trolig også i service/vedlikehold?

Jeg kom vel aldr så langt at jeg spurte etter pris men som du sier var det flere som hadde elmotorer men kun en som hadde løsning som kunne tilpasses de fleste drev på markedet som også kunne tilpasses forskjelllige utvekslinger som da faktisk så ut som de kunne fungert med relativt små modifiseringer. Men som du nevner så er det sikkert ikke gratis. Lukter dyrt. ?

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

34 minutes ago, TerjeFjern said:

Det som ofte slår meg i debatter om elektriske biler (og nå båter) er at de som har elbil ofte er mer religiøse enn paven.

 

Au, den traff! Med en eilbil i tre år, to i bestilling og tre elsykler så bør jeg vel føle meg skyldig på alle punkter? Eller kanskje jeg har oppdaget fordelen ved elektrifiserte dippedutter for transport?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev Just now:

 

Au, den traff! Med en eilbil i tre år, to i bestilling og tre elsykler så bør jeg vel føle meg skyldig på alle punkter? Eller kanskje jeg har oppdaget fordelen ved elektrifiserte dippedutter for transport?

 

Her snakker vi om båt !  For båter man skal kunne overnatte i og ha noenlunde komfort i flere døgn kan man glemme elektrisk fremdrift.

Det eneste alternativet til en forbrenningsmotor er da seil.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Vrod said:

 Men som du nevner så er det sikkert ikke gratis. Lukter dyrt. ?

 

Hvis man ser det i et noe lenger perspektiv enn "kun" innkjøp så er jeg ikke sikker på om det er det, men noen åpenbare ulemper må man regne med hva angår batterikapasitet, lademuligheter og ladetid, men det skjer positive ting stadig vekk så utviklingen går i riktig retning etter mitt syn.

Når man snakker om skittent kull nevnes ofte Tyskland, et land som nå har over 30% av sitt forbruk på fornybar energi med vindmøller, solceller osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Just now, VannTro said:

 

Her snakker vi om båt !  For båter man skal kunne overnatte i og ha noenlunde komfort i flere døgn kan man glemme elektrisk fremdrift.

Det eneste alternativet til en forbrenningsmotor er da seil.

 

El eldreven båt har trolig langt støre kapasitet til å gi deg alt du trenger til overnatting i flere døgn og med god comfort? Det er fremdriften som er utfordringen vil jeg tro.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 10 minutter siden:

Man kan vel kanskje også antyde det motsatte; de som har biler og båter som forurenser mye mener at de ikke forurenser så mye/andre burde gjøre noe før dem/det er for vanskelig å endre/miljøproblemet er en konspirasjon o.l. Reaksjonene ligner egentlig veldig på da røykeloven ble innført; en haug av røykere som argumenterte på lignende måte;)

 

Er selvfølgelig noen av dem også men det er 90% elbileiere og enkelte hybrydbileiere som går på misjonering og som har litt urealistiske oppfatninger. Jeg ble feks svært upopulær her før jul da jeg av elsikkerhetsårsaker (strømanlegget på jobben er ikke dimesjonert for mange elbiler som lades via skjøteledninger ut av kontor osv) ble oppsøkt av mange som mente de hadde krav på gratis strøm av arbeidsgiver da de hadde elbil... Vi setter opp ladestajoner i løpet av sommeren men de får ikke gratis strøm.

Link to post
Share on other sites

@Mouche Selvfølgelig er det fremdriften som skaper problemet, er det ikke det som er tema her ?

Selv har jeg en båt som ikke krever all verdens krefter for å ta seg frem(går sakte), men å skulle erstatte det med batterier som gir samme rekkevidde/komfort(alt ombord er lagt opp til at vi skal slippe å besøke havner i hvert fall i en uke i strekk) er utopi, uansett teknologifremskritt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 8 minutter siden:

 

Au, den traff! Med en eilbil i tre år, to i bestilling og tre elsykler så bør jeg vel føle meg skyldig på alle punkter? Eller kanskje jeg har oppdaget fordelen ved elektrifiserte dippedutter for transport?

Jeg har elsykkel i bestilling som levers 27 april men jeg har ikke planer om å være misjonær for elsykkel. :giggle:  Jeg har ikke noe imot hverken elbil eller båt men er de fanatiske misjonærene jeg sliter litt med. Minner om Apple fanboys som er like "gale".

Link to post
Share on other sites

TerjeFjern skrev 4 minutter siden:

Er selvfølgelig noen av dem også men det er 90% elbileiere og enkelte hybrydbileiere som går på misjonering og som har litt urealistiske oppfatninger. Jeg ble feks svært upopulær her før jul da jeg av elsikkerhetsårsaker (strømanlegget på jobben er ikke dimesjonert for mange elbiler som lades via skjøteledninger ut av kontor osv) ble oppsøkt av mange som mente de hadde krav på gratis strøm av arbeidsgiver da de hadde elbil... Vi setter opp ladestajoner i løpet av sommeren men de får ikke gratis strøm.

 

Det overrasker meg ikke at det er av økonomiske årsaker du fikk denne "pepperen". Det er eneste grunnen til dette el-bil hysteriet.

Jeg må ærlig innrømme at jeg håper fordelene med el-bil stoppes snarest. Da får man svaret på om noen i det hele tatt tenkte miljø !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...