Jump to content

Trudelutt på tidlig ferietur 2018


Lars H.

Recommended Posts

Nå begynner det å bli i det varmeste laget her, nesten 29gr! Jeg klarer tydeligvs ikke å skrive korrekte navn. Trossö  var jo helt feil. Den havnen som alle her nede sier at vi må dra til er Vrångö, syd for Donsö.

 

Ellers ser det ut til at vi, - med en "smart" kobling får vi lading fra dynamoen på både start og forbruksbank.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Nå begynner det å bli i det varmeste laget her, nesten 29gr! Jeg klarer tydeligvs ikke å skrive korrekte navn. Trossö  var jo helt feil. Den havnen som alle her nede sier at vi må dra til er Vrångö, syd for Donsö.

 

Ellers ser det ut til at vi, - med en "smart" kobling får vi lading fra dynamoen på både start og forbruksbank.

 

Hei Lars.

Anbefaler øyene Syd for innløpet til Gøteborg, prøv det nå som dere har god tid og godt vær. Her bikket gradestokken 32grader men det er levelig fordi det blåser en liten bris fra Øst. Har du funnet ut hvorfor dynamoen plager deg?

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er heldigvis et lite drag i luften gjennom havnen her. Termometeret ligger jamnt på 29-tallet. Hva problemet med dynamoen egentlig er, er jeg litt usikker på. Men det har noe med de 3 små diodene ut til D+. Så nå har jeg koblet ledningen fra den eksterne regulatoren til batteri pluss i stedet, og det ser ut til å funke 100%.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vrångö ja, Jeg googlede Trossö men det var i Blekinge, så det var langt, tænkte jeg :-) Håber I synes det er turen værd :-)

 
Igen vil jeg anbefale dig og alle øvrige læser at gå turen rundt på øen og opleve de hyggelige sandstrande og bugter. Lidt billeder her:
 
 
 

 

Link to post
Share on other sites

Om vi skal til Vrångö og kommer fra Knippla og går sydover, er det vel en grei led østover nord om Styrsö. Hvordan er det å gå sydover i rennen mellom Styrsö og Donsö (markert rødt)? Eller er det tryggere å gå øst om Donsö? (markert blått). Å gå på utsiden er jo også et alternativ (markert grønt).

 

Nå har akkurat havneverten vært her og tatt havneavgift. Han husket oss godt fra sist år da vi fikk line i propellen, og ga oss 40 kroner rabatt. Så da ble det SEK170.

 

vrongo_kart_led.jpg.0ad4bd85d1f77746953ecb54ca06c4ae.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den røde tur er helt fin - har gået den mange gange selv med Nordwesten og andre både. Også gået den blå masser af gange.

 

Passagen mellem Stora Känsö og Vargö var millitært område den første gang jeg sejlede igennem, men er nu åbent for udlændinge. Stykket nord for Styrsö kaldes "Kaptensrennan" eller noget lignende, mener jeg. Her er mange flotte villaer fra den tid, hvor de velhavende familier fra Göteborg holdt sommerferier her. Den smalle passage mellem Styrsö og Donsö er godt mærket, men der er lavt lige syd for broen så man skal bare følge godt med på kortet, så er det 100% problemløst. Mangler du diesel er der grøn diesel på tanken ved Donsö havn, men det ved du vel.

 

Alt i alt så er den røde rute bestemt at foretrække!

 

Red: Ser at jeg er enig med Svensk her. Husk, at hvis du skal handle noget, så stop på Donsö. Her er korttidsparkering og ICA ligger lige ved havnekajen!

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det er vel butikk for dagligvarer på Vrångö også? Middagsmat, øl og sigaretter?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei, ser dere er kommet litt lengre sydover, litt seilvind underveis en periode? Når det gjelder Donsö kontra Vrångö, så satt jeg nettopp og leste litt i havnebeskrivelsen til de tyske NV kartene. Og der så jeg det du sier om tillegging. Og etter havneskissene virker det som en er lengre inn mot "samhället" i Donsö. Så, etter å ha ligget noen dager på Källö Knipla hvor vi går til imorgen, svinger vi nok innom Donsö og ser hvordan det er der. Tror nok det blir der vi snur før vi går nordover.

 

Her i Skärhamn koser vi oss glugg ihjel. Og avfallshåndterngen er tatt godt hånd om, se bilde.

 

 

sopcontainer.jpg.3ccbca68e6c827919a7e1e85fc12c565.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 7 timer siden:

Hei, ser dere er kommet litt lengre sydover, litt seilvind underveis en periode? Når det gjelder Donsö kontra Vrångö, så satt jeg nettopp og leste litt i havnebeskrivelsen til de tyske NV kartene. Og der så jeg det du sier om tillegging. Og etter havneskissene virker det som en er lengre inn mot "samhället" i Donsö. Så, etter å ha ligget noen dager på Källö Knipla hvor vi går til imorgen, svinger vi nok innom Donsö og ser hvordan det er der. Tror nok det blir der vi snur før vi går nordover.

 

Her i Skärhamn koser vi oss glugg ihjel. Og avfallshåndterngen er tatt godt hånd om, se bilde.

 

 

sopcontainer.jpg.3ccbca68e6c827919a7e1e85fc12c565.jpg

 

Princess kan brukes til mangt, men synes vel naboen våre i øst strekker det noe langt:giggle:

Link to post
Share on other sites

Frissy skrev 36 minutter siden:

Princess kan brukes til mangt, men synes vel naboen våre i øst strekker det noe langt:giggle:

 

:lol::lol::lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 16 timer siden:

Om vi skal til Vrångö og kommer fra Knippla og går sydover, er det vel en grei led østover nord om Styrsö. Hvordan er det å gå sydover i rennen mellom Styrsö og Donsö (markert rødt)? Eller er det tryggere å gå øst om Donsö? (markert blått). Å gå på utsiden er jo også et alternativ (markert grønt).

vrongo_kart_led.jpg.0ad4bd85d1f77746953ecb54ca06c4ae.jpg

 Du kan gå alle dine markerte leder.......  (den 'røde' leden, delen nord Vargö,Styrsö,Donsö...kalles Snobbrännan !) 

ønsker du gå mer innaskjærs så følger du 'E6an' går mellom Björkö-Kalvsund går du ned Varholmsgattet....følger overettlinjen

ned mot Skäddan og Skalkorgarna......sen går du over mot Rivö huvud og østsiden Asperö.....så kommer du ned på ditt kart

ost Köpstadsö....eller Kössö ( Tjøssø) som gøteborgerna kaller øya

 

ny_farled.jpg

 

glem ikke Vinga.....helt klart verdt ett besøk !!!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Gunga her: Du kan også vælge den blå, men så er jeg helt enig i at du tager vejen nord om Kalvsund, ser Bremers smuglervilla, gennem store og lille Varholmen og den vej ned, krydser fjorden og kommer ned hvor din blå linje starter.

 

Jeg har særlige følelser for det, Gunga kaller "snobrännan" og leden mellem Styrsø og Donsö, for det var mit første rigtige møde med Bohuslän, da jeg havde min første tur herop i 2002. 

Link to post
Share on other sites

Hei Lars,

ser dere har ankommet Knippla. Misunner dere det været dere har nå mens vi andre er på jobb...

Vi har "Øyhoppet" mye mellom øyene Rörö, Knippla, Björkö og öckerø og noen andre, men aldri vært i skjærgården syd for innløpet til Göteborg.

Forventer utfyllende beskrivelse og bilder når dere kommer videre sydover.

Kos dere og god tur videre:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Som observert, er vi nå på plass på Källö Knippla og ligger i den båsen vi alltid ligger i. Som tracket fra MT viser tuslet vi oss nedover langs Hjärteröd og ut gjennom jungfruhålet, vi tok ikke det lille i år. Så var det en fin tur over til Marstrand og gjennom Albrechtssund kanal før straka vägen ned til Knippla. Her ligger vi nok over helgen. Turen tok 2 tmer og 45 minutter. Jeg kommer tilbake med havneavgiften når jeg får betalt.

 

etappe_10.jpg.4cbcdcd9b3bcf782031cc10528b36a3f.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi ligger og koser oss på Knippla. Og havneavgiften for oss med strøm er SEK250.

 

Men så har jeg et lite spørsmål: Vi var jo så vidt innom Hunnebostrand på sydtur, men etter det er det blitt endringer i havnen. På den ene flytebryggen, helt innerst er fortøyingslinene erstattet med utriggere. Dette området var tidligere reservert Dockspot. Er det noen som vet noe mer om dette, fremdeles kun Dockspot, båtstørrelsebetinget eller hva?

 

hunnebo_utriggere.jpg.e24ec6811636fa3d7ac8e4e614f06189.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi ligger i Øckerø gjestehavn med vår 25 foter, og betaler 160 sek for plas, strøm, toalett og dusj, samt gratis tømming av septiktank. Mulig båtfolket blir «flåddel av havner rundt om. Det er vel ikke logisk at det skal koste 100 sek mer for å ligge i en bås, sammenlignet med å stå parker i en bås på land? Vi  syklet  og tok fergen over til Knippla. Så dere lå godt, og at roen og freden hadde senket seg. Vi måtte haste videre for å nå fergen tilbake. God tur og ferie videre6E11E424-D39F-4A3D-B691-CC10F97233BF.jpeg.d974f623c78e1cbad13f0c31b8f7e1f7.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...