Jump to content

Kunnskapsløs? (om praktisering av Sjøveisreglene)


LarX

Recommended Posts

Fikk dette svaret i dag:

*************************

Viser til din henvendelse under.

 

I henhold til sjøveisregel 18 skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for et seilfartøy unntatt hvor regel 9 (trange farvann), 10 (trafikkseparasjonssystemer) og 13 (innhenting) krever noe annet. Herunder bør man også ha i minne regel 2b (om ansvar for å unngå sammenstøt) og særskilt norsk regel 44 om at lystfartøy skal holde av veien for nyttetrafikk i trange farvann osv..

 

I henhold til sjøveisregel 3 som gjelder alminnelige definisjoner, legges følgende til grunn:

punkt c. Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt. Dersom fremdriftsmaskineriet blir brukt er fartøyet maskindrevet jfr. regel 3, punkt b.

 

Reglene og definisjonene synes klare nok. I anvendelsen av reglene ligger utfordringen i å avgjøre om et fartøy med seil oppe har fremdriftsmaskineriet i bruk. Dette kan i noen tilfeller være vanskelig. Regel 16 fremholder at ethvert fartøy som skal holde av veien for et annet fartøy skal så vidt mulig i god tid utføre en markert manøver for å holde godt klar. Gjør ikke fartøyet med seil oppe en slik manøver er det best å anta at det ikke akter å vike, og da må man selv gjøre en slik manøver i god tid.

 

Med vennlig hilsen,

 

Bjørn Reppe

fung. underdirektør

S.dir

****************************

 

Når jeg tenker på det sier Bjørn her at fremdriftsmaskineriet på være i bruk. Så lenge propellen ikke sviver er ikke en motor alene et fremdriftsmaskineri......

Link to post
Share on other sites

60 cm på ankerkula for lystbåt altså ? Det kravet tilfredstiller ikke ankerkula mi ihvertfall. Er det ingen unntak for størrelse på dagsignal for lystbåt ?

Se den nederste linjen (© På et fartøy på mindre enn 20 meters lengde kan signalfigurer med mindre dimensjoner, men passende til fartøyets størrelse, benyttes og avstanden mellom signalfigurene kan reduseres tilsvarende.)

Link to post
Share on other sites

I anvendelsen av reglene ligger utfordringen i å avgjøre om et fartøy med seil oppe har fremdriftsmaskineriet i bruk.

Det kan bli morro når man skal tolke om propellen sviver i hekksjøen. Vi må nok anvende trekanten - på størrelse med en fotbal - flittigere, eller risikere å bli rent i senk med påfølgende :discuss: .

 

Så lenge propellen ikke sviver er ikke en motor alene et fremdriftsmaskineri......

 

Det er jo slik han tolker reglene. ....er det best å anta at det ikke akter å vike....

 

60 cm på ankerkula for lystbåt altså ?

 

Du kan anvende en kule på størrelse av en fotball så lenge den er rund og svart.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal i sommer kjøpe meg signalfigur for oppankring. Kravet er:

(a) Signalfigurer skal være sorte og ha følgende dimensjoner:

(i) En kule skal ha en diameter på minst 0,6 meter.

På et fartøy på mindre enn 20 meters lengde kan signalfigurer med mindre dimensjoner, men passende til fartøyets størrelse, benyttes og avstanden mellom signalfigurene kan reduseres tilsvarende.

 

Er det noen som vet hvor slik kule kjøpes?

Kanskje noe rundt som sprayes svart gjør jobben?

Link to post
Share on other sites

Fikk dette svaret i dag:

*************************

Viser til din henvendelse under.

 

I henhold til sjøveisregel 18 .....

 

I henhold til sjøveisregel 3 ..........

 

Reglene og definisjonene synes i

 

Med vennlig hilsen,

 

Bjørn Reppe

fung. underdirektør

S.dir

****************************

 

Når jeg tenker på det sier Bjørn her at fremdriftsmaskineriet på være i bruk. Så lenge propellen ikke sviver er ikke en motor alene et fremdriftsmaskineri......

 

Hvem sitt utsagn er nå den siste setningen da?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Syntes fremdeles kjegle burde brukes av seilbåt med seil oppe og propellen i gang. Sålenge dagsignal ikke føres tolker jeg det dithen at seil er fremdrift. Det er ikke min oppgave å stå på krava selv om seilbåten gjør 5 knop i vindstille. Skulle det oppstå en nærsituvasjon blir det bare munnhuggeri og det gidder jeg ikke. Jeg tar hevn ved neste møte når seilbåten veiver for å få meg til å ga krysse bak dem, da går jeg foran baugen på den :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvor kjøpes en signalkule med en diameter på minst 0.6 meter, men "passende til fartøyets størrelse" kjøpes?

 

Roald,

 

Ser ut som Plastimo har baller på hhv 30 (art.nr 16185) og 35 (art.nr 39553) cm diameter. Her er en tysk webshop som selger 31 cm til 6 og en halv euro.

 

I denne tråden hos Norsk Skipsfarts Forum er det en del bilder av hvordan Oligarken Roman Abramovitsj hengte ankerballen da de var i Ålesund nyss. Nåja, tviler vel på at han selv hengte den der, vet ikke en gang om han er med på turen....

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Hvem sitt utsagn er nå den siste setningen da?

 

bjørngb sin tolkning av svaret må det vel være. Maskineri på tomgang er ikke framdriftsmaskineri - eller hva....

 

og som fikk dette svaret fra Bjørn Reppe

 

Viser til din henvendelse under.

I henhold til sjøveisregel 18 skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for et seilfartøy unntatt hvor regel 9 (trange farvann), 10 (trafikkseparasjonssystemer) og 13 (innhenting) krever noe annet. Herunder bør man også ha i minne regel 2b (om ansvar for å unngå sammenstøt) og særskilt norsk regel 44 om at lystfartøy skal holde av veien for nyttetrafikk i trange farvann osv..

 

I henhold til sjøveisregel 3 som gjelder alminnelige definisjoner, legges følgende til grunn:

punkt c. Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt. Dersom fremdriftsmaskineriet blir brukt er fartøyet maskindrevet jfr. regel 3, punkt b.

 

Reglene og definisjonene synes klare nok. I anvendelsen av reglene ligger utfordringen i å avgjøre om et fartøy med seil oppe har fremdriftsmaskineriet i bruk. Dette kan i noen tilfeller være vanskelig. Regel 16 fremholder at ethvert fartøy som skal holde av veien for et annet fartøy skal så vidt mulig i god tid utføre en markert manøver for å holde godt klar. Gjør ikke fartøyet med seil oppe en slik manøver er det best å anta at det ikke akter å vike, og da må man selv gjøre en slik manøver i god tid.

 

Med vennlig hilsen,

 

Bjørn Reppe

fung. underdirektør

S.dir

****************************

 

Uthevelsen er vel klar nok som svar. Regel 3, punkt b henviser til framdriftsmaskineriet og kan lede til fortolkninger som bærer galt av sted. Er propellen frikoblet blir jo maskineriet kun en maskin uten framdrift. Hvorledes kan en annen båt vite noe om dette. Enkelte har nevnt tidligere at de ser etter eksos og hekksjø. Sikkert ok i flau vind. I andre situasjoner blir dette håpløst og derfor må trekanten opp - noe vi ikke er flinke til. Her kommer også regel 16 inn i bildet og som B. Reppe nevner - er det best å anta at seilbåten ikke akter å vike.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Svaret fra sjøfartsdirektoratet var vel som ventet etter mitt syn, synes reglene alltid har vært klare nok. Når det gjelder kuler og kjegler så finnes det jo slike sammenleggbare saker å få kjøpt, mener Hjertmans har noe slikt. Jeg skal se etter hva jeg finner her hos søta bror. 60cm er nok noe overkill for oss med småbåter, så jeg kommer til kjøpe noe med mere passende størrelse.. en kule på størrelse med en fotball virker jo fornuftig.. og en kjegle i akterstaget blir hva jeg vil bruke.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Joda Sydvesten,reglene er vel greie nok. Men så var det pjaksisen da. :smiley:

 

Jeg vet ikke hva du legger i " greie nok".. Diskusjonen her har vel tydelig vist at det er svært delte oppfatninger om "seilbåter med motoren i gang"...

 

På skippermøtet til årets Færderregatta lå det en folder jeg mener var fra sjøfartsdirektoratet Jeg husker ikke helt ordlyden, men jeg er overbevist om at forfatteren der ikke var enig i det Bjørn Reppe skriver..

Er det noen som tilfeldigvis har denne folderen? Jeg husker bare at den tok for seg ulike måter å navigere og litt om sjøveisreglene...

Link to post
Share on other sites

Kule lager en seg lett av to svarte (eller lakke svart) plastlokk, kutt spor i radiusen og sett dem sammen til en kule.

Kjegle er sjelden at noen bruker i de nordiske land, men obs. kommer du til Tyskland og kontinentet bør den være på plass.

Går en med motor og med storseilet oppe, som er mest vanlig, så kan kjeglen festes i forstaget. For øvrig børe en som motorseiler selvfølgelig ikke jukse, men følge reglene for motorfartøy og vise "manøvervilje" i god tid så en ikke skaper usikkerhet.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Løfter denne gamle tråden om seil, motor, vikeplikt og plikt til å holde fart og kurs

 

fordi jeg lurer på om det ikke er sånn at både:

 

seilbåt-som-går-for-motor-er-motorbåt-og-da-skal-ha-dagsignal-paragrafen

og

plikt-til-å-holde-fart-og-kurs-pargrafen

 

er typiske tydeliggjøringsbestemmelser, altså slike som skal styre sjøtrafikantenes kroppsspråk (om det går an å si det).

 

Særlig i trangt farvann (som kanskje også kan forstås som stortrafikkfarvann?) er det jo ganske viktig at det er lettest mulig å forstå hva alle andre har tenkt å foreta seg. Og da gir det iallfall meg mening å oppfatte disse bestemmelsene som tydeliggjøringsparagrafer.

 

Hele greia kompliseres også av at mange sjøtrafikanter ser ut til å oppfatte sjøvisreglene og andre bestemmelser som noe som skal forhåndsvurderes og tas avgjørelse om i hver enkelt situasjon. F.eks. at "nei, her behøver jeg ikke vike til styrbord for møtende båt, jeg rekker jo fint å smette rett foran" eller "nei, her kan jeg fint holde marsjfart gjennom femknopssundet" osv. osv.

 

(Typisk eksempel på land er jo alle de som vurderer for hvert enkelt kryss og hvert enkelt feltskifte om det er behov for å bruke blinklys.)

 

Men regler er jo ikke ment å skulle funksjonere sånn. Vitsen er vel å sette opp et sikkerhetssystem som funker når alle gjør det de skal - alltid.

 

Trur nå jeg da ...

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Himla lenge siden det har vært noen diskusjon om vikeplikt og "motorseiling" nå. :yesnod:

 

På et loppemarked kom jeg over et eksemplar av sjøveisreglene fra 1905, ført i pennen av Kommandørkaptein Niels Nickelsen og Høyesterettsadvokat Per W. Blom - åttende utgave, Oslo 1953 - gjennomgått av Commander Harold Lundh og Kaptein i marinen Per Horn.

Her står under Innledning og definisjoner (side 13) følgende å lese: "Et maskindrevet fartøy under seil regnes først som seilfartøy når det har sin maskin ut av virksomhet på en sådan måte at det i tilfelle ikke straks kan benytte den. Er maskinen for øyeblikket stoppet, men like fulllt klar, blir fartøyet å regne som maskindrevet fartøy. For at andre fartøyer ikke skal være i tvil, skal et maskindrevet fartøy som er under seil og som dessuten drives fram av maskineri føre en signalfigur (regel 14)."

 

Artig, med tanke på den diskusjonen som gikk så heftig for et par år siden.

Har ikke sett at dette har blitt omdefinert noen steder.

 

mvh tuffff

 

PS: Også dengang het det at "ethvert maskindrevet fartøy som er under seil og som ikke anvender sin(e) maskin(er), skal betraktes som seilfartøy" osv., men det å anvende maskinen er altså definert i det ovenstående, og slår i hjel en del av det som er hevdet i denne diskusjonen. DS

Link to post
Share on other sites

Himla lenge siden det har vært noen diskusjon om vikeplikt og "motorseiling" nå. :yesnod:

 

På et loppemarked kom jeg over et eksemplar av sjøveisreglene fra 1905, ført i pennen av Kommandørkaptein Niels Nickelsen og Høyesterettsadvokat Per W. Blom - åttende utgave, Oslo 1953 - gjennomgått av Commander Harold Lundh og Kaptein i marinen Per Horn.

Her står under Innledning og definisjoner (side 13) følgende å lese: "Et maskindrevet fartøy under seil regnes først som seilfartøy når det har sin maskin ut av virksomhet på en sådan måte at det i tilfelle ikke straks kan benytte den. Er maskinen for øyeblikket stoppet, men like fulllt klar, blir fartøyet å regne som maskindrevet fartøy.

mvh tuffff

 

 

Så da må vel seilbåtførere demontere dysene før de kan begynne å seile uten å oveholde vikeplikt reglene. :flag_da::flag_sw::flag:

Detta skal bli morro. :tongue: :tongue:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Alle seilbåter seiler jo med demonterte dyser. Det trodde jeg da all visste?

Opp med seila, ut med dysene. Hver gang. Når jeg nærmer meg havna er det motsatt prosedyre. Inn med dysene, opp i vinden og ned med seila.

 

For de av dere med motorbåt som måtte lure, så kan jeg opplyse om at dette er fast fremgangsmåte på 99.9% av alle seilbåter.

:giggle:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...