Jump to content

Rimelig plug and play nivåmåler for septiktank!


Fantino

Recommended Posts

Bokstavelig talt? :wink:

 

Testet du ett eller flere steder på tanken? Tenker at om du feks har en skjøt/sveis på tanken så kan det forstyrre?

Og ikke minst, hadde du noe veske på tanken?

Dersom det er under en viss grense (mener d var 10cm) så vil den ikke måle noe.

 

Edit: 5cm er minstemål

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 45 minutter siden:

Bokstavelig talt? :wink:

 

Testet du ett eller flere steder på tanken? Tenker at om du feks har en skjøt/sveis på tanken så kan det forstyrre?

Og ikke minst, hadde du noe veske på tanken?

Dersom det er under en viss grense (mener d var 10cm) så vil den ikke måle noe.

 

Edit: 5cm er minstemål

Forsøkte først med full tank ( tanken er akkurat rengjort så det var «rent» vann i den) ingen ting skjedde. Så slapp jeg ut halvparten av vannet uten at det hjalp. Når jeg tester sensoren på et litersmål begynner en blå lampe å blinke, det skjer ikke når jeg prøver den på tanken. Jeg har også prøvd den på siden av tanken, det funker heller ikke, men på litersmålet fungerer det.

Link to post
Share on other sites

Det var skuffende og også litt overraskende ift demobilder/video og specs. Antar vi har identiske tanker. Går an å se for seg at refleksjonene blir avbøyd om tank er smekkfull, men på halv tank burde det absolutt fønke.

 

3 ideer:

 

Hvordan er du sikker på at tanken er halvfull? Peilet du gjennom spuns for utsug feks?

 

Antar den gamle sensoren står i tanken fortsatt. Kan det tenkes at du plasserte sensoren ugunstig ift denne slik at lydbølger forstyrres?

 

Spuns for utsug har vel også et rør som går nesten til bunns av tanken. Sikkert greit å passe på at sensor ikke ‘sender’ inn i denne røret?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 22 timer siden:

Det var skuffende og også litt overraskende ift demobilder/video og specs. Antar vi har identiske tanker. Går an å se for seg at refleksjonene blir avbøyd om tank er smekkfull, men på halv tank burde det absolutt fønke.

 

3 ideer:

 

Hvordan er du sikker på at tanken er halvfull? Peilet du gjennom spuns for utsug feks?

 

Antar den gamle sensoren står i tanken fortsatt. Kan det tenkes at du plasserte sensoren ugunstig ift denne slik at lydbølger forstyrres?

 

Spuns for utsug har vel også et rør som går nesten til bunns av tanken. Sikkert greit å passe på at sensor ikke ‘sender’ inn i denne røret?

Bra innspill som jeg egentlig ikke tenkte på da jeg egentlig var i båten for å sikkre den mot meldt uvær! Men jeg vet at tanken var halvfull da jeg har fungerende måleinstument på den. Den nye sensoren ble plassert i den andre enden av tanken i forhold til den gamle sensoren og spuns for utsug. Det eneste jeg ikke har gjort er å skru av Gobiusmåleren som er aktiv nå. Jeg forsøkte også å måle på tvers av tanken (horisontalt) det fungerte heller ikke, men fungerte på litersmålet. Kan signalene fra Gobiusmåleren ødelegge hele moroa? 

Link to post
Share on other sites

Trodde Gobius-måleren var en induktiv måler jeg. I så fall er det jo merkelig om den forstyrrer. Men skader vel ikke å prøve. Tapet du fast måleren, eller holdt du den bare på plass under tanken?

 

Red: Måtte inn på Gobius og kikke. Måleprinsipp er jo vibrasjoner. Da bør den definitivt slås av..

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant tråd :yesnod: Kom over denne da jeg har problemer med den originale nivåmåleren i en Bavaria 38 Sport. Og displayet på Bavaria er ikke akkurat det beste med å visualisere nivået på både ferskvann og septiktank.

 

Jeg jobber mye med ultralyds sensorer for måling i avfallscontainere, så dette prosjektert virket interessant. Når får jeg ferdig oppsett, så jeg er ikke så inni hvordan dette kan settes sammen.

 

Det var nevnt om måling fra toppen av tanken og det er en mulighet, men de fleste sensorer stopper og måle når vannet er inntil 30 cm fra sensoren.

Måling fra toppen av tanken:

Denne fra Aliexpress er kanskje en mulighet?

 

Ser også at Maritim selger en BEP ultraSonic tank måler.

 

Mulig denne "billige" sensoren som testes her ikke er sterkt nok.

 

Men jeg fant denne på Aliekspress eller denne (to versjoner) som måler fra bunnen av tanken og klarer inntil 5mm gods på ståltank. Kan brukes med GPS for å overvåke dieseltankene på lastebiler så ikke sjåførene stjeler diesel. Sikker mulig å kjøpe bare sensoren? 

 

Har ikke peiling på hvordan dette kan kobles sammen eller om dette kan brukes.:smiley:

 

Jeg kommer til å følge med :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Offtopic: (men fortsetter her siden det er samme sensor vi snakket om).

 

Jeg hadde noen ESP8266/nodemcu kort i bestilling som jeg ikke visste hva jeg skulle bruke til, så jeg tenkte jeg måtte se om jeg greide å gjøre denne sensoren trådløs.

Nå virker det :)

 

Bare å finne en boks å montere kortet inni (kjenner lysten på 3dprinter kommer sigende..).

 

Kort fortalt:

Sensoren er koblet til ett ESP8266 kort som behandler signalet og sender det videre via Wifi/MQTT til en raspberry pi som gjør om signalet fra høyde til volum.

Den sender dette da videre til en CAN-USB dings som igjen sender informasjonen ut på NMEA2k nettverket som igjen presenteres på kartplotter.

Voila! En trådløs NMEA 2000 septik sensor.

Så får vi se hvor lenge den holder det gående i salt og fuktig miljø.

20180928_102813_resized.jpg.b29c355fd34cbae637362ade2704f1ec.jpgnodered.JPG.50f0a27bc4a0d4b1ef0ad73937305ee4.JPG

 

Har spurt før, men spør igjen. Noen som har tips om lim som fungerer mot en plast septiktank?

Link to post
Share on other sites

Det er merkelig. Lurer litt om om det at den er litt røff i overflaten kan gi dårlig akustisk ‘kobling’ med bare den der gel-en? (Dvs at den kanskje hadde hatt bedre arbeidsforhold hvis den ble limt skikkelig fast). Når jeg en gang i uoverskuelig framtid får somlet meg i gang med det prosjektet tenker jeg at jeg kanskje skal teste litt mer på en ‘murerbalje’ jeg har der material og tykkelse minner mye om den tanken. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...