Jump to content

Trudelutt på tidlig ferietur 2018


Lars H.

Recommended Posts

Svart (redigert)

Og så var vi hjemme igjen, kom hjem på fredag (6, juli) etter 54 døgn i båten, ny rekord.

 

Beklager å ikke har skrevet noe siste uken, men en blir litt sløv med så varmt fint vær. Og stedene vi har vært innom, har vi jo vært "tusen" ganger før, så da glemmer en å ta bilder.

 

Fra Springet (Kungshamn) gikk vi en kort tur via Sotekanalen til Trivelige Hunnebostrand. Der ble det etter hvert godt med båter, men mer enn nok ledige plasser så lenge vi lå der. Videre nordover fulgte vi værmeldingen og hadde ikke noen steder mer sjø enn 40cm, hverken over Humparne, Gule Humpen, Kosterfjorden eller Oslofjorden.

 

Først gikk vi til en nesten tom havn i Tanumstrand og la oss kailangs på den nest innerste bryggen. Men det skulle vi ikke ha gjort. Nesten før vi hadde fortøyd kom det en grinete havnevakt og forlangte at vi skulle legge oss inn/ut med linefortøying eller flytte til den innerste bryggen kailangs der det ikke er liner. Det kom nok til å bli så fullt at vi ville ta opp for mye plass mente han. Vi flyttet os til fin kailangs plass på den innerste bryggen. Men den bryggen vi ble jaget fra forble tom det døgnet vi lå der!

 

Tanumstrand er ikke et sted vi oppsøker pga. sjarmen, så etter en natt ble det Strömstad som vi alltid må innom da vi jo har hund ombord. Der må vi en tur til veterinæren slik at han kan få seg en pille mot Revens dvergbendelorm før han slipper inn i Norge. Men det er langt å gå, med drøye 25min hver vei i 27gr. var både hund og kaptein ganske ferdig da vi kom tilbake til båten. Vi lå over en dag der for at tabletten fikk virke 24 timer før vi kunne krysse grensen til Hjemlandet.

 

Så ble det en natt i Skjærhalden før vi tok strake veien hjem til Son. I Skjærhalden ble vi møtt av en svært trivelig eldre havnevakt som kom og hjalp alle med å legge til.

 

 

Her de siste MT sporen av oss hjem til Son fra Kungshamn (obs, de er i forskjellig målestokk)

 

etappe_17-21.jpg.edbd41267dfbdaf031de170f0debd833.jpg

 

Vel hjemme så hagen slik ut:

 

Rabarbraen.

rabarbra.jpg.fa66246d13b932001643eb8376b6b7a0.jpg

 

 

Terrassen

terassen.jpg.8f1241e665a49e9b7d07610fc7e12a9b.jpg

 

 

Det eneste stedet det var litt grønt, var mellom hellene på terrassen, og der hadde sannelig et solsikkefrø fra fuglebrettet landet og opp hadde det kommet en diger solsikkeplante.

 

solsikke.jpg.faadbda519a861b674fbded05fb63ae3.jpg

 

 

Vel vel, nå driver Trude med mange runder med vaskemaskinen. Jeg har bestilt avis og post tilbake, og imorgen er det hverdag. Etter hva jeg så av økende trafikk på sjøen, blir det kun helgeturer fremover inn stund. Men kanskje det blir noen uker nedover mot Sørlandet i august?

 

Takk for følge dere som har lest og fulgt årets reisebeskrivelse!

 

Lars H.

 

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Hulda skrev for 1 time siden:

Etter hukommelsen, hagan din så verre ut i fjord. Det gjorde også min. 

 

Det var i hvert fall mye frodigere på samme tid da vi kom hjem for 3 år siden. Sist år var det nok frodig, men da hadde naboen klippet plenen et par ganger. Da vi kom hjem sto han faktisk midt ute på plenen med motorklipperen sin!

 

hagen_2015b.jpg.3a3cfd13a2e9af76dedd7b31d2aff5b5.jpg

 

 

hagen_2015a.jpg.c6a78b1f0f6d712d7e0e4ee9ed2a57ea.jpg

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...