Jump to content

Kunnskapsløs? (om praktisering av Sjøveisreglene)


LarX

Recommended Posts

På vei inn til Oslo for et par uker siden opplevde jeg en seilbåt for motor som ikke holdt sin vikeplikt for meg - dvs jeg tror ikke han så meg. Jeg holdt kurs og fart (ca 22 knop) til jeg var i tvil - så ga jeg 5 korte støt i hornet. Da våknet han og svingte bak meg. Jeg slang hånda i været og hilste - og han hilste tilbake - hyggelig!. Var dog forberedt på å vike om han ikke hadde våknet.

Problemet er at det ikke spiller noen rolle om du gir ett eller fem støt..... Du trengte sikkert bare gi han en vekker.

 

Jeg skal ikke påstå å være sjøens leksikon, men jeg antar at jeg har mer kurs en 50% av dem som er på sjøen og det enste jeg husker og horn signaler er at 5 støt betyr "Jeg forstår ikke din navigering" eller noe i den duren. (legger sikkert hodet i giljotinen nå - trekk)

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv en "motorseiler" og seiler ofte/alltid når forholdene er der. Om motor er i gang, ja si det. Muligens jeg lader bateriene på 1500 omdr. og giret er lagt inn for å kompensere framdrift. Seilene yter større kraft enn motoren. Er jeg da en motorbåt eller er jeg seilbåt. Tar hensyn til øvrig trafikk, men det kan oppstå situasjoner i trange farvann som paseres på kort tid. Det er ikke lett å vike med seilene oppe - burde muligens ha tatt de ned i tide. Dette er og blir en vurderingsak som avgjøres når en kommer opp i sittuasjoner en bør unngå. Ofte har jeg motoren på tomgang og fristilt, for å være forberedt på at møtende trafikk ikke opprettholder vikeplikten. Jeg påberoper meg da retten som seilbåt.

 

Astor sin teknikk kan før eller siden medføre problemer. I dag har flere, som hos meg, agregat ombord som også må ut med eksosen. Ikke bland kortene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

... Ofte har jeg motoren på tomgang og fristilt, for å være forberedt på at møtende trafikk ikke opprettholder vikeplikten. Jeg påberoper meg da retten som seilbåt.

Seilbåt når det passer, motorbåt når det passer. Dei som laga sjøveisreglane har vore rause med oss som har seglbåt. Lat oss ikkje tøya grensene og misbruka reglane til vår fordel. Er maskinen i gang er han klar til bruk, kan du enkelt leggja om kursen, og du har følgjeleg ikkje rett på fri veg. (Ja, eg veit at du kanskje må gå over stag, i så fall kan du berre sleppa fokka og la denne blafra litt til situasjonen er avklart).

 

Og til motorbåtar som måtte møta meg på sjøen: Møter du meg på sjøen går eg for maskin når fokka er nede, om natta lyser topplanterna. Skulle du sjå at det kjem eksos ut ved hekken på babord side, kan du lita på at eg held av vegen dersom du kjem frå mi styrbord side, eller at eg held til styrbord om du kjem imot. Har du vikeplikt men lar vera å vika, så vil eg gjera alt som står i mi makt for å hindra at vi treff kvarandre. Så enkelt er det.

Link to post
Share on other sites

Kommer det en seilbåt med sjøen fossende rundt baugen i daustilla og storseilet oppe som støtteseil, så er det åpenbart for alle, ikke minst han oppe i seilbåten, at her kommer det en motorbåt og at man oppfører seg i henhold til det. Det er fornuftig.

 

Men han i seilbåten gir stort sett blaffen.

 

 

 

Det er kun motorbåtførere som sliter med dette problemet.

 

Reglene er klare og det burde ikke være nødvendig å "tolke" hva andre holder på med. Blir det en nærsituvasjon så blir det bare ukvemsord begge veier. Siden mine synske evner er null og jeg til dags dato ikke har sett en seilbåt med forskrevet dagsignal så holder jeg unna. Men dette blir det nok tatt tak i når vi får det fine nye Båtsertifikatet tenker jeg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen er uten tvil viktig.

 

Vil bare minne om sjøveisregel 2 som jeg oppfatter er overordnet alle andre sjøveisregler.

 

Regelen er forholdsvis kort:

 

Regel 2. Ansvar

(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

Et interessant punkt som vi har diskutert ganske inngående på D5L-området er hva som ligger i alminnelig sjømannsskikk.

 

Alminnelig sjømannsskikk innebærer høyst sannsynligvis evne til å være forutseende, kunne planlegge ut fra hva som kan skje ( noe tilnærmet verstefallsberedsskap), ha alternative handlingsplaner, kjenne nødsprosedyrer, tenke helse fremfor materielle skader, tenke forebyggende fremfor å være irritert i etterkant, o.a.

 

Min erfaring er at alminnelig sjømannsskikk noen ganger er like mangfoldig som antall båter på sjøen.

 

Det er ikke slik at det bekymrer meg - men jeg registrerer at enkelte av båtkollegaene tar relativt lettvint på sjøveisregel 2.

 

 

Tar noen opp tråden om hva som er alminnelig sjømannsskikk?

Link to post
Share on other sites

Er helt enig i at reglene er klare, har seilbåten motoren i gang og gearet innkoblet så er det en motorbåt uansett hvor seilene er, er ikke gearet innkoblet så er den å betrakte som seilbåt om seilene er heist.

 

Men med slik holdninger som enkelte her utviser så viker jeg uansett om jeg seiler eller ikke, sjøen er jo full av mere eller mindre kompentente bårførere med eller uten papirer.

 

Sjøveisreglene skiller her kun på maskindrevet fartøy, og skal et fartøy være maskindrevet så må nødvendigvis drivlinjen være innkoblet.

 

Sakset litt fra Sjøveisreglene

 

Regel 3. Alminnelige definisjoner

I disse reglene gjelder følgende medmindre annet går frem av sammenhengen:

 

(a) Ordet fartøy omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement, sjøfly og WIG-fartøy, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet.

(b) Uttrykket maskindrevet fartøy betyr ethvert fartøy som blir drevet frem av maskineri.

© Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det jeg mener er alminnelig folkeskikk på sjøen er:

 

Være klar i sin manøvering. Være besluttsom i god tid.

Ta hensyn til ankrende, senke hastigheten.

Ikke holde på fartsbestemmelser, hvis dette kan bidra til å skape trøbbel for andre.

Passe på å ha riktig lanterneføring, slik at retningen kan leses, samme med fartøytype.

Hjelpe til å ta imot en tamp, ikke alle har mannskap.

Ikke holde av plasser i skjærgården, heller ikke ta innersvingen på andre når vi ser de er i ferd med å legge til.

Snike i køer ved bensinstasjoner

 

Når det gjelder vikepliktregler, ikke tvihold på retten. Vet aldri om kunnskapsnivået til førere av andre båter.

 

Men det viktigste at man har gått in for å lese teori om regler til sjøs, kunne navigering. Og i tilegg kunne føre båten i

praksis.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Seilbåt når det passer, motorbåt når det passer. Dei som laga sjøveisreglane har vore rause med oss som har seglbåt. Lat oss ikkje tøya grensene og misbruka reglane til vår fordel. Er maskinen i gang er han klar til bruk, kan du enkelt leggja om kursen, og du har følgjeleg ikkje rett på fri veg. (Ja, eg veit at du kanskje må gå over stag, i så fall kan du berre sleppa fokka og la denne blafra litt til situasjonen er avklart).

 

Og til motorbåtar som måtte møta meg på sjøen: Møter du meg på sjøen går eg for maskin når fokka er nede, om natta lyser topplanterna. Skulle du sjå at det kjem eksos ut ved hekken på babord side, kan du lita på at eg held av vegen dersom du kjem frå mi styrbord side, eller at eg held til styrbord om du kjem imot. Har du vikeplikt men lar vera å vika, så vil eg gjera alt som står i mi makt for å hindra at vi treff kvarandre. Så enkelt er det.

 

Kan mitt innlegg misforstås til at jeg ikke følger reglene. Da vil jeg korrigere meg noe. Når jeg lader batteriene, hender det at jeg legger inn giret siden proppen sviver rundt uavhengig av motoren. Seilkraften er større i framdriften. Jeg er vel da å betraktes som en seilbåt. Eller hva ?

 

Er jeg i trange farvann med mye trafikk og vinden tilsier at vi kan seile videre uten fare for andre og oss selv, lar jeg seilene stå, men starter opp motoren på tomgang. Dette for å kunne ta en rask kursendring dersom vi møter på andre som vi mistenker for ikke å ha reglene i hode. Det har hendt oss, og klok av skade forbereder en seg på slike situasjoner. Ikke alltid plass til å gå over stag i god vind og trangt om plassen. At jeg påberoper meg retten som seilbåt var noe sterkt sagt. Jeg tar hensyn og er forberedt på at ikke andre tar det for å unngå skader på liv og materiell. Seilas i åpent farvann blir jo en annen sak da vi har plass nok rundt oss.

 

Regel 2. Ansvar

(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

I disse dager burde det muligens vært tilført at tolkingen av reglene bør tass ekstra hensyn til alle de som ikke har lest dem. De er det fortsatt mange av langs kysten.

 

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Når jeg lader batteriene, hender det at jeg legger inn giret siden proppen sviver rundt uavhengig av motoren. Seilkraften er større i framdriften. Jeg er vel da å betraktes som en seilbåt. Eller hva ?

Jeg skjønner ikke hvordan hvordan gearet kan være innkoblet og samtidig så svier propellen rundt uavhengig av motoren... Er det en eller annen forbindelse mellom en motore som sviver og propellen så er du en motorbåt...

 

Er fremdriftsmaskineriet innkoblet(motor går og propellen sviver) så mener jeg at du ikke er seilbåt, det er her grensen går slik som jeg tolker reglene.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når jeg lader batteriene, hender det at jeg legger inn giret siden proppen sviver rundt uavhengig av motoren. Seilkraften er større i framdriften. Jeg er vel da å betraktes som en seilbåt. Eller hva ?

 

Jeg er helt enig. Hvordan kan man fra et annet fartøy gjøre en vurdering av at en seilbåt går for motor og er å betrakte som en motorbåt når det er vind i seilene, og har signaler som tilsier at det ikke går for motordrift?

Link to post
Share on other sites

I VG's Tett på nett 13/6-06 besvarte underdirektør John R. Aicher i Sjøfartsdirektoratet et spørsmål fra leserne slik:

Vikeplikt

Innsendt av: Terje, 12/06 - 2006 kl. 10:51

Hvordan er vikepliktregelen mellom fritidsmotorbåt og seilbåt når seilbåten har seil oppe, men tydelig går med motor?"

Er motoren igang er seilbåten å ansees som motorbåt.

Hilsen Sjøfartsdirektoratet

Er helt enig i at reglene er klare, har seilbåten motoren i gang og gearet innkoblet så er det en motorbåt uansett hvor seilene er, er ikke gearet innkoblet så er den å betrakte som seilbåt om seilene er heist.

Vel, det er tydelig at det fortsatt er noen som nekter å godta definisjonen til Sjøfartsdirektoratet. Det skulle vært veldig interessant å fått en jurist til å fortelle oss hva som egentlig er det riktige. Inntil da, velger jeg å stole på Sjøfartsdirektoratets tolkning, og ikke på synsing her inne.

Etter min mening blir det altfort enkelt å omgå reglene slik at et seilfartøy kan koble gearet ut og inn etter behag, og påberope seg en rett man i utgangspunktet ikke hadde. Det blir fullstendig uberegnelig, og det tror jeg ikke regelen er laget for.

Link to post
Share on other sites

Kan mitt innlegg misforstås til at jeg ikke følger reglene. Da vil jeg korrigere meg noe. Når jeg lader batteriene, hender det at jeg legger inn giret siden proppen sviver rundt uavhengig av motoren. Seilkraften er større i framdriften. Jeg er vel da å betraktes som en seilbåt. Eller hva ?

:nonod::nonod::nonod:

Skjønner ikke problemet ..... Motor i gang, så er og vil du være et motordrevet fartøy :smash:

Skulle du være av en annen oppfatning selv, så bør du vurdere å ta båtførerprøve eller annen nautisk kompetanse..

Link to post
Share on other sites

En er selvsagt ikke et motordrevet fartøy om motoren brukes til å lade batteriene eller drive hydraulikkpumpa, så sant ikke propellen er drevet rundt av maskina.

Om vi snakker om fremdriftsmotoren er i gang, og ikke snakker om en hjelpemotor, så er nok definisjonen meget klar, det er et motordrevet fartøy. Og påstå noe annet, håper jeg er provokasjon og ikke uvitenhet.....

Dette sier jeg ikke som motorbåtfører, da jeg har lengst erfaring som seilbåtfører. Ser jeg kjølevann eller eksos fra en seilbåt, vil jeg alltid betrakte denne som motorbåt og forholde meg dertil.

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg hadde forståelse for dersom seilbåten ble regnet som motordrevet dersom motoren var igang selv om giret var i neutral. Tross alt er det bare et håndgrep og så ER propellen igang. Og reglene om særbehandling av seilfartøy er vel tenkt med dette i bakhode at seilbåten har et handicap - men med "bare et håndgrep" ... så er det ikke mye handicap igjen.

 

At seilene kan være et handicap når du bruker motoren uten hensyn til vinden, ja, det ser jeg også.... men dog....

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jeg skjønner ikke hvordan hvordan gearet kan være innkoblet og samtidig så svier propellen rundt uavhengig av motoren... Er det en eller annen forbindelse mellom en motore som sviver og propellen så er du en motorbåt...

Er fremdriftsmaskineriet innkoblet(motor går og propellen sviver) så mener jeg at du ikke er seilbåt, det er her grensen går slik som jeg tolker reglene.


quote.gif
:nonod::nonod::nonod:
Skjønner ikke problemet ..... Motor i gang, så er og vil du være et motordrevet fartøy :smash:
Skulle du være av en annen oppfatning selv, så bør du vurdere å ta båtførerprøve eller annen nautisk kompetanse..


quote.gif
En er selvsagt ikke et motordrevet fartøy om motoren brukes til å lade batteriene eller drive hydraulikkpumpa, så sant ikke propellen er drevet rundt av maskina.


Til dere alle! Så lenge giret er koblet fra og akslingen henger fast i propellen. Selv om motoren er i drift for lading. Vil propellen svive rundt på grunn av at båten seiler ved hjelp av seilduk i masten. Er det så vanskelig å forstå. Kraften fra seilene fører båten fram og propellen sviver rundt. Jeg kunne jo ha låst akslingen, men det medfører mye motstand.
Så lenge seilene er oppe er vi å betrakte som seilbåt :smash:. Dette, at vi skulle misbruke denne situasjonen, er og blir svada (tøvete på norsk). Vi må lade bateriene som alle andre. At eksos kommer ut av hekken er ikke det samme som at framdriften er ved hjelp av motoren. Bland ikke kortene til noe annet enn det du ser/hører med egne øyner/ører.

Til Scand Atlantic! Ikke bli nebbete før du selv vet hva du snakker om. Jeg har drevet på sjøen siden 1962. Hadt båt(er) i mange av disse årene med både fartstid og sertifikater :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Regel 3. Alminnelige definisjoner

I disse reglene gjelder følgende medmindre annet går frem av sammenhengen:

 

(a) Ordet fartøy omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement, sjøfly og WIG-fartøy, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet.

(b) Uttrykket maskindrevet fartøy betyr ethvert fartøy som blir drevet frem av maskineri.

© Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt.

Jaja, nebbete er ikke det værste en kan være....

Om du skulle ha problemer med pungt "c", så hjelper det lite hvor lenge du påberoper deg fartstid... Klarere enn dette blir det strengt tatt ikke, eller ?? :boxing:

Link to post
Share on other sites

I VG's Tett på nett 13/6-06 besvarte underdirektør John R. Aicher i Sjøfartsdirektoratet et spørsmål fra leserne slik:

Vikeplikt

Innsendt av: Terje, 12/06 - 2006 kl. 10:51

Hvordan er vikepliktregelen mellom fritidsmotorbåt og seilbåt når seilbåten har seil oppe, men tydelig går med motor?"

Er motoren igang er seilbåten å ansees som motorbåt.

Hilsen Sjøfartsdirektoratet

 

Nevnte person i direktoratet kan ikke ha vurdert fult å helt hvilke farer en kan utsette seg selv og andre for, dersom en kobler inn propellen i en seilbåt for fulle seil (50-150 kvm). Mange båter har som oss propellen i fri som sviver under seilas. Er det svak vind så går det nok bra å snu propellretningen på faste propeller ved å legge inn giret. Men over 3-4 knopp ville jeg ha store betenkeligheter for denne opperasjonen, med hensyn på giret.

 

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jaja, nebbete er ikke det værste en kan være....
Om du skulle ha problemer med pungt "c", så hjelper det lite hvor lenge du påberoper deg fartstid... Klarere enn dette blir det strengt tatt ikke, eller ?? :boxing:


Regel 3. Alminnelige definisjoner
(b) Uttrykket maskindrevet fartøy betyr ethvert fartøy som blir drevet frem av maskineri.
© Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt.

Les teksten og ikke ty til fortolkninger. Selv om motoren er i gang til ladning av batteriene er ikke dette det samme som at motoren driver båten.

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det var jo litt artig at en definisjon som mange mener er helt klar kan forstås så forskjellig..

 

Jeg har sendt en ny henvendelse til Sjøfartsdirektoratet og bedt om en redegjørelse. Håper de har anledning til å svare denne gangen.

 

Inntil vi får svar håper jeg de med samme oppfatning som:

"Ser jeg kjølevann eller eksos fra en seilbåt, vil jeg alltid betrakte denne som motorbåt og forholde meg dertil"

 

i allefall er litt forsiktige med å stå på sin rett. Det finnes mange førere av seilbåter med dieselvarmere og vannkjølte dieselgeneratorer som helt sikkert ikke er forberedt på å vike for motorbåter...

Link to post
Share on other sites

Kan ikke fatte annet enn at det er manøvreringsevne som er avgjørende. Er fremdrift besørget av seil er manøvreringsevne redusert. (Enklete kurser blir umulige p.g.a. vindretning.) Går man derimot med motor som fremdrift har man samme manøvrerbarhet som en hvilken som helst motorbåt.

 

Utfordringen kan være er å finne ut om seilbåten seiles eller drives frem av motor. Minst like stor utfordring er å finne ut om skipper på seilbåt navigerer som seilbåt eller motorbåt. (Og da nærmer vi oss debatten om obligatorisk opplæring! :eek: )

 

For meg er seilbåt med seil oppe og som ikke går rett mot vind med blafrende seil - en seilbåt. Så får det heller stå sin prøve at jeg kan finne på å vike for en som kanskje har vikeplikt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...