Tor Arild Startet 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2018 (redigert) Hei, hadde to tråder her inne med først valg av båt, Hentetur Bergen - Tønsberg. Nå er båten i sin nye hjemmehavn - og vi har blitt litt kjent med den. Sitter nå ironisk nok med ny båt i havna men er selv i Kroatia for en uke med familien. Turen bestilt i november i fjor, men både kona og jeg har vel mest lyst til å være hjemme og bo i båt... Fordelen med å være borte er å få litt avstand og tenke litt over hva vi prioriterer å gjøre med båten for å tilpasse den til vårt bruk. Det er en veldig europeisk båt, samt at den etter det har gått i Bergen. Ergo har den noen "mangler" i forhold til hva vi setter pris på hjemme i skjærgården Vestfold, telemark, Østfold og bohuslan. Har for enkelhets skyld tagget den som purosjekttråd uten forkleinelse til alle de flotte prosjekttrådene her inne der folk virkelig har prosjekter! :) Her er hva jeg har sett for meg fra nå og til neste sesong: 1 - Lite bruk Båten var solgt fra Galeon til Galeon i Italia. Der var den utstillingsbåt som for det meste lå inne. Ble solgt for to år siden til en kar i Bergen og brukt lite der også. Motorer hadde bare 125 timer på telleren når vi hentet den, og den er så og si ubrukt inne. Det som bekymrer meg er at ting er ikke laget for å ligge stille. Vi bruker båt fra mars til november og kjører i gjennomsnitt på 200 maskintimer i året - og verkstedet mitt (Jarlsø) mener vi bruker båten langt mer enn det som er vanlig for deres kunder. Uansett, jeg tenker på alt av strøm og elektronikk. Det har vel godt av å få en skipselektriker til å ta en gjennomgang for preventivt vedlikehold? Om noen vet om en god skipselektriker i Vestfoldregionen hadde jeg satt pris på å få et tips. 2 - Hekkanker - størrelse - blytau eller kjetting I Europa (og vestlandet) brukes hekkanker veldig lite. De ligger på svai eller går med rumpa inn (Europa) på bauganker. På Vestlandet og nordover er hekkanker lite hendig pga forskjellen mellom flo og fjære. Den må få på hekkanker i løpet av vinteren - og siden den veier inn på 17 tonn så må det være en viss dimensjon. Noen tips her? Lurer også på frafall kontra "rulle ut" vinsj og om jeg skal kjøre kjetting eller blytau med daumann. Noen som har synspunkter på det? 3 - Varme og sirkulasjon Båten er satt opp med defroster samkjørt med airtronic styring (vannsløyfe) som er strømgrådig. Må bruke aggregat for å kjøre dette. Veldig lite norsk. Ser etter en løsning for å knytte to sirkulasjonspumper inn på sløyfa og en ebersparcher vannvarmer. Hadde det i min forrige båt - og var særs fornøyd med den løsningen. Ser det som lite hensiktsmessig å kjøre aggregat bare for litt varme - da det er også en støyforurensning for flere enn oss om vi ligger i havn/uthavn. En ting er å si fra til naboer at vi topper forbruksbanken en time, noe annet å la aggregatet gå for varme. 4 - Baugspryd Vet at de fleste med slike båter foretrekker å bakke inn i bås. Men, det er ikke vi så glade i. Føler at vi legger stua på flytebrygga og at vi ligger til allmenn beskuelse. Liker det ikke så godt, så for en stor del kommer vi til å ligge med baugen inn, slik at badeplattform er ytterst og bading og soling fremdeles kan foregå med noe privatliv. Nå er det ikke baugstige på den - og det ligger en Galeon 440 for salg akkurat nå med et flott baugspryd med stige som hensyntar heisning av anker/rom for anker å komme opp for det legger seg ned. Selger vet dessverre ikke hvilken type det er, siden båten ble kjøpt med baugspryd installert. Noen som vet? Har lagt inn et bilde av løsningen. 5 - Fendere og fenderholder Selger lå for det meste longside på flytebrygger. Det var derfor dårlig med fendere og tau ombord. Fikk på plass ordentlige tau i Kristiansand, men fant ikke fendere og fenderholdere. Vi tenker tre fendere i stativ foran på rekka. De fendere vi ser på husker jeg ikke hva heter, men de er de vanlig blå/hvite med en høyde på 66cm og en omkrets på 28-30cm. Er det noen som har fenderholdere litt skråstilt for rekkemontering, så er det interessant. De fleste jeg har sett kjøpes en og en og monteres, men har også sett ferdige i syrefast med tre holdere, men Googlesøk så langt har ikke avdekket en leverandør på dette. Rekka er i 30mm syrefast. Det er det vi har kommet på som vi ønsker å gjøre over vinteren. Om noen har tips eller linker, så mottas disse med stor takk. Jeg tenker at jeg etterhvert legger ut oppdateringer over tenking, forsøk og samtaler med potensielle leverandører og resultat av forsøk og det som blir den ferdige løsning installert. Mvh Tor Arild Redigert 30.Juli.2018 av Tor Arild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Jeg hadde brukt båten en sesong før jeg haddd gjort store endringer ? hekkanker: Rocna med frittfall og blytau skipselektrikker: hvis det virker, ikke gjør noe. Se over selv. Bli kjent med båten. 12v er ikke rocket science. fenderholdere foran tar sikt. Bedre å ha de bak. Baugspyd med stige er fint ? Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Hei og takk for sist. Vedr baugspyd som du viser på bilde så er det fabrikkmontert fra Galeon. Husker det når vi kjøpte ny Galeon så var det et kryss på ekstrautstyrlisten og mener det var en kostbar sak. Laget et selv og monterte stige under som fungerte greit. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Takk @Bitteliten, har nok ikke tenkt å gjøre de store tingene. Men, hekkanker skal inn i vinter. Har også litt lyst på blytau og heller gå opp en størrelse eller to på anker. Rocna er notert. Baugspyd med stige rett og slett fordi det gjør det lettere å entre båten slik vi foretrekker å ligge 90% av tiden. Har en sikring som er underdimensjonert i forhold til ferskvannspumpe - så jeg må ha ombord noen som kan skifte denne til en større. Eller gå ned en størrelse på ferskvannspumpe. @brs har eid en Galeon 390 og kan bekrefte at strøm er særs ryddig lagt opp. Takk for sist, Svein. Nå er det småplanlegging tiden brukes til på ferie. Første bud er baugspryd med stige. Har sett på denne: Her ser det ut som om jeg kan fjerne den innerste delen av det midterste teaktrinnet slik at anker kan gå fritt opp i rulla - samt at den har beslag til å feste på ankerrulla. Må ha annen innfesting mot skroget, men ser at der er valgene mange. Husker du hva du endte opp med å gjøre? Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Først og fremst; gratulerer med flott båt Tor Arild skrev On 30.7.2018 at 14.12: 1 - Lite bruk Uansett, jeg tenker på alt av strøm og elektronikk. Det har vel godt av å få en skipselektriker til å ta en gjennomgang for preventivt vedlikehold? Om noen vet om en god skipselektriker i Vestfoldregionen hadde jeg satt pris på å få et tips. Enig med Bitteliten. Brukt den først, og se hvordan ting fungerer. Men en ting jeg ville sjekket opp først er en gjennomgang av ladesystemet, ladespenning, og batterienes tilstand. Når det gjelder båtelekto på den siden så er det vel ikke så langt unna der @Joerg Becker holder til. Han kan jo dette. Tor Arild skrev On 30.7.2018 at 14.12: 2 - Hekkanker - størrelse - blytau eller kjetting Hadde også satset på Rocna. På så stor båt som du har ville jeg kanskje gått for et på 25 kg. Jeg har et som ligner veldig og veier 26 kilo. Det fungerer veldig bra, men er egentlig alt for stort for vår båt på 30 fot. Men det slipper aldri taket! Vi har blytau, men jeg ønsker meg kjetting. Tor Arild skrev On 30.7.2018 at 14.12: 4 - Baugspryd Pent det baugspydet du har lagt inn bilde av i det første innlegget. Men det ser kanskje ikke helt vellykket ut med de to støttene under? Hadde kanskje vært penere med en i senter. Heller ikke helt imponert over hvordan teaken er lagt på den plata. Da vi ønsket oss baugspyd endte vi opp med å lage et selv. Det var mye jobb, så jeg vil ikke anbefale det, men vi fikk det akkurat slik vi ville ha det. Link til det prosktet finner du her: https://baatplassen.no/i/topic/61528-tilvirkning-av-baugspyd-i-rustfrittteak/ Det baugspydet du viser bilde av i siste innlegg kan muligens fungere, men jeg er litt skeptisk på om du får noe smell på å bygge om det til anker i baugen. Da tror jeg heller jeg ville funnet et som er tilpasset anker, det finnes. Det jeg ikke liker med de baugspydene som er beregnet for "all round" montajse er innfestningene mot skroget. De ville jeg kappet av og sveiset på noe annet. En mulighet, som jeg har hjulpet en kamerat med en gang, er å sveise på en syrefast skroggjennomføring på hver side. Da tar du bare ut et hull for den, og skrur til med mutter på innsiden. Mulighetene er mange. Men slike braketter med hull for karroseriskruer liker jeg ikke. En ting er at skruene skjemmer en ellers flott båt, en annen ting er at det ofte blir litt brune rustrenner rundt slike montasjer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tor Arild Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Tusen Takk @Komodo . Jeg liker heller ikke de to bøylene ned. Mener de er overflødige da spydet kan festes til et særs solid ankerspill i syrefast. Tror det er litt smør på flesk fra produsent. Jakten på rett spyd går videre. Snakker trolig med watski eller herholdt Andersen når jeg er hjemne igjen. Har ikke dine kunnskaper eller verksted utstyrt for slikt arbeid, så jeg må nok finne et som er både solid og pent. Kommer en tur over til dine trakter slutten august. Kjøper av gamlebåten bor i skjærhalden og jeg lovte en tur over når ny båt var i havn. Harald L. Kjent for deg? Takk for tipset om Becker!! Hørt mye bra om ham!!? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Nei, jeg kjenner ingen Harald på Skjærhalden dessverre, men det bor jo en del mennesker der også. Nå mente jeg jo ikke at du nødvendigvis skulle bygge om baugspydet selv. Jeg regner jo med at de fleste ikke har utstyr og kompetanse for å få det pent. Poenget var vel at det kanskje er mulig å modifisere et standard baugspyd til å passe på båten din og få det pent og slik du vil ha det. Hvis du bestiller et baugspyd spesialprodusert på et verksted til din båt blir det fort veldig dyrt, men det er jo mulig det også. Becker er nok en dyktig kar, uten at jeg kjenner ham selv, men jeg føler meg ganske trygg på at du kan få gode råd av ham Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mix Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Båtsystem har kanskje ett spyd du kan bruke som utgangspunkt. http://www.batsystem.se/filter-purpose/bekvam-landstigning/page/2/ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Jeg ser at de to for stor motorbåt (over 40) ikke har integrert rulle for anker. Men det er kanskje mulig å gjøre noe med det også. Å montere et for lite spyd ville jeg ikke gjort. Diameter på rørene som er brukt bør også stå i stil med rekkerøra, som TS allerede har nevnt at er 30mm. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) Tor Arild skrev for 17 timer siden: Har en sikring som er underdimensjonert i forhold til ferskvannspumpe - så jeg må ha ombord noen som kan skifte denne til en større. Eller gå ned en størrelse på ferskvannspumpe. @brs har eid en Galeon 390 og kan bekrefte at strøm er særs ryddig lagt opp. Redigert 1.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Fikk ikke lov å skrive i innlegget jeg siterte deg i... høres rart ut at sikringen er underdimensjonert til fv pumpa. Hvor stor sikring? Automatsikring på et panel eller egen sikringsholder på kabel? Om en sikring ryker ved bruk av pumpe ville jeg startet med å sjekke pumpa og koblingene her. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 @Bitteliten, det kan jo være talende for min 12v kunnskap... Her er hva som skjedde - og skjer på tur hjem: Selger informerer om at han har satt på en større ferskvannspumpe enn originalt for å få jevnt vanntrykk i dusj. Skal også sies at han brukte båten lite. Etter et par døgn der pumpa bare står på - var den plutselig uten strøm. Jeg og kompis målte, og syntes også koblinger så litt dårlige ut. Satte på to sago koblinger. Fremdeles ikke strøm... Så plutselig kom den. Fant ut at det er en automatsikring i hovedpanel panel - trodde den var gåen. Men, den gir strøm foruten noen ganger - da kutter den ca 30-40 min. Pumpa er en Jabsco vFlo - og når jeg står og ser på skovlen (gjennomsiktig glass) så er det akkurat som om den ikke går helt av - men ligger på for å holde trykket. Trodde selvfølglig først at det var en lekkasje et sted, men har vært innom alle kontaktpunkter fra tank og til tappepunkter. Alt er tørt og fint. Derfor antok jeg at automatsikring var for liten... Har gått "rundt" dette ved å slå pumpa av når vi ikke skal på toalett, tappe vann etc. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 En liten kommentar til pkt 2. Har tidligere hatt to båter med blytau, aldri mer.... Hadde en Bavaria 38 med kjetting 6mm, aldri problem med akterankriing. Med din båt anbefaler jeg 8,mm kjetting og 1200-1500w vinsj- Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) Er egentlig bare å lære seg 12V når man har båt Vi har alle startet uten kunnskap - det er ganske enkelt - særlig om man har Baatplassen i ryggen Om vannpumpa går hele tiden kan det være: 1. lekkasje ett eller annet sted. Om det er et filter foran på pumpa så har disse glassene en tendens til å se tette ut uten å være det. 2. akkumulator tank som mangler trykk (man kan pumpe trykk i de med en sykkelpumpe). 3. trykkbryteren på pumpa er ødelagt (det er en blå dings nederst på disse pumpene - det er trykkføler bryteren som regulerer hastigheten på pumpa og dermed trykket på vannet) Om pumpa går og det ikke kommer vann kan det være et tett filter mellom vanntank og pumpa. Eller at pumpa er tett av skit eller ødelagt. Om kontaktene på kabler inn på pumpa ser dårlige ut - kapp de av og sett på nye. Det du trenger er: avisoleringstang: https://www.clasohlson.com/no/Avisoleringstang/30-7774?showRatings=true kabelskotang https://www.clasohlson.com/no/Cocraft-kabelskotang/Pr363696000 og passende kabelsko, feks https://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=kabelsko&Nty=1&D=kabelsko&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true her finner du info om pumpa di vil jeg tro http://www.xylemflowcontrol.com/files/42755_43000-0118ds.pdf hvor mange A er sikringen? instruksjonsboka sier at det skal væer en 15A sikring her. Setter du inn større sikring risikerer du at pumpa brenner - det er omtrent like god løsning som å sette spiker i sikringsholderen i gamle sikringsskap.... Redigert 1.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 goggen000 skrev 8 minutter siden: En liten kommentar til pkt 2. Har tidligere hatt to båter med blytau, aldri mer.... Hadde en Bavaria 38 med kjetting 6mm, aldri problem med akterankriing. Med din båt anbefaler jeg 8,mm kjetting og 1200-1500w vinsj- Jeg har hatt fritt fall med blytau og frittfall med kjetting. Jeg ville aldri anbefalt fritt fall med kjetting akter :-). Hva er bakgrunnen din for på anbefale kjetting? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Bitteliten skrev 49 minutter siden: Er egentlig bare å lære seg 12V når man har båt Vi har alle startet uten kunnskap - det er ganske enkelt - særlig om man har Baatplassen i ryggen Så sant som det er sagt! Gå på Biltema og kjøp deg to multimeter og et tangamperemeter først som sist. To multimeter kan være kjekt noen ganger for å se spenning to steder samtidig, likedan for spenningsfall. Tangamperemeter er alfa-omega for å vite hva som skjer. I tillegg må man jo ha litt grunnleggende kunskap om strøm, spenning og effekt, men det går jo an å tilegne seg. Du kan jo alltids sette bort alle jobber, men du får ikke satt bort alle problemer. Et problem er å finne noen å sette bort jobben til... Det er annerledes med et hus der man bare kan ringe til hvilken som helst elektriker eller rørlegger når et problem dukker opp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
goggen000 Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Bitteliten skrev 50 minutter siden: Jeg har hatt fritt fall med blytau og frittfall med kjetting. Jeg ville aldri anbefalt fritt fall med kjetting akter :-). Hva er bakgrunnen din for på anbefale kjetting? Sluring som f..... Både engbo og ilas Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 goggen000 skrev 2 minutter siden: Sluring som f..... Både engbo og ilas har aldri opplevd det på skikkelig installert vinsj. Og om det slurer er det fordi tauet pakker seg oppunder vinsjen. Derfor er høyde på kassa under vinsjen avgjørende. Det er det også om man har kjetting - særlig om man har galvanisert kjetting som bygger mye i høyden Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) Komodo skrev 11 minutter siden: Så sant som det er sagt! Gå på Biltema og kjøp deg to multimeter og et tangamperemeter først som sist. jeg er på GK1 i båtstrøm - dvs at jeg har et multimeter som brukes aktivt. Hva måles med et tangamperemeter? Redigert 1.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Det kan også være andre grunner til at tauet slurer. Kabelarhjulet kan bli slitt slik at deg griper dårlig i tauet, tauet kan bli slitt, og tauet kan bli innsauset med salt, tare og alger. Jeg har også ønsket meg kjettingvinsj av disse grunnene, men det kan jo hende at nytt tau hadde løst problemet. Vi har også en gammel vinsj som ikke har fjærbelastet press på tauet inn i kabularet. Har også tenkt å lage det ved anledning Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Bitteliten skrev 1 minutt siden: Hva måles med et tangamperemeter? En veldig enkel måte å måle hvor mye strøm som går i en ledning. Helt kort fortalt, men også helt korrekt. Med et vanlig multimeter kan du som regel måle opp til 10 ampere, men da må instrumentet kobles i serie. Deretter kommer man langt med: U = R x I og P = U x I Med den siste formelen vet man hvor mye strøm man kan regne med at det skal gå i en ledning dersom kun effekten er oppgitt, samt at man lett kan regne ut effekten ved å måle strøm og spenning. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) takk så med et tangamperemeter ser man enkelt om vannpumpa her drar mer strøm gjennom pluss kabelen enn det den skal, da målt i Ampere? Den verdien man da får må man sammenligne med sikringens størrelse? Redigert 1.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Måle strømtrekk med tangamperemeter er eneste mulighet om ikke man skal koble masse. Er vel ikke helt nøyaktig men mer en godt nok :) Personlig synes jeg ikke det er så ofte man trenger amperemeter, men spenningsmålinger med multimeter er mye brukt for å finne spenningsfall o.l. Formlene til @Komodo er forøvrig også kjent som Ohms lov om noen lurte :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Tor Arild Svart 1.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 @Bitteliten, takk skal du ha. Har sjekket Jabsco sin side - og vFlo 5.0 ser ikke ut til å kunne justeres iflg manual. Men, den har et gjennomsiktig glass der du ser rotor - og når alle tappesteder er stengt, går skovlen sakte, sakte rundt. Har som sagt vært rundt i hele båten og har ikke funnet noen koblinger med fukt. Skal demontere når jeg kommer hjem og rense. Har ikke manual til båten med meg - skal sjekke ampere på sikring når jeg kommer hjem. Takk for tips - da blir det å se mer på denne siden kontra strømsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 2 minutes ago, Bitteliten said: takk så med et tangamperemeter ser man enkelt om vannpumpa her drar mer strøm gjennom pluss kabelen enn det den skal, da målt i Ampere? Korrekt :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.