Jump to content

VHF, mayday relay og distress


jotto

Recommended Posts

jotto skrev 8 minutter siden:

Skal man også bruke sende distress-kall?

 

Ja det stemmer @jotto Først sender du en  nødalarm med distress relay på DSC kanal 70 dersom dette er i menyen på DSC.

Så leser du en videresending på kanal 16.

 

Anbefaler deg å kjøpe pensumhefte (Mayday) og ha det liggende om bord som oppslagsverk :thumbsup: 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

 

 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 40 minutter siden:

Mandat relatert er videresending av annen Båts nødmelding, for å øke rekkevidden. pan Pan er vil plausibelt, eller rett og slett snakke med kystradio, hvis situasjonen er uklar. Det viktigste er å ta røret å si noe, så får man kontakt.

I eksempelet det vises til med brann må man for all del IKKE bruke Pan Pan.  Her gjelder Mayday Relay.  Og som skrevet i neste innlegg, bruk DSC relay om muligheten finnes på din VHF.  

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Benji skrev for 2 timer siden:

I eksempelet det vises til med brann må man for all del IKKE bruke Pan Pan.  Her gjelder Mayday Relay.  Og som skrevet i neste innlegg, bruk DSC relay om muligheten finnes på din VHF.  

 

Helt korrekt! Pan pan er for noe som kan utvikle seg til å bli kritisk. Brenner det så er det full fart...:) Mayday ralay. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt att du bruker Mayday Relay

da du ser en annen båt som sender nødsignaler visuelt (nødraketer el dyl) eller att det står helt klart att de er i nød, typ brand.

eller om du befinner deg i ett A2-område, og hører ett Mayday på VHFn så kan du sende Mayday Relay på SSBn

men det skall vare helt klart att den andre båten befinner seg i ett nødlege, ved tveksamheter så bruk arb.kanal, og meddele vad du sett!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Joda.....selvsagt betyr det noe ......du bør absolutt sende en MR i ett A2 eller høyere, hvis du har en SSB ombord.

du kan vare den ende båt som hører havaristen.

befinnner du dig ett A2 eller høyere så hjelper du den andre båten, som bare har en VHF att videreformedle budskapet iland.

 

for de som ikke vet, så er jorden inndelt i ulike A-områder, beroende på hur langt man er fra en kyststasjon eller Rescue center..

A1-område er der VHFn når inntil land, A2 og høyere kreves andre typer radio eller satellit-kommunikasjon

for den som er interessert google litt på GMDSS

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 41 minutter siden:

Om man ikke har HF, er i A2 område og ser MR situasjon. Og de andre ikke er i stand til å sende egen Mayday. Løser man da ut egen EPIRB/PLB som MR?

Fult mulig det, i nød er ett hvilket som helst middel lov å bruke for å varsle.  Og som Gunga Din sier bli på plassen. 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Benji ;

jeg tok mitt første VHF-sertifikat for bortåt 35 år siden....mitt andre SRC og mitt tredje ROC ett proff VHF-sert for ca 12-15 år siden

for i tiden fanns ett radio-ord....»Prudence»...eller »Prudence Silence»...hvis jeg husker rett var dette hakke under Mayday........

dvs ett fartøy kunne påkalle radiotystnad (svensk!)..........er det ordet ikke OK idag, kan ikke huske att jeg noensin hørt dette ordet på radion

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Sikkert både riktig og galt prosedyrer her men hvis jeg hadde sett noen i nød og ikke var sikker på hvilke kanal eller ord jeg skulle bruke så hadde jeg gått på 16 eller en arbeidskanal og tatt kontakt med kystradio. Å ta kontakt og forteller hva som forgå må vel være det viktigste her. Om kystradio  allerede er på saken så er det bare bra men i hetens øyeblikk så vet man kanskje ikke det.

De korrekte prosedyrene gikk i glemmeboka hos meg kort tid etter å ha tatt sertifikat og nå kjenne jeg at jeg at de må friskes opp. VHF simulatoren er fint til det.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 8 timer siden:

Sikkert både riktig og galt prosedyrer her men hvis jeg hadde sett noen i nød og ikke var sikker på hvilke kanal eller ord jeg skulle bruke så hadde jeg gått på 16 eller en arbeidskanal og tatt kontakt med kystradio. Å ta kontakt og forteller hva som forgå må vel være det viktigste her. Om kystradio  allerede er på saken så er det bare bra men i hetens øyeblikk så vet man kanskje ikke det.

 

De korrekte prosedyrene gikk i glemmeboka hos meg kort tid etter å ha tatt sertifikat og nå kjenne jeg at jeg at de må friskes opp. VHF simulatoren er fint til det.

 

 

Støttes, det værste du kan gjøre, er å ikke gjøre noe.

Tar du det på 16, så for de andre rundt det med også.
Bedre å melde fra en gang for mye enn ikke i det hele tatt.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Maritim radiotelefoni og GMDSS er to sider av samme sak. Radiotelefoni prosedyrene du lærer på SRC/VHF er en nøyaktig kopi av prosedyrene innenfor GMDSS. Finner du prosedyren "Prudence" i en lærebok om VHF-bruk så er den eneste årsaken til dette at boken er gammel og/eller ikke oppdatert av forfatter.

Link to post
Share on other sites

On 7/18/2018 at 6:20 AM, janet said:

 

Men her snakkes det ikke om GMDSS men om Maritim radiotelefoni, de to er ikke det samme.

 

 

Maritim radiotelefoni og GMDSS er to sider av samme sak. Radiotelefoni prosedyrene du lærer på SRC/VHF er en nøyaktig kopi av prosedyrene innenfor GMDSS. Finner du prosedyren "Prudence" i en lærebok om VHF-bruk så er den eneste årsaken til dette at boken er gammel og/eller ikke oppdatert av forfatter.

Link to post
Share on other sites

Bubba bones skrev for 10 timer siden:

 

Maritim radiotelefoni og GMDSS er to sider av samme sak. Radiotelefoni prosedyrene du lærer på SRC/VHF er en nøyaktig kopi av prosedyrene innenfor GMDSS. Finner du prosedyren "Prudence" i en lærebok om VHF-bruk så er den eneste årsaken til dette at boken er gammel og/eller ikke oppdatert av forfatter.

 

Sorry, det du skriver er faktisk helt feil. Men en ganske utbredt misoppfatning.

(hva man lærer på SRC/VHF vet jeg heller lite om)

Men Maritim radiotelefoni og GMDSS vet jeg temmelig mye om

 

De to er nedfelt i ulike rettsakter. Det er en hel del forskjeller mellom de to.

Bl a hva angår nødsituasjoner.

GMDSS er i større grad enn Maritim radiotelefoni rettet mot å redde liv.

Maritim radiotelefoni er i hovedsak rettet mot å redde fartøy og last.

 

Du skriver lærebruk om VHF bruk, hva er det?

Både GMDSS og Maritim radiotelefoni bruker VHF frekvenser.

 

I sin tid var tanken at GMDSS helt skulle erstatte Maritim radiotelefoni, men slik ble det ikke.

På verdensbasis er det fortsatt alt for mange fartøy som ikke har GMDSS, men radiostasjoner for Maritim radiotelefoni har de.

 

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Her er det en ting som gjelder! Pugg det @Benji skriver og glem alt annet!

Og skulle du glemme prosedyren fordi den ikke er skrevet ned, så rop Mayday og forklar situasjonen!????

Redigert av Erikda
Rettet skrivefeil. (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

janet skrev On 13.8.2018 at 21.40:

 

Sorry, det du skriver er faktisk helt feil. Men en ganske utbredt misoppfatning.

(hva man lærer på SRC/VHF vet jeg heller lite om)

Men Maritim radiotelefoni og GMDSS vet jeg temmelig mye om

 

De to er nedfelt i ulike rettsakter. Det er en hel del forskjeller mellom de to.

Bl a hva angår nødsituasjoner.

GMDSS er i større grad enn Maritim radiotelefoni rettet mot å redde liv.

Maritim radiotelefoni er i hovedsak rettet mot å redde fartøy og last.

 

Du skriver lærebruk om VHF bruk, hva er det?

Både GMDSS og Maritim radiotelefoni bruker VHF frekvenser.

 

I sin tid var tanken at GMDSS helt skulle erstatte Maritim radiotelefoni, men slik ble det ikke.

På verdensbasis er det fortsatt alt for mange fartøy som ikke har GMDSS, men radiostasjoner for Maritim radiotelefoni har de.

 

 

 

 

Må korrigere ovenstående, det er ikke (lenger) riktig, sorry.

Har akkurat sjekket de relevante rettsaktene som definerer maritim nød trafikk.

 

Det er nå redigert helt om i forhold til hvordan det brukte å være.

GMDSS brukes nå som en felles paraply for all maritim nødtrafikk.

 

Skillet mellom det nye og det gamle gjøres nå ved at man snakker om DSC trafikk versus radiotelefoni trafikk.

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...