Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Ok skjønner. Espeasy virker ikke mer ESP32 ser det ut for så da er det ikke så veldig farlig. Ser på GitHub at det ligger eksempel kode for både PWM og uart. Skal se om jeg får sett på det. Del gjerne koden din når du har kommet i mål ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Nice! Nå snakker vi nye muligheter.

 

Den ekstra minnebåndbredden kommer til å gjøre underverker alene, pluss at det er mye mer av det. I tillegg USB3 og 1 hel Gb ethernet. Eneste som mangler nå er en ordentlig disk, kanskje de burde lage en 4B+ med en m.2-slot for NVMe ;)

 

For å mate den nye raske og større RAMen så tror jeg de ~50MB/s les/skriv et microSD klarer er snaut, så kart og denslags ville jeg nok forsøkt å legge på en rask USB3 minnepinne (realistisk kanskje 250MB/s lesehastighet), eller en SSD koblet på en 6Gbps SATA kontroller (opp mot 500MB/s om reklamen stemmer). Det er iallefall teoretisk ytelse, om det er noen flaskehalser på USB3 i Pi'en er ikke godt å skjønne ut fra det som er publisert til nå, men er håpefull. Isåfall er det et kvantesprang i ytelse for mange bruksområder. OpenGL-støtte er heller ikke å forakte i forhold til "smoothness" på grafiske grensesnitt... blir nok bra detta :)

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Interessant emne. Har selv lest endel om iKommunicate og Albatross AlbaCombi, og de vil ende opp i båt når jeg endelig får kjøpt meg en...

 

Når det gjelder RPi vs Arduino og div ESP8266/ESP32 kort er de jo til fullstendig forskjellige formål. ESP-enhetene til sensorer er det eneste som gir mening, RPi er hovedenhet/server da det er en fullblods PC. 

EasyESP er en genial måte å få opp noen MQTT sensorer på og kan brukes av alle. Det er også mulighet for deep sleep for å spare strøm. 

Jeg holder på å teste en Nextion Enhanced 3.5 som instrumentpanel og bryterpanel. Instant on, og kan bryte strømmen uten å tenke på datatap. RPi MÅ skrus av på riktig måte. Mausberry er et godt alternativ for dette. 

 

Hvis Nextion lever opp til forventningene vil det bli en Nextion 7" capacitive fastmontert (de har ramme) til div status ombord. Tanken er at RPi alltid er på, og rapporterer via 4G til hjemme/telefon. 

Link to post
Share on other sites

Mausberry var ett godt tips. Denne ser genial ut:

https://mausberry-circuits.myshopify.com/collections/frontpage/products/3a-car-supply-switch-1

Så en sånn er i vei pr post snart :)

 

Jeg har kjøpt en Teltonika RUT240, ganske så avansert dings og flytting mellom hjemmenett og 4G går på skinner.

Så fort jeg drar ut landstrøm så kobler den over på 4G og når jeg kobler landstrøm tilbake så kobler den på hjemmenettet mitt.

Den bruker også utrolig lite strøm.

Bakdelen med den er at den greier maks 15mbit nedlasting på 4G.. Dette har jeg lest at flere har klaget på, så håper og tror at det kommer en firmware oppdatering etterhvert, på en annen side så er ofte 15mbit mer enn nok til bruken.

Også er GUI utrolig tregt, men når man har først satt den opp som man vil så er det ikke så ofte man har behov for GUI.

 

Noen som har fått testet nye PIen enda?

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

51 minutes ago, Dreuf said:

Jeg har kjøpt en Teltonika RUT240, ganske så avansert dings og flytting mellom hjemmenett og 4G går på skinner.

.............
Noen som har fått testet nye PIen enda?

Jeg har en Glomex WebBoat-sak med en eldre 3G-versjon av en Teltonika-ruter, som jeg vurderer hva jeg skal gjøre med når 3G avvikles...
Den er ikke særlig bra når det gjelder å ta inn wifi/gjestenett, så jeg har stort sett bare brukt den på 3G. Hacka BusyBox-OS'et og satte den opp til å kjøre opp en reverse SSH-tunnel hjem så jeg når ting ombord noenlunde enkelt. 

Når det gjelder RPi 4 har jeg bare kjapt installert OS og OpenCPN for å teste, og det funka ihvertfall meget bra, heeelt annen fart på OpenCPN  :-)
Venter egentlig bare på at de skal få ferdig OpenPlotter 2.0 for 4'ern så blir jeg å bytte ut den 2B+'en jeg har i båten i dag.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Den switcheløsningen var veldig fin :)

 

Jeg har skulket et par timer for å tømme hodet i dag og hvorfor ikke da sette seg ned med ESP32, igjen! Jeg har prøvd med Arduino flere ganger men jeg ble ikke klok på den så i dag ble det forsøk med ESPHome. Det var andre boller! I dag har jeg satt opp ESPHome på Hass.IO og programmert min første ESP32 til å styre en vifte på high-medium-low med PWM styring over en transistor. Når jeg først fikk det til gikk det meget fort å sette opp og vifta dukket opp i HA ved å legge den til med IP og passord under integrasjoner. Eventuelle oppdateringer kan gjøres over WiFi. Dette er ganske kult!

 

IMG_20190827_163712.jpg.9652d6361c94ddddcf5d35265e5b9129.jpg

 

IMG_20190827_155818.jpg.8d6965af933138a746b800b354f11819.jpg

 

Dette er en 12V vifte men ESPen vil gjerne ha 5V eller 3,3V driftsspenning. Jeg brukte derfor en av UBECene for å ta ned spenningen fra 12V til 5V for ESPen. D19 brukes som PWM som videre styrer mosfet releet. I praksis kapper den opp 12V slik at viften får lavere hastighet. 

 

Screenshot_20190827_154628.jpg.020381bc7fe1be4359b4c6b392b3bfdc.jpg

 

Denne er ikke tenkt montert i båten men i en luftekanal i kjelleren. Uansett kanskje relevant om noen skal sette opp noe annet vifte eller lys? PWM kan også brukes til dimming av LED lamper på samme måten. 

 

Koden til ESPhome er som følger:

 

Sitat

esphome:
  name: basement_ventilation_fan
  platform: ESP32
  board: esp-wrover-kit

wifi:
  ssid: "xxx"
  password: "xxx"

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  password: "xxx"

ota:
  password: "xxx"

output:
  - platform: ledc
    pin: GPIO19
    frequency: 10000 Hz
    id: ventilation_fan_pwm

fan:
  - platform: speed
    output: ventilation_fan_pwm
    name: "Basement Ventilation Fan"

 

Da er jeg ikke lenger ESP jomfru! :P 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Gikk til anskaffelse av A2 klasse SD kort i håp om at det vil vare lenger, men leser rundt forbi at det heller ikke er evigvarende. Det virker heller ikke som veldig høyt prioritert å støtte SSD i hassio, selv om det er veldig mange som etterspør dette på forumet. Backup ja,,, viste seg for min del at den ikke var helt på topp... 

Link to post
Share on other sites

Backup er helt nødvendig. Jeg har en backup men ønsker også å migrere til Hassio så blir litt jobb med å få det til.

 

Ingenting er evigvarende, heller ikke SSD. Endurance kort skal tåle 10000 timer video skriving så det burde holde en stund. Vi får se om et par år?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Hva er fordelen med hassio kontra den installasjons metoden som ligger i første post her?

Jeg begynte med hassio, men bare tull med oppdateringer, ipadresser, åpning av porter og tilgang til usb enheter...

Nå skal det legges til at Docker er jeg veldig grønn på, så er nok det som skapte problemene mine.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo litt det du er inne på @Dreuf. Hassio er jo en docker container med et enkelt men effektivt innebygget docker mgmt grensesnitt. Fordelen med docker er jo at da fungerer de enkelte komponentene og programvarene uten noen form for driver eller biblioteksstøtte problemer. Hver del du kjører er en egen autonomisk boble som bare integreres med hverandre over APIer. I min løsning har jeg tenkt å kjøre Hassio og Node-Red. Tror de to tilsammen er alt jeg trenger. I ettertid vil da alt kunne oppgraderes og styres fra Hassio grensesnittet. Ikke bare kan man oppgradere 

alle komponentene men man får også varsel i grensesnittet at det er ny versjon og du kan kjapt installere en oppgradering. Det er egne funksjoner for backup, restore osv osv. 

 

Alt nevnt over kan man kjøre på raspbian også men da er man avhengig av SSH og egne script eller ordne avhengigheter og slik selv. Varsel er det kun om du selv setter det opp. Så i sum skaper hassio et mer driftbart oppsett som er mer brukervennlig og robust. Raspbian er mer fleksibelt og man har mulighet til å sette opp ting akkurat slik som du vil på bekostning av driftbarhet og kompleksitet. Du kan jo selvsagt også bruker docker på Raspbian, men på en mye mer manuell måte. Docker er absolutt fremtiden for slike løsninger, det er jeg sikker på. Så fremt hassio fungerer for mitt formål tenker jeg det er best, så da skal jeg prøve det. :) 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig kommet meg opp og gå igjen på Hassio. Var egentlig ganske rett frem å sette opp. Først så får man ta i et endurance SD kort 

 - https://www.prisjakt.no/product.php?p=5065132

 - https://www.prisjakt.no/product.php?p=4792301

 

Så installerer man ihht til din fyssiske plattform (Raspberry eller andre) ihht guiden her: 

https://www.home-assistant.io/hassio/installation/

 

Jeg lastet ned for Raspberry Pi 3b+ 32bit og brente den ut på SD kortet med balenaetcher. Satte opp Wifi og bootet opp. Den lastet så inn Hassio og gav meg et blankt oppsett. Så følger følgende oppskrift: 

 

 - sett fast ip til hassio (i DHCP på routeren eller manuelt i config på SD kortet). 

 - Sett opp bruker

 - Gå til hass.io og legg til følgende utvidelser fra add-on store: 

    - Configurator (for å gjøre endringer i config filer) 

    - Node-Red (seriell informasjon fra Victron batterimåler og MPPT) 

    - DuckDNS (for public ip dynamisk DNS og eventuelt ssl sertifikat) 

    - SSH server (kjekt å ha for konsoll tilgang) 

    - Mosquitto (for mqtt fra Node-Red) 

    - Letsencrypt* (denne trengs ikke for DuckDNS gjør det, men jeg har eget domene så da bruker jeg den) 

 

1416385452_Screenshot2019-09-0311_55_33.png.bfc5d4ad46f586e8ebed0c69a9ac5287.png

 

SSL og Dynamisk DNS

 

Etter dette må ting settes opp. SSH og konfigurator er ganske greit å sette opp. DuckDNS krever at du registrerer deg på https://www.duckdns.org/ (logg inn med Google, facebook , github eller twitter). Etter du er logget inn får du en token som du bruker for å registrere et sub-domain. Etterpå kan du bruke det hostnavnet for å nå båten (https://minbaat.duckdns.org f.eks.). Vil du ikke at DuckDNS skal lage SSL sertifikat så velger du "false" på accept_terms i configen og så skaffer du det med Letsencrypt isteden. Husk at du må åpne port 443 og 80 fra routeren din og tilbake til Hassio.local IP. 

 

Når alt er satt opp rett må du endre litt i /config/configuration.yaml med "Configurator". Legg til følgende: 

 

Sitat

http:
  base_url: minbaat.duckdns.org
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem

(dette skal stå rett under default_config:)

 

Start så på nytt. Jeg pleier å klikke på Konfigurasjon -> Server Kontroll og trykke på "Sjekk konfigurasjonen" før jeg starter nytt. Har du ikke denne knappen så klikk på brukeren din (nederst til venstre) og slå på Advance Mode. 

 

MQTT

Når du har fått opp SSL og brukernavn kan du sette opp MQTT. Først lager du en bruker under Konfigurasjon som kaller f.eks. mqtt med et passord du velger. (Konfigurasjon -> Brukere -> +). Du startet Mosquitto uten noen konfig. Du bruker så den brukeren du lagde i hassio for å autentisere mot MQTT etterpå. Når du har gjort dette legger du til integrasjonen MQTT fra Konfigurasjon -> Integrasjoner. Bare legg til og husk å velg "autodiscover". Jeg sleit litt med denne integrasjonen så endte med å slette den og legge den til manuelt in configuration.yaml som følger: 


 

Sitat

 

 mqtt:
  broker: 192.168.x.x (erstatt med lokal ip, ikke localhost)
  port: 1883
  username: mqtt-username
  password: mypwssd
  discovery: true

  discovery_prefix: homeassistant

 

 

 

 

Node-RED

 

Node-Red starter med ferdig HASS integrasjoner. Kjempebra! Jeg la til workflows x3:

 

- En for å hente data fra MPPT 

- En for å hente data fra Victron Batterimonitor

- En for automatisering av batteriladingen

 

For å styre automatikken i Node-Red har jeg laget to enheter i HA. Disse legges til under "Configurator" og i filen /config/configuration.yaml: 

Sitat

 

input_boolean:
  charge_automation:
    name: Skru på ladeautomatikk
    initial: on
    icon: mdi:battery

input_number:
  ladeprosent:
    name: Lad til
    initial: 80
    min: 0
    max: 100
    step: 1

 

 

Den øverste sjekkes i Node-Red for å se om automatikken skal stå på eller ikke, og den neste er en slider som angir hvor mye batteriene skal lades. 

 

Hele configen her: https://pastebin.com/suHdYYkS

 

204078932_Screenshot2019-09-0312_40_29.png.05aa5b45d38acc3c86ac14031b6c3b4b.png

 

Når du laster inn denne må du endre passord på MQTT før den virker. Passordet satte du i steget over. De gråblå flowene kan du trykke på for å starte config manuelt men den skal fyre automatisk ved hver reboot. 

 

798611411_Screenshot2019-09-0312_12_19.png.7f767e9d6aaacfc540a848e7908ea0f0.png

 

Får du slike grønne lys så har du kontakt. Husk å trykk deploy hver gang du endre noe. 

 

På input noden for MPPT og Batterimonitor må du sjekke seriell devicen. Mine heter: 

MPPT: /dev/serial/by-id/usb-VictronEnergy_BV_VE_Direct_cable_VE3B3Q0X-if00-port0

Batterimontor: /dev/serial/by-id/usb-VictronEnergy_BV_VE_Direct_cable_VE26ZM61-if00-port0

 

Du vil ha andre navn. For å finne disse ville jeg gått på SSH og sjekket manuelt. 

 

Får du til dette steget her vil du plutselig få opp enheter på fremsiden i home assistant slik som dette: 

 

592487674_Screenshot2019-09-0312_16_19.png.8f7475fd198dc5f7309d45697636d955.png

 

Da er vi kommet veldig langt. 

 

ZigBee

 

Gå inn på Integrasjoner igjen og legg til ZHA for å sette opp ZigBee. Igjen må du vite USB / Seriell informasjonen til din enhet. Alternativt kan du bruke Deconz her. Det må bli opptil deg :) Jeg la til mine plugger for lader, varmtvannsbereder og avfukter. Du legger til enheter under Konfigurasjon -> ZHA og Add Devices. Sjekk med din enhet hvordan du setter den i parringsmodus.  

 

1767088433_Screenshot2019-09-0312_18_59.png.65f348987e884459dcbc2ef3864b9cd4.png

 

For å gjøre det litt lettere har jeg gitt de navn. Klikker på tannhjulet på hver enkelt komponent så får de navn. 

 

Da har jeg fått til mye. Fremsiden min så slik ut etter jeg var ferdig med dette: 

 

6834474_Screenshot2019-09-0312_27_13.png.8186d6fcbd381632d05c9958a5057385.png

 

Siden "automatikk" knappen ikke virker som button-card måtte jeg legge til 'custom:button-card'. Dette er litt fiklete men når det fungerer er det helt knall. Installer HACS ihht guiden her: https://community.home-assistant.io/t/custom-component-hacs/121727. Når den er på plass får du en knapp i venstremenyen som heter "Community". Der inne velger du å installere "Button Card". Når den er installert går du videre. 

 

Så da var det bare å rydde opp med litt lovelace. Nå bruker jeg ikke lenger ui-lovelace.yaml men heller editoren fra grensenittet. Klikk på hamburgermenyen helt øverst til høyre og velg konfigurer grensenitt, om nødvendig velger du også en gang til samme meny og "Tekstbasert konfigurasjonsredigering". Her er min konfig: https://pastebin.com/1HEAqhQ6 

 

Se spesielt denne delen som må til for at automatikk knappen skal virke. HACS må installeres (se over): 

Sitat

 

resources:

  - url: /community_plugin/button-card/button-card.js

    type: module

 

 

Og da ser plutselig dashboardet ut som følger: 

 

139450672_Screenshot2019-09-0312_31_59.png.eda6fa7b764aa2231a48842921c915cb.png

 

Så langt er jeg kommet. Nå skal jeg sette opp automatisk backup av Hassio til Google Driven min og legge til noen få sensorer til. Jeg har fortsatt en plan om å gå over til Victron sin løsning for batterimonitor men dette måtte jeg sette opp i en fei da jeg mistet det gamle SD kortet. 

 

Redigert av Sjøbliss
glemte et bilde (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Ser irriterende enkelt ut når du setter det opp, min erfaring med Hassio er at det er noe ræl hvor ting jeg har testet henger igjen til etter et par vilkårlige reboots er de kanskje borte, til at jeg f---cker opp configen og ingenting starter, til at den plutselig bare dør... Må kanskje investere i et skikkelig raskt SD-kort og se om det hjelpe..

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Et tips jeg kan komme med er den rutinen med å sjekke config med verktøyet under Konfigurasjon slik jeg skriver over. Altså å klikke på Konfigurasjon -> Server Kontroll og trykke på "Sjekk konfigurasjonen" før jeg starter nytt. Har du ikke denne knappen så klikk på brukeren din (nederst til venstre) og slå på Advance Mode. Aldri restart før denne sjekken er ok. 

 

Slå også på SSH og lær deg å gå til configuration.yaml og editere den med nano. SSH starter for Hassio så du kan fikse nesten alt derfra om alt går galt. På SSH kan du kjøre kommandoen "hassio ha check". Da får du enda bedre feilmelding og forklaring på hva som er galt. 

 

Ta også snapshot slik at du kan gå.tilbake til sist konfig som virket. Ta også kopi av configuration.yaml filen hele tiden. Det er smart. Yaml er veldig krevende ifm hvor ting skal stå, og bruke bindestreker osv. Og aldri bruk tabulatur, bare mellomrom. Jeg bruker heller aldri Notepad eller Word for å redigere. På Windows bruk notepad2 eller SSH. Den nye configuration som er Hassio integrert er veldig praktisk. 

 

Sjekk config hver gang før reboot. Hver gang. Du må reboote hver gang du endrer configuration.yaml. Automation kan du laste på nytt uten boot. 

 

HA er sykt kraftig og helt unik, og den blir bedre. Mange av disse tingene blir en saga blått etterhvert. Lykke til og spør om du setter deg fast!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

OK, det var vel spesielt variasjonen mellom når man bare kunne laste config og når man måtte boote som var veldig uklar for meg sist.
Berga meg med ssh & nano sist ting gikk åt skogen, men så gikk jeg lei...  :-)

Får se hva man blir å bruke de mørke høstkveldene til, holder for øyeblikket på å sette opp RPi4 med siste OpenPlotter-builden (beta V2), der har det skjedd store ting siden sist, men de er ikke helt ferdige enda.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

@Dreuf sitter å diller litt med SignalK og har måtte sette opp en ny docker container. Det er min første, og den virker! 

 

Se her da: https://cloud.docker.com/u/sbarmen/repository/docker/sbarmen/signalk

 

Det fantes ikke signalk docker container på ARM prosessor og det måtte vi ha for å kjøre på Raspberry Pi. Nå kan den bare dras inn med portainer ... jeg skal forklare når jeg har testa litt mer!

 

Sitat

/ # telnet 192.168.1.11 2000
$GPRMC,115940.00,A,5950.15218,N,01028.58294,E,0.043,,120919,,,A*72
!AIVDM,1,1,,B,H3mkqGQ>uV0mT00000000000000,2*29
!AIVDM,1,1,,A,402M3<Av>F;sW0h93PR7>T700<19,0*0C
!AIVDO,1,1,,,B3m6i=0008;wD2`Sl59dCwl5oP06,0*4A
!AIVDM,1,1,,B,H3mkqGTUDBE5847<7jonk0000000,0*19
$GPRMC,115941.00,A,5950.15213,N,01028.58299,E,0.033,,120919,,,A*72
!AIVDM,1,1,,A,33o=at0q@rPi1IHRAeTF@9q@03vC,0*01
!AIVDM,1,1,,A,33n@Kv00000hjBtR@S28Hi5D013h,0*70
$GPRMC,115942.00,A,5950.15205,N,01028.58307,E,0.069,,120919,,,A*7F
!AIVDO,1,1,,,B3m6i=000H;wD3`Sl55dCwm5oP06,0*36
!AIVDM,1,1,,A,402M3<1v>F;sa0i>S@RA<ow02<0U,0*5C
$GPRMC,115943.00,A,5950.15198,N,01028.58314,E,0.024,,120919,,,A*72
!AIVDM,1,1,,A,H3mu5JPP5I=Dh40000000000000,2*51
!AIVDM,1,1,,A,13n=Mv?0000guaJR?CLE47=H0<0Q,0*76
$GPRMC,115944.00,A,5950.15198,N,01028.58313,E,0.025,,120919,,,A*73
!AIVDM,1,1,,A,H3n?>j4UCBD69ol<7ppnm0105400,0*48
!AIVDM,1,1,,A,13m83KP000PiAnvRA63eG51D0<18,0*78
!AIVDO,1,1,,,B3m6i=0008;wD3`Sl51dCwn5oP06,0*41
!AIVDM,1,1,,A,B3m7RiP008<0@S`SU0nBgwn5oP06,0*49
!AIVDM,1,1,,B,33o=at0q0pPi1JdRAeEV@amH0000,0*24
$GPRMC,115945.00,A,5950.15198,N,01028.58313,E,0.034,,120919,,,A*72

 

Hvordan får man inn disse dataene på SignalK? Jeg trodde det var NMEA2000 data som kom ut av Graphene boksen men jeg vet ikke helt sikkert. Har prøvd å legge inn følgende connector men jeg får ikke inn noe data i det hele tatt. Loggen er tom... 

 

629837596_Screenshot2019-09-1213_58_22.png.5f6e068a27eaf41e269db538c7cbe2dc.png

 

Skjønner ikke helt hva jeg gjør galt....  Har du noen tips? 

 

 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...