Jump to content

Ta et "friår" i middelhavet? Type seilbåt, generelle tips!


iznogood

Recommended Posts

Med hus på Kreta, lenger syd i Europa kommer man ikke, så tillater jeg meg å kommentere at det er ikke sommer der hele året, langt derifra, og selv ville jeg ikke synes det er særlig attraktivt å bo i båt i en forlatt gresk havn mens det regner og blåser og er fem-seks grader!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nja, det er jo mange som overvintrer, så det kan visstnok bli skikkelig sosialt. Noonsite har endel gode tips mht overvintring, her er noen eksempler. Jeg tror jeg ville valgt en større by. Men du må ha båt med en god varmer.

 

https://www.noonsite.com/Countries/Greece/crete-agios-nikolaos-wintering-too-many-live-a-boards-for-the-facilities

 https://www.noonsite.com/Countries/Turkey/wintering-2015-2016-in-the-eastern-mediterranean

 

Andres erfaringer: https://sailingbritican.com/living-aboard-boat-mediterranean/

 

Har lest at det vissnok er flere som seiler i Kroatoa i løpet av vinteren. Men som ellers i Middelhavet er vinteren tiden for  skikkelig harde vinterstormer. Et år vi hadde båten i vannet i en marina i Kroatia hadde de en Bora med vind over 100knop.... 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, at det finnes steder som er sånn nogenlunde egnet er sikkert sant og visst, og hva klimaet angår så er nok Agios Nikolaos det beste alternativet på Kreta, men leser på din link blant annet;

 

Last winter,  2016/2017, was possibly the worst. There were too many live-a-boards for the facilities.

The well known surge was the worst we have ever experienced.  This was due to yachts being berthed by order of inexperienced employees, on pontoons too small to accommodate their length, and subsequently, the beam.  Efforts have been made by the management to reduce the surge, but to no avail. 

 

Er ikke sol og sommer hele tiden, men et hyggelig sted å besøke uten tvil selv om det ikke akkurat er verdens navle

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Joda, men som de skriver litt lenger opp: 

Quote

Posted 13 April, 2017 - Further Updates

The steel ketch has now been moved to cover the southerly sluice.  This has made a tremendous difference to the surge, or should I say, lack of surge!

A similar plan of action is planned for the northerly sluice.

The flow of water through the marina is still maintained, so the water quality is excellent.  Those vessels moored on the outer wall claim that their berths are far more comfortable now, as a result of the improvements.

 

 

For min del tror en større by kanskje er mer interessant. Men det er ikke kjempedyrt å legge båten på en bøye eller på land og reise hjem i perioden midten av november til midten av mars heller. Det finnes flere små boatyards rundt omkring, 12-1400 Euro for opptak og utsett + 4 mnd landligge.

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev On 3.8.2018 at 16.56:

Foreslår at kverulantene lager et alternativt budsjett med realistiske priser, fremfor å angripe enkeltpunktene.  

 

Her:

Account Running Item Total per year Pr. month Running Exp. y
Boat   BoatInsurance kr 10 000 kr 833  
Boat X General Boat Mainenance kr 5 000 kr 417 5 000
Boat X Diesel kr 10 800 kr 900 10 800
Boat X Propane kr 1 000 kr 83 1 000
Boat X Harbour/Marian fees kr 31 000 kr 2 583 31 000
Boat X Engine Service kr 4 000 kr 333 4 000
Boat   Charts, pilotbooks kr 2 000 kr 167  
Boat X Zarpe/ Clearance Fees   kr 5 000 kr 417 5 000
Boat X Misc uncategorized kr 7 000 kr 583 7 000
Pers   Trips to "home" kr 10 000 kr 833  
Pers X Rental car, bustrips kr 7 000 kr 583 7 000
Pers   Clothes kr 2 500 kr 208  
Pers   Dentist, doctor kr 3 000 kr 250  
Pers X Food kr 44 500 kr 3 708 44 500
Pers   Medicines kr 1 000 kr 83  
Pers   Travel Insurance kr 22 000 kr 1 833  
Pers X Resturant kr 5 000 kr 417 5 000
Pers X Phone, WiFi internet kr 3 600 kr 300 3 600
      kr 174 400 kr 14 533 123 900
           
Totalt per dag kr 484        
Totalt per mnd. kr 14 533        
Løpende pr. dag kr 344        
løpende pr.mnd. kr 10 325        
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En tanke, om en har tenkt å ha besøk fra Norge så går det mye mer penger.

 

Har hatt "gleden" (ironi) av å besøke noen som bodde i båt i Middelhavet og kjørte budsjett a la "el- chipo". Og ja, det er kjipt å besøke noen som velger restaurant fordi husets vin akkurat der er billig, og smaker kattepiss når en selv kanskje hadde tenkt å "spandere på litt ekstra" for å få noe som faktisk er ok. Eller som rynker på nesa og er motvillige til alle forslag som betyr at det går noen kroner. 

 

Det blir fort en veldig stor forskjell når noen er i feriemodus og noen er i hverdag- og "bo billig i båt i middelhavet modus". 

 

Så mye besøk = økt pengebruk. Men dette går selvsagt an å avklare på forhånd når en skal ha folk på besøk :-) 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 8 timer siden:

417 kr pr mmd til restaurantbesøk var ikke mye da...  en gang pr 1,5 mnd?:nonod:

 

Jeg er helt enig, jeg har redusert posten siden OP etter sigende var flink på å lage mat hjemme og ikke var så mye ute og spiste.

 

izznogooood skrev On 2.8.2018 at 10.56:

Vi er ingen luksus dyr. Vi har søker oss stort sett utenfor turistområder når vi reiser og bestiller alltid vi AirB&B eller Leier oss leilighet med kjøkken til våre reiser. Vi trives I eget selskap og setter pris på å lage mat selv så jeg trur ikke det vil bli et problem med restauranter.

 

Selv beregner vi kr. 1100,- pr. mnd. til uteliv når vi er på tur ca. 1 g.  pr uke. Det jo koselig å gå ut en gang i blant.

Postene er tatt ut fra vårt 5 års budsjett og det ser naturlig nok annerledes ut sammenlignet med noen som skal være borte i et år, eller charterkapteiner med høy partyfaktor.  

 

Igjen, dette er et ganske stramt budsjett for de fleste og jeg tror de skal ha litt flaks for å klare målsettingen på 15000,- pr. mnd. på en slik tur. Det påløper også en del utgifter på båten i ettertid om ikke båten blir solgt direkte. Man kan selvsagt dra ned på forsikringer og marinabesøk og kjøpe mye mens man har inntekt.  

Link to post
Share on other sites

Det er mange meninger her og jeg takker for alle. Det kommer frem mye erfaring :).

 

100 000,- til eller fra skal ikke sette en stopper. DVS hvis 15 000 viser seg å bli et "kjipt" budget er det rom for å øke til 20 000.
Hvis vi ser at vi ikke har rom til det blir det heller ikke noen tur.

 

Dette skal jo være en opplevelse for livet, en berikelse og ikke en øvelse i budsjett mestring :)

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...