Jump to content

Rimelig plug and play nivåmåler for septiktank!


Fantino

Recommended Posts

 

Har tidligere lagt ut om koseprosjekt med å lage måler for septiktank i denne tråden. Har nå levd med den snaut 2 år. Systemet fønker fremdeles fint, men blir tydeligvis påvirket av varierende fukt i luft osv.

 

Han fundert på forbedringer, men så snublet jeg over denne saken på Aliexpress. Testet i kveld og fønker dønn ut av esken. Koble til strøm (10-30V) så viser display væskehøyde i tank. Kan nesten ikke vente før jeg får klistret denne på plass i bunn av septiktanken!

 

 

561B811C-F7BC-446F-BD31-95B20C2F909D.jpeg

Link to post
Share on other sites

Midt i blinken for meg så da ble den bestilt med en gang.. Ser den har rele-utgang, da håper jeg man kan programmere inn en verdi som gjør at rele'et slår inn, i så fall så blir det så jeg monterer en enkel varsellampe som kan lyse opp når tanken er nesten full.
Fungerer den bra så kanskje jeg må handle en til så jeg har på vanntanken også.


Som Popeye sier så kunne det selvfølgelig vært kjekt og fått opp data fra denne sammen med verdier fra andre ting i båten.

Link to post
Share on other sites

Selve sensoren sender målinger serielt. De 4 ledningene er Vvc/RX/TX/GND (zoom opp på bildene så ser dere at det står betegnelse på sensoren) så det er bare å kople seg på om en har lyst til det. Og da kan sensoren kjøpes separat. Det er en releutgang ja. Har samme plan selv: En rød lysdiode midt i fleisen på skipper som ikke slukker før Septik er tømt ?

Link to post
Share on other sites

Wops! En slik blir nok kjøpt inn.

 

Hvor lang er ledningen til displayet? 

 

Nå er det bare å kople releet til en GPS sak som kjører septikpumpen i 5 min når man er utenfor definert "ikke tøm septik her" område... (spøk)

 

Godt funn @Fantino

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

47 minutes ago, Autofil said:

Hva er tykkelsen/høyden på sensoren?

 

Mitt «guesstimate» er at den er 2 - 2.5 cm tykk. Se på bildet hvor den måler en Cola-flaske. Sensoren ser ut til å være litt tykkere enn korkens høyde.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en hjemmebygd sak med 4stk av denne typen: 

https://www.ebay.com/itm/Non-contact-Tank-Liquid-Water-Level-Sensor-Switch-Container-Water-Level-Switch/322901652198?hash=item4b2e7032e6%3Ag%3Aj9QAAOSwqVBZaHR-&_sacat=0&_nkw=non+contact+water+level+sensor&_from=R40&rt=nc&LH_TitleDesc=0

 

Men jeg sliter med å få limt de til septiktanken (plast) på min Bavaria, noen tips om lim som sitter? 

_

 

Man kan også kjøpe denne sensoren løst om man har lyst til å programmere dingsen selv.

https://www.ebay.com/itm/Ultrasonic-liquid-water-level-sensor-liquid-level-switch-Non-contact-Digital/311909701176?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

 

Her står også målene på sensoren:

- Size: Approx. 30x20x12mm/ 1.18x0.79x0.47inch

 

Har også en sånn i på vei i posten nå, blir spennende å se hvordan denne fungerer. Takk for tips, og hold oss gjerne oppdatert når den er limt på tanken din :)

 

Tenker å presentere ferskvannsnivå og septik på en nextion skjerm:

20180806_090418.jpg.b6edefaa6a233c12c9baff91f6bac50a.jpg

 

Må bare finne en fin ramme for innfelling.

Link to post
Share on other sites

Oystein Ny skrev for 20 timer siden:

Funker vel neppe igjennom aluminium tank eller?

2、under normal temperature 10mm thick Steel container,container diameter 400mm  test water get the data
3、under normal temperature 10mm  thick Steel container , test water get the data H is level high

 

Tror den kan funke iflg dette som står på nettsiden

Link to post
Share on other sites

Jeg leste også en kommentar på ett annet forum at sensoren kan lese av nivå på gass-tank... 

Det må jo være genialt så man slipper halvkokt pasta ;)

 

Spørs om det blir flere sensorer i bestilling for å leke med.

 

Vær obs på at sensoren har forskjellige versjoner ute å går:

 

DS1603AQ - Analogt signal.

DS1603NF - Sender bare høy/lav (som en bryter)

DS1603DA - UART/Seriell utgang.

DS1603L - UART utgang og i tillegg en utgang som heter "out", de mener det er en bryterfunksjon.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On ‎05‎.‎08‎.‎2018 at 2.14:

Han fundert på forbedringer, men så snublet jeg over denne saken på Aliexpress. Testet i kveld og fønker dønn ut av esken. Koble til strøm (10-30V) så viser display væskehøyde i tank. Kan nesten ikke vente før jeg får klistret denne på plass i bunn av septiktanken!

 

 

561B811C-F7BC-446F-BD31-95B20C2F909D.jpeg

 

 

Hei.

 

Fikk en slik i posten. Fulgte i god kinahandel-ånd ikke med noen veiledning av noe slag.

Har koblet den opp, men får ikke noe utslag på sensoren. Noen som vet hvordan jeg programmerer denne?

Link to post
Share on other sites

Min var plug and play - dvs la den under et litermål m vann (bruk en dært gel fra medfølgende tube for å sikre god kontakt - når du er fornøyd kan den limes med en klatt hutrigtørkende epoksy feks)

 

Merk at minimum væskehøyde er 50 mm iht spec, dvs den gir ikke lesning under dette/før tanken inneholder mer enn 50 mm væske.

 

Jeg fikk væskehøyde ut i cm på displayet uten å gjøre mer dette + kople til strøm.

 

Vedr knappene ‘set/+/-‘ sine funksjoner så prøvde jeg å spørre en dame hos selger om dette, men fikk som vanlig bare svada til svar. Uten å ha prøvd - tenkte at jeg skulle gjøre det når jeg monterte den i båten - så tipper jeg at ‘set’ er setting av sjaltepunkt for releutgangen (som muligens indikeres av lysdiode som lyste grønt innenfor de verdiene jeg klarte å få til med litermålet, og at +/- er for justering av setpunktet, evt finjustering av målingene når en har en referanse.

 

Fikk også link til en ganske dårlig demovideo, men ble egentlig ikke så mye lurere av den enn av bildene i selve salgsannonsen:

 

Video

 

Bilder

 

Har ikke innstallert den i båten ennå, pga selvpålagt forbud mot koseprosjekter før div gørr gjøremål i heimen er unnagjort ? Men klør i fingrene. Tenkte jeg skulle prøve å lage en litt lekker front med litt pleksi-sløyd på en plate jeg plukket med meg fra Biltema..

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det gjør den @Tore B

 

Brukes 1s pr måling eller noe sånt, og 10s når nivå er for lavt til å måles mener jeg at jeg leste i et specark for selve sensorchipen (heter 1603L eller noe sånt). Det meste står under ‘item description’ i siste linken jeg la ved - på sjarmerende ubehjelpelig engelsk som vanlig. Men det er jo litt av moroa.

Link to post
Share on other sites

Hva med å ha giveren på toppen av tanken slik at den måler hvor langt det er ned til vann/dritten?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...