Jump to content

Rimelig plug and play nivåmåler for septiktank!


Fantino

Recommended Posts

En sort plast tank. Den har ikke noe rør og slikt inni. Frittfall tømming.

Jeg har limt på utsiden sånne sensorer som sender av/på og de detekterer fint nivået.

Men vært artigere å få denne sensoren til å virke.

(det fulgte ikke noen gel med min sensor så jeg har brukt håndsåpe. Skal som sagt prøve å koble sensoren over på 5v og ha på godt med såpe for å gjøre en siste test).

Har en ekstra gassflaske stående ved siden av septiktanken så prøvde sensoren på den også uten noe resultat.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Jeg kjøpte en DS1603L for å måle nivået i septiktanken som er laget av 5mm rustfritt stål, tror jeg. Laget program i Node-Red på min Pi, byttet om Tx og Rx på kontakten fra føleren, da gikk kontakten rett i Pien og det virket fint hjemme, bortsett fra at jeg sølte en liter vann på Pien og alle ledningene mine. Men det virket.

 

I båten, derimot, får jeg bare 0 mm. Det var utrolig skuffende, jeg som har kalkulert sjekksum i javascript og greier. Det var godt med gel på føleren, den var riktig vei og ca 15 cm inn fra hver side.

 

Noen som har fått det til på stål?

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Gammel tråd, men da har jeg også testet i båten med samme nedslående resultat dessverre. Lurte på:

 

Er det noen som har fått denne til å funke i båt så langt? I så fall, hvilken spenning kjøres den på? Ser det står 10-30V i Spec og lurte på om signal ville bli sterkere med høyere spenning..

Link to post
Share on other sites

Om det er slik at det er vanlig å slite med nivåmåling i en del tanker, var jeg for en stund siden uten for noe forunderlig i jobbsammenheng.

 

Hadde da observert bruk av guider radar på en del tanker vi tradisjonelt sliter med målinger i. Tradisjonelt har vi benyttet (dyre) ultralyd-sensorer.

På ett eller annet tidspunkt jeg var passelig forbannet, sendte jeg en mail til leverandøren av guider radar sensorene. Det viste seg altså at guided radar, som bare fungerer, var BILLIGERE  enn ultralyd-driten man er vant med. Guider radar er da altså en metallstang som stikkes ned i tanken (fortrinnsvis fra toppen), og slik måler på nivået. Den kan også måle forskjellige medier i en tank, altså hvor mye vann og hvor mye olje er det på en tank. 

 

Nå tenker jeg ikke industrielle utgaver er noe for BP, men de finnes Kanksje på eBay også?

Link to post
Share on other sites

Ikke like fancy, men duger ikke disse her? Hvor nøyaktig trenger man å ha septikstanden? 

Og til koderne her, kan den gi noen output som dere kan bruke?

 

NOK 126.69  9%OFF | Fast Free Ship 2PCS Sewage Treatment Plant liquid level Sensor/Liquid level Monitoring Sensor Probe/ liquid level Switch Sensors
https://s.click.aliexpress.com/e/4trVwLe

Link to post
Share on other sites

Jeg har tilsvarende de som er linket til over og de funker fjell. 

Ønsker man høyere oppløsning så kjøper man bare flere. 

Jeg bruker 4stk som angir 1/4, 1/2, 3/4 og full. 

Det eneste jeg sliter med er å feste dem til tanken. Ingen av limene jeg har prøvd til nå holder.. 

Limpistol er neste forsøk. 

 

Mine er koblet til en arduino som mottar av/på signal og sender dette videre som antall liter. 

 

Edit:

sjekket også etter guider radar og fant en til 3800usd..sååå viktig er det ikke :) 

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tenkte også på sånn kraftig dobbeltsidig teip. Limpistol har jeg mindre tro på. Synes det løsner fra det meste - i alle fall alt som er for tykt til at det blir oppvarmet. I går limte jeg braketter til nye solceller på taket av båten. Brukte Simpsons Marinelim fra samme tube som da jeg monterte fleksible paneler for 5 år siden. Om ikke det klisset sitter så blir jeg overrasket. Blir heller ikke steinhardt slik at du får de alltids av igjen med en skarp metallsparkel.

 

Red: Bostik Simpson MSR var det visst. Årgangs til og med, men ikke den årgangen jeg trodde.. Må ha handlet ny tube siden det fønket så bra..

 

4FE0B6C4-C5A8-4A12-822A-628FE8F48FE1.jpeg

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 4 timer siden:

Gammel tråd, men da har jeg også testet i båten med samme nedslående resultat dessverre. Lurte på:

 

Er det noen som har fått denne til å funke i båt så langt? I så fall, hvilken spenning kjøres den på? Ser det står 10-30V i Spec og lurte på om signal ville bli sterkere med høyere spenning..

 

Funker bra for meg. Testa ok på vannbøtte hjemme til 20 og 35 cm. 12v DC. Display og elektronikk bygd inn i box bak teakplate så kun displayet vises gjennom hjemmelaget plexivindu. Tankhøyde er max 40cm, og føleren gir riktige avlesninger. Eneste utfordring var å få festet sensor på vettugt vis. Elektrisk avstand sensor-elektronikk hos meg er ca 150cm. Bedre signal med høyere spenning?? Hakk’e peiling.

For meg: billig og grei løsning. Hvor lenge China-duppeditten lever gjenstår å se

Link to post
Share on other sites

Glassfiber. 3-4mm tykk tipper jeg. Rektangulær med bare rette flater. Sensor plassert ved et hjørne ca 10cm inn fra sidene. Sensoren er spent oppunder mot silikonen med ei hjemmelagd flat fjær som er festa i plata tanken ligger på. Om den vibrerer løs over tid gjennstår å se, men finner ei løsning for det om det skjer. Største utfordring har vært å synliggjøre displayet uten å se printplata

Link to post
Share on other sites

Driver å lurer på å installere en slik:

 

https://www.ebay.co.uk/itm/Arduino-Ultrasonic-Ranging-Measuring-Transducer-Sensor-Waterproof-JSN-SR04T/292851585927?_mwBanner=1&ul_ref=http%3A%2F%2Frover.ebay.com%2Frover%2F1%2F710-53481-19255-0%2F1%3Fff3%3D2%26pub%3D5575376664%26toolid%3D10001%26campid%3D5338268676%26customid%3D0adc3f5d-2b09-49c1-987d-e17b925ca0ce%26lgeo%3D1%26item%3D292851585927%26srcrot%3D710-53481-19255-0%26rvr_id%3D1961411124055%26rvr_ts%3D8e83380b16a0ada1e700e472ffda49b1&ul_noapp=true&pageci=fa45f1cb-6dbf-466d-a968-f864dbea3d8c

 

Denne vanntette sensoren kan jeg montere på mannhullet. Drille hull og feste den med skikkelig tettepakning. Tror dette må være den enkleste og beste måten å montere den. Har aluminium tank og frykter dilldall med lim og 1/4 sensorer. Sensor under har jeg også lite tro på. Denne med hull i toppen burde funke bra tror jeg... 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding @Sigurd!

 

Utrolig at det skal være umulig å få den til å virke på tankene jeg og @ToreB har. Er en slags feit, myk plast - muligens ABS uten at jeg vet det sikkert. Litt ruglete i overflaten og mykt materiale spiser gjerne signalstyrke. Har ikke så mange andre aktuelle bruksmåter så vurderer å lime sensoren med et eller annet kraftig lim som herder skikkelig/blir hardt for å se om det kan hjelpe.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt på akkurat det samme! Kommer jo litt an på hvordan tank er festet da. Ser det finnes mange ulike sensorer så for min del som har en tank ‘stående’ inntil skutesida tror jeg de du linket til er litt upraktiske, men om du har en liggende tank som henger i 4 ører må disse være optimale skulle en tro.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da kastet jeg inn håndkleet og bestilte 5 av disse:


https://s.click.aliexpress.com/e/b4NhyFCU

 

Kjøpte versjonen med NPN utgang og huket hver av disse opp mot en LED med 220R motstand. Kannibaliserte den gamle Vetus klokka og puttet diodene inn i den. Måtte et par fyllinger/tømminger med sjøvann til for å få finkalibrert (justeringsskrue under baklokket) men så funket det supert.

 

Får kalle denne Septikmåler 3.0 da. Så ser jeg hvor lenge den varer ?. Neste koseprosjekt er teller på kabelar på ankervinsj. 

6E5525C8-6ED8-44CF-A1B3-A19A0638E894.jpeg

4D3B54C8-A4C6-425E-B95F-C30D9DF77425.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 3 timer siden:

Plasttank.

Topp løsning!

Er dette slik "mykplast"? Jeg har slik gul mykplast septiktank fra Maritim. Vil dette fungere bra med slike?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@jørn

 

Har liggende noen assorterte neodymmagneter og 2 slike hallgivere: 

 

https://s.click.aliexpress.com/e/PfPQ6ZK

 

Har vært nede og funnet løkker pr meter, løkker pr omdreining og utveksling på vinsjen i dag. Ser for meg en Arduino som teller pulser på interrupt og et enkelt display (har begge deler liggende i assorterte utgaver etter tidligere Aliexpress-raid ?)

 

Men om det kun er sensor som er gåen så er det sikkert enklere å erstatte den på et vis, mulig de over kan brukes for alt jeg vet?

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Grand Banks jr

 

Tanken er det jeg vil kalle mykplast ja. ABS muligens. Svart. Så lenge veggene ikke er for tykke og det ikke er metall der så skal det gå fint. Deteksjonsavstand oppgis til 11/13 mm (litt ulikt fra ulike selgere). Sånn nanotape til å feste med har de på CO også.

 

Merk at disse kommer med i alle fall 4 ulike typer utganger. For enkelt kopling mot LED er nok de som heter NPN best. Da får du normalt jord/0V på gul utgang ved deteksjon og kan bare fore LED med +5V gjennom en R220 og så til utgang. For invertert utgang kobles M(mode)/sort til +, så får du motsatt. Utgang skal håndtere 100 mA så driver lett LED direkte.

 

Om du skal gjøre det fancy finnes de med logisk high/low og evt RS485 utgang også men da må du vel henge på noe smartere enn en LED i enden.

 

Red: ang spenning så kan disse kjøres på 5-12/5-24V avh av modell, og motstand på LED kan selvsagt endres til å passe med annen spenning. Bare å trekke fra ca 2V for LED og regne ut R som gir ca 10mA. Jeg liker imidlertid ikke å kjøre sånne ting på ‘12V’ som i realiteten er 11-15 + spikes osv så jeg brukte en liten DC-DC strømforsyning som gir 5V ut. Overraskende nok hadde jeg også opptil flere slike liggende ??

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg har 5V BEC liggende fra da jeg bygde FPV RC fly. Husker ikke hvorfor det var til 5V. Lurer på om det var et kamera som skulle ha så lite.  Lurer på om ikke de takler fra 7-15V. 1-2A, og det burde jo holde. 

 

Jeg tenker at jeg kun trenger 2 dioder. 1/4 og 3/4 full. Men kanskje jeg ender opp med 3 så jeg ser 2/4 også. (Bare for å holde meg til samme nevner.) Har en 112 l septiktank, montert ny i fjor. 

 

Jeg hang ikke med på alt du skrev, men får lese meg opp på tråden igjen.

 

Blir NPN versjonen.

 

Hvis jeg forstod deg rett så kan jeg kople 5V på detektor. Den kortslutter gul utgang til jord (minus) ved deteksjon, og dermed kan jeg bare kople 12V LED med pluss mot båtens batteri og minus mot gul utgang på detektor? 

 

Hva er grensen for hvor mye strøm den tåler mot gul? Er det 100mA, eller mer?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...