Jump to content

Kunnskapsløs? (om praktisering av Sjøveisreglene)


LarX

Recommended Posts

Det finnes mange førere av seilbåter med dieselvarmere og vannkjølte dieselgeneratorer som helt sikkert ikke er forberedt på å vike for motorbåter...

 

Nettop dette er også en av årsakene til at man ikke skal betrakte en seilbåt med seilene oppe som motorbåt. Hold seg til reglene. Og ikke tålke de til noe annet enn det som er skrevet. Kjølvann og eksos er ikke noen indikasjon på en seilbåt. Det er hva som driver den fram som avgjør tilstanden. Utviklingen har gått videre og motorbåtene må kjenne sin besøkelsestid og regler som de terper på.

 

jawik f.t.i. :sleep:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange førere av seilbåter med dieselvarmere og vannkjølte dieselgeneratorer som helt sikkert ikke er forberedt på å vike for motorbåter...

 

Hvorfor skal ikke disse være forberedt på å vike, når "alle skal gjøre hva de kan for å unngå sammenstøt."

Tror nok det betyr at vi skal alltid være forberedt på å vike.

Alle har jo plikt til det!!!

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var jo litt artig at en definisjon som mange mener er helt klar kan forstås så forskjellig..

 

Regel 3C er helt klar för mig........

 

Regel 3 – Allmänna definitioner

I dessa regler skall nedanstående ord och uttryck, där ej annat följer av sammanhanget,

ha följande innebörd:

a. Med ”fartyg” avses varje farkost, inklusive ej deplacerande farkost,

WIG-farkost och sjöflygplan, som används eller kan användas till transport

på vattnet.

b. Med ”maskindrivet fartyg” avses varje fartyg som framdrivs med

maskinkraft.

c. Med ”segelfartyg” avses varje fartyg under segel dock under förutsättning

att framdrivningsmaskineri, om sådant är installerat, ej används.

 

leser man sen kommentarerna under som Svenska Sjöfartsverket skrivet för att förtydliga så står det.......

 

c. Framdrivningsmaskineriet ”används ej” i denna regels mening då det inte används för fartygets

framfart och således ej då det tillfälligt används t.ex. för laddning av batteri eller liknande.

 

mao.......bare för jag lader batterier blir jag ikke ett maskindrevet fartøy :nonod: !!!

 

 

en helt annen grejj......

 

vi diskuterade her för noe år sedan nautiskmil o kvartsmiler

 

ser att det er inskrivet i de Norske Sjøveisreglene

 

3n Ordet mil betyr nautisk mil (1852 meter).

 

:smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg startet en tilsvarende diskusjon i 2004 etter at DinSide la ut en test på nettet der man kunne teste sine kunnskaper til Båtførerprøven. Et av spørsmålene var:

 

Når en båt har seilene oppe og motoren i gang, regnes båten som:

*motorbåt

*seilbåt

 

I følge fasiten var "motorbåt" rett svar, altså det samme som representanten for Sjøfartsdirektoratet og mange her har hevdet med stor kraft.

 

Jeg skal ikke bry dere med hele diskusjonen fra den gang, men etter mange og lange innlegg fikk Divemaster den gang svar fra advokatene som steller med sjørett i RYA. Svaret, noe forkortet kommer her:

 

A sailboat becomes a motorboat when the gear is engaged, at that point in time the vessel becomes mechanically propelled by the engine.

 

Running the engine to charge batteries, etc does not make the vessel a motorboat in terms of the colregs. The ability to engage gear very quickly does not make a difference to the colregs.

 

It is imperative to avoid confusion between vessels. That is why there are daymarks and lights which must be obeyed. At night, a sailboat under power shows the steaming light, by day, if sails are up and the vessel is under power then the downward cone must be displayed. The displaying of the cone or not indicates the state of manouvreability of the vessel, i.e. it is assumed that if both ar under power then both are at the same level of manouvreability, consequently normal power driven colregs apply, such as pass port to port and give way to the vessel coming from the starboard side. If no cone, then the sailboat must be sailing and therefore the motorboat must keep clear.

 

Hele diskusjonen finner dere her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=6485&st=0

Svaret fra RYA var i innlegg # 78

Link to post
Share on other sites

Hva med lanterneføring om natten. Jeg ser daglig "seilbåter" uten seil med fremdrift, men med lanterner som om de var seilende!!!!!

 

Jøss - det mære vanskelig å se lanterner daglig... :lol:

 

Når det er sagt vil jeg si som følger, når alle sjøfarende er så drillet i reglene at det faktisk er et av de store problemene å avgjøre om gearet er innkoblet på en seilbåt, og hvilke vikepliktregler som gjelder, da har vi kommet langt. Realiteten er at svært mange ikke kan redegjøre for enkle vikeregler eller enkel lanterneføring. Og så lenge vi seilbåteiere ikke har noen tradisjon i Norge om å etterleve regelen om dagsignal når vi motorseiler, synes jeg det kan være greit å forholde seg til eksosen - men det er klart - legger man da eksosen ut utnder vannlinja vil man jo alltid gå for seil... :lol:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hva med lanterneføring om natten. Jeg ser daglig "seilbåter" uten seil med fremdrift, men med lanterner som om de var seilende!!!!!

Og jeg ser stadig motorbåter som ikke har lanterner.

Derimot har de felt inn lyskastere i baugen, som frontlysene på en bil. :lol:

Link to post
Share on other sites

COLREGS : © The term "sailing vessel" means any vessel under sail provided that propelling machinery, if fitted, is not being used.

 

Videre står det i Olaf Trysnes "Kommentarer til sjøveisreglene"

"c) Skal et fartøy være et seilfartøy, må det kun ha seil til fremdrift."

 

I begge tilfellene her snakkes det om motor til fremdrift. Hvorvidt maskineriet er startet eller lignende står det ikke noe om.

Link to post
Share on other sites

RYA sine jurister:

 

A sailboat becomes a motorboat when the gear is engaged, at that point in time the vessel becomes mechanically propelled by the engine.

 

Running the engine to charge batteries, etc does not make the vessel a motorboat in terms of the colregs. The ability to engage gear very quickly does not make a difference to the colregs.

 

Synes du ikke dette var klart nok?

Link to post
Share on other sites

I Sverige har vi en särsvensk regel som säger att båter under 12m er befriade att föra dagersignaler.......

 

så en seglande båt som drives fram även med motor behöver ikke före konen........

eller klotet vid ankarligging

(däremot på natten 'motorlanterne')

 

slipper oxo ankarlanterne om man ligger i en väl skyddad vik utan fartygstrafik......

 

 

12 §.

På fartyg med en längd under tolv meter, utom fartyg som är sysselsatt med

fiske och på grund därav har begränsad manöverförmåga, behöver bestämmelserna

i sjövägsreglerna om förande av signalfigurer inte följas.

Denna paragraf befriar båtar i svenskt inre vatten från att föra dagersignaler jämlikt sjövägsreglerna,

regel 24 a mom 5) och e mom 3) då båten bogserar eller bogseras och regel 25 e då segelbåt även

går för motor. Befrielse för båt som ej är manöverfärdig eller har begränsad manöverförmåga finns

i regel 27 g och då båten står på grund i regel 30 f. Om fartyg till ankars är stadgat i 16 § och om

båt under 7 m längd dessutom i regel 30 e.

Skärmar för sidoljus i båt behöver finnas endast om så erfordras för att erhålla föreskrivna ljussektorer,

enligt 5 § i bilaga 1 till sjövägsreglerna.

Då båten inte för dessa signaler måste man ombord vara varse, att man i andra fartyg kanske inte

är medveten om det förhållande som en signal skulle upplysa om, och man måste agera därefter.

 

 

13 §.

Fartygsljus eller signalfigur behöver inte föras på fartyg till ankars i hamn, som

i sjökort eller båtsportkort redovisas som båthamn, eller på annan plats som är

skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt.

Fartyg som i svenskt inre vatten ligger till ankars eller är förtöjt vid boj, antingen i sådan hamn som

på sjökortet redovisas som hamn eller på från trafiksäkerhetssynpunkt skyddad plats, behöver inte

föra ankarljus eller -signal jämlikt regel 30. Med "skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt" menas, att

platsen skall vara väl undandragen den allmänna trafiken.

Genom denna bestämmelse skärps kraven att vid ingång i en ankarhamn hålla utkik efter ankarliggare

samt i övrigt iaktta försiktighet och hänsyn. Det är istället lämpligt att ankarliggare har andra

ljus tända, t ex däcksbelysning om sådan finns eller låter ljus strömma ut från inredningen.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja, og så må vi i tillegg huske på Regel 2 - "Ansvarsparagrafen"!

 

Siden du kom på banen i denne diskusjonen Poseidon. Hva er din kvalifiserte mening her ?

Seil oppe, hovedmotor i gang; gear frakoblet = Motorbåt eller seilbåt ?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Om gearet er inne eller ikke kan ofte være svært vanskelig å vurdere for andre båter i nærheten, derfor synes jeg det er tryggest å betrakte alle seilbåter med seilet oppe, som båter som drives fram med seil.

 

Ser også av innlegg ovenfor at diverse utenlandske regler/tolkninger ikke sammenfaller med det som er tilbakemeldingen fra det Sjøfartsdirektoratet, så det kunne jo vært interessant å vite hvem som har rett. For sikkerhetsskyld holder jeg betryggende avstand til seilbåter med seil oppe. Selv om motoren er i gang når seilet er oppe kan de ha begrenset manøvreringsevne pga. vindens påvirkning på seilet.

Link to post
Share on other sites

Siden du kom på banen i denne diskusjonen Poseidon. Hva er din kvalifiserte mening her ?

 

Kvalifisert eller ikke; min oppfatning er at fartøyet er maskindrevet så snart motor benyttes til fremdrift. Dette betyr også at en motorseiler - med sine seil oppe - kan veksle mellom å være seilfartøy eller maskindrevet fartøy ved å bevege koblingsspaken.

 

Jeg er klar over at dette kan oppfattes urimelig for oss som vanligvis er motoriserte; at en annen båt skal kunne "gjøre seg til seilbåt" ved å trekke i en spak. Men da må vi motoriserte også forvente at den andre båten til enhver tid viser sin status ved lanterner og dagsignaler - jeg kjenner ihvertfall ikke til noen regel som forutsetter at man skal være "synsk"...

 

Men som nevnt: Regel 2 er nok meget sentral i denne sammenheng.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men som nevnt: Regel 2 er nok meget sentral i denne sammenheng.

 

Takk for svar. Da anser jeg det slik at sålenge båten fører seil, så er den å betrakte som seilbåt. Det er jo rimelig vanskelig å bedømme om denne motorseiler eller ikke...... Dagsignaler er det jo et fåtall som fører (Regel 25: e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.)

 

 

Er forøvrig enig i at regel 2 er meget sentral her:

 

Regel 2. Ansvar

a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

 

b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

I VG's Tett på nett 13/6-06 besvarte underdirektør John R. Aicher i Sjøfartsdirektoratet et spørsmål fra leserne slik:

Vikeplikt

Innsendt av: Terje, 12/06 - 2006 kl. 10:51

 

Hvordan er vikepliktregelen mellom fritidsmotorbåt og seilbåt når seilbåten har seil oppe, men tydelig går med motor?"

 

Er motoren igang er seilbåten å ansees som motorbåt.

 

Hilsen Sjøfartsdirektoratet

Jeg kan ikke tenke meg at han svarer på en upresis måte. Spørsmålet dreier seg om en seilbåt som tydelig går for motor og svaret gir mer eller mindre implisitt svar som tilsier at om motoren er i gang (uavhenging om den brukes til fremdrift som spørsmålet dreier seg om), skal båten anses som motorbåt.

Link to post
Share on other sites

det er rimlig mange her i landet som ikke kan reglene godt nok, (ikke at jeg kan dem godt nok heller) men når jeg leste om en båt ulykke ifjor som handlet om en seilbåt og en motorbåt som hadde krasjet uskyldte føreren av motorbåten seg med at seilbåten brukte både motor og seil, hvordan kan han se det?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jeg kan ikke tenke meg at han svarer på en upresis måte. Spørsmålet dreier seg om en seilbåt som tydelig går for motor og svaret gir mer eller mindre implisitt svar som tilsier at om motoren er i gang (uavhenging om den brukes til fremdrift som spørsmålet dreier seg om), skal båten anses som motorbåt.



Hvordan skal man ellers kunne ta en beslutning om seilbåten er en motorbåt?
Ingen seilbåt som jeg har møtt har brukt foreskrevet dagsignal/lanterner i mastetoppen!


Her har vel seilfolket gjemt seg godt bak seilduken i mange år i håp at man skal tolkes som en seilbåt selv om motoren er i gang. Om gearet er satt inn vet jo kun båtfører og de andre ombord. Derfor dagsignal i mastetoppen! Redigert av rem (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Og hvordan vil du kunne positivt si at motoren sviver i tilfeller hvor der er tvil? Gjøre som så mange andre - kjøre enda nærmere for å ta en kikk før du viker?

 

PS. jeg skal ikke påberope meg skinnhellighet ved å påstå at jeg bruker dagsignaler.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Og hvordan vil du kunne positivt si at motoren sviver i tilfeller hvor der er tvil? Gjøre som så mange andre - kjøre enda nærmere for å ta en kikk før du viker?

PS. jeg skal ikke påberope meg skinnhellighet ved å påstå at jeg bruker dagsignaler.



Jeg snakker med mange båtfolk gjennom sommeren, Kun en jeg har møtt har et dagsignal ombord. Og han driver en seilbåtskole!! Redigert av rem (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Om gearet er inne eller ikke kan ofte være svært vanskelig å vurdere for andre båter i nærheten, derfor synes jeg det er tryggest å betrakte alle seilbåter med seilet oppe, som båter som drives fram med seil.

Ser også av innlegg ovenfor at diverse utenlandske regler/tolkninger ikke sammenfaller med det som er tilbakemeldingen fra det Sjøfartsdirektoratet, så det kunne jo vært interessant å vite hvem som har rett. For sikkerhetsskyld holder jeg betryggende avstand til seilbåter med seil oppe. Selv om motoren er i gang når seilet er oppe kan de ha begrenset manøvreringsevne pga. vindens påvirkning på seilet.


Den jeg la ut er nok ikke noen "tolkning". Det er originalen fra IMO.
Ellers synes jeg du har den rette holdningen til dette. Jeg gjør det samme. Styrer utenom.
Ingen skadet, og ingen lei seg.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...