jotto Startet 3.Mai.2018 Del på Facebook Startet 3.Mai.2018 (redigert) Hvis man ser en annen båt i nød (f.eks. ved brann) som ikke har sendt ut mayday, hva er riktig prosedyre på VHF? Jeg mener å huske fra kurset at man bruker mayday relay i dette tilfellet. Skal man også sende distress-kall? Redigert 3.Mai.2018 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Mandat relatert er videresending av annen Båts nødmelding, for å øke rekkevidden. pan Pan er vil plausibelt, eller rett og slett snakke med kystradio, hvis situasjonen er uklar. Det viktigste er å ta røret å si noe, så får man kontakt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fyrlykten Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 jotto skrev 8 minutter siden: Skal man også bruke sende distress-kall? Ja det stemmer @jotto Først sender du en nødalarm med distress relay på DSC kanal 70 dersom dette er i menyen på DSC. Så leser du en videresending på kanal 16. Anbefaler deg å kjøpe pensumhefte (Mayday) og ha det liggende om bord som oppslagsverk Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 (redigert) BØstrøm skrev 40 minutter siden: Mandat relatert er videresending av annen Båts nødmelding, for å øke rekkevidden. pan Pan er vil plausibelt, eller rett og slett snakke med kystradio, hvis situasjonen er uklar. Det viktigste er å ta røret å si noe, så får man kontakt. I eksempelet det vises til med brann må man for all del IKKE bruke Pan Pan. Her gjelder Mayday Relay. Og som skrevet i neste innlegg, bruk DSC relay om muligheten finnes på din VHF. Redigert 3.Mai.2018 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Benji skrev for 2 timer siden: I eksempelet det vises til med brann må man for all del IKKE bruke Pan Pan. Her gjelder Mayday Relay. Og som skrevet i neste innlegg, bruk DSC relay om muligheten finnes på din VHF. Helt korrekt! Pan pan er for noe som kan utvikle seg til å bli kritisk. Brenner det så er det full fart...:) Mayday ralay. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
176-671 Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Fine VHF’er har DROBOS-funksjon som også kan brukes til dette. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 torkelmj skrev 8 minutter siden: Fine VHF’er har DROBOS-funksjon som også kan brukes til dette. DROBOS. Fantasliløst ord fra produsenter, men ja stemmer det. Distress relay on behafe og other ship. Herlig ord Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 3.Mai.2018 Del på Facebook Svart 3.Mai.2018 Jeg har hørt att du bruker Mayday Relay da du ser en annen båt som sender nødsignaler visuelt (nødraketer el dyl) eller att det står helt klart att de er i nød, typ brand. eller om du befinner deg i ett A2-område, og hører ett Mayday på VHFn så kan du sende Mayday Relay på SSBn men det skall vare helt klart att den andre båten befinner seg i ett nødlege, ved tveksamheter så bruk arb.kanal, og meddele vad du sett! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Om du befinner deg i A1 A2 A 3 eller A4 området betyr ikke noe her. Man kan sende en MR om fartøyet i nød selv ikke er i stand til det, eller fører av det andre fartøy ber om det. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 (redigert) Joda.....selvsagt betyr det noe ......du bør absolutt sende en MR i ett A2 eller høyere, hvis du har en SSB ombord. du kan vare den ende båt som hører havaristen. befinnner du dig ett A2 eller høyere så hjelper du den andre båten, som bare har en VHF att videreformedle budskapet iland. for de som ikke vet, så er jorden inndelt i ulike A-områder, beroende på hur langt man er fra en kyststasjon eller Rescue center.. A1-område er der VHFn når inntil land, A2 og høyere kreves andre typer radio eller satellit-kommunikasjon for den som er interessert google litt på GMDSS Redigert 4.Mai.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Om man ikke har HF, er i A2 område og ser MR situasjon. Og de andre ikke er i stand til å sende egen Mayday. Løser man da ut egen EPIRB/PLB som MR? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Jeg hadde nok gjort det ja ! rett eller feil ? men samtidl da holdt meg rundt havaristen, tils hjelp kommer Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Bitteliten skrev 41 minutter siden: Om man ikke har HF, er i A2 område og ser MR situasjon. Og de andre ikke er i stand til å sende egen Mayday. Løser man da ut egen EPIRB/PLB som MR? Fult mulig det, i nød er ett hvilket som helst middel lov å bruke for å varsle. Og som Gunga Din sier bli på plassen. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Benji ; jeg tok mitt første VHF-sertifikat for bortåt 35 år siden....mitt andre SRC og mitt tredje ROC ett proff VHF-sert for ca 12-15 år siden for i tiden fanns ett radio-ord....»Prudence»...eller »Prudence Silence»...hvis jeg husker rett var dette hakke under Mayday........ dvs ett fartøy kunne påkalle radiotystnad (svensk!)..........er det ordet ikke OK idag, kan ikke huske att jeg noensin hørt dette ordet på radion Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
janet Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 joda, er ok lite brukt, ja, folk flest har vett til ikke å skravle i vei på kanaler hvor det foregår nød trafikk Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post Share on other sites More sharing options...
Robert_N Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Prosedyren "Prudence" ble fjernet innen GMDSS for flere år siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Seelonce mayday kan vel godt brukes istedet for prudence hvis behovet skulle være der Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
janet Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Bubba bones skrev for 18 timer siden: Prosedyren "Prudence" ble fjernet innen GMDSS for flere år siden. Men her snakkes det ikke om GMDSS men om Maritim radiotelefoni, de to er ikke det samme. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Sikkert både riktig og galt prosedyrer her men hvis jeg hadde sett noen i nød og ikke var sikker på hvilke kanal eller ord jeg skulle bruke så hadde jeg gått på 16 eller en arbeidskanal og tatt kontakt med kystradio. Å ta kontakt og forteller hva som forgå må vel være det viktigste her. Om kystradio allerede er på saken så er det bare bra men i hetens øyeblikk så vet man kanskje ikke det. De korrekte prosedyrene gikk i glemmeboka hos meg kort tid etter å ha tatt sertifikat og nå kjenne jeg at jeg at de må friskes opp. VHF simulatoren er fint til det. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 PiperBill skrev for 8 timer siden: Sikkert både riktig og galt prosedyrer her men hvis jeg hadde sett noen i nød og ikke var sikker på hvilke kanal eller ord jeg skulle bruke så hadde jeg gått på 16 eller en arbeidskanal og tatt kontakt med kystradio. Å ta kontakt og forteller hva som forgå må vel være det viktigste her. Om kystradio allerede er på saken så er det bare bra men i hetens øyeblikk så vet man kanskje ikke det. De korrekte prosedyrene gikk i glemmeboka hos meg kort tid etter å ha tatt sertifikat og nå kjenne jeg at jeg at de må friskes opp. VHF simulatoren er fint til det. Støttes, det værste du kan gjøre, er å ikke gjøre noe. Tar du det på 16, så for de andre rundt det med også. Bedre å melde fra en gang for mye enn ikke i det hele tatt. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Robert_N Svart 13.August.2018 Del på Facebook Svart 13.August.2018 Maritim radiotelefoni og GMDSS er to sider av samme sak. Radiotelefoni prosedyrene du lærer på SRC/VHF er en nøyaktig kopi av prosedyrene innenfor GMDSS. Finner du prosedyren "Prudence" i en lærebok om VHF-bruk så er den eneste årsaken til dette at boken er gammel og/eller ikke oppdatert av forfatter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Robert_N Svart 13.August.2018 Del på Facebook Svart 13.August.2018 On 7/18/2018 at 6:20 AM, janet said: Men her snakkes det ikke om GMDSS men om Maritim radiotelefoni, de to er ikke det samme. Maritim radiotelefoni og GMDSS er to sider av samme sak. Radiotelefoni prosedyrene du lærer på SRC/VHF er en nøyaktig kopi av prosedyrene innenfor GMDSS. Finner du prosedyren "Prudence" i en lærebok om VHF-bruk så er den eneste årsaken til dette at boken er gammel og/eller ikke oppdatert av forfatter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
janet Svart 13.August.2018 Del på Facebook Svart 13.August.2018 Bubba bones skrev for 10 timer siden: Maritim radiotelefoni og GMDSS er to sider av samme sak. Radiotelefoni prosedyrene du lærer på SRC/VHF er en nøyaktig kopi av prosedyrene innenfor GMDSS. Finner du prosedyren "Prudence" i en lærebok om VHF-bruk så er den eneste årsaken til dette at boken er gammel og/eller ikke oppdatert av forfatter. Sorry, det du skriver er faktisk helt feil. Men en ganske utbredt misoppfatning. (hva man lærer på SRC/VHF vet jeg heller lite om) Men Maritim radiotelefoni og GMDSS vet jeg temmelig mye om De to er nedfelt i ulike rettsakter. Det er en hel del forskjeller mellom de to. Bl a hva angår nødsituasjoner. GMDSS er i større grad enn Maritim radiotelefoni rettet mot å redde liv. Maritim radiotelefoni er i hovedsak rettet mot å redde fartøy og last. Du skriver lærebruk om VHF bruk, hva er det? Både GMDSS og Maritim radiotelefoni bruker VHF frekvenser. I sin tid var tanken at GMDSS helt skulle erstatte Maritim radiotelefoni, men slik ble det ikke. På verdensbasis er det fortsatt alt for mange fartøy som ikke har GMDSS, men radiostasjoner for Maritim radiotelefoni har de. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 14.August.2018 Del på Facebook Svart 14.August.2018 (redigert) Her er det en ting som gjelder! Pugg det @Benji skriver og glem alt annet! Og skulle du glemme prosedyren fordi den ikke er skrevet ned, så rop Mayday og forklar situasjonen!???? Redigert 14.August.2018 av Erikda Rettet skrivefeil. (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
janet Svart 15.August.2018 Del på Facebook Svart 15.August.2018 janet skrev On 13.8.2018 at 21.40: Sorry, det du skriver er faktisk helt feil. Men en ganske utbredt misoppfatning. (hva man lærer på SRC/VHF vet jeg heller lite om) Men Maritim radiotelefoni og GMDSS vet jeg temmelig mye om De to er nedfelt i ulike rettsakter. Det er en hel del forskjeller mellom de to. Bl a hva angår nødsituasjoner. GMDSS er i større grad enn Maritim radiotelefoni rettet mot å redde liv. Maritim radiotelefoni er i hovedsak rettet mot å redde fartøy og last. Du skriver lærebruk om VHF bruk, hva er det? Både GMDSS og Maritim radiotelefoni bruker VHF frekvenser. I sin tid var tanken at GMDSS helt skulle erstatte Maritim radiotelefoni, men slik ble det ikke. På verdensbasis er det fortsatt alt for mange fartøy som ikke har GMDSS, men radiostasjoner for Maritim radiotelefoni har de. Må korrigere ovenstående, det er ikke (lenger) riktig, sorry. Har akkurat sjekket de relevante rettsaktene som definerer maritim nød trafikk. Det er nå redigert helt om i forhold til hvordan det brukte å være. GMDSS brukes nå som en felles paraply for all maritim nødtrafikk. Skillet mellom det nye og det gamle gjøres nå ved at man snakker om DSC trafikk versus radiotelefoni trafikk. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.