Jump to content

Ta et "friår" i middelhavet? Type seilbåt, generelle tips!


iznogood

Recommended Posts

Dere vil nok finne ut at planlegging kommer til å ta litt tid. Når er planen å dra?

Hvorfor bare et år, jeg mener, det går med ganske mye planlegging og penger så hvorfor ikke bli litt lengre når mye først er gjort? Hvis ungen er 2,5 så er det en stund til skolen.

 

Båt

Det finnes nok av båt å kjøpe, tenk litt på det siden du er avhengig av å selge senere. Her må dere kanskje legge inn en «slump» i tap i regnestykket. Å kjøpe båt er en bok i seg selv, men kan med flaks utføres av ukyndige på en dag hvis du har utpreget vekst av gullhår. Motor, seil, rigg, strøm, vann, dieseltank, solskjerming, lekkasjer og gjennomføringer, er overskrifter.

 

Økonomi

Det snakkes alltid for lite eller realistisk om hvordan turen skal finansieres. Spare låne eller rik pappa.

Har dere 3-500 000++ til båt i cash så letter jo det situasjonen.

Jobb, slutte eller permisjon?

Står utleien av leiligheten seg i forhold til de totale utgiftene, overskudd?

Regn med minst 15-20 tusen pr. mnd. i Middelhavet hvor 15 er i aller laveste laget. Om dere er veeeldig flinke så kan det brukes mindre.

 

Inntekter

Hva kan dere?

Klippe hår, salg eller andre spesialkunnskaper kan dra inn tjenester fra andre, eller i beste fall noen penger eller gratis havneleie etc. Langturseilere tar sjelden betalt av andre seilere for tjenester/hjelp med mindre du selger noe du kan ta en fortjeneste på. Men er du borte et år for å ha fri så ser jeg ikke helt poenget. Uansett, ikke regn med inntekter underveis.

 

Forsikring

Pantaenius forsikrer båten, regn med minst 10-15 000 år. For full dekning i Middelhavet.

Ang folketrygden, medlemskapet opphører fra utreisedagen, derom du planlegger en tur på mer enn 12 mnd. Altså ikke etter 12 mnd. Det spiller ingen rolle om du trofast har betalt din skatt i 40 år. Du kan søke om å beholde folketrygden om du har god erfaring med NAV..

Det snakkes vanligvis ikke så mye om dette siden det er en vrien problemstilling som det antagelig syndes ofte mot i stillhet. Det er helt klart at Norge ikke ønsker at borgere skal ta seg et år eller mer på tur i verden uten at det skal svi.. Hold deg på jobben og betal skatt slave!

 

Erfaringer

Ikke tro at seiling på egen kjøl i andre land er det samme som «fri», det er en del jobb å ta seg rundt i båt.

 

Forum:

http://www.cruisersforum.com/forums/

https://www.sailnet.com/forums/

http://forums.sailinganarchy.com/

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 27 minutter siden:

Dere vil nok finne ut at planlegging kommer til å ta litt tid. Når er planen å dra?

Hvorfor bare et år, jeg mener, det går med ganske mye planlegging og penger så hvorfor ikke bli litt lengre når mye først er gjort? Hvis ungen er 2,5 så er det en stund til skolen.

 

Båt

Det finnes nok av båt å kjøpe, tenk litt på det siden du er avhengig av å selge senere. Her må dere kanskje legge inn en «slump» i tap i regnestykket. Å kjøpe båt er en bok i seg selv, men kan med flaks utføres av ukyndige på en dag hvis du har utpreget vekst av gullhår. Motor, seil, rigg, strøm, vann, dieseltank, solskjerming, lekkasjer og gjennomføringer, er overskrifter.

 

Økonomi

Det snakkes alltid for lite eller realistisk om hvordan turen skal finansieres. Spare låne eller rik pappa.

Har dere 3-500 000++ til båt i cash så letter jo det situasjonen.

Jobb, slutte eller permisjon?

Står utleien av leiligheten seg i forhold til de totale utgiftene, overskudd?

Regn med minst 15-20 tusen pr. mnd. i Middelhavet hvor 15 er i aller laveste laget. Om dere er veeeldig flinke så kan det brukes mindre.

 

Inntekter

Hva kan dere?

Klippe hår, salg eller andre spesialkunnskaper kan dra inn tjenester fra andre, eller i beste fall noen penger eller gratis havneleie etc. Langturseilere tar sjelden betalt av andre seilere for tjenester/hjelp med mindre du selger noe du kan ta en fortjeneste på. Men er du borte et år for å ha fri så ser jeg ikke helt poenget. Uansett, ikke regn med inntekter underveis.

 

Forsikring

Pantaenius forsikrer båten, regn med minst 10-15 000 år. For full dekning i Middelhavet.

Ang folketrygden, medlemskapet opphører fra utreisedagen, derom du planlegger en tur på mer enn 12 mnd. Altså ikke etter 12 mnd. Det spiller ingen rolle om du trofast har betalt din skatt i 40 år. Du kan søke om å beholde folketrygden om du har god erfaring med NAV..

Det snakkes vanligvis ikke så mye om dette siden det er en vrien problemstilling som det antagelig syndes ofte mot i stillhet. Det er helt klart at Norge ikke ønsker at borgere skal ta seg et år eller mer på tur i verden uten at det skal svi.. Hold deg på jobben og betal skatt slave!

 

Erfaringer

Ikke tro at seiling på egen kjøl i andre land er det samme som «fri», det er en del jobb å ta seg rundt i båt.

 

Forum:

http://www.cruisersforum.com/forums/

https://www.sailnet.com/forums/

http://forums.sailinganarchy.com/

'Mye sant dette. Egentlig bare for millionærer. Sørg for å ihverfall ha 100 000;- i bakhånd. Mange få problemer, og reiser fra båten. Ligger endel slike båter rundt omkring.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Sikkert ikke så mange som skriver om det men med mindre dere "gror fast" ett sted så kan seilmiljøet med båter som går til ulike steder osv være "flyktig" og også bli ett ensomt sted å være. En unge er jo en "icebreaker", men jeg ville strukket meg langt for å se om jeg kunne få en eller flere båter å seil sånn ca i sammen med, noen å holde jevnlig kontakt med og som en kan møte eller følge i kortere og lengre perioder. Alternativt funnet ett "basemiljø" ett sted og seilt til/fra det stedet. 

 

Flere av FB gruppene kan være en god start for å få kontakt med andre seilere. 

Link to post
Share on other sites

Først og fremst vil jeg takke for den enorme responsen!
Det er så mye å ta tak i her at jeg bare kommer til å oppsummere kladd... (Se under og)

Forberedelser

  • Ta en to ukers tur for å prøve seil-livet. Lære å seile m.m., dette er så og si et must, så bænkers...

Reiselende

  • < 1 år Det er mye som taler for at reisen burde bli under et år, folketrygden, forsikringer mm.

Båt

  • Bruk takstmann?
  • Kjøp kjent båt, Bavaria etc... Reservedeler
  • Pass på at papirer er i orden!
  • Det lønner seg etter alt å dømme å kjøpe/selge båten i middelhavet. Tilpassede båter, pris mm.
  • Autopilot er et must.
  • Mest mulig selvforsynet av Strøm, 500amp +. (Mye skjedd på 5år)
  • Nok vann!
  • Tenk på varmen, design på dekk, god lufting, solskjerming etc.
  • A/C om mulig.
  • Lett jolle med lett motor.
  • Bra anker, kjetting 50m+, elektrisk, rocna?

Sjekkliste (en start)

  • Motor, seil, rigg, strøm, vann, dieseltank, solskjerming, lekkasjer og gjennomføringer.

Forsikring

  • Tenker at vi kan benytte oss av reiseforsikring den første perioden, evt besøke land utenfor EU i dette tidspunktet. Deretter holde oss i EU.

Økonomi

  • Legg av penger til reparasjoner / havari.
  • Spis i båten.
  • Basere seg på svai, huske godt anker og lett jolle for enkel adgang til land.
  • Pass på skatt / utleie av bolig. Vi er gift og kan sånn sett tjene X antall hver får man må skatte. (Frikort), må sjekkes.

Havner:

  • En del gratis steder i Hellas, skaffe oversikt. (Gresk ser ut som bokstavkjeks :D )

Først og fremst vil jeg si at dette er foreløpig en undersøkelse der vi ser om dette er noe vi kan få til. Det er ikke en drøm som må realiseres hvis det ikke er høyst realistisk at det går.

Vi er ikke millionærer og har ingen rik pappa. Vi er derimot så heldig at jeg "trur" permisjon fra jobb i et år ikke vil være noe problem. Jeg har og et yrke som er lett og gjenoppta med mindre jorden faller under på turen HVIS vi skulle bli lenger. Når det er sagt skal det mye til med tanke på alt vi mister ved å bli borte lenger enn et år. Vi regner vel heller ikke med inntekt under veis.

 

Så er par fakta slik at vi kan få reelle vurderinger.

  • Tenkt pris på båt, 3-500 000
  • Måneds budsjett Max 15 000
  • Cash ca 600 000
  • Totalt villig/lyst til å bruke ca 200 000(-) med tap på båt. (+evt uforutsette utgifter)
  • Utleie går i pluss, regner med +5 000

 

Er det en fordel og belåne noe av båten?

 

Planen er å dra neste år, eller året etter. Ikke dårlig tid.

 

Så noen spørsmål:


Er det noe poeng å kjøpe båt eks moms hvis man ikke skal ta den til Norge?

Ser man på totalbudsjett, hva tar en takstmann?

Kjøpe Norsk båt, tja hvis en ser at dette er livet er det jo bare å kjøre hjem. Men da låser vi kapital i en båt når vi i utgangspunktet tenker å flytte ved hjemkomst. Men som sagt, gir dette mersmak spiller det jo liten rolle da man er på sjøen hver helg?

Noen nevnte det er billig og kikke, hvor er det billig og kikke?

Er båtene billigere på vinteren?

 

Sist så kjenner vi ingen som seiler, er som sagt kjent med båt men ikke seilbåt!

 

Redigert av izznogooood (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Med billig å kikke så mente jeg reise osv. Reiste selv til Malaga en langhelg i vinter, nei det var forrige vinter faktisk. Tatt fra laangt bak i skallen betale jeg under 1500,- for fly tur-retur. Overnatting var vel i samme prisleiet, om ikke billigere. 

 

Jeg var ikke på utkikk etter båt men da lå det i hverfall to norske båter til salgs i de to havnene jeg var og kikka i. Ene i havn innen gåavstand, den andre en kort tur med buss. 

 

Pluss at det lå en haug med andre seilbåter som åpenbart hadde lagt ubrukt lenge, og flere med "til salgs" på. Med litt forberedelser kunne jeg sikkert rukket å se på ganske mange kandidater på en sånn tur. 

Link to post
Share on other sites

Det er nok sagt før, men hvorfor Middelhavet? 

 

Jeg har ingen erfaring med å seile utenfor Norge og nærområdene, så det er sagt. Men hvis jeg skulle tatt et friår og seilt, ville jeg klart heller tatt melkeruta til Karibien:

- sommer hele tiden, med unntak av hjemturen

- mer varierte opplevelser (lange havkryss, korte turer, mange ulike land og kulturer)

- mer eksotisk

 

Jeg ville også kjøpt båten i Norge slik at jeg kunne fått seilerfaring før turen, fått fikset og klargjort båten før tur, og også fortsatt å seile etter hjemkomst.

 

Har som sagt ingen erfaring selv, men har inntrykk av at Middelhavet ikke er mindre krevende å seile i enn andre hav, værsystemer er til dels utstabile og utforutsigbare. Og skal man være der et år så er det langtfra bare sommerseilas.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

izznogooood skrev for 2 timer siden:

Sist så kjenner vi ingen som seiler, er som sagt kjent med båt men ikke seilbåt!

... ta en tur i høst, og om det blir båt i Middelhavet neste år, så er det nok noen på BP eller FB Middelhavsseilere som kan bli med en uke. Støtter @Indy , Middelhavet er stort og vått og vindfullt til tider. Meld dere inn på FB, blar gjennom sidene nå, mye relevant info der. Jeg drar aldri på Seil-FERIE, det blir seiltur med masse trouble shooting koninuerlig.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støtter det Krimart skriver.  ellers er det langt til middelhavet fra Norge, men det er enda lengre hjem igjen.  Jeg ville derfor satset på å kjøpe en båt der nede og selge den igjen der nede.  Du vil også finne at slik båtene blir seende ut etter en stund i Middelhavet er de ikke alt for attraktive i det norske markedet.  Ta en titt på bloggen til bodiloglars.no  De seilte ned og rundt i Middelhavet et års tid og skriver godt om dette.

 

Deler av Middelhavet har jo ingen skjærgård og da er dere tvunget til enten å ligge i havner som koster endel eller rulle i åpne bukter så det er klokt å tenke på hvor det er best å være når for havneavgiftene går opp ganske mye i høysesongen.

Link to post
Share on other sites

Vi er på liknende tur nå med en frøken på 4.

Par punkter sånn i farta. Du kan klare deg uten veldig mye, men autopilot MÅ dere ha med to voksne og et barn. Alternativet er at en er stuck i rattet/rorkulten hele tiden mens den andre er aleneforelder og alt annet. Godt anker ville vært min prioritering nr 2.

 

Du kan helt sikkert få en ålreit båt innenfor budsjett. Båten som ligger bak meg nå kjører nøyaktig samme løsning og budsjett, men har tenkt seg via Karibia. Det er også gode muligheter for å bomme skikkelig her. Hvis du ikke føler deg kompetent selv, ta med en du stoler på. Uforutsette ting dukker opp uansett, men det kan minimeres med god forberedelse.

 

Forsikring. Jeg har Pantaenius. Der er ikke hverken middelhavet eller Kanariøyene dekket i det seilingsområdet jeg har i Norge. Begge disse er separate for sikkerhetsskyld, så vi må velg eller betale ekstra for begge. Sjekk ut på forhånd.

 

Mange velger Karibia, vi deler ikke den drømmen og tenker å bli på denne siden. Kjenn på dere selv og hva dere har lyst til. Om dere ombestemmer dere underveis er det tid til det.

Link to post
Share on other sites

Bor selv ved Middelhavet , Costa Blanca , vinterhalvåret, og stort sett er det som en grei norsk sommer.. stort sett fralandsvind om vinteren og pålandsvind om sommeren. Hadde egen båt der før til fisking..Har solgt den nå,   men er fra tid til annen med en annen  norsk og seiler dagsturer der nede om vinteren. 

Husk Middelhavet er mer en sør Europa... hele Nord Afrika er rett over fjorden...

Link to post
Share on other sites

Seilte rundt i Kykladene for et par år siden og ble meget overrasket over hvor LITE det kostet i havneavgifter, bare noen få euro en del steder. Dette var i (relativt) små lokale havner og ikke i store marinaer med enorm infrastruktur og inflaterte priser på alt. Ville jeg ha tilbrakt vintermånedene i disse havnene? Nei, absolutt ikke!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Tabaqui said:

Vi er på liknende tur nå med en frøken på 4.

Par punkter sånn i farta. Du kan klare deg uten veldig mye, men autopilot MÅ dere ha med to voksne og et barn. Alternativet er at en er stuck i rattet/rorkulten hele tiden mens den andre er aleneforelder og alt annet. Godt anker ville vært min prioritering nr 2.

 

Du kan helt sikkert få en ålreit båt innenfor budsjett. Båten som ligger bak meg nå kjører nøyaktig samme løsning og budsjett, men har tenkt seg via Karibia. Det er også gode muligheter for å bomme skikkelig her. Hvis du ikke føler deg kompetent selv, ta med en du stoler på. Uforutsette ting dukker opp uansett, men det kan minimeres med god forberedelse.

 

Forsikring. Jeg har Pantaenius. Der er ikke hverken middelhavet eller Kanariøyene dekket i det seilingsområdet jeg har i Norge. Begge disse er separate for sikkerhetsskyld, så vi må velg eller betale ekstra for begge. Sjekk ut på forhånd.

 

Mange velger Karibia, vi deler ikke den drømmen og tenker å bli på denne siden. Kjenn på dere selv og hva dere har lyst til. Om dere ombestemmer dere underveis er det tid til det.


Tips gjerne de bak dere om denne tråden, de har sikkert mange gode råd på økonomi/forberedelse fronten. :)

Og tips fra dere når det gjelder ting å tenke på vedr barn i båt etc... Alt fra trass til tidsfordriv.

Redigert av izznogooood (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Pinkvin said:

Sikkert ikke så mange som skriver om det men med mindre dere "gror fast" ett sted så kan seilmiljøet med båter som går til ulike steder osv være "flyktig" og også bli ett ensomt sted å være. En unge er jo en "icebreaker", men jeg ville strukket meg langt for å se om jeg kunne få en eller flere båter å seil sånn ca i sammen med, noen å holde jevnlig kontakt med og som en kan møte eller følge i kortere og lengre perioder. Alternativt funnet ett "basemiljø" ett sted og seilt til/fra det stedet. 

 

Flere av FB gruppene kan være en god start for å få kontakt med andre seilere. 


Vi er godt vant sammen alene, men dette var gode tips! Slik vi kjenner oss selv vil vi nok "ta det som det kommer" når vi er inne på hvor vi seiler etter hvert. Det viktigste er at vi trives og endene møtes.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Indy said:

Det er nok sagt før, men hvorfor Middelhavet? 

[…]

- mer varierte opplevelser (lange havkryss, korte turer, mange ulike land og kulturer)

- mer eksotisk

 

Ta en titt på kartet og friske opp historie- kunnskapene? Er man ute etter mange ulike land og og ikke minst kultur er vel ingen andre hav som har så høy tetthet som Middelhavet... Og kulturskatter flotte gamle byer og «gammel stein» overalt. Er ikke sikker på at Karribia kan matche det. Vil man oppleve noe mer eksotisk så en svipptur til Afika? 

Men det er sant at vinteren kan til dels være utfrodrende værmessig, men det kan være fine dager med sol og varme også. 

 

 

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Krimart said:

 

Ta en titt på kartet og friske opp historie- kunnskapene? Er man ute etter mange ulike land og og ikke minst kultur er vel ingen andre hav som har så høy tetthet som Middelhavet... Og kulturskatter flotte gamle byer og «gammel stein» overalt. Er ikke sikker på at Karribia kan matche det. Vil man oppleve noe mer eksotisk så en svipptur til Afika? 

Men det er sant at vinteren kan til dels være utfrodrende værmessig, men det kan være fine dager med sol og varme også. 

 

 


Planen var Kanariøyene på vinteren, vi holder målet på middelhavet. Kanskje vinter i Israel, Sharm el-sheikh, hvem vet... 

Redigert av izznogooood (see edit history)
Link to post
Share on other sites

izznogooood skrev for 11 timer siden:

Planen var Kanariøyene på vinteren, 

... innen det blir vinter har dere fått mange ideer og inntrykk, så ingen vits å detaljere for mye. Men jeg tror det er motbakke tilbake til Gibraltar fra Canary, men har ikke seilt den veien. Mulig man seiler Afrikakysten nordover, mer sjans for sydlige vinder der? Men det er detaljer dere sjekker før dere setter kursen ut av Middelhavet.

Glad dere tok tipset om seiltur i høst for å prøve, da får dere inntrykk av tilværelsen som venter, og følg med på FB, kommer opp mange hverdagslige problemstillinger der.

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært på slik tur. Men tenker at begge må kunne håndtere båten. Følger «middelhavsseilere» på facebook - mange som har gjort seg erfaringer der.

 

Kanskje langt inn kystskippersertifikatet eller lignende i budsjettet? På begge voksne? Hvis det er lenge siden båtførerprøven (eller du aldri har tatt den) er det mye god re-fresh på kunnskaper alle bør ha friskt i sinn.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Gunga Din said:

Alternativ til Canaries.....(ikke like varmt, men varmare enn Hellas)

Kypros, Malta, Tunisien..............

 

Varmere på Malta enn på Kreta? Som også ligger lenger syd enn store deler av kysten i Tunis.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...