Jump to content

Trudelutt på tidlig ferietur 2018


Lars H.

Recommended Posts

Lars H. skrev for 6 timer siden:

Max klarer seg godt i varmen, han var heldigvis kortklippet før vi dro på ferie. 

 

Da er det kanskje verre med deg i varmen Lars.....samme fine været her også, og de fleste som kommer hit er nok også pensjonister. Havna fylles litt opp etter hvert utover fredagen.

Vi har sett en håndfull norske båter her så langt. Tillater meg å forurense  tråden din med litt aftenstemmning herfra.

 

7B62A13E-45E8-4EA0-930A-E6390F6FE72B.jpeg.b37162040ba4ea9414483e9c90b8f9a3.jpeg

Link to post
Share on other sites

Nå er det helg og havnen er smekk full her på Dyrön, sydhavnen. Jeg har ikke sjekket nordhavnen idag, men igår var det nesten ingen båter der.

 

dyron_kveld_nordhavnen.jpg.802b27e2a715f2c9b3a87cc7e53e81da.jpg

 

Dyrön er bilfritt (bortsett fra butikkbilen), men det er mange 3-hjulinger, og nå også en del ATV'er. Så trafikkskilt finnes det, med underskilt.

Bet å holde seg unna "Tjuriga kärrnger"!

 

dyron_tjuriga_karringer.jpg.b8c8378dcc8d3ba27cc91393051e665b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter noen herlige dager på Dyrön (dog, igår blåste det hatter og høy og regnet) gikk vi idag en kort tur (3,3Nm) i som vanlig på denne turen, flatt vann til Klädesholmen. Det eneste problemet var da vi ankom havnen: Hvilken bås skulle vi legge oss i? Havnen var tom, og det er den fremdeles, kun oss.

 

kladesholmen_trudelutt.jpg.30ebea994eaf43c15e889886dc8671db.jpg

 

etappe_13.jpg.0cd4975e5c8ad59fea299687c46c105b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk trivelig å følge deg på båttur, ser at Dere har d bra. Forøvrig hilsen fra Golden Sands, Bulgaria. Varmt her også.Men i morgen er det heim til båtpuss. Vurderte tidligere å la være iår, men hvor skadelig er det hvis zinken brukes opp og båten ligger på sjøen tol neste vår?Fortsatt god båtferie.

Link to post
Share on other sites

Dreamer skrev 41 minutter siden:

Finnes det brosjyre med kart og beskrivelse av de stedene dere har besøkt? Hvor får man i tilfelle tak i en slik?

 

Det finnes i hvert fall flere gode bøker, jeg har funnet mye nyttig i Havneguiden.

 

havneguiden1.jpg.b15e519f623bd5ca91c3a1083e4a8980.jpg

 

havneguiden2.jpg.a90a0bef46c35106fdc64d890a341c41.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så ble vi ikke alene i havnen likevel, for lidt siden kom det en svensk seilbåt, trivelige folk. Og endelig kom havneverten. Det er den samme karen som i Skärhamn og som hjalp oss med å få tak i dykker da vi fikk fortøyingslinen i propellen der sist år. Han begynner vi å få god kontakt med. I Skärhamn fikk vi rabatt på havneavgiften siste natten, og vi måtte love å komme innom Klädesholmen på hjemveien. Så dermed fikk vi rabatt her også, kun SEK160,- med strøm.

 

Planen var å bli liggende her noen dager, men med meldt 13m/s fra torsdag middag til langt ut på fredag, går vi til Skärhamn imorgen og ser været an. Her ute blir det for mye vind til at det blir behagelig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Så ble vi ikke alene i havnen likevel, for lidt siden kom det en svensk seilbåt, trivelige folk. Og endelig kom havneverten. Det er den samme karen som i Skärhamn og som hjalp oss med å få tak i dykker da vi fikk fortøyingslinen i propellen der sist år. Han begynner vi å få god kontakt med. I Skärhamn fikk vi rabatt på havneavgiften siste natten, og vi måtte love å komme innom Klädesholmen på hjemveien. Så dermed fikk vi rabatt her også, kun SEK160,- med strøm.

 

Planen var å bli liggende her noen dager, men med meldt 13m/s fra torsdag middag til langt ut på fredag, går vi til Skärhamn imorgen og ser været an. Her ute blir det for mye vind til at det blir behagelig.

 

Fin plass dere ligger på, må se å komme meg dit en gang. Er nok ikke dumt å flytte seg imorgen. Jeg hadde planer om å gå fra Grebbestad til Sand marina (BP treffet) torsdag kveld men mellom 14- 19 ms og kraftig regn frister ikke så jeg går i morgen kveld.

/per

Link to post
Share on other sites

Som så ofte før, kort tur idag. Vi har godt med tid og har ikke planer om å komme hjem før fellesferien, - i nøden, før isen legger seg. Derfor ble det en 3,3Nm tur til Skärhamn for å ligge bedre før kulingen kommer natt til fredag. Nå ligger vi med baugen mot flytebryggen og line akter og mot forventet vindretning.

 

Ellers holdt det på å bli krise for kapteinen. Vi gikk tom for rødvin igår, men fikk en flaske av en trivelig danske slik at gårsdagen ble reddet. Så dermed varte det ikke lenge før kapteinen dro på utflukt her i Skärhamn.

 

skarhamn_rodvin.jpg.848734032548cf49976ad155c64944b2.jpg

 

etappe_14.jpg.cd568e63d921b44c2ca5d5b9c2c21b1f.jpg

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Ellers holdt det på å bli krise for kapteinen. Vi gikk tom for rødvin igår, men fikk en flaske av en trivelig danske slik at gårsdagen ble reddet. 

 

 

 

 

 

 

Her gjorde vi en tabbe Lars. Vi skulle ha sendt med en trillebår med vin og øl over  med vår felles bekjente fra Læsø som dere snakket med på Knipla. Da hadde dere ikke vært tørrlagte på veien Nordover.

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev for 1 time siden:

Det hørtes ille ut.Men tenk på hvor mye god vin du kan kose deg med når motoren bruker lite diesel. Forresten hva ligger båtdiesel prisen på hos søta bror....?

 

Dieselprisen her nede? Har ingen aning, har aldri tanket sjitdesel her,  Med tanker på tilsammen 360 liter klarer vi oss fint tur/retur Son/Göteborg med den dieselen vi fylte i Son. Idag betalte vi forresten SEK210 i havneavgift med strøm her  Skärhamn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Med mye vind, ble vi liggende noen dager i Skärhamn. Igår ble det en liten glippe  vindværet, så nå ligger vi  Fiskebäckskil og venter på neste glippe før vi går rundt Lysekil. Men det kan nok ta noen dager med vind meldt over 15m/s uti her. Men her inne ligger vi i hvert fall i en andedam.

 

Nå regnes det forresten som høysesong på havneavgiften her. Så i stedet for å betale SEK90 + SEK40 = SEK130 som på sydturen, er det nå SEK260 + SEK40 = SEK300 for oss med en 27 fot båt!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her inne i havnen er det lunt og fint men grått og 15gr.Men ute på Måseskär blåser det. I havnen er vi 4 norske, 4 tyske, 2 nederlandske og noen svenske. Det er fremdeles en god del ledige plasser.

 

fiskebackskil_havnen.jpg.e2c52fad817e776f7818b1de439cf635.jpg

 

 

Veldig ofte møter vi denne flotte skuten, Kvartsita som har hjemmehavn her.

 

fiskebackskil_kvartsita.jpg.91368ac2a51120daa1c33d67199be147.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så ligger vi da her i Fiskebäckskil, ganske lunt i solskinnet mens det blåser som fand . . . utpå. Fiskebåten som har plass her inne, skulle IKKE ut idag, han hadde fått rapporter om 4,5m bølger ved Måseskär der han pleier å fiske. Så her blir vi nok liggende noen dager, vi har det som sagt tidligere ikke travelt.

 

vaer_fiskebackskil.jpg.9f4dcd23ccbf242ad49ed3822ff99b69.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan vel bare gjenta det til det uendelige, - det blåser her. Men jeg måtte jo en tur opp på Soffeberget for å ta noen bilder. Og på veien opp er det obligatorisk med et bilde av Max ved siden av Ronja i veikrysset. Denne hunden har vært der i mange år, men i år hadde noen rappet vannskålen hans.

 

20180619_175559.jpg.77074d31ec2b650f568a71a2c48bf73c.jpg

 

 

Skiltet til utsiktspunktet var borte, men jeg fant det i veigrøften og satte det opp igjen.

 

20180619_180245.jpg.58443ad0704bc9b847a765dc5edb5f38.jpg

 

Vel oppe var det vanskelig å holde seg på beina. Her er utsikten mot Lysekil fantastisk.

 

20180619_180549.jpg.d061a09094cefc3a83ee96f12011eada.jpg

 

 

Men jeg har ingen planer om å gå ut dit i denne vinden, det blåser opp til 10m/s her inne i havnen, godt bak hele Skaftölandet! Her igjen mot Lysekil.

 

 

mot_lysekil.jpg.e51c0245edf6da40621a6d5cd876d401.jpg

 

 

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter noen dager ga vinden og sjøen la seg slik at vi kom oss videre nordover igår.

 

etappe_16.jpg.b8240f0a4103bf50a2ed0d4347d45623.jpg

 

Selv om det var rolig sjø, godt under halvmeteren tok vi "indre" leden fra Lysekil. Da dreier vi godt NØ etter Lysekil og går så NW oppover og nord for for Saltö i det trange sundet der. Så videre oppover og over mot Malmön ved Lumpan. Det er en mye triveligere tur enn rett fra Lysekil, mot Kornön og så mot Malmön. Og sjøer det, slipper en mye billigere unna der med sydvest vind og sjø.

 

Nå ligger vi godt fortøyd på en plass som Svensk (her på forumet) disponerer. Stedet heter Springet innenfor Fisketången.

 

Igår ble det å ta en titt ned i motorrommet for å sjekke at alt var OK. Og det var det, oljenivå og kjølevann som det skulle være. Og etter halvannen måned dro jeg til et halvt tørn på fettkoppen på pakkboksen for akslingen.

 

springet_motor.jpg.1fe053cf2ed521e51ef4c3ad6d0112f6.jpg

 

Været er greit, men med ned på 11-tallet for temperaturen på kvelden igår, var det godt å ha landstrøm slik at Adax'n kunne holde 24gr. inne i båten. Og fruen fant frem vintertøflene. Her blir vi til over helgen.

 

springet_ovn.jpg.e185f9b0886e773358a897d094aabc6e.jpg

 

springet_tofler.jpg.2a6d851115ca78ed25a016e667615de9.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var ikke meningen å klage, det har vært T-skjortevær siden 13. mai! Men jeg har gått tilbake til langbukse fra shorts for et par dager siden. Og en eneste gang har jeg måttet ha på meg regnjakke for å lufte skipshunden. Og grønn vinter har jeg ikke sett noe til, alt av gressvekster her er gult.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei da, vi iler langsomt. Vi blir nok liggende å kose oss her til tirsdag. Nå ser jeg at både Tom (Mon Bijou) og Per Kristian (Compromise) ligger i gjestehavnen Kungshamn. Og det er ikke langt over til oss for en rusletur.

 

kungshamn_kart.jpg.698d6f09ee714ee0311b115aa11e4605.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...