Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Ja dette må jo kunne gå. I alle fall i kombinasjon med en liten bryter. Dumt at man trenger en full raspberry, burde jo kunne lages lightere enn det tenker jeg. Men når det er sagt har jeg jo en raspberry, så dersom jeg kan joble på både top-hatten jeg har pluss denne så er det jo kun en liten ledning som skal til. Ganske stilig sak.

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke misforstår hva du trenger så kan vel noe sånt benyttes:

https://www.instructables.com/id/Digital-Potentiometer-MCP41100-and-Arduino/

https://www.arduino.cc/en/Tutorial/DigitalPotentiometer

 

Men er det ikke like greit å bytte "klokka" på Ebern så du kan stille inn temperatur?

(Regner med at dere har vrihjul iom at du vil justere pådraget selv).

Link to post
Share on other sites

Ja både raspberry og ardunio kan nok benyttes. Det er et kontrollpanel i dag som står der, tanken er vel koble dette fra og så styre alt med app. Det tuller til WAF så ikke sikkert det er en god ide. Jeg har tenkt at jeg kan bruke en bryter for å skru av/på men ikke justere varmen. Da kan jeg sette den på maks, skru av fra mobilen og så sette på igjen med mobilen om morgenen. Resten av gangene trykker jeg vel like lett på panelet. Om jeg har skjønt det rett kan man koble en bryter i parallell eller serie med eksisterende slik at enten de kan brukes om hverandre, eller så fungerer panelet kun når smartbryteren er på. Husker ikke dette 100% men står mer om det i tråden med gsm styring: 

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Sjøbliss said:

Om jeg har skjønt det rett kan man koble en bryter i parallell eller serie med eksisterende slik at enten de kan brukes om hverandre, eller så fungerer panelet kun når smartbryteren er på.

 

Jeg har en slik kobling i dag til et GSM styrt relé (setter +12v på gul ledning mellom styringspanel og eber). Fungerer strålende det, men man kan som allerede nevnt ikke styre temperaturen remote. Man kunne selvsagt kjøpt den originale GSM styringen (til en latterlig høy pris), men det er jo ikke så gøy... 

 

Selv har jeg et 801 panel i dag. Etter å ha lest litt mer, ser jeg at det er kun dette "motstandsignalet" som gis fra 801 og/eller den enklere utgaven med hjulet. Et par ting som får meg inspirert til å se på dette med styring fra HA;

 

- Automatisk nattsenking (ja vi lar den gå på natten)

- Varmeregulering basert på flere sensorer rundt i båten

- Backup varme på vinteren om landstrømmen blir borte.

 

Normalt har jeg termostaten innstilt på ca 23- 25 grader når jeg går fra båten. Med SMS starter jeg den når jeg skal dit for å drive med noe på vinteren. Hvis det blir grisekaldt, eller landstrømmen uteblir, kunne det vært genialt å startet "frostsikringsmodus", dvs styrt temperaturen til 5-7 grader. 

 

Ser jo at man kunne fått til det siste ved hjelp av et par rele'er og en fast motstand som ga "low" effekt;

two_controllers09_big.jpg.67eb2a60d6c05fc56fdb29fd52f108ab.jpg

rheostatcircuit1_big.jpg.efb81bead32de50d153f2b7835bb8bb9.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Sjøbliss said:

a jeg er enig. Må ikke være avhengig av en mobil for å få til ting tenker jeg... Det må være i tillegg til helst. Skulle derfor ønsket meg at det fantes en bryter på veggen som kunne styres over zigbee, z-wave, rf eller wifi. Det hadde vært helmaks :)

 

Og der startet delprosjekt "Brukervennlig styringspanel";

https://www.home-assistant.io/docs/ecosystem/hadashboard/

 

LENOVOTAB4.png.0e84b8fbbf7f4dd871d85846666fe8c6.png

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 27 minutter siden:

Ja jeg er enig. Må ikke være avhengig av en mobil for å få til ting tenker jeg... Det må være i tillegg til helst. Skulle derfor ønsket meg at det fantes en bryter på veggen som kunne styres over zigbee, z-wave, rf eller wifi. Det hadde vært helmaks :)

 

Prinipielt så finnes det, men jeg ble veldig usikker på om zigbee og z-wave er støttet. Til esp8266 og andre open source chipper skal det finnes. Må bare tenke litt for jeg mener jeg har vært borti det. 

Link to post
Share on other sites

Stilig @Dreuf

 

Jeg satte opp en slider for ladetarget på automatikken min. Enkle små steg for å gjøre ting lettere og mer praktisk :) 

 

image.png.37d8a61b353987c008ec38493a4ff052.png

 

Automatikken endret som følger: 

Quote

- id: vedlikeholdslading
  alias: Automatisk vedlikeholdslading
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.batteriniva
  action:
    service_template: >-
      {% if states("sensor.batteriniva") | float < ( states("input_number.ladeprosent")|int -3 ) %}
        switch.turn_on
      {% elif states("sensor.batteriniva") | float > ( states("input_number.ladeprosent")|int ) %}
        switch.turn_off
      {% endif %}
    entity_id: switch.osram_plug_01_000d1a23_3
 

 

Da lader den opp til target definert av slideren, lar det lade ut 3% under før den lader opp igjen. :D 

Lurer på om jeg skal prøve å flytte automasjonen over i Node-RED, det må være neste steg. 

Link to post
Share on other sites

Hjemme ser jeg på å bruke en Raspberry pi med 7" skjerm og legge hele greia inn i en vegg boks. Litt slik som dette:

 

https://www.instructables.com/id/Flush-Wall-Mounted-Raspberry-Pi-Touchscreen/

 

En skjermen er veldig klar og fin og støtter touch med 10 punkter. Stilig liten sak!  Fant en sånn blå komponentboks på Amazon ?

Redigert av Sjøbliss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her var det mye kunnskap. Jeg er medlem av gruppa Raspberry PI/elektronikk på FB. Jeg linket denne tråden der og flere ga utrykk for at de ønsker dere inn i gruppa for å lære mer. Er mye kunnskap i denne gruppa så kanskje dere også vil lære av oss?

 

Her er linken https://www.facebook.com/groups/489115024595484/

Link to post
Share on other sites

Jeg kan godt melde meg inn, men det er også lov å komme hit ? 

 

Synes Facebook er rotete innimellom på slike tema. Er med i smarthus og iot gruppa på face men jeg heller hit og til community grupper rundt HA, Node-red, GitHub og andre for drøfting. Alt på face er så "kortlivet". 

Link to post
Share on other sites

950793808_Screenshot2019-01-30at09_23_33.png.89ecf40623d105545d3615c2d344954d.png

 

Da har jeg har prøvd å flytte lade-automatikken over i Node-RED og så langt ser det ut til å virke godt. Jeg henter tallene for ladestatus direkte fra flowen til Victron og target (altså hvor mye jeg ønsker at den skal lade til) fra en input_number i HA. Etter jeg har funnet ut om jeg er over eller under lademålet sjekker den om automatiseringen er på, om lading allerede er på eller av og så til siste skrur den på eller av alt etter som hva som er resultatet av logikken. 

 

Det eneste jeg ikke har fått til er at jeg ønsker å legge statesjekken for "automation on?" i starten av logikken, men den ødelegger payloaden i resten av sekvensen. Jeg har prøvd å slå av override payload og override topic men det får jeg ikke til å virke. Hadde vært logisk å legge denne sjekken i starten så det må jeg prøve å finne ut av. Sånn som den er her fungerer den i alle fall!

 

De tingene i configuration.yaml:

Quote

input_number:
  ladeprosent:
    name: Lad til
    min: 0
    max: 100
    step: 1
    unit_of_measurement: '%'
    icon: mdi:target

 

# Template switch to turn off / on Node-RED automation
input_boolean:
  charge_automation:
    name: Automatisk Vedlikeholdslading
    initial: on
    icon: mdi:battery-charging

 

Så har jeg lagt til disse to i groups.yaml, dette skal vel over i ui-lovelace.yaml nå som de endrer frontend. Hele min groups.yaml ser nå slik ut: 

 

Quote

default_view:
  view: yes
  icon: mdi:home
  entities:
    - group.batteri
    - group.lading
    - group.kamera
batteri:
  name: "Batterioversikt"
  entities:
    - sensor.batteriniva
    - sensor.forbruksbatteri
    - sensor.oyeblikksforbruk
    - sensor.startbatteri
lading:
  name: "Ladestyring"
  control: hidden
  entities:
    - input_number.ladeprosent
    - input_boolean.charge_automation
    - switch.osram_plug_01_000d1a23_3
kamera:
  name: "Kamera"
  entities:
    - camera.salong

 

Jeg har enda ikke sagt noe om kamera så det får komme senere. :O 

 

GUI ser ut som jeg posta tidligere. 

 

Node-RED flow: https://pastebin.com/nDe7TVSA

 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også lagt inn hass på en pi hjemme nå for å teste litt. Har vært innom Domoticz, Homeseer, SmartThings og nå Hubitat på smarthuset hjemme.

 

Ser ut som du har raskt knekt koden på node-red. Har du en datajobb i det vanlige eller selvlært-nerd?

 

Jeg synes det er gøy å følge med på litt grafer over vind og temperaturer så driver å setter opp en visualisering med influxdb og grafana nå, skal prøve å skrive litt om det når den er ferdig.

Link to post
Share on other sites

Hei @Dreuf, jeg jobber i IT ja, men ikke med dette. Jeg er leder for en gjeng konsulenter og synger og danser mye for kunder. Så jeg er vel en IT selger tenker jeg vi kan si. Men jeg har satt ved tastaturet fast siden jeg fikk min første PC rundt 1988 eller noe slikt. Så jeg har vel grei forståelse for logikk og programmering uten at jeg har noen språk i fingrene. 

 

Hold oss oppdatert på dine utviklinger! Jeg har hacket dette Xiaomi kameraet med bevegelsessensor og utsending av alarm med bilder og litt slikt. Dette skal jeg også få over i Node-RED tenker jeg, men det kommer i en senere oppdatering. Skal også ha inn CO2 alarm, denne nevnte styringen av dieselvarmer og litt mer. Hjemme er listen ti ganger så lang. ;)

 

 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...