Jump to content

Kunnskapsløs? (om praktisering av Sjøveisreglene)


LarX

Recommended Posts

En annen ting å også ta hensyn til her er hvordan seilbåtskipperne tolker reglene. Om de mener at de seiler når seilet er oppe, selv om motoren er i gang (og kanskje med gearet innkoblet) så er det vel tryggest om vi motorbåtskippere også oppfører oss deretter. Man skal ikke på død og liv stå på sin rett.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
En annen ting å også ta hensyn til her er hvordan seilbåtskipperne tolker reglene. Om de mener at de seiler når seilet er oppe, selv om motoren er i gang (og kanskje med gearet innkoblet) så er det vel tryggest om vi motorbåtskippere også oppfører oss deretter. Man skal ikke på død og liv stå på sin rett.

Kan hende det er noen slike, men jeg tror ikke så mange av dem frekventerer BP
Link to post
Share on other sites

quote.gif
En annen ting å også ta hensyn til her er hvordan seilbåtskipperne tolker reglene. Om de mener at de seiler når seilet er oppe, selv om motoren er i gang (og kanskje med gearet innkoblet) så er det vel tryggest om vi motorbåtskippere også oppfører oss deretter. Man skal ikke på død og liv stå på sin rett.



Det har du helt rett i. Det tema dreier seg om er om flere seilbåtskippere titter i sjøveisreglene og følger disse. Anskaffer et dagsignal og fører dette når det er påkrevet. Dette vil skape hode GODE holdninger over for andre sjøfarende. Redigert av rem (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

quote.gif
En annen ting å også ta hensyn til her er hvordan seilbåtskipperne tolker reglene. Om de mener at de seiler når seilet er oppe, selv om motoren er i gang (og kanskje med gearet innkoblet) så er det vel tryggest om vi motorbåtskippere også oppfører oss deretter. Man skal ikke på død og liv stå på sin rett.


La oss håpe at seilbåtskipperne tolker reglene rett. Det er jo forsåvidt enkelt å se om båten anvender seil/vind som drivkraft og ikke går for motor. At dagsignalet ikke anvendes av mange :blush: er jo en kjent sak her til lands. At vi har den fordelen med å ha motoren i gang - frikoblet - og eksos ut hekken tilsier jo ikke at vi går for motorkraft. Mange gjør dette for å være forberedt på situasjoner som kan oppstå ved møtende trafikk. Slår av motoren så snart situasjonen er over og en har manøvreringsmulighet rundt hele skuta. Poseidon er inne på dette i et tidligere innlegg. Er seilene opp er vi å betraktes som seilbåt. Mottar jeg indikasjoner fra motorbåt om at personen er usikker på reglene viker jeg unna en gang for mye, dersom det er plass nok til dette. Står ikke på min rett til å seile videre på opprinnelig kurs. Er forberedt på at dette kan medføre usikkerhet hos møtende motorbåt.

Situasjonen blir jo helt håpløs dersom en skal kikke på hekken for å avgjøre om giret er lagt inn, når det ikke er det. Som seiler har vi denne fordelen som dere motorbåtentusiaster ikke har :smiley: .

Hvordan overnevnte situasjon kan bli tolket mellom to seilbåter, ja se det. Det er heldigvis reglene som gjelder her også og en får håpe på det beste at motparten kjenner sin regelbok - helst på forhand.

jawik f.t.i.-hjemmehavn, Syvde.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Situasjonen blir jo helt håpløs dersom en skal kikke på hekken for å avgjøre om giret er lagt inn, når det ikke er det. Som seiler har vi denne fordelen som dere motorbåtentusiaster ikke har :smiley: .

 

jawik f.t.i.-hjemmehavn, Syvde.

 

Det er vel derfor det finnes dagsignaler.

 

Hva er problemet med å sette et dagsignal dersom man velger motor som fremdrift og forsatt har lakenet oppe?

Medfører det mye styr?

Er det vanskelig å få tak i?

Eller rett og slett så gir man blaffen?

 

Hadde jeg selv ført et fartøy med seil, og valgt å starte motoren mens lakenet enda hang oppe, ville jeg hengt opp et dagsignal for dette. Liten jobb og kanskje stor respekt ffra de andre sjøfarende?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Når jeg er i seilbåten anser jeg meg kun som motorbåt når motoren faktisk brukes til fremdrift, ikke om den går frikoblet. Hvis det er noen trøst brukte jeg såvidt jeg vet mindre enn 10 liter bensin i løpet av 2006, og det meste av dette med seilene nede, altså er sannsynligheten for at noen møter meg der jeg går for motor med seilene oppe nokså liten.

 

Når jeg går med seil og motor (i praksis når jeg flytter meg fra en kai hvor det er vindstille og ut til nærmeste plass det blåser) anser jeg meg som motorbåt og viker i den grad det synes nødvendig. Ikke at jeg kan endre CPA noe særlig med mine 2-3 knop, men jeg får hvertfall svingt båten nok til å vise at jeg har gode hensikter, så får det være opp til dere som går 10-20-30-40 knop å ikke pløye over meg når jeg allerede viker det lille jeg er i stand til.

Link to post
Share on other sites

Anskaffer et dagsignal og fører dette når det er påkrevet. Dette vil skape hode GODE holdninger over for andre sjøfarende.

 

Astor, jeg bruker ikke dagsignaler, kan heller ikke se andre bruker det under andre omstendigheter heller. Vi snakker da

om fritidsbåtflåten. Men motorseiler jeg, da er det tydelig.7- 8 knop, 1 seil og lite vind. Prøver å være tydelig, slik at det

ikke kan misforstås. Håper at andre gjør det også. Møter jeg en båt med fulle seil, så tar jeg den for seilbåt. Gidder ikke å

se etter eksos el. Men håper vedkommende har nok i pappen, hvis den går for motor til å gjøre det som er rett. Faktisk møter jeg sjelden idioter på sjøen, men noen er det. De fleste som er "usikre" i sin manøver, tror jeg heller er ferskinger.

Derfor er jeg litt ydmyk. Kommer jeg på SB halser(vinden inn fra høyre) holder jeg på retten. Men ser jeg at noen ikke forstår dette, ja da viker jeg her også. Men ikke så tidlig, dette for at møtende fartøy har tid til å manøvrere etter dette.

Men sker ikke det innen rimelighetens tid, da viker jeg. Ingen er tjent med å skape sits.

 

Å prate om hvem som hadde retten på sin side, er litt seint når sesongen er gått med en ødelagt båt. Da hjelper det lite å rope at en hadde retten på sin side. Men veldig greit å belyse sits som kan oppstå.

 

Tror det er vitkig å være tydelig på sjøen. Dette at det er enkelt å lese neste step. Vi har vel sjøen som et lyspunkt i en

ellers så travel hverdag.

 

PS Hadde jeg at dagsignaler oppe, hadde vel alle lurt på hva jeg hadde der. Det er vel derfor den er skjelden/aldri brukt

ved ankring på dagtid heller. :wink:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Generelt så kan sies at er man i tvil om man har vikeplikt så skal man opptre som om man har det, selv om det faller enkelte motorbåtskippere tungt for hjertet. Dette er fellenevneren i sjøveisreglene, og gjelder i alle tilfeller om man er i tvil om noe...

 

Jeg har ikke dagsignaler jeg heller heller, men skal vurdere dagsignalet for anker.... siden aller motorbåtskipperne har dette ombord og selvsagt benytter det.

 

Når jeg motorseiler og har vikeplikt, ja da viker jeg tidlig, tydelig og tilstrekkelig.... At da den andre ikke skjønner dette og svinger etter kan ikke jeg stå til ansvar for...

 

Det er ikke alltid like lett å se et dagsignaal for motorseiling om seilene er heist, da må man vanligvis sjekke på lo side, men det regner jeg med at motorbåtfolker gjør for de avgjør om de har vikeplikt.. Det er heller ikke alltid like lett å se motorlanternen som svært ofte er plassert noe lenger ned enn mastetoppen, og gjennskinnet er ikke alltid stort i tåke og nedsatt sikt...

 

Men nå skjønner jeg hvorfor motorbåtene alltid skal passere helt inntil meg... oppdaget ikke dette før jeg kjøpte seilbåt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En ting har jeg iallefall lært av denne debatten.

Dersom jeg seiler mitt lille fartøy og møter en motorbåt med BP vimpel, så seiler jeg så fort jeg kan i en annen retning.

Og hjelper til med propell og padleåre. :wink:

 

Synd at BP er utsolgt for vimpler.... :flag: Da skulle jeg gjerne hatt en... :wink:

Link to post
Share on other sites

Generelt så kan sies at er man i tvil om man har vikeplikt så skal man opptre som om man har det, selv om det faller enkelte motorbåtskippere tungt for hjertet. Dette er fellenevneren i sjøveisreglene, og gjelder i alle tilfeller om man er i tvil om noe...

 

 

Vi lærte noe hos Poseidon på D5L, at vi skal Tidlig, Tydelig og Tilstrekkelig skal vise at vi forandrer kurs over for andre på sjøen. Gjør alle det så unngår vi ubehageligheter.

 

Når det gjelder dagsignal for å ligge til ankers for motorbåter er det et mindre problem enn for de som benytter seilbåter. Det er sistnevnte gruppe man til stadighet finner oppankret. Motorbåter som har lite som stikker ned i sjøen velger veldig ofte landligge fremfor svai. :wink:

 

Jeg tror også at de fleste av oss her på BP viser respekt for andre sjøfarende. Uansett båttype. Det å diskutere og prøve på en liten provokasjon er noe helt annet enn å ferdes på sjøen til daglig. Det noen av oss prøver på er å få litt mer fart i diskusjonene.

Det vet jeg mange skjønner og tar ikke diskusjonen helt personlig. Det vi diskuterer er jo som oftest på generelt grunnlag. :wink:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Det er vel derfor det finnes dagsignaler.

Hva er problemet med å sette et dagsignal dersom man velger motor som fremdrift og forsatt har lakenet oppe?
Medfører det mye styr?
Er det vanskelig å få tak i?
Eller rett og slett så gir man blaffen?

Hadde jeg selv ført et fartøy med seil, og valgt å starte motoren mens lakenet enda hang oppe, ville jeg hengt opp et dagsignal for dette. Liten jobb og kanskje stor respekt ffra de andre sjøfarende?


Du har nok tatt samtlige av oss i denne situasjonen. Det er nok blitt slik, at andre gjør som andre gjør - gir blaffen i signalet. Man går fort lei av å løpe fram for å sette trekanten for fem minutter, for så å løpe fram for å ta den ned. Ikke alle har mannskap og fokkeslask. God mosjon muligens, men den får en hente ett annet sted :smiley:. Respekten fra andre får heller utebli :sad:.

At du hadde gjennomført denne akrobatiske øvelsen i tid å utide har jeg mine tvil om Astor. Vi får heller finne på en metode som kan forenkle prosessen med trekanten fra kokpitten - gå i tenkeboksen :confused: .

jawik f.t.i.- hjemmehavn, Syvde.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det å diskutere og prøve på en liten provokasjon er noe helt annet enn å ferdes på sjøen til daglig.

 

 

Bra Astor ! :cheers: Jeg viker alltid for alle båter. Både til styrbord og til aktenfor tvers. :cheers: Av og til kjører jeg sikksakk, for å fortelle alle med sertifikater at jeg er nybegynner. Det pleier å virke. Da viker de fleste. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt å se litt på definisjonen av signalfigurer.

 

Del C av sjøveisreglene omtaler lanterner og signalfigurer.

 

Lanternene er godt definert både ut fra sektor, plassering, synlighet og fargekarakteristikk ( i Vedlegg I til Sjøveisreglene: Plassering av og tekniske detaljer for lanterner og signalfigurer

 

Det eneste jeg finner for signalfigurer er følgende:

 

6. Signalfigurer.

(a) Signalfigurer skal være sorte og ha følgende dimensjoner:

(i) En kule skal ha en diameter på minst 0,6 meter.

(ii) En kjegle skal ha en grunnflate med diameter på minst 0,6 meter og en høyde lik dens diameter.

(iii) En sylinder skal ha en diameter på minst 0,6 meter og høyde på to ganger dens diameter.

(iv) En terningformet signalfigur skal bestå av to kjegler som definert i ii ovenfor og med felles grunnflate.

(b) Den loddrette avstand mellom signalfigurer skal være minst 1,5 meter.

© På et fartøy på mindre enn 20 meters lengde kan signalfigurer med mindre dimensjoner, men passende til fartøyets størrelse, benyttes og avstanden mellom signalfigurene kan reduseres tilsvarende.

 

Jeg synes litra c åpner for mange omtrentligheter.

 

Hvor kjøpes en signalkule med en diameter på minst 0.6 meter, men "passende til fartøyets størrelse" kjøpes?

Link to post
Share on other sites

Hvor skal dagsignalet om at man går for motor (oppned kjegle) henges opp? Inne med masten blir det jo, om du går for babord halser, dekket av forseilet slik at de du har vikepliket for ikke ser det...

 

Nå har eg kun storseil oppe dersom eg bruker motor til fremdrift, så problemet løser seg vel selv, men finnes det noen regler eller anbefalinger på hvor det skal henges?

 

Tempest (som har gått til innkjøp av dagsignal)

Link to post
Share on other sites

Dagsignalet skal være der det synes best, og for en seilbåt er det jo rimelig greit å ha det heist i akterstaget, da er det kun møtende båter som ikke ser dette like enkelt, men alle andre vil jo se det rimelig greit om de vet hva det betyr da.. enkelt å betjene fra cockpiten er det også for de som har denne plassert akterut..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...