Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Svart (redigert)

Har plukka fra hverandre den Shellyen. Er en esp8266 og rele det der. Tror dersom vi får koblet inn sense fra S1 på en lur måte så kan den brukes. Min kreative venn er i full gang å bygger en ny krets så en eller annen løsning blir det uansett! 

 

Bra jeg har fått nye briller for dette er små greier! Om vi skal lodde her må det presisjon til! 

IMG_20190522_190737.jpg

 

IMG_20190522_183914.jpg

 

image-20190522_173257.jpg

Redigert av Sjøbliss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørs om du må investere i ett forstørrelsesglass for å jobbe med den saken der ;)

 

Noen tips om en enkelt programvare som sjekker at PI er online, og sender meg en pushbullet eller mail om den ikke er?

Det hjelper ikke med alarmer på vann i kjølen, åpning av luken eller lav batterispenning om PI er offline..

Link to post
Share on other sites

Fikk ett tips om https://uptimerobot.com/ så sitter og ser på det nå, hvordan det kan brukes.

 

Ellers har PIen min vært utrolig treg og i går fikk jeg en ny "kernel-panic", da ble den kjørt fra en ny USB-penn (ikke rukket å lage backup enda seff).

 

Så da er det bare å sette opp på nytt igjen...

Nå når jeg var ferdig med å sette opp alt (home assistant, signalk, mosquitto, deconz) som det skal være så tok jeg først en kopi av kortet og lagret den trygt i Jottacloud.

Node-red flow`en kjører jeg backup på hver gang jeg gjør en endring så den er rask å legge inn igjen.

Også skal jeg prøve å automatisere en backup av config.yaml til en skytjeneste (googledrive/dropbox/jotta). Må forske litt på det.

 

Eventuelt bruke denne: 

https://github.com/lzkelley/bkup_rpimage 

Også kjøre en automatisert backup av hele kortet til en USB pinne med ett visst intervall.

 

_

 

Grunnen til at jeg sliter med PIen tror jeg ligger i at jeg bruker en RPI 3b+, etter hva jeg leser er den ganske sær på at den skal ha minimum 2.5A@5.2v.

Ingen av mine 12v-5v dingser leverer 5.2V, de ligger på 4,9 til 5,1. Så jeg har alltid fått opp det strømsymbolet på skjermen.

Tilkoblet AMS måleren hjemme så hadde jeg en 3B. Den krever mindre strøm, og er mindre sær.

Så nå er 3B+ koblet til AMS måleren og 3B er koblet til båten.

Hastigheten er ikke til å kjenne igjen, den er mye raskere enn 3b+ og jeg tror/håper at den nå skal være stabil fremover.

Har også en 2B som kjører AIS-dispatcher hjemme, så det blir neste forsøk om 3B heller ikke takler støm/spenning.

 

Som noen sikkert tenker, kjøper man hyllevare så slipper man dette.. Men where is the fun in that? :)

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg prøvd å finne det igjen, men finner det ikke...

Var ett eller annet sted på ett diskusjonsforum jeg leste at RAM som er brukt i 3B+ visstnok er sær på spenningen.

Strømforsyningen er stor nok. Strompi som jeg nå bruker gir 3A og har også prøvd med andre som skal takle opptil 4A.

USB hub`en har egen strømforsyning for å unngå at den drar med PI`en ned i søla ;)

 

Det kan jo også være at de strømforsyningene jeg har prøvd så faller spenningen når man makser ut strømmen..

Men med 3B ser det ut til å være fikset..for nå..

Link to post
Share on other sites

Pussige greier. Siden du har bytta blir det vel vanskelig å måle spenningen, hadde vært interessant å se om den starter på 5 og dropper ned når det kommer last.. Bra det virker nå iallefall.

 

For min del:

 

Jeg har ikke handlet strømforsyninger ennå, går nok for en eller annen billig buck converter, ala disse.  Og prøve å finne noen korte USB A til micro, som har nok tverrsnitt til å levere litt futt. Alternativt får jeg lodde. Håper jeg ikke møter underspenningsproblemet...

 

Innser at jeg trenger en Pi til nett (som beskrevet før) og i tillegg en som skal sitte bak bryterpanelet ved førerplass. Har funnet ut at jeg kan få ut NMEA 0183 fra VHFen, og at istedenfor å kjøpe ny kartplotter/ekkolodd, så vil jeg prøve OpenCPN. Har bestilt dongle så jeg kan beholde kartet når (ikke hvis) jeg herper raspien som skal kjøre det. Tenkte i utgangspunktet å bruke en 8266 med NodeMCU til NMEA-biten, men hvis jeg skal ha en pi der uansett så kan den like gjerne gjøre begge deler.

 

Har også gjort et par små forberedelser til nettet i båten: har satt opp en dynamisk DNS zone og laget et script for å oppdatere via cron, og konfigurert autossh slik at jeg får opp en revers tunnel så lenge pien er online. Tenker også å sette opp et script som forsøker å bruke uPNP for å lage en brannvegg-åpning dersom marinaens wifi (eller backuptelefonen min) støtter det. Har ikke testet om wifien i marinaen eller wifi sharing på telefon støtter det ennå, men tenker det er greit å prøve så mange muligheter man har for å lage en vei inn til pien. Liker utfordringen med å lage en "houdini"-boks som forsøker å bryte seg ut, ringe hjem og åpne en vei inn... Trolig vil autossh være nok, men synes uPNP-tanken var såpass sneaky at jeg må prøve.

 

Har også i bakhodet at jeg vil gjøre minst mulig manuelt på oppsettet, så jeg tenker å kjøre Ansible på en server på land for å konfigurere de forskjellige piene i båten. Tror vel egentlig ikke det blir mindre jobb enn å gjøre ting mer eller mindre manuelt og så klone SD-kortet for å ha backup, men det blir iallefall sikkert og reproduserbart.

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Arne Henriksen said:

Når du skal ha NMEA-multiplexing og OpenCPN på pi starter du vel like godt fra en OpenPlotter-installasjon? Da får du jo en ferdig pakke for mye av dette, samt SignalK/nodered m.m...?

 

Det høres ut som en god idé, takk for det.

 

Først må uansett pakkene fra kina komme frem :)

Link to post
Share on other sites

Openplotter er enkleste veien.

Men den gjør alt for mye rart automatisk, jeg liker bedre å vite hva som er gjort, hvorfor og ikke minst hvordan.

Bl.a. den symlinken de gjør på USB enheter strevde jeg mye med for enheter som ikke skulle inn i Openplotter (den gang Z-wave dongle).

Nå skal det sies at det er nok rundt 1 år siden jeg gikk vekk fra Openplotter så det kan ha skjedd mye i mellomtiden.

Husker også at det "haglet" inn med feilmeldinger på 1-wire siden jeg ikke hadde noe koblet til det.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører fremdeles på en 0.x-installasjon siden jeg ikke har gidda oppgradere alle spesialløsningene mine, så jeg vet ikke om de har fått kontroll på 1-wire-gnaget... men planlegger å bygge meg en ny installasjon på en RPi3b nå før sommerferien.

Men det er vel ikke noe automatikk i USB-oppsettet, det velger du selv og om du ikke skal bruke en dongle i OP glemmer du bare den delen.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OpenCPN tror jeg kan bli en knall løsning. Blir spennende å høre hvordan det går. Har du tenkt på skjerm @moloko? Lysstyrke er veldig tema på sjøen. 

 

Rart med de rpi krasjene dine @Dreuf. Jeg tror heller ikke det er spenning. Jeg har 5v og har ikke hatt problemer. Bruker en UBEC og den leverer dønn stabilt. 5V med 3A. 

 

Fått meg en ny lekesak hjemme. En slik MÅ jeg ha i båten. Helt nydelig liten skjerm! Den kan jo integreres med HA. Håper bare jeg kan få opp et pent oppsett med lading osv. Ikke bare lys og låser så snakker vi! 

 

 

 

 

IMG_20190529_210556.jpg

IMG_20190529_210531.jpg

IMG_20190529_210504.jpg

Link to post
Share on other sites

@Sjøbliss I første omgang tenkte jeg å bruke en tablet eller telefonen, til jeg er fornøyd med hvordan det virker.

 

Så får jeg se på innfelling, tenkte noe ala denne 7" touch-skjermen ... litt bekymret for vann/fukt, men tenker jeg kan få det tett fra "utsiden" med VHB-tape og silikon, i alle fall godt nok for mitt bruk. Vet ikke om den har nok lysstyrke, men hvis jeg får montert den der jeg tenker kan jeg antagelig ha en liten solskjerm for å hjelpe litt.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja jeg tror den fort kan trenge litt solskjerming. Jeg så på noen skikkelig lyssterke skjermer men de var veldig dyre...

 

Men for min egen del; har droppet Google Hub som tanke i båten, blir ikke bra nok løsning for et HA dashboard så da er jeg tilbake på Raspberry Pi med 7" skjerm. Denne skal stå nede i gangen under dekk så den blir ikke utsatt for så mye lys og er ikke så sensitiv. Tror at jeg flytter over home assistant til denne enheten og legger opp CAT5 kabel med strøm til denne rett fra routeren. Flytter også over ZigBee kontrolleren. Denne blir da egentlig NAVèt i løsningen. Den gamle PIen reinstalleres til Victron CCGX for å gi data over MQTT fra både MPPT og BMV-700.

 

Skjermen må settes opp slik at den booter rett opp i dashboardet til HA og litt smarte instillinger for strømstyring og skjerm-av så blir det nok bra tror jeg. Har bestilt en ny pi, skjerm og holder. Skal lodde litt sammen slik at jeg kan bruke GPIO til top-hat til zigbee. Går nok ikke over til deCONZ enda da jeg har en elelabs liggende nede som jeg vil benytte (https://elelabs.com/products/elelabs_zigbee_shield.html).

 

Så får vi se hva som kommer i posten først. Har jo en plan om en brunvannssensor på ESP som også skal monteres. Tror jeg snart må ta et par feriedager nede i båten :O  

Redigert av Sjøbliss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når dere planlegger for skjerm er min erfaring at for mye lys i mørke er et minst like stort problem som for lite lysstyrke på dagtid.
Jeg kjøpte en 12" 4x3 kina-skjerm men kan ikke bruke den når det er mørkt siden den ikke kan justeres nok ned på back-light..

7" 16x9-skjerm synes jeg er litt lite på kjøre OpenCPN på, men det funker jo på et vis..

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nettopp!! Jeg venter fortsatt på en del deler men nå har jeg nok til å starte på montering av 7" skjerm som ny Hassio kontroller og ZigBee hub. Den gamle skal bli CCGX som nevnt. Hadde en elelabs shield liggende. Ulempen er at den tar GPIO fra Pi som ofte brukes til skjermens strømforsyning. Frem med loddebolten. 

 

Har loddet UBEC rett på skjermen da den hadde gode punkter for + og -. Lett å lodde på. Loddet så videre bak på Pi og satte på ZigBee tophat. Fikk lagt inn raspbian og så var det kvelden for i dag. 

 

Tenker jeg skal legge inn Hassio denne gangen. Kan være vi nærmer oss en ny howto. Howto med både CCGX, Hassio, node-red, MQTT og mer. Blir nok bra dette! 

 

IMG_20190605_220326.jpg

 

IMG_20190605_220331.jpg

 

IMG_20190605_220907.jpg

 

IMG_20190605_222047.jpg

 

IMG_20190605_224947.jpg

 

I morgen får jeg teste 12V gjennom UBEC. Burde fungere ?

Redigert av Sjøbliss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig du har skrevet det før, men hva er UBEC`en?

 

-

 

Var forøvrig på tur på onsdag med båten og når jeg har nedgradert til 3b så virker alt som det skal.

Det virker som om StromPI ikke greier å levere stabil nok 5,1-,2V når spenningen på forbruksbanken synker.

Jeg har ikke målt, men skal gjøre det en dag.

Vil også tro at Lithiumbatteri er gull på dette, de har vel høyere spenning helt til "the bitter end" om jeg har forstått det riktig.

Veldig fysen på lithium-batteri, men har ett par andre ting på investerings lista først..

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Dreuf said:

Det virker som om StromPI ikke greier å levere stabil nok 5,1-,2V når spenningen på forbruksbanken synker.

Jeg har ikke målt, men skal gjøre det en dag.

Vil også tro at Lithiumbatteri er gull på dette, de har vel høyere spenning helt til "the bitter end" om jeg har forstått det riktig.


Dette bør nå være håndterbart av en skikkelig strømforsyning, selv på et nedtappet blybatteri har du innspenning langt over dobbelt av behovet ut til RPi'n?

Link to post
Share on other sites

StromPI skal håndtere 6-30v inn.. Så jeg er langt innenfor spec om batteriene er 13.3v eller 12.7v.

Det jeg har sett når jeg brukte 3b+ var at den begynte å tulle både ved 12.7v og 14.2v.

Men jeg har som sagt ikke målt enda, så det er kun en teori jeg har, at den f.eks leverer 5.1v @ 13.3v og kanskje synker til 4.9v @ 12.7v.

RPI skjermen henter strømmen fra GPIO på RPI, så tenkte kanskje også å flytte den over på en annen strømforsyning for å se om det hjelper.

 

Har prøvd 4-5 forskjellige strømforsyninger og alle har hatt samme problem.

Legg gjerne ut hvilken strømforsyning dere bruker så jeg kan bestille samme, vil ha den direktekoblet til 12v og ikke via sigarettenner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...