Jump to content

Ta et "friår" i middelhavet? Type seilbåt, generelle tips!


iznogood

Recommended Posts

Hei.

 

Vi er et par med et barn på 2,5 som tenker på å ta et år og seile rundt i middelhavet. Kanskje til og med overvintre på Kanariøyene...
Vi har lyst på en pause fra A4 livet og tenker at tiden er nå før minsten skal begynne på skole.
En av oss er båtvant (Hatt båt hele livet) men ingen har seilet før.

 

Båt

Når det gjelder det økonomiske er tanken å legge 3-500 000 i båt, leie ut leilighet og selge båten etterpå. Slik at båten må være en såpass generell traver / "lett å selge" til den grad det er mulig. Vi aner heller ikke om det lønner seg å kjøpe der nede kontra her oppe. Dessuten er det jo ikke så greit å kjøpe seilbåt i ukjent farvann om man ikke vet hva man skal se etter av feil mangler. Båten MÅ ha innvendig dusj. Annet enn det er det mest det "hjemmekoselige" vi tenker på. Solcelle og varmtvann etc må vi også ha men regner med at dette er std på de fleste båter. Autopilot høres også flott ut men jeg aner ikke hva en autopilot innebærer på en seilbåt, kan man gå fra roret? Båten MÅ kunne seiles alene.


Noe slikt?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=123920405


Forsikringer

Hvordan virker dette når man er borte så lenge?

 

Økonomi
Erfaringer rundt forbruk på alt fra mat til havneavgifter. Kilder til inntekt vi ikke har tenkt på ?

Erfaringer
Alt som burde vurderes, tenke på rundt dette. Hensyn til barn, egne erfaringer.

 

Spesialiserte Forum
Er det andre forum, møteplasser som egner seg bedre til dette evnet?


Alle generelle tips mottas med stor takknemlighet. 

Redigert av izznogooood (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Miranda2 skrev 1 time siden:

Etter 7 uker gjelder ikke vanlig reiseforsikring. Selv om du har helårsforsikring så gjelder den kun for reiser som er maks 7 uker lange. Ekstra forsikring utover dette er veldig dyrt.

Feil..

Nemi har forsikring som varer 3 mnd..

Det er også flere som har..

Er du i Middelhavet og holder deg på EU siden, har du det blå EU kortet...fritt sykehus opphold ved ulykke/akutt sykdom. 

Link to post
Share on other sites

Gruppa «langturseilere» på FB kan sikkert komme med en del tips. Ellers har Baatplassenmedlemmene S/Y Emma og Euklid vært på langtur, mulig de også har noen gode råd på veien:smiley:

 

Ellers; når deg gjelder autopilot er slikt veldig greit å ha. Det blir som å ha en ekstra hjelper ombord. Jeg har autopilot med fjernkontroll montert. Må selvsagt fremdeles følge med, men kan sitte i le for solsteiken og styre båten. En annen fordel er at autopiloten holder skuta på stø kurs. Du slipper drive å finstyre hele tiden. Skal dere et stykke er det fint å kunne sette seg ned litt og drive med småplukk, mens man følger med selvfølgelig. Bakdelen er at autopiloten bruker strøm, så solceller, vindgenerator/mølle og OK batteribank er en fordel.

 

Min båt hadde montert kjølebokser og aircondition drevet av motoren (gammel charterbåt). Dermed fikk kjøleboksene kjølt seg ekstra godt ned under motorgange (motorgange = framdrift, lading av batteriene, oppvarming av vannet i varmtvannsberederen og for min båts tilfelle nedkjøling både av kjøleboksene og airconditionen). Trenger ikke slikt nå, så det er demontert, men for opphold i varmen hadde jeg vurdert å montere det igjen.

 

Fordelen med å kjøpe en middelhavsklar tidligere charterbåt er at du får en båt tilpasset varmen og forholdene ellers der nede. Ikke sikkert «norske» båter er klar og har det utstyret som kommer godt med i varmere strøk. Bakdelen er at båten må bli igjen der nede, med mindre man vil ta på seg arbeidet og avgiftene med å få den hjem til Norge.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 15 minutter siden:

Feil..

Nemi har forsikring som varer 3 mnd..

Det er også flere som har..

Er du i Middelhavet og holder deg på EU siden, har du det blå EU kortet...fritt sykehus opphold ved ulykke/akutt sykdom. 

Uansett så er det riktige rådet å ikke bare kjøpe en «vanlig» reiseforsikring, men faktisk finne den riktige forsikringen for denne typen reise, som er å betegne som en reise litt forsjellig fra den «vanlige» ukesturen til Lanzarote. Båten må også ha riktig forsikring. Antagelig en forsikring som er «uvanlig» å ønske seg når man bare seiler i Oslofjorden i juli.

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke seilt i Middelhavet, så den siden av det skal jeg ikke mene så mye om. Marinaer varierer sterkt i pris mellom forskjellige områder, men Middelhavet er generelt svindyrt. I mitt hode er været en klar ulempe for ettårstur i Middelhavet – seile kan en jo gjøre året rundt, men det skjer jo ikke akkurat allverden fra november til april, og forholdene er ikke alltid optimale. Det er en grunn til at mange finner veien vestover over Atlanteren. Men på Kanariøyene er det jo stort sett ok også gjennom vinteren.

 

Forsikringer: når en skal være borte i omtrent et år lønner det seg å holde det under et år – da beholder dere medlemskap i Folketrygden. Det finnes en del selskaper som selger reiseforsikring som dekker lange turer også uten Folketrygdmedlemskap, men det blir dyrt. Gouda er sikkert ikke noe dårlig tips.

 

Økonomi: ikke tenk så mye på ekstra inntektsposter. Tenk heller på ubudsjetterte utgiftsposter – reparasjoner, turer på land med leiebil, marinaopphold som blir lengre enn planlagt og mye annet. Det baller fort på seg. Men akkurat mat og slikt skal det jo vanskelig gjøres å finne dyrere enn i Norge (om en holder seg i noenlunde siviliserte strøk), så det kan gjøres så billig dere gidder. Det gjelder å kjenne seg selv, og å vite hvor ofte en ender opp med å spise ute eller ta noen glass vin i en bar. En del er optimistiske på vegne av egne vaner/ønsker når de budsjetterer, og det er en lei sak både for de som slipper opp for penger og for de som ikke føler at turen blir det den burde ha blitt fordi de må begrense seg så ofte. Dette kan bli en billig tur om dere alltid spiser ombord, stort sett bare ligger på svai og ikke beveger dere alt for langt fra båten – eller svindyrt med mange restaurantbesøk, dyre verkstedregninger og lange marinaopphold.

 

Seiling med barn: er ikke oppsatt med slikt selv, men har seilt sammen med mange som har hatt barn ombord. Fungerer stort sett veldig bra, barn venner seg til det meste. For små barn er det lurt å ha et sted å spenne de fast når begge foreldrene er opptatt med båten, og mange ender opp med å finne en vennebåt eller to med barn i tilsvarende alder de sjelden beveger seg alt for langt unna.

 

Båten: oppfatter det som at dere kommer til å bo ombord mer enn å skulle seile lange distanser. Jeg har seilt lengre enn de fleste med Nordship og har stort sett kun gode ting å si om båten, men vet ikke om det er den jeg ville gått for om hovedplanen var å ligge stille et sted det er varmt. Flush-deck med bimini er ganske mye bedre egnet enn fast vindskjerm og kalesje når sola steker som verst. Men få cockpiter føles så tørre og trygge som vår i drittvær på havet, uten å gå vesentlig opp i båtstørrelse.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Miranda2 skrev for 2 timer siden:

Charterbåter er billige i «charterområder».Norsk båt kan komme «hjem» igjen. Utenlandsk båt må betale mva for å komme til norge med norsk skipper.

 

Hvert år så selges det norske båter i Middelhavet, så slipper man turen ned og kan få en "Middehlavsklar" båt. Evt selge den der nede igjen så slipper en hjemturen. Med budsjettet dere har sparer dere mye, både tid og penger, på å kjøpe i Middelhavet. Og tur dit for å kikke på båt er billig. 

 

Har seilt litt i Hellas, Tyrkia og Kroatia. Fint og varmt, ofte for varmt, særlig når en skal sove i en båt. Veldig "lett" å seile og navigere. Mye spennende historie og kultur. Men ikke videre naturskjønt noe sted jeg har vært i Middelhavet ifht Norge må jeg innrømme. Noen høydepunkter er det jo men ;-)

Link to post
Share on other sites

Om man skal leie ut egen bolig hjemme, er det lurt å reise fra sommer til sommer, slik at man blir borte  mindre enn et halvt år hvert av årene. Da slipper dere å betale skatt på utleien. Av den grunn, og pga folketrygden, virker det som om 11 1/2 mnd. fravær er bedre enn 12 mnd...

 

Skatten på inntekten man har hjemme, blir jo for de fleste også mye lavere i %, når man kun skal skatte av et halvt års inntekt, enn av et helt års inntekt.

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Greg Yachts har fin hjemmeside med båter til salgs i østre middelhav. 

 

I hellas er det mange steder gratis å ligge. Husker dessverre ikke hva øyene og havnene heter, da det meste virker som om en haug bokstavkjeks er slengt utover bordet. Kjøper du en farvannsguide, og forbereder deg med litt lesing, er dette mange penger spart.

Link to post
Share on other sites

Ta to ukers charterferie i Hellas eller Kroatsia i høst, så ser dere om dere trives i båt, og har kunnskaper nok til å håndtere båtlivet uten hjelp. Har dere ikke seilt før så lei båt med skipper, evt ta med en seilkyndig venn / par, så får dere kursing også. Om dere synes det er for mye penger, så vil jeg mene dere ikke har stort nok budsjett for et år ute. Og finner dere ut at dette ikke var en tilværelse for dere et år, så har dere i alle fall hatt en fin ferie.

Så en dokumentar med Cecilie Skog som hadde en drøm om å seile jorda rundt, de solgte vel båten igjen på Kanariøyene(?), tilværelse med båt var ikke helt som hun /de hadde tenkt. Båten ble vel også flyttet mye med leieskipper.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
BØstrøm skrev 9 minutter siden:

Greg Yachts har fin hjemmeside med båter til salgs i østre middelhav. 

 

I hellas er det mange steder gratis å ligge. Husker dessverre ikke hva øyene og havnene heter, da det meste virker som om en haug bokstavkjeks er slengt utover bordet. Kjøper du en farvannsguide, og forbereder deg med litt lesing, er dette mange penger spart.

 

Mens det er grisedyrt i Kroatia. Når en hører folk klage på priser i gjestehavner her i Norge ;-)

 

Har også blitt stadig mer privatisering av bukter hvor restauranteiere osv pepprer bukter med bøyer slik at det ikke er mulig å ligge på svai. Da må du spise på land for å kunne ligge i bøya over natta. Finnes ulike grupper på FB osv hvor en kan orientere seg. 

 

Med mindre dere har et solid budsjett for å ligge i gjestehavner så er det kjekt å ha godt ankringsutstyr, god nok vann/tankkapasitet og solceller nok til å aldri måtte tenke på strøm. Dere kan ikke ha en båt hvor batteriene begynner å bli dårlige etter to netter på svai. 

 

En god jolle (som i mine øyne er liten og lett), en liten og lett påhengs som er lett å ta av-på. 

---

Stort sett alt av seilbåter i dag kan seiles alene. Men jo større båten er jo tyngre, med mindre en begynner med el- vinsjer osv. Min erfaring med seilbåt er at det meste er enkelt og lett opp til ca 31-34 fot ish. Etter det begynner selve størrelsen på seil og båt å gjøre seg mye mer gjeldende, men det går fortsatt helt fint å seile alene. 

 

Autopilot er alt fra automatikk som får båten til å gå en strak kompasskurs til en som er koblet opp mot plotter og kan gå ruter, eller har en vindføler og kan følge vinden osv. Jeg ville gått for enklest mulig løsning. Men om dere kjøper en båt der nede så er det så og si garantert på plass vil jeg tro. 

---

 

Dere skriver dette:

 

"Dessuten er det jo ikke så greit å kjøpe seilbåt i ukjent farvann om man ikke vet hva man skal se etter av feil mangler.".

 

Da hadde jeg strekt med langt i å få med noen jeg kjente som vet hva en skal se etter. Off- season, billige flybilletter ned, leiebil og organisere så en får sett på 2-3, eller flere båter i ett jafs. Så et par dager med "syden" før en drar hjem kan kanskje være nok til å lokke med noen dere kjenner? :-) 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og ja, i en sånn setting er det veldig praktisk at begge kan føre båten alene. Dere er bare to (voksne) og det kan fort oppstå situasjoner hvor det på alle tenkelige måter er praktisk og greit at det ikke blir noen "sak" om den ene må i land og den andre må ta båten ett eller annet sted alene. Om ikke nødvendigvis fra kai til kai med middelhavsankring (bauganker ut og hekk inn), så i hvertfall fra svai til svai eller longside. 

 

Både kjedelig og upraktisk hvis det er en "stor greie", i negativ forstand, for den ene å føre båten alene. 

Link to post
Share on other sites

M.h.t. Pris på båt er det mye rimeligere å kjøpe en båt i Middelhavet enn i Norge. Jeg ville valgt en båt rundt 40 fot av masseprodusent, type Bavaria, Beneteau etc. som det finnes mengder av i Midddelhavet. Kjedelig muligens, men da er det lett å finne reservedeler etc. Bruk en agent og en takstmann, og pass på at du blir båtens rettmessige eier. Det er en del charterbåter (i alle fall i Hellas) som er kjøpt med et rentefritt lån fra staten, der eiren må eie båten et visst antall år. Har hørt om nordmenn som så kjøper en slik båt der den tidligere eieren er fortsatt den formelle eieren... ingen god løsning IMO. Skal du ha båten kun et år og eventuelt ta den til Norge er det selvsagt billigst å kjøpe en umomset båt. Jeg ville registert båten i NOR. Mye kan sies om å kjøpe en chsrterbåt. Det vil være en båt som er brukt meget hardt, av til delst svært ukyndige charterkunder. Spesielt gearboksennfår mye juling. På den annen side er det etter hvert strengere regler hos de enkelte lands myndigheter m.h.t båtenes tilstand som tvinger utleierene til å holde de i en relativt god stand. Med bruk av takstmann mener jeg det burde være mulig å gjøre et godt kjøp relativt trygt, men pass på å penger i budsjettet til eventuelle store utgifter, som f,eks. gearbokshavari. 

 

Generelt sett se etter en båt uten teaktekk (veldig varmt og natingen ødelegges raskt av sola), godt med luftemuligheter og solskjerming. Autopilot er et must. Båten bør dessuten ha lett adgang til brygge fra akterspeilet (man ligger som regel med baugen ut og akter inn) og gjerne en fast landgang. Kjøp en båt det er lett å styre i bakk, ikke langkjølet. Du vil bruke ankeret mye, så jeg ville uansett investert i et moderne rocna eller tilsvarende anker, men god plass til kjetting på 60-80 m hadde vært en fordel. (Men de fleste har dårlig plass og vil trolig kun ha 50m) Elektrisk ankervinsj er et must.  Mht seil ville jeg ikke valgt rullestor, fordi det er en god del ulemper med det. Vekt i masta, mer leamikk, fare for å sette seg fast, dårligere seilmessig, følsom for riktig ut- og innrulling.  Rullestorseil blir solgt som «enklere» noe som jeg mener er bare tull. Et moderne fullspilet seil med lazyjacks og lazybag er enklere og letter å håndtere.  Dessverre vil du trolig å problemer med å finne en båt uten rullestor fordi det har nærmest blitt standarden for charterbåter. Toalett må ha septiktank (i alle fall på en av doene). 

 

Mht priser i havner så er det generelt sett veldig dyrt (og trangt om plassen). Dvs. du vil trolig ligge mer på svai og da trenger du en god gummibåt for å komme i land. Her bør du etter min mening tenke en lettvekts båt med en lett påhenger som er enkelt å vippe opp på dekkm og lett å håndtere, men andre vil gjerne ha rib og større motor. Å satse på å slepe er en dårlig strategi fordi det kan blåse opp fort. 

Du bør ha en god batteribank, typisk rundt 500 Ah og gode lademuligheter, gjerne en egen dynamo for forbruksbanken. Legg inn godt med solceller i budsjettet (nye solceller er ekstremt mye mer effektivt enn for bare 4-5 år siden). Sats på å være så uavhengig av landstrøm som mulig. Mat i butikk  er billig, men restauranter vil i lengden dyrt, så en sunn andel egen koking er lurt. Dvs du trenger en god koketopp og stekeovn på gass. 

 

Det er fullt mulig å seile i middelhavet hele året. August er det mye folk og veldig varmt, men kommer man seg litt utenfor de mest populære stedene kan det være veldig fint. Generelt er det fine forhold mellom April og November. Vinteren kan være mer utfordrende værmessig med bl.a sterke stormer fra syd, men også fine dager. På den annen side er det mange muligheter til en relativt billig penge la båten ligge i en bøye eller ta den på land og tilbringe vintermnd. i Norge. 

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, Ida Marie III said:

Feil..

Nemi har forsikring som varer 3 mnd..

Det er også flere som har..

Er du i Middelhavet og holder deg på EU siden, har du det blå EU kortet...fritt sykehus opphold ved ulykke/akutt sykdom. 

 

Underlig da at på Nemi hjemmesider står det:

 

Forsikringen er gyldig på alle ferie-, fritids-, og tjenestereiser med inntil 45 dagers varighet (kan utvides til 60 dager).

 

Jeg har forøvrig reiseforsikring i nettopp Nemi, men brukt Gouda ved lengre sammenhengende opphold i utlandet.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Vaagen said:

Om man skal leie ut egen bolig hjemme, er det lurt å reise fra sommer til sommer, slik at man blir borte  mindre enn et halvt år hvert av årene. Da slipper dere å betale skatt på utleien.

 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/hele-egen-bolig/skatteregler/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 37 minutter siden:

Viktig å lese her, det kan være jeg har vært for optimistisk over. Forholdet vedr inntekt (lønn) gjelder uansett.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...