Jump to content

Rimelig plug and play nivåmåler for septiktank!


Fantino

Recommended Posts

Ville koplet alt mot samme strømforsyning selv om det trolig går fint slik du skisserer, men detektor og LED må ha samme jord/minus i alle fall. 

 

Har du 5V passer 220 ohms motstand bra. På 12V blir regnestykket: 12-2V = 10V. 10V/10mA=1000 Ohm (for å få 10mA gjennom LED).

 

Detektor må ha pluss (brun) og minus (blå) og så jordes gul ved deteksjon som du sier. Max strøm er 100 mA gjennom gul til jord. Usikker på hva du legger i ‘12V led’. Jeg brukte vanlige 5 mm LED som har spenningsfall på circa 2V. En ‘12V led’ har gjerne innebygget passende motstand?

 

Sort ledning (mode) trenger ikke koples til med mindre du ønsker invertert utgang og det er vel lite aktuelt med bruk av LED direkte. 

Link to post
Share on other sites

@jørn

 

Har begynt å teste litt på Hallgiverene. Begynte med 5V spenning og noen ‘lekeemagneter’. Det gav elendig deteksjonsavstand. Økte spenning til ca 14V som er ganske realistisk batterispenning når jeg dropper anker. Da ble det adskillig bedre. Byttet så til 10 mm Neodymmagneter og da reagerer Hallgiver i alle fall på minst 10 mm avstand fra magnet. La merke til at det sto 6-36V spenning på merkelappen etterpå ☺️☺️

Link to post
Share on other sites

Har også sett litt på mulighetene for å lage noe sånt, siden jeg alt har en RPi trenger jeg en sensor på kabelaret og en input som viser når vinsjen drar inn. Forslag til hvordan man enklest kan få dette inn på et bein på Pi'n - et lite rele som switcher 5V, koblet på vinsj-styringen?  

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Tenkte også i de baner. Kan bare bruke en optokopler på styrestrøm hver vei og bruke utgang fra optokopler direkte på inngang Arduino/RPi. Relé vil trolig være for treigt på min vinsj, da jeg bare har tilgang til motorakslingen og motoren har 1:70 utveksling mot kabelaret.

 

Men etter litt googling ser det ut til at ‘standarden’ er å bruke 2 sensorer og la magnetene være litt forskjøvet men overlappe noe. Så bruker du en stigende interrupt på den første og en fallende interrupt på den siste. Har ikke kommet så langt ennå men kan legge ut kode etterhvert.

 

Det ligger noe her som burde kunne danne grunnlag for koding: https://www.instructables.com/id/Hall-Effect-Sensors-1-Position-Control/

Link to post
Share on other sites

Da har jeg testet hallgivere mot Arduino og et lite el-cheapo display (samt nyinnkjøpt oscilloskopleketøy fra Ali.. ?). Stemningsbilde fra roterommet er vedlagt. Batteridrill med magneter som motoraksling, en powersupply med 12V til sensorer og 5V inn/ut på Arduino skilt med optokoplere.

 

Deteksjon av retning var enklere enn jeg så for meg i innlegg over, Ref spm fra @Arne Henriksen over. Magneter festes på aksling slik at de overlapper 50%. Hallgivere på linje. Bruker utgang fra en hallgiver som trigger for interrupt på fallende puls (utganger er normalt høye). Interrupt-rutinen sjekker om hallgiver 2 er høy eller lav (den vil være høy i en dreieretning, lav i motsatt) og teller en omdreining opp eller ned. Håper det var forståelig.

 

To do list:

 

Lage krets for av/på inkl kode for lagring av siste verdi i EEPROM før strøm kuttes.

Kode for knapp for nulling av teller.

Teste at alt fungerer også med en del meter kabel mellom sensorer og controller (backup er å plassere hele sulamitten i ankerkassen men da må jeg trolig ha en egen controller ved display)

Passende boks for display og 2 mikrosvitsjer som ikke ser alt for grisete ut på instrumentpanel.

Finne ut hvordan jeg skal få tredd ledning frem til ankerkasse (backup er trådløs overføring).

 

 

993FE1CC-466B-4C4B-942C-26C96CC825AE.jpeg

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Bittelitt progress i dag. Etter å ha svidd en 1/4W motstand på en tatt-ut-hodet krets for å slå på strøm til dc-dc powersupply jeg vil bruke for å fore Arduino/givere med stabil spenning krøp jeg til korset og brukte litt tid med denne utmerkede kretssimulatoren som ligger gratis på nett. For å unngå strømtrekk når teller er avslått, og for at Arduino skal lagre siste leste verdi (dvs meter kjetting utlagt) før den slår seg selv av laget jeg en forsyningskrets som slås på med en liten ‘tactile’ bryter som gir signal til en MOSFET som fungerer som et relé. En liten forsinkelse gjør at Arduino får tid til å starte opp og aktivere en optokopler som holder MOSFET inne selv om knappen slippes. Så er det bare å lage kode for lagring av siste verdi før strøm slås av - aktivert ved å holde samme knapp noen sekunder. Ble lang story dette, men moralen er at denne simulatoren er gratis, superenkel å bruke ‘selv for far’ og da jeg koplet opp kretsen virket den perfekt på forsøk 1. Kan være greit tips for andre som liker å pusle med sånt på roterommet!

05A08718-1409-40D9-AC24-68B1C85B03A2.jpeg

297B39A2-5FEF-46F8-83B8-BBF17733DBEC.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det går an, men er ikke optimalt av flere grunner: Det tar tid - ønsker å holde programloopen så kort og rask som mulig for å unngå å knele den med alle interruptene. Og jeg bruker onboard EEPROM som har et begrenset antall skrive/lese-sykluser før den ‘dør’ (tror den er oppgitt til 100000 sykluser før den blir upålitelig. Så en kar på YouTube som testet og den døde visst rundt 1 mill sykluser). Høres utrolig mye ut, men blir mange omdreininger som skal telles også når det går ca 250 omdreininger pr meter kjetting.

 

Men om du bruker en RPi som likevel er ‘på’ for andre formål så blir jo behovet et annet? Usikker på hva slags disk en RPi bruker? Muligens USB minnepinne?

 

Jeg lager denne dingsen ‘standalone’ basert på en Arduino Uno som er ‘gjenvunnet’ fra pensjonert dasstankmåler ? Vil bare ha display pluss to mikroknapper for av/på/nulling av teller og ønsker å unngå at den trekker strøm mens den ikke er i bruk.

 

Går jo også an å lagre for hver 10/50 cm som passeres eller lignende for å minimere antall sykluser.

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Fantino said:

Men om du bruker en RPi som likevel er ‘på’ for andre formål så blir jo behovet et annet? Usikker på hva slags disk en RPi bruker? Muligens USB minnepinne?

 

Raspberry Pi bruker i utgangspunktet SD-kort, men RPi 3 og 3+ kan også boote fra USB-enheter. Jeg har brukt de med thumbdrives, minnepinner, USB-til-mSata SSD, USB-til-M.2 SSD og USB-til-NVMe SSD.

 

RPi 4 kan foreløpig ikke boote fra USB, men de har sagt at de har det på lista å oppgradere firmware så også RPi 4 kan bootes fra USB.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg har begynt å bruke "high endurance" SD kort til Raspberry Pi. Etter jeg skiftet så har jeg ikke hatt noe problemer med kortene mine. Anbefales ?

 

https://www.sandisk.com/home/memory-cards/microsd-cards/high-endurance-microsd (Samsung og andre har også alternativer)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Den jeg har i båten booter fra en USB mSATA-disk, dette har fungert utrolig bra, har surra 24/7 i over 2 år nå. 
Ellers har jeg som de fleste hatt ymse erfaringer med SD-kort, men det kan jo bare være at jeg ikke har kjøpt dyre nok kort..

Edit: 250 omdreininger pr. meter kjetting? Det må nå være feil?

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, Fantino said:

Får bare målt på spindelen/selve motorakslingen. Utveksling 1:70 står det på den. En omdreining med kabelaret er 12 løkker. 49 løkker utstrekt målte jeg til 117.5 cm. Do the math ?

Åh. Jeg trodde du målte på kabelaret, det virker som de fleste ferdige løsningene tar utgangspunkt i det.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Ja var det jeg hadde tenkt i utgangspunktet, men slik vinsjen er laget er det bortimot umulig å få plassert givere der så jeg måtte endre plan. Ser dog ut til å funke bra med Max rpm på drill i testoppsettet men vil jo vise seg om den vil ‘miste’ noen omdreininger eller ikke.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Fantino skrev On 10.8.2019 at 20.22:

Da kastet jeg inn håndkleet og bestilte 5 av disse:


https://s.click.aliexpress.com/e/b4NhyFCU

 

Kjøpte versjonen med NPN utgang og huket hver av disse opp mot en LED med 220R motstand. Kannibaliserte den gamle Vetus klokka og puttet diodene inn i den. Måtte et par fyllinger/tømminger med sjøvann til for å få finkalibrert (justeringsskrue under baklokket) men så funket det supert.

 

Får kalle denne Septikmåler 3.0 Så ser jeg hvor lenge den varer ?

6E5525C8-6ED8-44CF-A1B3-A19A0638E894.jpeg

 

@Fantino, fungerer denne Septilmåler 3.0 fremdeles topp?

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Den er pensjonert og demontert dessverre. Neverending story, men har tatt meg f på at jeg skal få til å lage noe som virker. Enten er tanken min for tjukkvegget eller så er de hersens sensorene for følsomme for fukt/tempvariasjoner. Det ble for upålitelig. 4.0 er in the making på labben men det går ulidelig treigt pga andre prosjekter, inkludert et spennende LiFePO4 prosjekt jeg rotet meg inn i 😝 4.0 blir basert på ‘bubble-tube’ og Proof of Concept fønker bra i alle fall (trykkmåler, akvarieluftpumpe og boblerør ned i 1.5l flaske reproduserer høydemåling av væska veldig nøyaktig).

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Det går i rykk og napp på prosjektfronten som vanlig, men siden jeg nå har nådd en milepæl tenkte jeg å oppdatere denne tråden. Jeg laget Septikmåler 4.0 mer eller mindre ferdig, basert på en ESP8266, en 0-0.2 bars trykksensor, en liten luftpumpe og en ‘bubble-tube’ for montering fra topp av tanken. Konseptet målte stabilt i colaflaske på labben 😇

 

MEN så kom jeg over en LDRR01 120 Ghz radar level sensor på Ali og bare MÅTTE ha den. Ikke minst fordi den kan monteres uten å ta hull i plasttanken. Så etterhvert at Gobius endelig har lansert radarbasert måler også. Etter noen ukers krangling med dingsen og bratt lærekurve på Modbus-kommunikasjon er Septikmåler 5.0 nå klar som proof of concept, med webgrensesnitt på tlf og 7-segments display stappet inn i den gamle Wema-klokka. Virker den like dårlig i praksis som Septikmåler 1.0-4.0 så blir jeg rimelig grinete.IMG_0331.png.2e5abf3389f0b98707444a29eca7a0b3.png

 

 

IMG_0334.jpeg.dfe2df55035c4bbaabb4741a18c51600.jpeg

 

IMG_0333.jpeg.ac44a046f49de508f05f2ea3a73ed740.jpeg


Forøvrig er ankervinsjteller også klar. Siden jeg endte opp med trådløst via en ESP8266 og fant et kjekt bibliotek for WebGUI på tlf ble den også trådløs fjernkontroll. Ligger klar montert i boks men nok en gang stopper selvpålagt dingsbomssølibat meg fra å få den montert før vinterklargjøring er ferdig i båten.

 

Link to post
Share on other sites

Om du får til dette @Fantino Å det ikke er vanskelig å sette opp, så høre jeg gjerne mer om det som trengs.

Er rimelig trøtt av min 4-5 år gamle måler som sitter på min blåe plast tank fra fabrikken. 

Viser jo alt den sjøl mener er morsomt. Samme omtanken er tom, halv full eller full. Så hadde lyst på noe som en kan stole litt mer på.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 42 minutter siden:

Om du får til dette @Fantino Å det ikke er vanskelig å sette opp, så høre jeg gjerne mer om det som trengs.

Er rimelig trøtt av min 4-5 år gamle måler som sitter på min blåe plast tank fra fabrikken. 

Viser jo alt den sjøl mener er morsomt. Samme omtanken er tom, halv full eller full. Så hadde lyst på noe som en kan stole litt mer på.

Skal ikke påstå at det var enkelt.. Må nok være litt over middels nørd for å si det sånn 😁 Trenger en ESP32, RS485-TTL grensesnitt og en god porsjon bannskap/tålmodighet. Men som sagt så har jo Gobius kommet med en modell som bruker radar nå. Mener den har utganger for direkte kopling til gammel type ‘klokke’ også, og visstnok skal visst få mot n2k også. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 8 timer siden:

Skal ikke påstå at det var enkelt.. Må nok være litt over middels nørd for å si det sånn 😁 Trenger en ESP32, RS485-TTL grensesnitt og en god porsjon bannskap/tålmodighet. Men som sagt så har jo Gobius kommet med en modell som bruker radar nå. Mener den har utganger for direkte kopling til gammel type ‘klokke’ også, og visstnok skal visst få mot n2k også. 

Høres ut som noe jeg ikke vil prøve meg på hehe

Får prøve noe som er rett ut av boksen i stedet ja.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 14 timer siden:

Så ikke så dum ut den og prisen var ikke helt gal heller. Forskjellen på den og radar blir vel at radar ikke trenger settes inni tanken. Ser for meg at ultralydsensor kan få litt belegge av uhumskheter fra tid til annen, skulle vel dog være enkel å rense antakeligvis?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...