Jump to content

Kunnskapsløs? (om praktisering av Sjøveisreglene)


LarX

Recommended Posts

Da var vi i gang igjen....

 

Jeg synes ikke reglene er uklare, men jeg har inntrykk av at mange har en annen oppfatning av "seilbåt med motoren igang" enn det jeg har. Jeg mener det vesentlige er om fremdriftmaskineriet blir brukt TIL FREMDRIFT og ikke om motoren er "igang" eller "med motor". De siste utrykkene burde etter min mening aldri vært benyttet når man definerer reglene. Det hadde vært mye tydeligere om man holdt seg til definisjonene som ble brukt for noen år siden: Drives frem med motor, - eller ikke....

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal vi som motorbåt se om gir'et er i gang eller ikke?

 

Ser vi kjølevann eller røyk så må vi anta at seilbåten går for motor. Det store spørsmålet er når de skjer en hendelse og hvem som skal bevise hva. Jeg lurer faktisk på om det var en som sa det var en dom på dette (hvor seilbten tapte).

Link to post
Share on other sites

Kommer det røyk ut av ekshosen på seilbåten er den i mine øyne å anse som en motorbåt. Det er en umulighet for meg å vite om gearet er slått inn eller ei. At seilfolket ikke har fått med seg at kjeglen skal på plass når seil er oppe og motor i gang tror jeg skyldes at de har visse problemer med å få med seg det som står i sjøveisreglene.... :lol:

 

 

Mange seilbåter benytter seg av retten som seilbåt selv om motoren er i gang. Her kan farlige situasjoner opstå i trange farvann, da man tolker reglene ulikt.

 

Når sant skal skrives er jo dette ikke noe stort problmen for oss motorbåtfolk da de aller fleste seilbåter går med bare master, uten seil, sommeren i gjennom.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår at jeg må passe meg for å starte dieselvarmeren når jeg er nær Astor..

 

Jeg kjenner til reglene om kjegleformet dagsignal for seilbåter som drives frem av motor og jeg er helt enig i at det ikke er ofte man ser det i bruk.

Omtrent like ofte som man ser fritidsbåter til ankers med ankerkule kanskje...

 

Nå er jo kjeglesignalet et signal om at seilbåten bruker motor til fremdrift og altså skal betraktes som en motorbåt i sjøveisreglene. At en seilbåt ikke fører kjeglen burde vel være en enda større grunn til å holde av veien?

 

Tror vi tidligere har hatt en diskusjon her der Gunga Din viste at denne regelen om dagsignaler ikke eksisterer for småbåter i svenske farvann, så der skal man iallefall være veeldig forsiktig med å trekke konklusjoner om motordrift eller ikke..

Link to post
Share on other sites

Hadde alle regler blitt fulgt, hadde det ikke vært noe problem. Går en seilbåt for motor, så skal også dagsymbolene for dette være oppe og utrydde all tvil. Hvordan i h.... skal man i det hele tatt se om en seilbåt har motoren startet om man ligger på feil side av den? Min regel: Klutene oppe, den seiler og jeg viker. Bedre å vike en gang for mye isteden. Da alle får opp dagssymbolene, og alle vet hva de betyr, da kan jeg endre praksis. Inntil da, så blir det bare krangling og spekulasjoner om deffinisjoner osv osv.

 

Jeg viker og kan "seile" (det er det det heter..selv med motorbåt) 3 ganger rundt pinnebåten før vedkommende i det hele tatt har fått tid til å starte motoren. Det er mao. hverken tidkrevende eller spesielt anstrengende å vike. Eneste grunnen er å være vanskelig og petimeter på regler som sjelden blir fulgt helt til prikke likevell. Sunn fornuft råder....

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor fort går den Windyen din da? 40 knop?

Og seilbåten for motor går kanskje 7?

 

Når jeg kommer i 40-45 knop så blir seilbåter, med og uten motor, og snekker for meg stillestående objekter. Og i den sunne fornufts ånd vet jeg at de er ute av stand til å både beregne og gjøre en vikemanøver. Så da holder jeg god avstand. Det er det som kalles grunnleggende landbruksteknisk utdannelse eller sunt bondevett.

 

Kommer det en seilbåt med sjøen fossende rundt baugen i daustilla og storseilet oppe som støtteseil, så er det åpenbart for alle, ikke minst han oppe i seilbåten, at her kommer det en motorbåt og at man oppfører seg i henhold til det. Det er fornuftig.

 

Samme når samme seilbåt bruker motoren for å holde baugen mot vinden for å berge seil så er den seilbåt. Det er fornuftig.

 

Eller skal alle sjarker med støtteseil føre signal for motorseileing?

Eller skal man bruke fornuften her og.

Link to post
Share on other sites

Har ingen problemer med å støtte de siste innleggene. Det er motorbåtførerne med samme holdning som Astor jeg er redd for. Som dere sier er min mulighet til å vike unna minimal når motorbåten har så mye større fart. Hvis jeg da skal bekymre meg for at føreren i motorbåten mente han kanskje så eksosrøyk fra båten min, - ja da forstår jeg at Astor ser så mange seilbåter med nakne master. Det er nok det tryggeste, -da har vi i alle fall en sjanse til å komme unna..

 

At det skal oppstå så mange farlige situasjoner i trange farvann fordi seilbåter velger å gå for motor med seilene oppe har jeg vanskelig å forstå.. Jeg vet ikke hvordan Astor definerer trange farvann, men er det trangt er det vel ofte også en fartsgrense på 5 knop.

Går seilbåten for motor er de fleste seilbåter i stand til å holde 5 knop og de kan holde en forutsigbar kurs på linje med andre motorbåter.

Hadde motorbåtførerne da også holdt 5 knop og ikke for enhver pris ønsket å kjøre forbi forstår jeg ikke at dette kan være et stort problem..

 

Alternativet med å seile, kanskje på kryss gjennom det samme farvannet må da være mye mer uforutsigbart.

 

Jeg kan selvfølgelig ta ned seilene og gå for motor. Har noen av dere som ferdes i motorbåt tenkt på hvordan det oppleves å stå oppreist på dekk og ta ned seil,uten mye å holde seg fast i,samtidig som det kommer bølger fra alle kanter fra passerende båter? Det er ikke alle steder det er noe godt alternativ.. Samboer'n falt ned i sittebrønnen og slo seg godt under en slik manøvre etter at en halvplanende snekke passerte oss på noen armlengders avstand. Min båt er 36 fot og ganske så stabil!

Link to post
Share on other sites

Festlig at denne gamle tråden får nytt liv.

 

Sunn fornuft råder. Til info hadde jeg min påhenger tiltet opp.

 

Det jeg gjorde noen dager etter denne hendelsen var å legge en kopi av denne i båten hans (takk for tipset) --------> http://www.sjovett.no/Temaheftene/Temahefte4.pdf

 

Han spurte meg noen dager etter dette igjen om han burde ha dagmerke for fangsredskap oppe ?( 2x kjegle mot hverandre), jeg sa nei, pga liten båt og god manøvreringsevne. La vel til at ingen vet hva disse dagmerkene betyr, svært få iallafall.

Link to post
Share on other sites

Det er i så tilfelle bare motorbåtførere i trafikktette områder på øst og sørlandet som har dette problemet.

Om jeg hvert skuddår skulle komme opp i en potensiel knipe fordi jeg er usikker på om motoren er i gang/motoren driver seilbåten framover eller om de har sett meg eller det på annen måte det skulle være muligheter for missforståelser er det bare å praktisere at det er lov å slakke av/stoppe for å se ann situasjonen.

Puh... det ble en lang setning.... :-)

Link to post
Share on other sites

Seilbåtførere som går for motor har sjelden problemer med å avgjøre om en annen båt seiler eller ikke.

Det er kun motorbåtførere som sliter med dette problemet.

 

Merkelig ...

Egentlig ikke LAsse- for det handler å vite hva man skal se etter. Baugbølgen er annerledes, også ser vi etter kjølevannet i eksosen. Og går de rett mot vinden så vet vi jo at de ikke seiler. Enkelt for oss som har seilt litt - men for motorbåtister er det ikke så enkelt i vite. Og det er det viktig å ha respekt for.

 

På vei inn til Oslo for et par uker siden opplevde jeg en seilbåt for motor som ikke holdt sin vikeplikt for meg - dvs jeg tror ikke han så meg. Jeg holdt kurs og fart (ca 22 knop) til jeg var i tvil - så ga jeg 5 korte støt i hornet. Da våknet han og svingte bak meg. Jeg slang hånda i været og hilste - og han hilste tilbake - hyggelig!. Var dog forberedt på å vike om han ikke hadde våknet.

 

Eksemplet over er ett av mange opplevelser som har ledet til at jeg nå har rød bryter på bryteren til hornet på båten. Greit å ikke måtte lete etter den. Men stort sett holder jeg meg borte fra andre båter når jeg kan det - enklest for alle :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel sånn at "du har plikt til å gjøre hva du kan for å unngå sammenstøt".

Nå får jeg vel pepper igjen for å fortelle om D5L kurset vårt. Men Poseidon's tørre kommentar om at man skal gjøre alt som står i sin makt for å unngå sammenstøt - der ytterste konsekvens er å senke fartøyet - var litt morsom

om Roaldbj skrive r- Sjøveisreglene paragraf 2 sier at alle skal gjøre det de kan for å unngå sammenstøt - selv om de i hht reglene har retten på sin side. Så man har ingen påkjørsrett.

 

Om noen ikke viker for deg - så vær veldig forsiktig med å gå bak båten med liten margin. Mange ulykker har skjedd når fartøyet med vikeplikt da viker som de skal - og da smeller det. Så skal du vike - vik langsmed det andre fartøyets kurslinje.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker retten min når jeg seiler på SB halser, men ser jeg en som ikke forstår dette, ja da viker jeg. Er vel ingen grunn

til å prøve å lage vanskeligheter. Motorseiler jeg, javel da ser jeg meg selv som en motorbåt. Noen seilere de lader

batterier selv om de har motoren igang. Men uansett.prestige ang rettigher bør vi holde oss unna. Heller fremstå som gode

eks.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

De fleste praktiserer "bondevett" og viker unna heller en gang for mye enn en gang for lite. Så er det da den vanskelige motorfører møter den vanskelige seilfører som alltid står på sin rett, uansett hva som er mest praktisk. Regel er regel menes det.... Med nok av slikt "ego", så er det nok ikke lenge før noen også mener at lateralmerkene bør vike fra MIN kurs da jeg både har dagssignaler og oppfyller alle regler......

 

Rart at det skal være slik "borgerkrig" mellom seil og motor? Enten det gjelder å komme seg ut til rett plass til rett tid, nyte turen i seg selv, drivstoff-forbruk, hastverk, hekkbølger, og nå vikeplikt har det blitt kranglet. Går på kanten til maritim rasisme :lol: . Det kommer stadig innlegg som: "seilførere ser ting som motorførere ikke ser" og dette kommer...jah ikke som en bombe....fra en seilfører.

 

Vi seiler i et "flerkulturellt" farvann, og det er goood plass til alle sammen. Søutt å hisse dere opp. Nyt turen, enten med seil og spart drivstoff, eller pilsen på brygga som du når om 5 min med litt ekstra gass.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nødvendigheten av å bruke kule ved ankring innebærer vel ikke at man MÅ bruke kule ved oppankring.

 

Jeg har i alle fall aldri gjort det, men kan selvfølgelig forandre praksis.

 

Sjøveisregel 30 er slik:

 

Regel 30. Fartøy som ligger til ankers og fartøy som står på grunn

(a) Et fartøy som ligger til ankers skal vise hvor den best kan ses:

(i) forut en rundtlysende lanterne med hvitt lys eller en kule,

(ii) helt akterut eller nesten helt akterut og lavere enn den lanternen som er foreskrevet i punkt i, en rundtlysende lanterne med hvitt lys.

(b) Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde kan vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys hvor den best kan ses, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a).

 

Det er vel letra (b) som er mest aktuell for de fleste av oss, og jeg leser denne slik at det er tilstrekkelig med rundtlysende lanterne hvor den best kan sees. For endel motorbåter praktiseres dette med lanterne plassert på fartøyets høyeste punkt, enten over eller under topplanterna (hos meg er den intergrert i i topplanterna og under denne).

Link to post
Share on other sites

Letra b sier at om natten skal man vise en rundtlysende lanterne, og om dagen skal man vise en ankerball.

Som i tilfellet med kjegle ved motorseiling, gir de langt fleste blaffen fordi det i de tilfellene også er helt åpenbart hva båten driver med. Sunn fornuft tilsier at dersom en båt ligger stille med baugen opp mod vinden og en diger kjetting pekende ned i vannet, ja så er den ankret opp.

Link to post
Share on other sites

Jeg koser meg nå med planlegging av alternative ruter til sommerens ferietur sør-østover.

 

Dersom noen ønsker å se plassering av mange kardinalmerkene og få forståelse for hvordan disse benyttes i praksis, anbefaler jeg å se på sjøkart som dekker områdene omkring Samsø i Danmark. Her er det massevis av kardinalmerker som markerer sanddyner med svært lav dybde. Her er det skjebnesvangert å ta feil av østmerker og vestmerker.

 

Serie 1 i Båtsportkartserie for Danmark og Tyskland (se http://www.nautisk.no/ , alle 4 kartseriene fåes i en plastkoffert til prisen for 3 - et svært bra kjøp), gir en god oversikt over dette området både i papirutgave og som BSB.

 

 

Jeg har selv erfart flere ganger hvor lett det er å gå på feil side av kardinalmerkene i Danmark. Havet er jo så stort, og i Norge er vi vant til at dybden stort sett er stor når vi er langt fra land - men slik er det ikke alltid i danske farvann. Eksempelvis er dybden mellom Anholt og Samsø i området 20 meter.

 

Vær også forsiktig litt nordvest for Læsø og ved innseiling til Limfjorden fra Kattegat.

Link to post
Share on other sites

Det er dessverre altfor mange med motorbåt som feiltolker dette.

Jeg motorseiler ikke bare fordi motoren er igang.

Motoren skal også drive båten fremover.

Hvordan mener du at vi som er i nærheten av deg skal kunne avgjøre om du da seiler eller bruker motoren som framdrift? Du kan jo godt ha motoren i gear, men kjapt sette den i fri for å påberope deg vikeplikt og sette meg i klemma, ikke sant? :wink:

 

Dette er en kjepphest jeg også rir.. Det virker som om mange på sjøen mener en seilbåt med seilene oppe og motoren i gang er å betrakte som motorbåt når det gjelder sjøveisreglene.. Jeg mener også at motoren må benyttes til fremdrift om det skal være tilfelle. Problemet er kanskje frasen "motoren igang" som tydeligvis tolkes ulikt av ulike mennesker.. Vi har diskutert akkurat det tidligere her på båtplassen.

I VG's Tett på nett 13/6-06 besvarte underdirektør John R. Aicher i Sjøfartsdirektoratet et spørsmål fra leserne slik:

Vikeplikt

Innsendt av: Terje, 12/06 - 2006 kl. 10:51

 

Hvordan er vikepliktregelen mellom fritidsmotorbåt og seilbåt når seilbåten har seil oppe, men tydelig går med motor?"

 

Er motoren igang er seilbåten å ansees som motorbåt.

 

Hilsen Sjøfartsdirektoratet

Jeg synes svaret er helt klart, og er etter min mening det eneste rette. Noe annet kan misbrukes.

 

Dette kan vel seilerne stort sett skylde seg sjøl for. Hvor mange bruker dagsignalet når de går for motor? Ingen som jeg har sett.

Hadde dette vært i almen bruk så hadde vel også motorbåtførere respektert seilasen på en helt annen måte.

mvh tuffff

:yesnod::yesnod:

 

Jeg synes ikke reglene er uklare, men jeg har inntrykk av at mange har en annen oppfatning av "seilbåt med motoren igang" enn det jeg har. Jeg mener det vesentlige er om fremdriftmaskineriet blir brukt TIL FREMDRIFT og ikke om motoren er "igang" eller "med motor". De siste utrykkene burde etter min mening aldri vært benyttet når man definerer reglene. Det hadde vært mye tydeligere om man holdt seg til definisjonene som ble brukt for noen år siden: Drives frem med motor, - eller ikke....

Jeg synes heller ikke reglene er uklare. Du har jo selv sitert svaret fra Sjøfartsdirektoratet. Skjønner ikke hvorfor dere seilere ikke kan akseptere at sånn er det! :smash:

 

Hvordan skal vi som motorbåt se om gir'et er i gang eller ikke?

Ser vi kjølevann eller røyk så må vi anta at seilbåten går for motor. Det store spørsmålet er når de skjer en hendelse og hvem som skal bevise hva. Jeg lurer faktisk på om det var en som sa det var en dom på dette (hvor seilbten tapte).

Deter nettopp dette som er mitt ankepunt også. Vi andre har ingen mulighet til å bevise noe som helst, nå seilbåtskipperen bare kan røske spaken i fri og påberope seg at han seiler. Det blir for lettvint å bare vri seg unna farlige situasjoner på den måten.

 

 

Har ingen problemer med å støtte de siste innleggene. Det er motorbåtførerne med samme holdning som Astor jeg er redd for. Som dere sier er min mulighet til å vike unna minimal når motorbåten har så mye større fart.

At det skal oppstå så mange farlige situasjoner i trange farvann fordi seilbåter velger å gå for motor med seilene oppe har jeg vanskelig å forstå.. Jeg vet ikke hvordan Astor definerer trange farvann, men er det trangt er det vel ofte også en fartsgrense på 5 knop.

Går seilbåten for motor er de fleste seilbåter i stand til å holde 5 knop og de kan holde en forutsigbar kurs på linje med andre motorbåter.

Hadde motorbåtførerne da også holdt 5 knop og ikke for enhver pris ønsket å kjøre forbi forstår jeg ikke at dette kan være et stort problem..

Jeg synes holdningen til Astor er helt grei å forholde seg til, han er aldeles ikke alene om å ha den meningen. Og jeg har ingen problemer med å si at det er lov å bruke sunn fornuft i de fleste situasjoner, slik at alle kommer seg fram uten for mye tullball. Men det må jammen meg være lov for seilere å bruke hue også, slik at det ikke blir fullt kaos fordi de absolutt skal foreta en eller annen hasardiøs manøvrering der det er trangest og mest trafikk.

Og dette med å holde 5 knop i trange løp er det ikke så mange seilere som gjør heller. Jeg har mere enn en gang blitt forbiseilt av seilbåt med motoren i gang og seilene nede i trange farvann. De skal på død og liv forbi de også. Det blir ikke noe mindre kaos av det heller. Og i tillegg er det en del seilbåtskippere som tror de har forkjørsrett uansett selv om de kun går for motor. Det er heller ikke et særlig ukjent fenomen. Så jeg tror ikke det er bare oss motorbåtførere som er den store stygge ulven her.

 

På vei inn til Oslo for et par uker siden opplevde jeg en seilbåt for motor som ikke holdt sin vikeplikt for meg - dvs jeg tror ikke han så meg. Jeg holdt kurs og fart (ca 22 knop) til jeg var i tvil - så ga jeg 5 korte støt i hornet

Eksemplet over er ett av mange opplevelser som har ledet til at jeg nå har rød bryter på bryteren til hornet på båten. Greit å ikke måtte lete etter den. Men stort sett holder jeg meg borte fra andre båter når jeg kan det - enklest for alle :smiley:

Jeg kan tildels være enig her, men synes ikke det er noe hyggelig å bruke hornet i tide og utide. En båt underveis skal holde utkikk, og det er det mange som synder i mot, spesielt når de går for autopilot.

Ellers holder jeg meg unna andre båter når jeg kan det, jeg også. Ser ingen grunn til å utfordre skjebnen. Men jeg synes detr er greit at alle, uansett båttype, forholder seg til de regler som gjelder, og ikke påberope seg en rett man ikke har.

Link to post
Share on other sites

Hvordan mener du at vi som er i nærheten av deg skal kunne avgjøre om du da seiler eller bruker motoren som framdrift? Du kan jo godt ha motoren i gear, men kjapt sette den i fri for å påberope deg vikeplikt og sette meg i klemma, ikke sant? :wink:

 

Er du i tvil, gjør du alt du kan for å unngå sammenstøt ikke sant.

Du får jo ingen påkjørsrett.

Link to post
Share on other sites

Er du i tvil, gjør du alt du kan for å unngå sammenstøt ikke sant.

Du får jo ingen påkjørsrett.

Selvfølgelig gjør jeg hva jeg kan for å unngå sammenstøt, er ingen tvil der.

 

Det er også helt riktig at jeg ikke har påkjørsrett, men det har heller ingen andre båter! Og spesielt ikke seilbåter med motor som framdrift heller, selv om noen synes å påberope seg akkurat det. Det er det poenget jeg vil fram til her.

Men det later til at enkelte her som har seilbåt tror de har forkjørsrett selv om de går for motor også. Og det er visst vanskelig å innrømme at de ikke nødvendigvis har retten på sin side da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...