Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

@Dreuf bruker du denne til lysstyringen:

 

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/zigbee/gledopto-rgb-cct-zigbee-kontroller-for-led-lister-p51266

 

Dersom jeg konfigurerer den som en switch i HASS.io burde jeg kunne få den til å skru av / på Eber D4'en likt som de gjør med CMR-1224 på "GSM styrings" tråden? Enig? Dersom jeg setter den i parallell med bryteren kan jeg skru den av/på med app, men ikke skru av med app dersom den er skrudd på med displayet om jeg skjønner det riktig. Har du forsket noe mer på dette? Om du har montert noe her har du et wiring-diagram? 

 

Når jeg var nede i båten ble jeg så sliten at jeg ikke orket å koble strøm i AIS transeiveren min, så det får bli neste gang. Er mulig SignalK jobben kommer først etter vi har fått vann under kjølen.... :O 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun prøvd den som er ren dimmer, ikke den med RGBW styringen. (De ligger på pulten klar til å monteres i båten).

Men så sant du ikke prøver å dimme så skulle man tro at det burde fungere.

(På ebay får du 2x for samme prisen, med litt lenger ventetid).

Men om du skal ha ren av/på, så er det likegreit å bruke f.eks en ESP8266 med ett rele, eller en sånn sonoff dings.

 

https://www.banggood.com/no/ESP8266-5V-WiFi-Relay-Module-Internet-Of-Things-Smart-Home-Phone-APP-Remote-Control-Switch-p-1126605.html?gmcCountry=NO&currency=NOK&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_union&utm_content=2zou&utm_campaign=ssc-no-no-all&gclid=CjwKCAiA2fjjBRAjEiwAuewS_eXC6wHWRwmowRM7-u3kJum201gbQ_-7u-VkLRI9KZE4JUEnPJURbhoCF_gQAvD_BwE&cur_warehouse=CN

 

Jeg har ikke forsket på fjernstyring av dieselvarmeren, men en paralellkobling på styrestrømmen bør fungere. Men som du skriver at har du da aktivert den via bryter så vil du ikke få skrudd den av.

Det kan du løse ved f.eks å bruke en sånn ESP med rele, og da koble originalstyringen (av/på) inn på ESP også styringen til Eber utifra rele på ESPen igjen.

Når da originalstyringen gir signal til ESP så aktiveres relèt og når appen da skrur av så deaktiverer du relèt.

 

Har du 801 styringen til Eber eller den med vribryter?

 

Link to post
Share on other sites

Nå leste jeg det du skriver på nytt og jeg tror jeg skjønner. Du tenker at jeg kobler styrestrømmen fra 801 kontrolleren inn på en relestyrt ESP som igjen sender en ny strøm videre? Har du sett noen slik ferdig ESP? 

 

Blir det tull med 12v vs 5v her? ESP releet må vel tåle 12v i tilfelle. Dette er kanskje en vei i mål. 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 7 timer siden:

Jeg har den 801 styringen. :) 

 

Jeg har sett litt på ESP8266 tidligere, det kan være et alternativ men litt mer home-mekk.

 

Ligger ferdige programlinjer ute i massevis. ESP8266 er kjempefin å bruke til dette, men med ESP32 vil du også få bluetooth. Kjører selv mye D1 mini med Denne hatten. Lolin D32, som er esp32, har i tillegg batteri interface. Kjekt å ha :giggle:

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Perfekt, bluetooth bruker jeg lite men kan være et alternativ. Wifi liker jeg godt da den kan prate med HASS.io. :) Jeg googler litt!

 

Hva er forskjellene mellom ESPene og D1 mini? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 36 minutter siden:

Perfekt, bluetooth bruker jeg lite men kan være et alternativ. Wifi liker jeg godt da den kan prate med HASS.io. :) Jeg googler litt!

 

Hva er forskjellene mellom ESPene og D1 mini? 

 

Jeg bruker d1 mini rett og slett for at den er kjempebillig og lett å ha med å gjøre. Stabil er den også. Ta en titt her . Du får dem vel fra 11-12 kroner og oppover, mest sett mellom 20 og 30 kroner, 

 

Bare jeg kommer meg i gang så skal jeg prøve meg med et oppsett med D32 og lora. Egentlig bare for å leke, men det var flere ganger i høst jeg lå fortøyd i fastfortøying. Når man da skal tilbake med jolla og det er helt mørkt, tenkte jeg lage meg en boks og med en sender for å sette på lanterner eller noe slikt med, rett og slett for å se retningen jeg skal i :) Da er D32 med batteri kjekk å ha. Lora er en trådløs protokoll som rekker sinnsykt langt. Ikke sammenlignbart med wifi overhodet. Om det er interessant så kan du lese litt Her. Nå når 5G kommer, så kommer dette til å bli veldig moro. 5G har god støtte for iot

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei @Kjellg og @Dreuf, hva med denne: https://www.itead.cc/sonoff-sv.html

 

Om jeg har skjønt det rett har den GPIO som man også kan bruke til sense og kontroll. Dersom det stemmer kan man vel koble inn kontrollspenningen fra 801 panelet inn på GPIO og skrive en logikk som senser om den er på, så slår den på Eberen, eller om det kommer wifi-kontroll signal, da starter den eberen. Burde ikke det virke? 

 

 

 

Screenshot 2019-03-06 at 09.14.07.png

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Det burde fungere.

Ville bare målt hvilken spenning 801 sender til Eber, tipper det er 12v. Men ville sjekket før jeg kjørte 12v inn på gul ledning (som er styrestrømmen om jeg forstår GSM tråden riktig).

 

_

 

Var nede i båten en tur i går og koblet opp 2stk Xiaomi tempfølere mot deconz. Enkelt å integrere og det blir spennende å se om de forblir tilkoblet.

Koblet også opp GLEDOPTO på RGBW ledstripene i byssa, fungerte fint som snus med unntak av selve tilkoblingene.

Det er ikke skrukoblinger på GLEDOPTO men sånne som du bare presser ledningene inn i. På flertrådet tråd så var det ett slit og jeg er usikker på hvor god tilkoblingen blir så jeg må få tak i sånne kabelsko som blir til en pinne.

 

Har også slitt med at PIen blir utrolig treg og lite responsiv etter ett par døgn, deaktiverte influxdb og grafana og nå er den rask og fin igjen.

Spørs om det er en memoryleak eller noe på en av dem.

Det er viktigere for meg med en rask pi enn å lage fine grafer så jeg bruker ikke mer tid på influx og grafana.

Link to post
Share on other sites

Kult @Dreuf 

 

Jeg har noen ganger loddet koblinger slik som du snakker om. Kanskje det er et bedre valg? Jeg skal ta å måle hvordan kontrollstrømmen er før jeg prøver meg. Tror dette blir et prosjekt til sommeren, men får vi til dette får vi det beste fra begge verden egentlig. Som bonus kan jeg da sjekke om jeg har husket å slå av Eberen fra appen når jeg er hjemme. En gang måtte jeg dra ned i havna ens ærend bare for å sjekke for jeg ble innmari usikker på om jeg hadde husket å slå den av.  

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Når du først er i gang så kanskje det er mer som burde "appes"? :)

 

https://www.instructables.com/id/Automation-With-ESP8266-and-Solid-State-Relay/

 

Fjernstyring av ankerlanterne kunne jo vært litt kjekt om man reiser på land og ikke kommer tilbake før det begynner å bli mørkt..

Kanskje også flagg på rulle så slipper man å være bekymret for flagg-politiet.

 

_

 

Fikk akkurat en Wear Os klokke i hus, så da blir det gøy å se hvilke data man kan hente ut via signalk.

sailracer.net har støtte ser jeg.

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 4 timer siden:

Hei @Kjellg og @Dreuf, hva med denne: https://www.itead.cc/sonoff-sv.html

 

Om jeg har skjønt det rett har den GPIO som man også kan bruke til sense og kontroll. Dersom det stemmer kan man vel koble inn kontrollspenningen fra 801 panelet inn på GPIO og skrive en logikk som senser om den er på, så slår den på Eberen, eller om det kommer wifi-kontroll signal, da starter den eberen. Burde ikke det virke? 

 

 

Det burde fungere, må bare få tankene i gang først :giggle:

At eber leverer 12V løses enkelt feks med et rele slik at en pin på sonoff kobles til ground, eller kanskje det beste, et rele på eber. Sonoff trenger ikke strøm inn, bare at to pinner «kobles sammen». Strøm henter den fra sitt eget kort. Basic er den minste utgaven til sonoff men kan hackes ved å lodde på en pin rett på kortet og sette den opp som gpio. Hullene er der allerede. Selv så bruker jeg mest TH16 med temperatur og RF sensor koblet til. Plug and play. Men du må ha en Usb ttl dongle for å flashe sonoff’ene. 

 

Redigert

Kom til å tenke på at sonoff har 12V utgaver også. 12V til styring og 12 V ut av sonoff og mot Eber. 

 

Har liggende en slik 4 kanals som jeg ikke har fått testet ennå. Inn i båten styres av en Sonoff POW. Kjekk på den måten at jeg kan lese av forbruk samt at jeg kan gjøre hele båten  strømfri. Så til poenget - Alt dette går rett inn i Hass. Lovelace i Hass har den fordelen at det er sinnsykt lett å sette opp grafer nå. Alt gjøres grafisk. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tankene tomme @Kjellg?? :thumbsup: :giggle: :clap:

 

Jeg skal dra frem multimeter for å se hvordan styrestrømmen fungerer på Eber neste gang jeg får litt overskudd nede i havna. Er vel en liten fare for at det må utsettes litt da jeg må polere, montere solceller og litt mer enn det. Men jeg kan kanskje kjøpe meg en slik Sonoff SV i alle fall. Jeg leser et sted at GPIO er koblet rett mot ESPen og den tåler kun opp til 3,3V så jeg må kjøre en step-down av inn-signalet i tilfelle. Det er jo enkelt tilgjengelig, men siden du sier jo at ESPen bare detekter om GPIO pinner kobles sammen så kan man jo kanskje bruke en 12v transistorbryter. Får den 12v inn så kobler den sammen "bryteren" og ESPen får sammenkobling. Transistor er vel en enklere design enn å bruke stepdown og spenning rett inn på ESPen. Kjenner at jeg er litt rusten på transistorkobling.... 

 

709420737_Screenshot2019-03-06at14_27_21.png.a7111c9b0cb0796c37ca35459c267cac.png

 

Går det å koble slik? Dersom vi tenker at de guloransje er kabler. Ville den da bryte mellom GPIO pinnene? Skjønner at dette er en grov forenling da det selvsagt er negativ på Eberen f.eks., samt går det også ut fra ESPen til eberen ... men ifm transistoren? Dette hadde jeg jo på skolen for 30 år siden! burde jo huske dette :O 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 1 time siden:

Tankene tomme @Kjellg?? :thumbsup: :giggle: :clap:

 

Jeg skal dra frem multimeter for å se hvordan styrestrømmen fungerer på Eber neste gang jeg får litt overskudd nede i havna. Er vel en liten fare for at det må utsettes litt da jeg må polere, montere solceller og litt mer enn det. Men jeg kan kanskje kjøpe meg en slik Sonoff SV i alle fall. Jeg leser et sted at GPIO er koblet rett mot ESPen og den tåler kun opp til 3,3V så jeg må kjøre en step-down av inn-signalet i tilfelle. Det er jo enkelt tilgjengelig, men siden du sier jo at ESPen bare detekter om GPIO pinner kobles sammen så kan man jo kanskje bruke en 12v transistorbryter. Får den 12v inn så kobler den sammen "bryteren" og ESPen får sammenkobling. Transistor er vel en enklere design enn å bruke stepdown og spenning rett inn på ESPen. Kjenner at jeg er litt rusten på transistorkobling.... 

 

Går det å koble slik? Dersom vi tenker at de guloransje er kabler. Ville den da bryte mellom GPIO pinnene? Skjønner at dette er en grov forenling da det selvsagt er negativ på Eberen f.eks., samt går det også ut fra ESPen til eberen ... men ifm transistoren? Dette hadde jeg jo på skolen for 30 år siden! burde jo huske dette :O 

 

Dette kan jeg like, flere er som meg :thumbsup: hehehe.

 

Elektronikk er noe jeg har begynt å interessere meg for etter at jeg sluttet å jobbe, men tegninga og tanken din liker jeg. Men, må først si at dette kan jeg ikke, tror ikke det går å løse det riktig så enkelt. Har sett lignende prosjekter og der bruker de 2 transistorer. Emitter på den første går videre til den andre. Ser for meg at løsningen ligger i landet rundt der. Kanskje det er noen elektronikkere her som kan svare på det? Samtidig så ser jeg for meg at esp kobles til base på den første og at eber styres av den siste transistoren? Collector og emitter? Base kommer da fra den første. Men igjen dette aner jeg ingenting om og er bare gjetting. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner en som kan dette på rams :) Han bor rett borti veien her så om ingen kommer med en knallbra ide så skal jeg høre med han. Han får til det meste! Takk for synsing :) 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 18 timer siden:

https://www.petervis.com/GCSE_Design_and_Technology_Electronic_Products/Transistor_as_a_Switch/Transistor_as_a_Switch_for_Relay.html

 

Men i stede for å lodde og styre med motstander og transistor, er det ikke enklere å bruke ett solid state rele?

8kr ink frakt fra Kinaland..

 

 

Joda, mye enklere men så er det samtidig veldig moro å lage noe selv og se at det virker :giggle:

Denne ble kanskje litt utenfor hva tråden egentlig handlet om, men for de som er interessert så kan man styre 12V med 3,3V på Denne måten. 

Link to post
Share on other sites

Begge disse alternativene fungerer jo utmerket. :) Det er jo akkurat dette denne tråden handler om! Vi skal automatisere og styre båten med app; ser ikke annet enn at vi er 100% på topic!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...