Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Må si jeg liker HA (lovelace) når jeg begynner å komme inn i det.

 

Fått lagt inn en fane med windy også, kjekt for å kunne ta ett rask overblikk på hvordan vinden blir fremover.

 

6.JPG.6d5ebd5dbf09644a7794ce428de70ef5.JPG

 

Byttet også ut maptracker-plugin for AIS til freeboard-sk-plugin. Da den støtter "follow boat":

Eneste er at menyen på venstre side blir for stor og havner utenfor bildet., så jeg får lete litt om jeg kan få den mindre på ett vis.

 

7.JPG.398dc2e18b1684ce3f58ae0a60134560.JPG

 

Fra kinaland har jeg også mottatt en vannsensor som skal puttes i kjølen og noen trådløse brytere (xiaomi) så jeg kan fortsette med prosjektet å få styrt alt innvendig lys i båten med bryter. 

 

Det virker for meg som at dersom GLEDOPTO mister strømmen så er det ikke "saved last state" men de går på.

Så dersom PIen skulle knele så kan jeg bruke den originale bryteren ved kartbordet som av/på.

 

Zigbee støtter vel ikke direkte assosiasjoner? 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Lovelace er veldig kult, enig med deg! Er ikke sikker på dette med direkte assosiasjoner, hva mener du? :)

 

Og nå kommer 0.89.1 ;)

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

At de trådløse bryterne styrer lampepunktet og ikke går via HA.

Når jeg tenker meg om så bør Zigbee støtte det siden Ikea-pærene kan styres direkte fra bryter til pære uten en "hub".

 

Men er ikke sikkert at xiaomi bryterne kan parres direkte mot GLEDOPTO... Får forske litt på det.

Link to post
Share on other sites

signalk har også en ankeralarm plugin, så tenkte jeg skulle se om jeg kunne greie å visualisere det på Nextion-skjermen i tillegg.

Mange fine anker-apper til mobil og nettbrett men de spiser batteri...

 

espeasy gjør linken mellom esp8266 og nextion veldig enkel.

Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, Dreuf said:

At de trådløse bryterne styrer lampepunktet og ikke går via HA.

Når jeg tenker meg om så bør Zigbee støtte det siden Ikea-pærene kan styres direkte fra bryter til pære uten en "hub".

 

 

Heisann, ja det stemmer at dette går. Dersom du legger bryteren og pærene inn i phoscon interfacet til Deconz så setter du opp hvilke pærer bryteren skal styre. Jeg må noen ganger trykke på bryteren for å få den til å "koble". Når dette er gjort så snakker bryteren både med kontroller og pærene direkte. Så dersom deconz er nede så styrer fortsatt fjernkontrollen pærene. Merk, jeg har slitt litt med å f.eks. få en Ikea bryter til å styre en Philips pære, ikea bryter + ikea pære eller hue bryter med hue pærer er det som fungerer best. Men det går med diverse mix. Jeg har bl.a. en Hue bryter som styrer Ikea pærer som fungerer ganske bra. 

 

Har du satt opp VNC på Deconz? Så du kan se ZigBee nettverket? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Dreuf said:

Har tilgang via VNC, men pga RPI skjermen så er oppløsningen så lav at jeg får ikke brukt deconz-gui`en.

Har prøvd meg på en vnc virtuell, men da får jeg bare beskjed om at deconz allerede kjører.. 

Får forske litt.

 

VNC er en remote protokoll. Du burde koble opp fra PC/Mac/Linux maskin remote. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jepp, kobler til VNC fra hjemme/kontorpc. Men siden jeg har en tilkoblet RPI skjerm fysisk på PI så blir oppløsningen 800x480 på VNC sesjonen også.

Og med den oppløsningen så blir "Save" og "Cancel" knappene utenfor skjermbilet på deCONZ. 

Leste ett tips om å holde inne "alt" så kunne man flytte vinduet, så nå kan jeg gjøre endringer på deconz via gui også.

 

Fikk koblet til en Xiaomi trådløst bryter og Xiaomi vannsensor (ligger i kjølen) i helgen. De smatt rett inn i deCONZ.

Vannsensor hadde også innebygget tempsensor, så det var jo kjekt.

 

Link to post
Share on other sites

On 3/8/2019 at 9:33 AM, Dreuf said:

Jepp.

 

Har laget en sånn skjerm som jeg har lyst til å montere på vegg i forpiggen. 

Men finner ikke noen fin ramme å montere den i...

Vil ikke frese den inn, er ikke sikkert neste eier av båten ser like mye glede i dette som meg ;)

 

 

Hvis du ikke finner hyllevare som fungerer kan du undersøke om noen med 3d-printer kan hjelpe deg!?

Link to post
Share on other sites

Bruker ikke hub`en til Xiaomi, på PI så har jeg en Conbee-usb og deconz software. Dette sender nye enheter rett inn i Hass. 

Disse bryterne jeg har kjøpt: https://www.ebay.com/itm/Original-Xiaomi-Smart-Home-Bluetooth-Switch-Intelligent-with-Smartphone-Control/223432284404?hash=item34059a18f4:g:9lUAAOSwvu5bjRVl har sikkert 10stk hjemme i huset og de fungerer greit.

 

Ser det finnes mange 3d-tegninger av case til nextion skjermen, og noen som tilbyr printing på nett. Noen som har erfaring fra noen av disse tjenestene?

Link to post
Share on other sites

Hjemme så linkes de kun mot hub`en min (Hubitat). Så jeg har ikke testet dem med direkte assosiasjon der.

Tenkte jeg skulle prøve direkte assosiasjon i båten når jeg skjønner hvordan jeg gjør det på deCONZ. 

 

Mot Hubitat så støtter dem enkeltklikk, dobbeltklikk og hold.

Så setter jeg selv hvilken funksjon de forskjellige skal ha i Hubitat.

 

Mot deconz så ser det ut som de støtter opptil 5xklikk, så man kan legge forskjellige funksjoner for de forskjellige klikkene.

 

Planen min er å ha en bryter pr rom i båten hvor 1xklikk blir lys av/på 50% (det er som oftest nok lys) og 2xklikk blir lys av/på 100%.

I tillegg kommer jeg til å sette inn en ekstra bryter ved trappen ned i båten som blir av/på nattlys (RGB striper med rødt lys).

 

Jeg bruker G4 pærer inne i båten, alt er led pr i dag men de gikk det ikke an å dimme, så jeg bestilte noen forskjellige dimbare fra ebay i går.

De blir først testet mot VHF for å se om de skaper noen forstyrrelser før de blir permanent montert i båten.

Link to post
Share on other sites

Takk, supert! Jeg har noen ikea dimmere hjemme som fungerer dårlig. 

 

I deconz vet jeg ikke men i Phoscon kan du i alle fall koble sammen brytere og pærer. Når du har lagt til bryteren kommer den opp til venstre i menyen. Da klikker du på edit for "assign lights".

 

image.png.dc8caef4faaf4ea591806c7c6e6562b2.png

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har jeg forsket litt igjen.

Xiaomi bryterne støtter ikke direkte assosiasjon, dvs at RPIen må være oppe å gå for å kunne styre lyset.

Tok med en rund Ikea bryter (den med 5 knapper) ned og testet, da kunne jeg sette direkte link mellom bryter og lampe uten problemer.

Fungerte også uten at PI var på.

 

Men.. scener i deconz var en begredelig greie.

Tenkte jeg skulle lage 3stk som jeg da kunne aktivere enten via Xiaomi brytere eller via HA.

Lagde nattlys (rødt lys 100%), 50% hvitt lys og 100% hvitt lys.

Når jeg trykker på nattlys scenen så aktiveres den. Trykker jeg en gang til på den så dimmer den rødt lys til 50%.

Trykker jeg da på 50% eller 100% lys så blir det 100% blått lys... Ikke noe særlig WAF...

 

La også merke til at jeg ikke kunne holde inne dim opp eller dim ned knappene. Da begynte bare lyset og blinke.

Om jeg trykket så dimmet dem opp og ned rundt 10% hver gang tipper jeg.

Spørs om jeg får prøve en Hue bryter også..

Link to post
Share on other sites

Har lest tråden med interesse. Ser det er mye kompetanse og erfaring her. Jeg planlegger Z Wave til litt enkel overvåkning i havna på landstrøm.

 

Spørsmål: Ved strømbrudd/båttur og jeg plugger tilbake, vil Z Wave systemet med noen 433 sensorer og noen Z Wave kontakter komme opp igjen automatisk? Eller må det gjøres "oppvåkning"/konfigurering hver gang det spenningssettes?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Philips hue er plug and play ZigBee, deconz med raspberry er nesten like plug and play med tusen flere muligheter. Jeg bruker RaspBee: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/zigbee/raspbee-zigbee-kontroller-for-raspberry-pi-p50888

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 35 minutter siden:

Min erfaring er at 433mhz kommer tilbake. Zwave merkes som "død" og må vekkes på nytt. Sikkert forskjell fra hvilken "hub" man bruker. Jeg prøvde med Domoticz. 

 

Vil heller anbefale zigbee, erfaring sålangt er mye bedre så sant man ikke har konstant 230v.

 

Hva betyr her vekkes? Altså hvis jeg er på jobb i Nordsjøen og det har vært et strømbrudd i havna kan jeg da med et Z Wave system vekke en tilkoblet vannsensor fra appen på telefonen? 

 

Beklager, men jeg må ha dette med teskje :-)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...