Jump to content

Ta et "friår" i middelhavet? Type seilbåt, generelle tips!


iznogood

Recommended Posts

izznogooood skrev On 26.7.2018 at 15.45:

Måneds budsjett Max 15 000

 

Tror dere sliter med å holde dere på 15k pr.mnd. På en slik «kort» intens tur i et kostbart hav, uten erfaring, har kostnadene en tendens til å bli høye uten at jeg sitter med fasit. Anbefaler å lage et godt budsjett. Israel og Granka er et stykke fra hverandre så den avgjørelsen må kanskje tas ganske tidlig. Kreta og Tunis er nok ikke et dårlig alternativ, Malta er dyrt. Agios Nikolaos på Kreta er populært og ikke for dyrt hvis du kan holde ut alle Engelskmenn. 

Link to post
Share on other sites

Det er fullt mulig å være i middelhavet i båt med lite budsjett, spørsmålet er om det er det du ønsker. Du må kutte ned på restaurantbesøk, shopping mm. 

 

Men her er noen tips:

 

Restauranter; Dette er potensielt den største utgiftsposten, og å holde seg på "matta" her kan være en utfordring. En måte å gjøre det på er å begrense seg til en til to ganger i uken og finne de rimelige tavernaene. Generelt sett så er det dyrt og dårlig mat på travle turistdestinasjoner, men mulig billig og bra der det er færre. I Hellas spiser mann veldig billig på Gyros-sjapper, men det blir jo mer fast-food (men smaker godt!). 

 

Havneleie: Mange havner har også gode svaie-muligheter i nærheten. Legg til i havn på dagen, og bruk dagen godt og handle matvarer, eventuelt en lunch på restaurant etc.  og legg dere på svai på kvelden før innkreveren kommer. Eventuelt bruk gummibåten ut og inn. Dette har den fordelen at man kan ta kvelds- og morgenstellet på badeplattformen med tilhørende bad. Ulempen er at du ikke får landstrøm så du er avhengig av en båt med god off-grid lading.  I Hellas er mange havner de-facto gratis - eller i alle fall veldig billig. Har ligget steder med vann og strøm hvor vi har betalt kun 10 € eler mindre. Velg steder utenfor den største charter-båt strømmen. Marinaer er generelt sett derimot dyre. 

 

Drikke; Skal man basere seg på å drikke kun flaskevann blir det fort 5 Euro pr. dag. Men skal dere basere dere på å drikke vannet fra tankene kan det vær en utfordring med dårlig kvalitet noen steder. Noen øyer i Hellas kan man f.eks. oppleve at det er salt i vannet man får på brygga om sommeren. Man bør i alle fall ha en båt med to tanker, så kan man eventuelt reservere den ene tanken til vann av god kvalitet. 

 

Mat: Som tidligere nevnt: kjøpe inn og tilbrede selv på båten. La det gå sport i å diske opp med nye retter fra et spartansk kjøkken.... 

 

Internett/telefon: Dere må finne en god løsning på nok tilgang på mobilt bredbånd. Er usikker på om den beste strategien er en god leverandør i Norge eller satse på lokale leverandører med de nye bestemmelsene. Et problem er at hvis dere skal til forskjellige land og også innenfor samme land vil de forskjellige nettene ha ulik tilgang, så hvis du kun har sim-kort fra en tilbyder..

 

Diesel: Dieselkosten holdes selvsagt nede ved å seile mest mulig, og hvis du MÅ bruke motoren, kun i økonomisk fart - noen knop under maksfart. Men dere må bruke noe for lading av batteriene også. Den store forbrukeren av strøm er kjøleboksen, det kan lønne seg å kjøpe inn isbiter og/eller frosne vannflasker der du kan, prisene på dette varierer veldig.  Husk også  å bruke dieseldyr-dreper i dieselen og ha et godt for-filter til motoren, helst RACOR 500 fg eller tilsvarende. 

 

Vedlikehold: Dere bør ha et egent vedlikeholdsbudsjett, utenfor de 15K pr mnd. Når dere velger båt bør det settes av ca. 100K til fremtidige vedlikeholdsutgifter. Jo større båt jo dyrere, og jo eldre båt jo større sannsynlighet er det for noe kostbart uforutsett som må repareres, så velg en passe stor båt som ikke er for gammel. Du vil i alle fall ikke ende i en situasjon der du har en litt for stor og dyr båt men ikke penger til vedlikehold. 

 

Jeg mener at et minimums ukesbudsjett (basert på at man klarer det overstående) kan være;

 

Matvarer; 100€

Kokegass; 10€

Restaurantbesøk: 100€

Diesel: 50€

Bensin til påhenger; 5€

Havneleie; 20€

Annet; 15 €

 

Dvs, ca 300€ pr. uke. Internett/telefonkostnader, klær/shopping  kommer i tillegg. 

 

Spørsmålet er om det er ønskelig/realistisk? 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

On 7/30/2018 at 10:18 AM, Krimart said:

Det er fullt mulig å være i middelhavet i båt med lite budsjett, spørsmålet er om det er det du ønsker. Du må kutte ned på restaurantbesøk, shopping mm. 

 

Men her er noen tips:

 

Restauranter; Dette er potensielt den største utgiftsposten, og å holde seg på "matta" her kan være en utfordring. En måte å gjøre det på er å begrense seg til en til to ganger i uken og finne de rimelige tavernaene. Generelt sett så er det dyrt og dårlig mat på travle turistdestinasjoner, men mulig billig og bra der det er færre. I Hellas spiser mann veldig billig på Gyros-sjapper, men det blir jo mer fast-food (men smaker godt!). 

 

Havneleie: Mange havner har også gode svaie-muligheter i nærheten. Legg til i havn på dagen, og bruk dagen godt og handle matvarer, eventuelt en lunch på restaurant etc.  og legg dere på svai på kvelden før innkreveren kommer. Eventuelt bruk gummibåten ut og inn. Dette har den fordelen at man kan ta kvelds- og morgenstellet på badeplattformen med tilhørende bad. Ulempen er at du ikke får landstrøm så du er avhengig av en båt med god off-grid lading.  I Hellas er mange havner de-facto gratis - eller i alle fall veldig billig. Har ligget steder med vann og strøm hvor vi har betalt kun 10 € eler mindre. Velg steder utenfor den største charter-båt strømmen. Marinaer er generelt sett derimot dyre. 

 

Drikke; Skal man basere seg på å drikke kun flaskevann blir det fort 5 Euro pr. dag. Men skal dere basere dere på å drikke vannet fra tankene kan det vær en utfordring med dårlig kvalitet noen steder. Noen øyer i Hellas kan man f.eks. oppleve at det er salt i vannet man får på brygga om sommeren. Man bør i alle fall ha en båt med to tanker, så kan man eventuelt reservere den ene tanken til vann av god kvalitet. 

 

Mat: Som tidligere nevnt: kjøpe inn og tilbrede selv på båten. La det gå sport i å diske opp med nye retter fra et spartansk kjøkken.... 

 

Internett/telefon: Dere må finne en god løsning på nok tilgang på mobilt bredbånd. Er usikker på om den beste strategien er en god leverandør i Norge eller satse på lokale leverandører med de nye bestemmelsene. Et problem er at hvis dere skal til forskjellige land og også innenfor samme land vil de forskjellige nettene ha ulik tilgang, så hvis du kun har sim-kort fra en tilbyder..

 

Diesel: Dieselkosten holdes selvsagt nede ved å seile mest mulig, og hvis du MÅ bruke motoren, kun i økonomisk fart - noen knop under maksfart. Men dere må bruke noe for lading av batteriene også. Den store forbrukeren av strøm er kjøleboksen, det kan lønne seg å kjøpe inn isbiter og/eller frosne vannflasker der du kan, prisene på dette varierer veldig.  Husk også  å bruke dieseldyr-dreper i dieselen og ha et godt for-filter til motoren, helst RACOR 500 fg eller tilsvarende. 

 

Vedlikehold: Dere bør ha et egent vedlikeholdsbudsjett, utenfor de 15K pr mnd. Når dere velger båt bør det settes av ca. 100K til fremtidige vedlikeholdsutgifter. Jo større båt jo dyrere, og jo eldre båt jo større sannsynlighet er det for noe kostbart uforutsett som må repareres, så velg en passe stor båt som ikke er for gammel. Du vil i alle fall ikke ende i en situasjon der du har en litt for stor og dyr båt men ikke penger til vedlikehold. 

 

Jeg mener at et minimums ukesbudsjett (basert på at man klarer det overstående) kan være;

 

Matvarer; 100€

Kokegass; 10€

Restaurantbesøk: 100€

Diesel: 50€

Bensin til påhenger; 5€

Havneleie; 20€

Annet; 15 €

 

Dvs, ca 300€ pr. uke. Internett/telefonkostnader, klær/shopping  kommer i tillegg. 

 

Spørsmålet er om det er ønskelig/realistisk? 

 

Takk for mange flotte tips!

Vi er ingen luksus dyr. Vi har søker oss stort sett utenfor turistområder når vi reiser og bestiller alltid vi AirB&B eller Leier oss leilighet med kjøkken til våre reiser. Vi trives I eget selskap og setter pris på å lage mat selv så jeg trur ikke det vil bli et problem med restauranter.

 

Men 100 000 til utgifter på båten, som en backup kan jeg forstå det men er det realistisk med 100k I vedlikeholdsutgifter på et år? Planen er jo og selge etter < 1år. DVS, vi har nok ikke hastverk med å selge båten, vi kan godt sitte på den litt etter.

 

Da spørs det om vi ikke bruker de 100 000 på å leie en leilighet et sted i verden...

Redigert av izznogooood (see edit history)
Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, izznogooood said:

 

Men 100 000 til utgifter på båten, som en backup kan jeg forstå det men er det realistisk med 100k I vedlikeholdsutgifter på et år? Planen er jo og selge etter < 1år. DVS, vi har nok ikke hastverk med å selge båten, vi kan godt sitte på den litt etter.

 

Da spørs det om vi ikke bruker de 100 000 på å leie en leilighet et sted i verden...

 

Hvis båten er normalt godt vedlikeholdt blir det nok ikke så dyrt. 100.000 må være inkl motorhavari eller nytt seil el. Lurt å ha penger i reserve til slike utgifter så ikke hele turen havarerer, men tror nok det krever litt uflaks å komme opp i den summen der.

 

En tur opp i løpet av et år må man nok regne med, samt slitedeler til motor osv. Ett år i middelhavet tilsvarer vel to litt lange og hektiske norske sesonger, og så kommer det an på hvor mye egeninnsats man gjør. Hvis man virkelig prøver er jeg helt sikker på man klarer å svi av 100.000 :0)

Link to post
Share on other sites

47 minutes ago, izznogooood said:

 

Men 100 000 til utgifter på båten, som en backup kan jeg forstå det men er det realistisk med 100k I vedlikeholdsutgifter på et år? Planen er jo og selge etter < 1år. DVS, vi har nok ikke hastverk med å selge båten, vi kan godt sitte på den litt etter.

 

Da spørs det om vi ikke bruker de 100 000 på å leie en leilighet et sted i verden...

 

Det jeg mente var at dere må ha penger i bakhånd dersom det blir noen store utgifter. I beste fall er året over, dere selger og de 100 000 er så godt som urørt.  I værste fall har dere motorhavari eller noe og da flyr pengene. Hvis man kjøper en litt for stor og ny båt man ikke helt har råd til og man ikke har penger til å ta en eller annen stor vedlikeholdskostnad er jo det ikke særlig gunstig, og gjør det i alle fall ikke lettere å selge... 

Link to post
Share on other sites

Krimart:

Jeg syntes det høres veldig mye ut i Diesel. Kr.1904,- er det vanlig forbruk på slik tur?

Vi brukte i gjennomsnitt kr. 2300,- på diesel pr. mnd. på kanalene i Europa da utelukkende for motor i 5 mnd.

Vi har regnet ca. 900 pr. mnd. på vår planlagte langtur. ca. 300h pr.år av 3 liter x kr. 12,-

 

 

Redigert av Barbaria
Endret til ikke Norsk dieselpris :) (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
izznogooood skrev 1 time siden:

 

Da spørs det om vi ikke bruker de 100 000 på å leie en leilighet et sted i verden...

 

Økonomisk sett tipper jeg det er en bedre plan enn å kjøpe en seilbåt og så selge etter ett år. Se for deg kostnader ved å kjøpe, kostnader ved salg og evt. tap pluss evt potensielle utgifter som dere ikke hadde sett for dere. Og legg på driftsutgifter for seilbåt, havneleie osv, osv. 

--

Ulempen med en leilighet er jo at det er akkurat det, en leilighet. Får ikke reist mye vha en leilighet ;-) Men for mange, de fleste i grunnen, er jo det akkurat det som fungerer. 

 

Kanskje kjøp og salg av en bobil er ett annet alternativ? 

 

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Barbaria said:

Krimart:

Jeg syntes det høres veldig mye ut i Diesel. Kr.1904,- er det vanlig forbruk på slik tur?

Vi brukte i gjennomsnitt kr. 2300,- på diesel pr. mnd. på kanalene i Europa da utelukkende for motor i 5 mnd.

Vi har regnet ca. 900 pr. mnd. på vår planlagte langtur. ca. 300h pr.år av 3 liter x kr. 12,-

 

 

 

2300 pr mnd var da veldig lavt? men det kommer jo an på båt og motor, vi ligger i snitt på ca 100 Euro pr. uke når vi er på tur, men hvis vi går for motor gidder vi ikke å gå i økonomifart. Vi bruker 5-7 l. pr time på en D2-55 med en båt på 45 fot. 

 

La oss regne litt: La oss si at hovedbruken er lading + ut og inn av havner + noe økonomikjøring i vindstille. Hvis du trenger i snitt 4A for å drive kjøleskapet mm. blir det 96 AH pr døgn, La oss si du har solceller som gir 4A i snitt (det er mye) 8 timer om dagen og en dynamo som gir i snitt 50 A (også mye i forhold til standardutstyr). Da må du kjøre motoren minst 1,3 timer om dagen bare for å opprettholde batteri-balansen. 

 

Diesel koster ca 1,4 Euro pr l. Med 50 Euro pr uke (ca 2000 kr. pr mnd) kan du bruke ca 35 l pr uke eller ca. 5 l. pr dag. Har du et forbruk på 2,5 l. pr time (som er ganske lavt) kan du la motoren gå i i snitt 2 timer pr dag.... 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Bobil og båt er to forskjellige verdener...

Gå for drømmen din izzogooood... ingen reise/ferie er butikk.. Det er heller ikke meningen....

Ved veis ende,  angrer de fleste bare på det de ikke gjorde,  men bare drømte om...

 

Det er jeg 100% enig i. 

 

Men noen ganger kan en få inntrykk av at en tror en sparer mye penger ifht andre alternativer om en seiler i Middelhavet. Det tror jeg ikke man gjør. Men man får sett mye, og man får seilt. Det er "bare en måte" av mange mulige å få opplevelser på og siden trådstarter dro opp leilighet så tenkte jeg at de så på det som et reelt alternativ. Og da tenker jeg som så at det kan det godt være, iallefall om økonomi er et hovedspørsmål. 

 

Nå har jeg ikke kontroll på priser for langtidsleie i alle landene men flere land er jo relativt lavkost, og alt skjer ikke ved kysten. Vil tro en kan få til rimelige opphold om en orienterer seg godt

Link to post
Share on other sites

Det er mulig med langtidsleie av båt også. Vi lå i sommer ved siden av et engelsk par som langtidsleie en en båt, mener de betalte ca. 1000 Euro pr uke for 4 mnd i sommer for en båt oppunder 40 fot, tror den var sånn 5-6 år gammel.  Som de sa var fordelen at var det noe galt så kom leieselskapet og utbedret. Skal man leie for et helt år, inkl. vinteren antar jeg man kan presse prisen betydelig... 

 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 5 timer siden:

2300 pr mnd var da veldig lavt? men det kommer jo an på båt og motor, vi ligger i snitt på ca 100 Euro pr. uke når vi er på tur, men hvis vi går for motor gidder vi ikke å gå i økonomifart. Vi bruker 5-7 l. pr time på en D2-55 med en båt på 45 fot. 

 

La oss regne litt: La oss si at hovedbruken er lading + ut og inn av havner + noe økonomikjøring i vindstille. Hvis du trenger i snitt 4A for å drive kjøleskapet mm. blir det 96 AH pr døgn, La oss si du har solceller som gir 4A i snitt (det er mye) 8 timer om dagen og en dynamo som gir i snitt 50 A (også mye i forhold til standardutstyr). Da må du kjøre motoren minst 1,3 timer om dagen bare for å opprettholde batteri-balansen. 

 

Diesel koster ca 1,4 Euro pr l. Med 50 Euro pr uke (ca 2000 kr. pr mnd) kan du bruke ca 35 l pr uke eller ca. 5 l. pr dag. Har du et forbruk på 2,5 l. pr time (som er ganske lavt) kan du la motoren gå i i snitt 2 timer pr dag.... 

 

Syntes det fremdeles høres veldig mye ut. Vi har tydligvis ganske forskjellig bruksmønster siden vår motor ikke går på langt nær hver dag, og om den går så går den på økonomifart. Vi ligger ofte stille hvis vi finner en fin plass, seiler når vi kan og kjører ikke motor utelukkende for lading. Solen skinner på 400w solpaneler 10-12 timer pr dag i middelhavet. I gjestehavner topplades batteriene på landstrøm med jevne mellomrom. 3-5 mnd. i havn pr.år er vel ganske vanlig i Middelhavet med sesong fra April til Oktober. Uansett lite motorkjøring i den perioden. 

 

Dieselen koster nå i gjennomsnitt litt i underkant av kr 12 i EU. 

 

I følge loggboken til Barbaria så så har vi siste 12 mnd. i Skandinavia har vi brukt 600 liter og det er helårsbruk i sjøen inkludert dieselvarmer på kalde vinterdager når vi har vært ute. Båten ligger selvsagt i havn mye av denne tiden på vinteren. 

Link to post
Share on other sites

59 minutes ago, Barbaria said:

 

Syntes det fremdeles høres veldig mye ut. Vi har tydligvis ganske forskjellig bruksmønster siden vår motor ikke går på langt nær hver dag, og om den går så går den på økonomifart. Vi ligger ofte stille hvis vi finner en fin plass, seiler når vi kan og kjører ikke motor utelukkende for lading. Solen skinner på 400w solpaneler 10-12 timer pr dag i middelhavet. I gjestehavner topplades batteriene på landstrøm med jevne mellomrom. 3-5 mnd. i havn pr.år er vel ganske vanlig i Middelhavet med sesong fra April til Oktober. Uansett lite motorkjøring i den perioden. 

 

Dieselen koster nå i gjennomsnitt litt i underkant av kr 12 i EU. 

 

I følge loggboken til Barbaria så så har vi siste 12 mnd. i Skandinavia har vi brukt 600 liter og det er helårsbruk i sjøen inkludert dieselvarmer på kalde vinterdager når vi har vært ute. Båten ligger selvsagt i havn mye av denne tiden på vinteren. 

 

400W solceller er urealistisk å tro du får på en brukt båt, og neppe lønnsomt å ettermontere. Du får i alle fall ingenting igjen ved salg. Vi snakker om middelhavet og ikke skandinavia, og da går kjøleskapet omtrent konstant, et forbruk på 100Ah pr døgn er forsiktig anslag. . Hva dieselprisen er i gjennomsnitt i Europa er ikke så interessant, det er hva du betaler på kaia som teller. Kikker du på priser i middelhavslandene f.esks her: https://www.globalpetrolprices.com/diesel_prices/. så ser du de ligger vesentlig høyere. Poenget var å unngå dyre havneutgifter, men hvis man øker disse og ligger ofte og lader på landstrøm kan man sikkert senke dieselutgifter. Du må du ofte betale 40-60 Euro pr natt for å ligge i en havn. I Hellas er det rimelige (men like dyrt i marinaene) og det har heldigvis blitt stadig flere havner der du kan koble på strøm, men da må du regne i alle fall 20 Euro pr natt.  Skal de ligge 3-5 mnd i en marina i vinterhalvåret ryker i alle fall budsjettet...  Selvsagt er det mulig å bruke mindre, det er de som seiler i middelhavet helt uten motor og kjøleskap. Jeg ville ikke ha gjort det. Jeg mener uansett 50Euro er et realistisk budsjett der man er forsiktig med bruken men ikke ekstrem. 

Link to post
Share on other sites

Vi har barn som nå vokser til, yngstejenta begynner på skole nå og vi kjøper seilbåt igjen etter å ha vært uten båt siden 2010. 

 

Vil slå et slag for å vente et par år for en seilbåt er veldig begrenset boltreplass å drive barnehage med kun 1 barn.  Da blir en voksen låst som barnevakt & lekekammerat 1:1 med barnet hele tiden. Da får ingen det gøy. 

 

Så er det do, det er en utfordring. 2,5 år og det er kanskje bleier enda?   

 

Vent til barnet er 4-5, da får alle mer utbytte av det. 

Link to post
Share on other sites

Jeg stemmer nei til turen deres. Jeg er redd for at dere har sett for dere 365 dagsturer, i stedet for ett års seilas. 365 dager er ikke det samme som ett år. I det hele tatt. Jeg kan gjerne gå dagsturer på ski i 30 dager, men en måneds skitur er noe helt annet. 

 

Å være borte fra den hverdagen og verden dere kjenner er faktisk slitsomt det også. På toppen av dette skal dere bli erfarne seilere, få økonomien til å gå opp samtidig som dere skal drive barnehage på på 8 kvadrat. Jeg hadde også synes det hadde vært helt fantastisk å kjøpe en seilbåt, seile til nye steder og uberørte sandstrender i blå laguner i varmt vær et helt år. Sitte inne og titte ut når det pøsregner. Spille stigespill og drikke kaffe. 

 

Det blir ikke sånn. Først oppdager du at en seilbåt er et badekar med et laken på toppen, og "seilglede" er når det går fremover i stedet for at båten velter, eller masta knekker. De dagene dere skulle sitte inne i regnværet og drikke kaffe blåser det noe helt j**vlig, så tiden går med til å holde fast alt som truer med å seile en tur på dørken, og håpe at fortøyningene holder til neste sjekk om 15 minutter. 

 

Når dere er så slitne at dere nesten sover, kommer ikke Kaptein Sabeltann, men Hallgeir Kvadsheim og minner dere på at dere ikke har råd til å ta en natt i gjestehavn, og taxi til nærmeste Hilton. Båtdusj og husdusj er ikke det samme, og en dag i Leos lekeland eller hva det heter i Hellas er en fjern drøm, dere har nemlig en treåring som har enorme mengder med energi til overs etter å ha lekt på 8 kvadrat i to måneder. 

 

 

Jeg vil foreslå at dere tar seilerkurs, D5L og kjøper en pent brukt seilbåt her hjemme. Så tar dere 6 uker ferie neste sommer for å prøve seilbåtlivet. 

 

Å planlegge store eventyr før skolealder er "lurt", men ikke så lurt like vel. Noen av mine venner har vært på slep på jordomseiling, bo-ett-år-i-utlandet da de selv var i barnehagealder. Felles for de fleste av dem er at de ikke husker noe som helst av turen. Å gå glipp av 6 måneder i fjerde klasse kan virke veldig skummelt, men det går faktisk helt greit. Selv om skolen ikke liker å si det høyt, finnes det finnes det egne opplegg for sånt. Med ekstra undervisning i feriene er man ajour til neste skoleår. 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 13 timer siden:

400W solceller er urealistisk å tro du får på en brukt båt, og neppe lønnsomt å ettermontere. Du får i alle fall ingenting igjen ved salg. Vi snakker om middelhavet og ikke skandinavia, og da går kjøleskapet omtrent konstant, et forbruk på 100Ah pr døgn er forsiktig anslag. . Hva dieselprisen er i gjennomsnitt i Europa er ikke så interessant, det er hva du betaler på kaia som teller. Kikker du på priser i middelhavslandene f.esks her: https://www.globalpetrolprices.com/diesel_prices/. så ser du de ligger vesentlig høyere. Poenget var å unngå dyre havneutgifter, men hvis man øker disse og ligger ofte og lader på landstrøm kan man sikkert senke dieselutgifter. Du må du ofte betale 40-60 Euro pr natt for å ligge i en havn. I Hellas er det rimelige (men like dyrt i marinaene) og det har heldigvis blitt stadig flere havner der du kan koble på strøm, men da må du regne i alle fall 20 Euro pr natt.  Skal de ligge 3-5 mnd i en marina i vinterhalvåret ryker i alle fall budsjettet...  Selvsagt er det mulig å bruke mindre, det er de som seiler i middelhavet helt uten motor og kjøleskap. Jeg ville ikke ha gjort det. Jeg mener uansett 50Euro er et realistisk budsjett der man er forsiktig med bruken men ikke ekstrem. 

Dersom trådstarter velger å kjøpe en båt på plass i Middelhavet så er muligheten ganske stor for at den er riktig utstyrt som f.eks. solceller, bimini, cockpitputer, forbedret ventilasjon under dekk, effektiv kjøling, ekstra batterier, utvidet tank kapasitet osv. osv. Mange som har planlagt tur og må selge har gjort denne investeringen allerede. Jeg snakker selvsagt ikke om Charterbåt. Å utvide med et par ekstra solpanel er en smal sak og koster ingenting i denne sammenheng.

 

En moderne separat 40l kjøleboks i A++ (48W gjennomsnitt) koster ikke all verden i dag og er en fin måte å spare strøm på om du har dårlig isolert boks i båten. Vi betalte Kr. 4200,- for 50 liter boks.

 

Dropper man Italia så er gjennomsnittet ganske nøyaktig kr. 12. som jeg nevnte.

Priser på diesel:                                  NOK

Tyrkia

9,3

 

Spania

11,6

 

Malta

11,2

 

Kypros

12,6

 

Kroatia

12,7

 

Hellas

13,5

 

Frankrike

13,7

 

Italia

14,3

 

 

Når det gjelder marinapriser så siterer jeg dine egne ord lenger opp i tråden.

Krimart skrev On 30.7.2018 at 10.18:

Har ligget steder med vann og strøm hvor vi har betalt kun 10 € eler mindre.

 

Trådstarter planlegger å ligge mer eller mindre stille på vinteren, noen som nok er lurt, så det blir nok mer enn 100 dager i havn. Det realistiske, etter min mening, er å senke dieselutgiften og heller øke budsjettet på havneleie. Vi har planlagt en havneleie utgift pr.mnd. på 2400,- i gjennomsnitt over 5 år og vi er ikke kjent for å slite ut gjestehavner.

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Lanber said:

Vi har barn som nå vokser til, yngstejenta begynner på skole nå og vi kjøper seilbåt igjen etter å ha vært uten båt siden 2010. 

 

Vil slå et slag for å vente et par år for en seilbåt er veldig begrenset boltreplass å drive barnehage med kun 1 barn.  Da blir en voksen låst som barnevakt & lekekammerat 1:1 med barnet hele tiden. Da får ingen det gøy. 

 

Så er det do, det er en utfordring. 2,5 år og det er kanskje bleier enda?   

 

Vent til barnet er 4-5, da får alle mer utbytte av det. 

 

Barnet vil være minimum 3,5 mest sannsynlig 4,5.

Det vil jo være en fordel (kanskje et must) å finne noen å seile med.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Barbaria said:

 

Når det gjelder marinapriser så siterer jeg dine egne ord lenger opp i tråden.

 

Ja det kan være man finner en slik båt som er så godt utstyrt, men jeg tror du må lete en del.  Angående dieselpriser sjekket jeg kvittering fra i sommer, jeg betalte 1,58 Euro pr. l. i Hellas. Dine priser virker urealistiske for båt i alle fall. 

 

Angående havneleie; det var slett ikke marinapris jeg nevner-.  Der ligger prisene på gjerne 40+ Euro for en båt 35-40 fot. http://www.medmarinas.com/LH2Uploads/ItemsContent/46/Gouvia 2018 Price List.PDF I Italia, Spania og Kroatia gjerne enda dyrere. 

 

Men havner i en by/landsby i Hellas der det er rimeligere. Noen steder kan du gjerne ligge gratis, men da er det som regle ikke strøm.  Batsi på Andros og Karistos på Evia er eksempler der vi betalte ca 10 Euro i sommer men det er uvanlig lavt,  andre steder har vi betalt 20-25  for havneleie + strøm og vann. 

Link to post
Share on other sites

52 minutes ago, Ida Marie III said:

Diesel priser i Middelhavet er vel mer en Hellas... 

Når vi forlot Spania i mai i år var den under 1 euro literen til bil, og 1.15 i havnen der jeg hadde båten tidligere...

Så fins det jo masse land på andre siden av "fjorden" Afrika....

 

Jeg gir opp. 1,4 er bare et tall å regne med som gir et ca. gjennomsnitt på dieselpriser. Tallet for 2019 -20 eller hva det nå blir er jo uansett ikke gitt. Poenget var at prisene Barbaria hadde funnet ikke stemmer, og jeg ville vise at 50 Euro er realistisk.  MEN hold dere i Spania eller Tyrkia da, og sett inn 1,15 og du kan øke med en halv time pr dag innenfor 50 Euro, eller redusere den delen av budsjettet til 40 Euro. Det er mulig å bruke null kr. i diesel også. 

 

Poenget var å lage et forslag til budsjett jeg tror er realistisk i forhold til hva det vil koste som gjør det mulig å komme end på 15 000  kr pr mnd. Man kan alltid angripe enkeltelementene uten å se på helheten. Skal man ligge mer i havn,  og satse på landstrøm fremfor å lade med motor så blir kostnadene for havneleie opp. Skal man investere 12-15 000  kr i solceller, regulator og montering av disse? Foreslår at kverulantene lager et alternativt budsjett med realistiske priser, fremfor å angripe enkeltpunktene.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...