Jump to content

Trudelutt på tidlig ferietur 2018


Lars H.

Recommended Posts

Trude skrev for 6 timer siden:

Nå koser vi oss her i Bovallstrand. Vinden har gitt seg, solen skinner og det er 20 grader. Jeg sitter med Trudes nettbrett og en øl. Trude ser på 17. Mai feiringen i Kristiansund der hun vokste opp, live streame via internett og HDMI kabel fra PCen til Tv-en. Nå er det korsang fremfor festiviteten med  huset der hun bodde stadig med i bildet. Senere blir det biff med litt rødt i glassene.  

 

Takk for praten på VHF Tom, ser at dere er kommet dere på å plass i Smøgen etter bunkring i Kungshamn.

 

Hilsen Lars H.

 

Obs, nå sendte jeg visst dette fra Trude sin bruker, men pytt San.

Takk for praten Lars. Var innom Skeppet, og det jeg trodde var en spøk fra Svensk, viste seg å være en tragisk sannhet. Leverandøren av revben hadde sviktet, så min storhandel av honeyglased spareribs ble ikke noe av. Dette er en tragedie av bibelske proposjoner, men jeg fikk grått meg til en halv kubikk av den nydelige sausen ?

Nok om min gastronomiske katastrofe ?

God tur videre, og gratulerer til Trude med sitt første innlegg på dette utmerkede forum ?

Link to post
Share on other sites

Svensk skrev On 16.5.2018 at 8.57:

Vi drar till Norge på fredag men räknar med att finner till Springet och finner elkontakten på vanliga platsen. Vatten finns i slangen och toaletten skall vara öppen.

 

Blir du lenge borte? Vi regner med å gå til Springet i morgen lørdag og bli der i hvert fall til mandag. Det hadde jo vært fint om vi kunne treffes.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Utrolig hvordan dere finner oss med bilder, takk for praten "snekkami".

 

Etter Bovallstrand (som jeg kommer tilbake til med bilder), gikk vi til Springet (Kungshamn). Herfra kommer det også bilder etter hvert. Men med dette været, varmt og blikk stille, blir jeg litt lat. Imorgen går vi til Fiskebäckskil.

 

Men for all del, her et bilde fra Springet med kveldsolen nå i kveld.

 

sjohus_20_mai.jpg.3f3fef7d81808c99fb6040b9e2cf8872.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi elsker besøk, og at det da minker på det "røde", er bare trivelig. På Springet fikk vi besøk på bryggen av Claes (Svensk) som vi lånte plass av. Ikke dårlig med gratis reservert plass med strøm og vann. Takk skal du ha Claes!

 

Idag gikk gikk vi en tur på 1 time og drøyt 30 minutter til trivelige Fiskebäckskil. Her ligger vi sammen med tre andre båter hvor mannskapet er pensjonister som oss. Turen var tøff, det var ikke speilblankt og vindstille ned mot Lysekil, vi hadde faktisk 4m/s SW vind med sjø helt opp mot 20cm. he he.  Men det kompenseres med at temperaturen ligger mellom 20 og 25 grader. Her blir vi nok et par dager. Og ikke er det dyrt å ligge her heller, for vår båt koster det SEK90,- pluss SEK40,-  for strøm, altså SEK130,- pr. døgn.

 

etappe_6.jpg.7c2d39ffadb3394ecfeda52399496522.jpg

 

85181754_2018-05-2116_20_17.jpg.e3e6be364c6cae806e1362b555d14824.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det ser da ikke så ille ut fremover dette? Noen som er misunnelige?

 

lysekil.jpg.84d8dc62e5e893337d0de7edc8ed1894.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars,

Vi snakket såvidt på Borgen i fjor sommer, da det aldeles ikke var fristende på svenskekysten med ustanselige lavtrykk som ga stort sett kuling hele sensommeren. Husker godt ditt reisebrev fra 2015, "Tidlig ferie for Trudelutt i år", tror dere gikk 18. mai. Skildringen og bildene dine ga meg mange fine tips, og vi (kona og jeg) dro nedover i slutten av juli. I 2015 fikk vi jo en fantastisk august, svenskene tok fri og reiste på sjøen. Vi fulgte stort sett din reiserute, og snudde på Hønø. 6 uker etter var vi hjemme igjen etter en uforglemmelig tur med mange gode minner. Neste år snudde vi på Vrångø, og i fjor ble jeg lei av å vente i Skjærhalden på bedre vær sydover, så vi snudde opp/ned på vanlig rutine og dro innover Oslofjorden. Senere, i august/september ble det Sørlandet, men ikke lenger enn til Lillesand. Ikke mye trivelig vær i fjor på den tiden.

 

Nå ser det ene høytrykket ut for å bli avløst av det neste ut måneden, med rolige vindforhold så langt en kan se fremover. Det ser ut for at alt ligger til rette for en flott tur for dere i år. Det blir nok endestasjon Hønø i år også før vi snur, men ikke før på slutten av fellesferien. Takker igjen for mange gode tips tidligere, det er alltid artig å følge dere på tur, og du er god til å få med snodige detaljer på bildene.

God sommer til dere!

Carwell

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er god plass i gjestehavnene her nede nå, jeg tror svenskene er senere med å få båtene på vannet enn vi her hjemme. Her bilde fra idag. Litt artig det siste bildet, kun to båter uten baugpropell, - eller som svenskene kaller det: norgeshjelp!

 

opplag2.jpg.0ccd4dc8a779bd7dda995255eb4ad9c3.jpg

 

opplag1.jpg.1c16b3f9bbb7b7b8880fccbfc8b070e7.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

....angrer på at jeg rota meg inn i denne tråden... 

 

? 

 

dere gjør helt rett i livet. Kommer dere på sjøen og ut på tur. Det er så alt for mange pensjonister som blir sittende hjemme. Tryggest der. 

 

Når jeg blir pensjonist skal jeg gjøre som dere. 

 

Ønsker dere en riktig godt tur videre. 

Link to post
Share on other sites

Her noen tanker om å være/bli pensjonist.

 

Hvordan livet som pensjonist skal bli, er opp til den enkelte. Selv fant jeg ut at jeg ville gå av fra jobben da jeg ble 62 år. Som ansatt i staten med god AFP ordning, ble det en god økonomi. Noen jobber lenger, men jeg ville (etter mange trofaste år med skattebetaling) nyte livet mens jeg ennå var frisk og rask. Alt for mange trekker det ut til de blir opp mot 70 og går rett ut av porten på jobben, tar tak i rullatoren og triller seg inn på sykehjemmet. Andre har store mål om virkelig nyte livet ved å reise verden rundt (eller i hvert fall til Spania), men så rekker ikke økonomien til, - eller helsen. Jeg har en ide om at det å kunne ha lov til, med god samvittighet å gjøre ingenting når det passet kunne være en god ide. Kanskje det er derfor at det å male taket i stuen hjemme nå er utsatt i 10 år?

 

Nå lever jeg laaaaaaaangsomt og nyter det. Og Trude er helt med på det opplegget. Da kan vi sammen med skipshunden bare rusle rundt  og nyte livet i tomme sommergater, som for eksempel i Bovallstrand.

 

bovall_gate.jpg.c6c25066ba4eb76ca86dd8680b286f2a.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 6 timer siden:

Det ser da ikke så ille ut fremover dette? Noen som er misunnelige?

Kos dere i båten, det er dere vel unt! Det var vel i fjor at dere ikke var så heldige med vær og temperatur på den tidlige turen deres? Det å kunne nyte denne sommervarmen nå så tidlig på året må jo være helt topp :thumbsup:

 

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Hvordan livet som pensjonist skal bli, er opp til den enkelte. Selv fant jeg ut at jeg ville gå av fra jobben da jeg ble 62 år. Som ansatt i staten med god AFP ordning, ble det en god økonomi. Noen jobber lenger, men jeg ville (etter mange trofaste år med skattebetaling) nyte livet mens jeg ennå var frisk og rask. Alt for mange trekker det ut til de blir opp mot 70 og går rett ut av porten på jobben, tar tak i rullatoren og triller seg inn på sykehjemmet.

Veldig kloke tanker dette, har også tenkt mye på det samme. Men jeg tror nok svaret er ganske komplekst. Noen mennesker har rett og slett ingen hobbyer, og for dem kan jobben være selve drivkraften i livet. Hvis de ønsker å jobbe til de er 70 eller lenger, blir det jo feil å kritisere dem for å stå så lenge i jobb. For min del har jeg så mange fritidsinteresser, så fra mitt ståsted må det være utrolig verdifullt å kunne gå av med pensjon med helsa i så god behold at man kan nyte en tilværelse som pensjonist, og fremdeles ivareta hobbyene sine.

Link to post
Share on other sites

Fint å se at Lars hygger seg med pensjonisttilværelsen og båtlivet og følge med nedover svenskekysten. Har selv aldri kommet lenger enn til Strømstad på den kanten.

 

Selv gikk jeg også av med AFP som 62-åring. Men har ikke hatt det mindre travelt siden.

 

Komodo! du er ikke skapt for en rolig pensjonisttilværelse. Du kommer alltid til å ha mange jern i ilden, masse ugjorte ting og til og med like det. Håper du har en like forståelsesfull kone som jeg har . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Sitter ute i Nordsjøen under Snorre Alfa og nyter tråden din. Samtidig som jeg vet at i morgen er det mannskapsskifte og langtidsvarselet for Ålesund ser veldig lovende ut.

Dessverre så røyk dynamoen min sist båttur, dagen før jeg reiste på sjø, og nye dynamoen kommer ikke før 30.mai. Heldigvis har jeg få forbrukere ombord, så jeg tror jeg kommer uansett til å liste meg ut noen turer og så ladde opp batteriene når jeg kommer til havn igjen.

 

I år blir det nok bare småturer i nærområdet, siden båten ikke er godt rustet for overnatting. Men om lommeboken og tiden strekker til, så er planen min å montere inn vann og toalett i båten til vinteren. Så målet mitt er at neste år skal vi ha oss noen overnattingsturer om bord.

 

Jeg ønsker deg lykke til videre med turen, og håper du fortsetter med å oppdatere oss ofte med nye bilder. ?

 

Capture.JPG.6aa8c1126ee9eb3955bc7fdd182d1d9d.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 6 minutter siden:

Dessverre så røyk dynamoen min sist båttur, dagen før jeg reiste på sjø, og nye dynamoen kommer ikke før 30.mai. Heldigvis har jeg få forbrukere ombord, så jeg tror jeg kommer uansett til å liste meg ut noen turer og så ladde opp batteriene når jeg kommer til havn igjen.

 

Da er vi to med det problemet. Min dynamo lader heller ikke, men stoler på lading i havnene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kort tur til Gullholmen, vindstille, blå himmel null m/s vind, 23gr. og kailangs i havnen sammen med en annen båt. Og skipperen har endelig fått på seg "kortbuksene"!

 

kailangs_gulholmen.jpg.c6dd5f7b7a64922d05c88435449c84e1.jpg

 

 

 

sommerlegger.jpg.14f0267910a23d0e3bfb7489d07974c9.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...