Jump to content

Fritidsbåter slipper ut mer CO2 enn landets ferger


Maika

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Kjetil1 skrev for 5 timer siden:

 

Tydeligvis noen som føler seg truffet av kommentar på generelt grunnlag. Siktet ikke til med-debattanter her, men mer til de som gjerne roper høyest uten å se på seg selv.

 

Så du mener at en er diskvalifisert fra debatten om en har høye utslipp, eller hva mener du med "uten å se på seg selv"? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
VannTro skrev 52 minutter siden:

 

Det dreier seg ikke om objektivitet eller subjektivitet, det dreier seg om normal sunn skepsis til fanatikere som ikke bryr seg om prioriteringer !

 

 

Så om noen forsøker å drøfte miljø og klima så er det fanatikere, og de er også dobbelmoralske, om ikke groteske. 

 

Yepp, yepp! 

 

Håper de får skrudd på det vannet på kaia fort som f.... , her trengs friskluft, sol og sjø for å lufte ut litt. Får håpe vannet på kaia er reint nok til å ha i tanken, sjøen rein nok til å bade å fiske i og lufta klar nok til at du ser sola  en stund til ;-) 

Link to post
Share on other sites

Puh.....ikke misbruk DumDum :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Når det snakkes om mål i 2050 blir det litt for abstrakt for meg i hvert fall, men det er klart det går ei kule varmt når man skal overgå hverandre i klimamål. Lurer på hvor mange av de som deltok som kommer til å oppleve 2050 :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
VannTro skrev 22 minutter siden:

Puh.....ikke misbruk DumDum :thumbsup:

 

Der kan du se, vi begge liker DumDum, og egentlig er vel det det viktigste tenker jeg ;-) 

 

Møtte Prepple og Kjartan på dekket på danskebåten og delte noen pils i sola en gang på seint 80 tall. Kjekke "gutter", nå kanskje mer gamlinger, som resten av oss :-)

 

God helg!

Link to post
Share on other sites

Tenk, der er vi enige :yesnod: God helg :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev for 1 time siden:

 

VannTro skrev for 1 time siden:

...Byrådet i Oslo er vel det mest groteske eksemplet på hvor galt ting kan gå når feil folk kommer i posisjon.

 

Byrådet i Oslo er et fantastisk eksempel på hvor bra det kan gå når det endelig kommer noen som tør å faktisk gjøre noe for byens innbyggere og miljø i stedet for bilistene.

Heldigvis er det vi i Oslo som velger våre lokalpolitikere, men underlig hvor sterkt noen utenfor Oslo mener at det går så ille her.

Av nyskjerrighet; hvorfor mener du det er gått så galt? Jobber du i Oslo og blir personlig negativt påvirket av tiltakene som er gjort, har du bekjente som opplever dette personlig negativt, eller har du hørt at mange i Oslo oppmever det negativt?

Link to post
Share on other sites

Kål-åkre, hønsehus og butikker som rømmer sentrum. Hvis det er dette Oslos innbyggere ønsker seg så gjerne for meg.

Til og med NHO har blinker med varsellampene. Båtrelatert eksempel: Oslo Flaggfabrikk har flyttet da det ikke er mulig å drive i sentrum lengre.

Propagandaen fra byrådet er også til å le seg skvett fordervet av. Fotomontasjer hvor folk danser og spiller klarinett i sentrum, skulle tro det var Joseph Goebbels som sto bak.

 

I Drammen bygges nå 4-felt vei langs sentrum på hele Strømsø-siden slik at man kan få effektiv trafikkflyt og minimal forurensning(og god tilgjengelighet til et levende sentrum), mens i Oslo skal det i følge MDG helst innføres 30km/t. om folk i det hele tatt skal få kjøre bil der da.

Lykke til med våronna :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 27 minutter siden:

Byrådet i Oslo er et fantastisk eksempel på hvor bra det kan gå når det endelig kommer noen som tør å faktisk gjøre noe for byens innbyggere og miljø i stedet for bilistene.

Heldigvis er det vi i Oslo som velger våre lokalpolitikere, men underlig hvor sterkt noen utenfor Oslo mener at det går så ille her.

Av nyskjerrighet; hvorfor mener du det er gått så galt? Jobber du i Oslo og blir personlig negativt påvirket av tiltakene som er gjort, har du bekjente som opplever dette personlig negativt, eller har du hørt at mange i Oslo oppmever det negativt?

 

Meningsmålingene sier noe helt annet... de blir ikke gjenvalgt...

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev for 2 timer siden:

 

Nuvel. Det var et såkalt sleivspark for å illustrere hvordan jeg oppfatter enkelte debattinnlegg her.  Det er veldig tydelig at enkelte føler seg personlig forulempet og angrepet over at noen stiller spørsmål ved dieselforbruket til fritidsbåter. Hvis man får ståpels av order «miljø» så er man neppe objektivt i stand til å vurdere denne saken.

 

Det kan vel i like stor grad stilles spørsmål rundt bruken av bil til lysbetonte formål som f.eks. transportmiddel til hytte, "koseturkjøring" osv..?

 

Hvem slipper ut mest, fritidsbåtflåten eller lystbetont bilbruk?

Link to post
Share on other sites

Ganske enig med deg der om Drammen, @VannTro, men det er samtidig ikke helt enkelt lett å bli klok på planene nå om en Buskerudbypakke hva gjelder biltrafikken i Drammen. Drammenspolitikerne later til å ha lyst til å melde seg inn i "Osloklubben" ift to store byer der biltrafikken skal presses igjennom sentrum. Målet er nullvekst i biltrafikken, men det er allerede store køproblemer. De nye planene ser ikke ut til å skulle løse dette. Samtidig vil teknologien samtidig (og etterhvert) eliminere mye av "miljøfiendtligheten" som biler representerer. Så... Ikke lett å bli klok på dette:smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev for 2 timer siden:

 

Joda. Men det kan også oppfattes som litt fanatisk å blankt avvise alt som har med miljø å gjøre slik ditt innlegg over fremsto. 

 

HVIS det viser seg at småbåtflåten bidrar så mye som påstått. Som må vises på mer overbevisende måte enn det står i artikkelen. Så er det svært urimelig at vi med småbåter ikke betaler noe avgift på drivstoff. I forhold til at dette tross alt er en fritidssyssel og at andre betaler i dyre dommer i bompenger og drivstoff for å komme seg på jobb hver dag.

 

 

 

Hvor kommer det fra at småbåtflåten ikke betaler avgifter på drivstoff?

 

Det betales da både mineraloljeavgift og moms på dieselen så vidt jeg vet. Uten disse avgiftene hadde den kostet under halvparten av dagens pris.

Link to post
Share on other sites

Det har du helt rett i @dennrick, det er nettop derfor jeg etterlyser en helhetlig politikk som baserer seg på kalde fakta som tar hensyn til de faktiske forhold og behov og ikke som i Oslo hvor det baseres på følelser og propaganda.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev 2 minutter siden:

Jeg tror det kommer av for mye dieseleksos.

 

Ta den pilsen du, for at du kan ha hodepine grunnet dieseleksos på Dyrøy tror jeg må være "fata morgana" :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, VannTro said:

Det har du helt rett i @dennrick, det er nettop derfor jeg etterlyser en helhetlig politikk som baserer seg på kalde fakta som tar hensyn til de faktiske forhold og behov og ikke som i Oslo hvor det baseres på følelser og propaganda.

 

On point. Samfunnsmessige beslutninger bør ikke baseres på føleri og ideologi. De bør utelukkende baseres på nøytrale fakta, gjerne illustrert med tall, økonomi og best mulig cost/benefit analyser.

 

Tilbake til saken, så pleier jeg å si at miljøsaken er litt for alvorlig til at MDG skal være involvert. Litt mer generelt, så tenker jeg innimellom at det er synd enkelte temaer i for stor grad politiseres 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Så du mener at en er diskvalifisert fra debatten om en har høye utslipp, eller hva mener du med "uten å se på seg selv"? 

 

Jeg mener det jeg skrev i mitt første innlegg i denne tråden.

Det vil si at det finnes dem som roper ut at man nærmest må forby båter som bruker mye drivstoff og som gir høye utslipp, mens de klapper seg selv stolt på skulderen fordi at de selv har minimale utslipp på sin snekke eller seilbåt, uten å ta med i det totale utslippsregnestykket alle turene med fly de tar til syden i løpet av året.

Og nei, man er ikke diskvalifisert fra debatten om man har høye utslipp...

 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...