Jump to content

Rimelig plug and play nivåmåler for septiktank!


Fantino

Recommended Posts

Lars H. skrev 37 minutter siden:

Hva med å ha giveren på toppen av tanken slik at den måler hvor langt det er ned til vann/dritten?

Blir nok dårlig 'ping'. Tenker også at det som synker ned vil forstyrre pingingen. Gobius har vel skjønt akkurat det, til 8 ganger prisen. Men jeg har en vanntank som burde være kandidat til systemet.

Link to post
Share on other sites

Min septiktank er på beskjedne 60l så det er bra omløp i den på tur. Tviler egentlig på at det blir så massivt nedi der at ikke lyden finner veien, men det vil nå vise seg da når jeg eller noen andre får somlet den på plass (har som sagt selvpålagt båtsølibat til div andre prosjekter er i boks ?)

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 4 timer siden:

Min septiktank er på beskjedne 60l så det er bra omløp i den på tur. Tviler egentlig på at det blir så massivt nedi der at ikke lyden finner veien, men det vil nå vise seg da når jeg eller noen andre får somlet den på plass (har som sagt selvpålagt båtsølibat til div andre prosjekter er i boks ?)

Bestillte i går. Tok det lang tid før du fikk din?

Link to post
Share on other sites

Da var min sensor i hus.

Kjøpte kun sensoren og bruker arduino library som er linket til ovenfor på en Arduino Nano.

Lastet inn library og koblet den til.

Sensoren sammen med arduino bruker ca 0,08A@5v. Men man hører litt støy fra den, det er en veldig lav pipelyd som man hører når jeg sitter på kontoret. Installert i båten tror jeg ikke jeg kommer til å høre noe.

 

Måtte bytte om på tx og rx (merket feil på sensoren så det ble rx på sensor og rx på arduino, skulle egentlig vært omvendt).

 

Fikk 0mm reading når jeg satt den under kaffekanna, det var nærmeste dings med flytende veske i ;).

Hentet da målebeger fra kjøkken og fortsatt 0mm.

Inn på badet og hente en god dash med håndsåpe som jeg tok på mellom sensor og målebeger og da fikk jeg en 86mm reading noe jeg tror stemmer bra uten at jeg har kontrollmålt.

 

Jeg tenker at grunnen til at man skal ha noe mellom sensor og målebeger er at den måler når overflaten blir brutt.

Derfor vil det ikke fungere å sette sensoren i toppen av tanken og måle ned til "vann" overflaten.

Jeg prøvde også å holde sensoren over målebegeret for å måle avstand til vannoverflaten. Det funket ikke.

 

Nå må jeg bare få innvilget litt leketid, så jeg kan ta med håndsåpa og sensoren ned i båten for å teste hvor jeg kan få målinger.

 

Det jeg kan tenkte meg å teste på er septiktank, ferskvannstank, gassbeholder og fleksibel vanntank.

På tankene er det greit å lime den fast, men litt usikker på hvordan man skal feste den til gassbeholder og samtidig ha noe gugge i mellom som ikke tørker ut.  Ellers må jeg lime fast en sensor på hver beholder (har 2stk jeg bytter mellom).

Link to post
Share on other sites

@Dreuf, hvordan ser du for deg å visualisere målingene? Har du et display tilkoblet Arduinoen, eller sender du videre til en annen dings som kan visualisere dette?

 

Jeg har også lyst på en slik måler, men klarer ikke finne tid til å skulle eksperimentere med dette innimellom alle andre prosjekter. Har laget alt for mange "proof of concepts" opp gjennom årene, som aldri blir fullført til 100% og deretter satt i produksjon, og jeg er redd også en slik måler ville blitt testet en stund og deretter endt opp i en skuff...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Beklager å spore litt ut av tråden, men dere spurte ;)

 

Ja, jeg skal innrømme at jeg har en del dingser i skuffen som jeg faktisk ikke husker hva er til lenger..

 

Planen var å samkjøre vann og septik via en arduino og presentere det på en Nextion 3.5" skjerm.

Det har jeg satt opp på testbenken og fungerer fint. Men jeg finner ikke noen fin innfellingsramme for skjermen annet enn en som kan 3dprintes. Har lagt inn fila på noen som tilbyr det, men det koster såpass at jeg heller kjøpe meg ett Gobius system..

I tillegg så lekte jeg litt med tanken om å kunne presentere mer informasjon på skjermen og endte opp med dette:

Skjermbilde1.JPG.fdb5b7b2f4d921d2edac8c04b5fabd9a.JPGSkjermbilde2.JPG.417249c808fbee5cf92e9f1157686062.JPGSkjermbilde3.JPG.9c63387e955cad6511d54902289c36a0.JPG

 

 

Men får å få all denne informasjonen så trenger jeg flere innganger, og da ender jeg opp med en raspberry pi i stede.

Jeg har allerede en raspberry pi i båten med en 7" skjerm felt inn ved kartbordet. Bakdelen med den er at med alle dingser tilkoblet så ligger den ca 0,5A i forbruk. Om den står på en helg i uthavn så går 10% av batteribanken min bare til drift av denne skjermen..

Men på en annen side så trenger den jo ikke å stå på hele tiden når vi ligger i uthavn...

 

Så inntil videre så vil den nok bli presentert på skjermen som allerede står i båten:

Skjermbilde4.JPG.20238d0176917dfc6f68a5b1c6732c57.JPG

 

Denne PIen har også flere funksjoner, bl.a. NMEA0183 / NMEA2k multiplexer, samt at den gjør informasjon om båten tilgjengelig på hjemmenettverket mitt, samkjører plotter, ais, vhf og sender alt ut på wifi til padder og slikt.

 

Jeg har nå bestilt og fått en NMEA2k til USB dings så jeg skal prøve om jeg kan sende all informasjonen jeg har tilgjengelig videre til NMEA2k/SeatalkNG så det også blir presentert på plotter.. Det er nok en vei å gå for å komme dit, men skal få det til.

 

Det jeg skal bruke til dette er signalk (http://signalk.org/) som er softwaren til iKommunicate (https://ikommunicate.com/) som veldig kort fortalt er ett godt verktøy for å multiplexe NMEA0183, NMEA2k og andre sensorer "alle" veier, samt videresende informasjonen til mobil, pad etc..

 

Siden det er flere enn meg som liker å pusle med sånne ting, så tenkte jeg å lage en egen tråd om signalk / iKommunicate. Tror det kan være spennende for flere å kunne samkjøre informasjon fra de forskjellige systemene ombord.

 

Her ett bilde av skjermen ved kartbordet: (layout på infobildet skiftes stadig... :giggle:).

_20180509_132821.jpg.f97ed0a455a04e18d51ee0e013428c27.jpg

 

 

 

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har bestilt meg en 7’’ nextion-skjerm som kan stå som «infoskjerm» ved kartbordet. Tenkte å sjekke om jeg får montert sensorer under de to vanntankene og septikken, men er usikker på om det er plass. Sjekker det før jeg kjøper sensorer...

 

Har laget proof-of-concept på en Pi med GPS, temp/hum, kamera og 3G-dongle, men droppet det før det ble helt ferdigstilt. Kunne sende SMS og få tilbake svar med posisjon, temp/hum, bilde osv... Hadde vært festlig å vekke denne til live igjen og integrere flere sensorer og nextion-skjermen. Så var det bare tilgjengelig tid og alt det der...

 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

En stor fordel med 7" nextion er at den kommer med ramme. 

Nå har jeg ikke sammenlignet strømforbruket på nextion og rpi sin skjerm. Men skal du uansett bruke en pi så ville jeg heller brukt pi skjermen. Den er også touch og du har flere muligheter. Med F. Eks node-red så er det enklere å sette opp enn nextion. 

 

Om du ikke får plass under tankene til denne sensoren så kan du kjøpe av/på sensorer for å lime på siden. Blir samme måte som Gobius og desto flere sensorer du har, desto høyere oppløsning. 

På septik har jeg i dag 4 sånne sensorer (1/4-1/2-3/4 og full)

Det fungerer også fint. (så sant jeg finner ett lim som sitter godt på plast tank) 

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Pi-skjerm også, selvfølgelig. Har og en 10’’ som egentlig ble produsert for et nettbrett. Med et driverboard funker den fint med Pi, men den mangler kabinett (holder på å snekre treramme til denne). Er derfor godt forspent på skjermer. :giggle:

 

Det jeg mangler mest er egentlig mot til å begynne å modifisere i båten. Sage hull til skjermer, koble ledninger osv. Når alt funker på stuebordet dør prosjektet fordi jeg ikke har tid til å implementere i båten. Jeg vil ikke ha en jallaløsning, men mangler tid/mot til å gjøre det skikkelig...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg nivåmåleren i hus her også. Virket med en gang når jeg smurte på den guffa på sensoren.

Blir spennende å se om det er plass til å sette den under tanken, hvis ikke så må man vel skaffe seg flere for montering på siden.

 

Handlet denne først og fremst pga septiktank men hadde jo selvfølgelig vært kjekt å ha på vanntanken også og der vet jeg at jeg har plass.

Hadde jo helt klart vært penest å presentert data på en liten skjerm som @Dreuf hadde eksempel på. I båten vår så hadde den 7" Nextionskjermen passet perfekt men om det er enklere med en pi-skjerm så får jeg vel google litt å se hva jeg finner av monteringsrammer til disse. Har en Raspberry 2B som jeg handlet når den kom i handlen, den ligger fortsatt ubrukt i skuffa :tongue:

Kommer vel ikke til å ta tak i dette før det blir mørkere og kaldere ute og båten står i hagen.

Link to post
Share on other sites

Raspberry pi skjermen trenger ikke innfellingsramme, den kan monteres "flush" om man er flink med fresen.

7" Nextion kommer vel også med ramme.

 

Bilde lånt fra nettet:

1959780792_rpiskjerm.jpg.5cdc47a1ec91c347cadb6e5fee8250a2.jpg

 

Jeg tror PI skjermen kan være litt enklere, men Nextion skjermen er også enkel å sette opp når man har skjønt tegninga.

Det jeg synes er fordel med PI skjermen er at man har større muligheter (det er jo bare en helt vanlig "pc"skjerm med touch). Så den kan man også bruke til f.eks opencpn eller andre artige ting.

 

 

_

 

Jeg har nå fått septik og vannføler inn på samme arduino og videreført dette til signalk som genererer NMEA2k data ut av dem.

Så bare jeg får en backbonekabel og ett t-stykke som jeg mangler til nmea2k nettverket mitt så kan det monteres i båten og i teorien så skal jeg få opp ferskvann og septik på kartplotter.

 

601186219_tankmler.JPG.973a6a2cf0cab4ed2f1ca5e9632c51c2.JPG

Link to post
Share on other sites

Stilig!!  

Får jeg dette inn på NMEA så trenger jeg ikke nødvendigvis display ved førerposisjonen, da er det enklere for meg å montere PI-display nede i cabinen.

 

Hva trenger jeg for å få koblet til flere av disse nivåmålerne? Og hva trenger jeg for å få NMEA2000 ? 
Hadde du evt orket å sette opp en skisse/liste over hva du har? Sikkert flere som kan ha nytte av det :cool:

Redigert av Autofil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Dreuf said:

Raspberry pi skjermen trenger ikke innfellingsramme, den kan monteres "flush" om man er flink med fresen.

7" Nextion kommer vel også med ramme.

 

Skal du ha 7’’ Nextion med ramme bør du bestille modellen med ramme. :giggle: 7’’ finnes nemlig i to utgaver, med eller uten ramme. Det ligger ellers filer på nett for 3D-printing av kabinett/ramme hvis du vil gå den veien. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tok sin tid, men fikk det til, nå er septik (og batteri fra VictronEnergy monitoren) inne på plotter.

20180907_144224.jpg.b6edb9d6d5c123f00749e7dcb710db3e.jpg

 

En kort beskrivelse av informasjonsflyten:

På septiktanken har jeg 4stk kapasitive følere som er limt på utsiden av tanken. Disse fungerer som brytere og angir 25%, 50%, 75% og 100% tank. Hver sensor er koblet til en arduino nano som gjør leser hvilken føler som gir utslag og presenterer det i "JSON" til en raspberry pi.

Denne raspberry pi`en har signalk (http://signalk.org/) som henter og sender informasjon mellom serielle innganger (arduino, rfxcom etc) og NMEA0183 samt NMEA2000/SeatalkNG. 

For å koble pi`en til SeatalkNG nettverket har jeg brukt en SeatalkNG/Nmea2000 kabel (tror det er unødvendig, tror man kan koble seg direkte på SeatalkNG) samt en nmea2k-usb dings fra Sailoog (https://shop.sailoog.com/converters/1-isolated-can-usb-stick.html). Actisense sin kan også brukes men koster en del mer og gjør det samme.

Programmet for å heller bruke sensoren denne tråden egentlig handler om er klar, så det blir neste prosjekt å koble opp denne til ferskvannstanken.

 

Med dette oppsettet kan jeg nå også få inn en hel del andre sensorer i NMEA nettverket, f.eks motordata, selv om motoren min på ingen måte er forberedt på nmea2k. (VP MD2020).

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Tore B said:

Det er jo for så vidt plug an play, men for å få montert den så det er bare displayet man ser så er det litt jobb. Har kjøpt den og prøvd den, men klør meg litt i hodet å lurer på hva jeg gjør nå for å få montert det pent.B37A7F79-BF2D-4DA9-B1BE-56030D677017.jpeg.6e12cd7197978cb4dbd468ff8f141d6b.jpeg

 

Har det ikke blitt sagt at det er mulig å koble den til f.eks. en Raspberry Pi, og så kan man visualiserer på den? 

 

Anyway - er det mulig å 3D-printe et deksel, som kun viser displayet? Det gjør vel ikke noe om displayet må ligge litt «innsunket» i dekselet så lenge det er synlig nok...?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 1 time siden:

 

Har det ikke blitt sagt at det er mulig å koble den til f.eks. en Raspberry Pi, og så kan man visualiserer på den? 

 

 

Jo da, og jeg er veldig fasinert av den muligheten, men jeg aner ikke hva Rasperry Pi er, men jeg skjønner at det er noe jeg må finne ut av.

Redigert av Tore B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min er ikke montert ennå men så for meg å putte den i en transparent boks (Kjell.com?) og feste den bak der instrument står nå og bare skru/lime et pleksi-deksel over det gamle hullet, evt bare kannibalisere den gamle fronten på instrumentet som står der nå. Med litt fikling og finjustering burde vel tallene synes da?

Link to post
Share on other sites

Om en skal lese ut direkte så holder det egentlig å kjøpe bare sensoren og la en Arduino ta seg av utlesing og visning på et eller annet el-cheapo display. Da kan en jo også konvertere lesningen til feks 0-100% når en kjenner høyde av tanken. En RaspPi må da være overkill for denne oppgaven, men mindre den allerede er der for andre oppgaver og har noen ledige pinner for innlesing av serielle data? Kjenner jeg får lyst til å begynne med sånn fikling igjen, men kommer aldri i gang så derfor likte jeg ‘plug og play’-konseptet med bare å kople til strøm og kleise sensoren i bunn av tanken. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...